Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, STORE problemer med en valp


daoops

Recommended Posts

Har store problemer vår BC som er snart 3 måneder gammel. Han har begynt å flekke tenner og er veldig aggressiv ved matskålen. Spesielt når vi har broren hans på besøk. Da vi har 2 små jenter i huset begynner jeg å bli litt bekymret. Har prøvd med godsnakking og sie nei når han biter, men det nytter ikke. Har også brukt "etter nakkeskinnet" metoden men da biter han bare mer når han første er aggressiv. Hva gjør vi. Har litt lyst å bruke "bur-metoden" som straff men...

Har hatt valp før men ikke hatt disse problemene da..

Vil jo ikke ha en livredd valp heller.

HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er broren hans, altså hundens bror han viser matforsvar ovenfor, så ville jeg ganske enkelt bare ha fjernet all mat og tyggebein og andre ting hunden kan finne på å forsvare, når dere har besøk av den andre hunden, eller alle andre hunder. Det er normalt for hunder å ha matforsvar ovenfor hverandre, uavhengig av rang, men noen ganger er det kanskje litt vel mye.

Viser derimot hunden matforsvar ovenfor dere, så ville jeg nok ikke straffet atferden nei. Matforsvar handler om mangel på tillit, ikke mangel på respekt! Det skjønner vi jo raskt, når vi vet at hunder, selv de med lav rang, har rett til å forsvare maten/byttet sitt ovenfor andre hunder, også de med høyere rang enn dem selv. Og det respekteres i hundeverden! Bygg heller opp tilliten valpen din ikke har for deg når du er i nærheten av matskålen. Tren på å bytte. Det var noen som sa noe lurt nylig ang forsvar; hvis du har en 50-lapp, og jeg kommer og tar den, hva vil etterhvert skje når dette har gjentatt seg noen ganger? Mest sannsynlig vil du passe godt på den, og jeg vil nok ikke få den. Hvis jeg derimot gir deg en 100-lapp i bytte for 50-lappen din, så tror jeg du vil være annerledes innstilt til meg når jeg kommer mot deg når du har 50-lappen din. Og hvis jeg i tillegg ikke bare gir deg 100 kr for dine 50, men atpåtil gir deg tilbake dine 50 kr etter en liten stund, så vil du nok ikke ha noe behov for å prøve å rømme fra meg, eller slå meg når jeg prøver å ta pengene dine. Ser du parallellen til hunde-verdenen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er broren hans, altså hundens bror han viser matforsvar ovenfor, så ville jeg ganske enkelt bare ha fjernet all mat og tyggebein og andre ting hunden kan finne på å forsvare, når dere har besøk av den andre hunden, eller alle andre hunder. Det er normalt for hunder å ha matforsvar ovenfor hverandre, uavhengig av rang, men noen ganger er det kanskje litt vel mye.

Viser derimot hunden matforsvar ovenfor dere, så ville jeg nok ikke straffet atferden nei. Matforsvar handler om mangel på tillit, ikke mangel på respekt! Det skjønner vi jo raskt, når vi vet at hunder, selv de med lav rang, har rett til å forsvare maten/byttet sitt ovenfor andre hunder, også de med høyere rang enn dem selv. Og det respekteres i hundeverden! Bygg heller opp tilliten valpen din ikke har for deg når du er i nærheten av matskålen. Tren på å bytte. Det var noen som sa noe lurt nylig ang forsvar; hvis du har en 50-lapp, og jeg kommer og tar den, hva vil etterhvert skje når dette har gjentatt seg noen ganger? Mest sannsynlig vil du passe godt på den, og jeg vil nok ikke få den. Hvis jeg derimot gir deg en 100-lapp i bytte for 50-lappen din, så tror jeg du vil være annerledes innstilt til meg når jeg kommer mot deg når du har 50-lappen din. Og hvis jeg i tillegg ikke bare gir deg 100 kr for dine 50, men atpåtil gir deg tilbake dine 50 kr etter en liten stund, så vil du nok ikke ha noe behov for å prøve å rømme fra meg, eller slå meg når jeg prøver å ta pengene dine. Ser du parallellen til hunde-verdenen? :)

Utrolig god forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les tråden om mataggresjon, og ta særlig det om ikke å "straffe" alvorlig.

Du har bc, det betyr at ting går litt "fort i svingene" kanskje - det er kjappe reaksjoner på det meste. Men nå er det vel få av dem som er "aggressive" eller "sinte" når de først har sine greier, det er vel heller frykt og usikkerhet som kan gi ulike utslag - den passer ikke maten sin fordi den er "tøff", men fordi den er "redd" for å miste den. Og usikkerhet og frykt straffer man ikke vekk... da forverrer man det gjerne.

Ta også og husk på forskjellen mellom mataggresjon mot andre hunder - og mot mennesker. Det siste skal bare ikke forekomme - mens det er mer akseptabelt at hunden passer på maten sin mot andre hunder, dog skal den IKKE fly på dem. Her i huset kan det godt knurres hvis den andre lusker rundt maten - men ikke mer.

Hundene mine kan ha lange seanser der den ene nyter kjøttbeinet, mens den andre ligger tett på og misunner - selv om det alltid er to bein, hvilket betyr at dette ikke BARE handler om mat, men om et sosialt spill mellom hunder også. Men JEG kan bare stikke hånden i mellom og ta beinet, og da ser jeg at hundene øyeblikkelig endrer "ansiktsuttrykk" - det går fra en greie mellom dem, til en greie mellom meg og dem.

Et tips om dette med andre hunder: Vær faktisk EKSTRA nøye når det er broren som er på besøk. I valpekassa kan det gå relativt heftig for seg, det er der valpene starter læringen, og valper kan ta med seg knuffingen fra valpetiden med seg videre dersom de omgås videre. Ene hunden her kunne ikke omgås broren sin før de var blitt litt eldre, da gikk de rett inn i gammelt modus der den ene terget den andre så den ble "sinna". Men ingen av disse to hadde noe lignende på gang når de møtte andre valper.

Dessuten er to valper begge under "læring". Skal det være andre hunder på besøk, og du ikke har fått tatt vekk ting valpen din forsvarer, så la det være stødige, vedtatt greie, eldre hunder - som kan lære den om grenser.

Og husk også på at du skal ikke STRAFFE en slik liten valp, du skal LÆRE den hva som er riktig og galt - akkurat som du lærer et lite barn det. Først når du har vist den hva som menneskene krever, kan du begynne eventuelt å KORRIGERE, men ikke bli sint - hvis du skjønner forskjellen. Straff er for meg noe som kommer litt i etterkant - slik jeg "hører" det når andre sier de "straffer hunden", og har vel bare sin slags misjon dersom det er skapninger som kan huske tilbake og komme på HVORFOR de senere blir straffet...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en hund som beit en unge...

men altså, syns Huldra forklarte det utrolig godt! Snu det at dere er i nærheten av maten dens til det positive.. Og kanskje etterhvert så vil den ikke lenger reagere når dere kommer nær matskålen.

Bergynn i det små, bytt inn noe litt godt, med noe mye bedre.. Aldri la han få følelsen av at dere kan ta fra han maten, men gi han heller en følelse av at; "Hey, her kommer mor bort mens jeg spiser, kanskje jeg får noe enda bedre??". Etterhvert når dere kan være 1-1,5 meter fra maten hans uten at han reagerer så kan dere prøve å kaste små godbiter i maten hans, mens han spiser.. Etterhvert så kan dere prøve å gi han godbitene fra hånden..

Altså, jeg sier ikke at dere skal gjøre dettte hele tiden, hunden må selvsagt få matro, men tren litt innimellom.. Vil være dumt å ha en hund som plutselig glefser etter en unge som har forvillet seg nær den mens den spiser noe godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...