Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør dere med fôr dere vinner i konkurranser?

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Symra vant en stor sekk av et fôr av en annen type enn det vi bruker. Det er vel ganske vanlig å vinne fôr fra sponsorer, derfor spør jeg altså: Hvis fôret er av en annen type enn det dere bruker, gir dere det bort eller blander dere det i det vanlige fôret?

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Hehe kan ikke akkurat si jeg sliter noe spesielt med at jeg vinner forsekker (ettersom jeg ikke stiller og ikke bor med hund fortida :rolleyes: ), men hvis det hadde vært et normalt for av grei kvalitet ville jeg blanda det inn i foret hunden får. En normal hund tar ikke skade av litt variasjon (kanskje h*n setter pris på det?) og du har jo masse fult brukbart for. Jeg ser ingen grunn til å ikke skulle bruke det hvis det ikke er et for jeg har dårlig erfaring med fra før (eller om hunden har allergier eller sånt da).

Hadde jeg hatt noen venner som bruker det foret hadde jeg nok kanskje gitt det bort til H*n isteden.

Skrevet

Ikke det at jeg heller pleier å vinne fôrsekker, men vi kjøper stort sett en ny type fôr hver gang vi handler inn fôr til hunden, så jeg ville gitt det til hunden, med mindre hunden pleier å ha problemer relatert til fôr/fôrbytter da.

Skrevet

Har vel skjedd bare et par gang at jeg har vunnet tørrfor og da har jeg brukt det som godbiter, veldig kjekkt når man har hunder som synes kuler er flotte godbiter :)

Skrevet

Hvis det er et for som jeg mener er bra for hunden og hunden liker, så blander jeg det inn i foret. Han regerer aldri (i magen osv) om jeg bytter for. Kjøper som regel nytt "merke" for hver gang jeg kjøper nytt for, så har tar ikke skade av å bytte/blande litt for av&til :-)

Skrevet

Jeg prøvde med en liten skål til Symra nå (siden ingen svarte at det er fryktelig dumt å begynne med noe nytt bare fordi det er gratis ...). Symra hev seg over det og spiste til skåla var tom, så bar hun skåla demonstrativt omkring for å vise meg hvor tom den var. Fôret er forresten Precept.

Skrevet
Vi gir det bort :)

Noen som har lyst på et par poser Royal Canin Puppy forresten?

Nå er det jo en som har svart allerede, men dersom det er Medium, hadde jeg vært interessert også ;)

Jeg må innrømme at jeg aldri har vunnet noe som helst, men dersom jeg hadde sittet igjen med fôr jeg vanligvis ikke bruker, hadde jeg enten blandet det eller gitt det bort.

Guest Gråtass
Skrevet

Det går ned i den store dunken for biologisk avfall dvs bikkjene.. :)

Her blandes det ikke ut heller, her bare fores det rett på. Men hvis dere får for dere ikke ønsker, så er det mange dyrevern organisasjoner som gledelig tar det i mot, evt bytter med produsenten i kattemat som det oftest er større behov for.

Skrevet

Etter jeg fikk Vida i hus, så har jeg kunne blande opp fôr i maten hennes. Nirm blander jeg ikke all slags fôr til, og Bogar kunne jeg ikke gjøre det med.

Det jeg ikke vil ha selv, blir gitt bort.

Skrevet

Har bare vunnet en fôrsekk jeg da, men da blandet vi det med det andre fôret. Det går bestandig fort ned når det er nye fôrtyper her, og har aldri opplevd at våre har reagert noe på det.:)

Skrevet

så langt har fôrsekken vi til nå har vunnet (hele 3 kg arionfôr *wow*:)) stått på gulvet på rommet mitt ved siden av den andre maten. Dette har vel igrunn mest med jakta å gjøre og at jeg holder på bytte fra et fôr til et annet og derfor vil se effekten av fôrbytte. men vil nok blande inn arionfôret når det andre fôrskifte er ferdig (ca neste uke).

Dette er vår første fôrsekk da, så hadde man vunnet i et sett så stiller det seg jo litt annerledes kanskje?

Skrevet
Regner med at det er tørrfor det er snakk om de gir bort her så jeg hadde nektet og tatt det imot og forklart mitt synspunkt på tørrfor.

Men du deltar gjerne på arrangementer som sponses av tørrforprodusenter og støtter dem på den måten i stedet?

Ikke vunnet fór av noe sort, men antar jeg enten hadde gitt det bort til noen som bruker det merket fra før eller hadde blandet det ut med det de får til daglig.

Skrevet

Hei,

For oss som stiller flere hunder, og mange ganger, kan det bli endel kilo i løpet av et år, ja..

Lagde faktisk en liste for noen få år siden, og da nærmet det seg raskt 100 kilo på en sommersesong med en flott valp...

Hvis jeg vinner en liten pose (3-5 kilo) blander jeg det i det fôret de får til vanlig. Ca 1 tredjedel av "ny" mat er alltid populært!

Vinner jeg en stor sekk av et fôr jeg tror kan være OK, velger jeg ut en av mine som går over på dette. 15 kilo fôr varer ca 2 mnd for en av mine, så man får jo en grei testperiode.

Akkurat nå går unghunder og voksne hjemme hos meg på en salig blanding av Senior, Junior og Adult av tre forskjellige merker... "Nam nam"

Susanne

Skrevet

Så langt har jeg bare vunnet fôrsekk en gang, det var en 4 kg Pro Pac, den har jeg latt hunden få litt av innimellom... men vi fôrer egentlig ikke på tørrfôr, så det blir ikke så ofte :cry: De fungerer også som kjipe godbiter :P Men får jeg en større sekk noen gang så må jeg nok finne noen som fôrer på den typen og gi den bort :P

Skrevet

Har vunnet for kun en gang før som jeg kan huske, og det var en sekk med Labb!

Den havna rett i containeren utenfor ringen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...