Gå til innhold
Hundesonen.no

Vårt andre kull er født 02.01.08

Caroline

Recommended Posts

Skrevet

Da ser løpetiden ut til å være på vei. Jeg har planlagt dette kullet lenge nå, faktisk begynte jeg for et år siden når jeg tenker tilbake. Jeg hadde en favoritt blant hannhundene, men var hele tiden åpen for å ombestemme meg. Så fikk de hvert sitt cert og ble BIR og BIMi slutten av oktober i fjor. Da fikk jeg sett mer på herligheten, og ble enda mer forelsket. Men dog var jeg stadig på utkikk (noe jeg alltid er).

Hannhunden begynte å få noen avkom i landet, som så riktig lovende ut.

Her bør jeg begynne å oppsummere litt. Målet mitt for dette kullet er å forbedre spesielt hodet. Jeg har ei godt konstruert tispe noe over middels stor, men hun kunne hatt mer forfinet hode.

Derfor falt det endelige valget på hannhunden jeg hadde forelsket meg i fra starten av. Han har et nydelig hode, og kommer fra et oppdrett i England som er kjent for sine gode hoder. Nesten alle hans avkom har det samme nydelige hodet. Han er også velkonstruert og har en flott nakke, noe jeg liker godt. I det hele tatt utfyller de hverandre veldig godt. Begge er også røntget fri på hoftene (A), øyelyst fri og godt premierte (begge er champions). Jeg håper på ei søt tispe å beholde fra denne kombinasjonen, og er selvfølgelig veldig spent :)

Skal prøve så godt jeg kan å komme med oppdateringer.

Bilde av de vordende foreldrene ligger på hjemmesiden min.

Kennelnavn har jeg også søkt om, så jeg håper det kommer i orden så fort som mulig :P Hvis ikke får jeg etterregistrere det etterhvert.

• Svar 358
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Så flott at du lager en slik tråd, Caroline! Oppdater ofte og kom med MANGE bilder! Jeg skal følge med som en hauk :)

Du vet jo fra før av hva jeg mener om både hannhund og tispe- En virkelig spennende kombinasjon "of true British type".

*Krysser fingre for at alt går som det skal*

Skrevet

Dette blir spennende å følge. Saeta har utviklet seg til å bli ei kjempeflott dame, og Flyn er jo bare dritfin! :)

Lykke til!

Skrevet

Fantastisk, FANTASTISK! :)

Endelig en til som vil gjore som SusanneL og Yodel.. (Er det ikke det du skal?)

Jaja, Paa de andre fikk jeg ikke folge med ffra starten av :glare: (Var ikke medlem da..)

JEG GLEDER MEG ! :P

Lykke til.

Skrevet

Oioi, dette blir spennende å følge med på! Spennende valg av hannhund, flotte er de i hvert fall begge to :P

Skrevet
Begynte bare å fundere litt her... Er løpetiden på vei, eller har den startet? :blink:

Vet du, jeg lurer litt på det samme jeg. For hun hovnet opp, noe hun pleier å gjøre et par dager før hun begynner å blø. Men nå er hevelsen nede igjen? :blink: Spørs om hun ikke har lyst til å lure moder'n litt?

Skrevet

Vel, dette blir litt dobbeltpost, men passer ikke å redigere inn så..

Idag har vi ihvertfall vært i Oslo og øyelyst, så er det i orden før paring. Hun er fremdeles fri på øynene, og jeg hadde ingn mistanker om noe annet. Men avlsrådet anbefaler øyelysning før hvert kull på tispene og hvert år for hanner som går i avl, pga. PRA som vises først i voksen alder. Så vi følger de retningslinjene klubben setter :lol:

Skrevet

Neida her skal det fristes :frantics: Håper på mange tisper atter en gang (mange bestillinger + skal beholde ei selv), men det er vel nesten farlig å si det høyt, for da kommer vel typisk nok bare hanner? :rolleyes:

Sist gang valgte jeg tricolour hannhund fordi jeg ønsket meg tricolour tispe. Ut kom to tricolour hanner og ei sobel tispe :rolleyes: Men jeg skal vel være glad til for at det i det hele tatt kom ei tispe som i tillegg ble den beste i kullet (minste hannhunden ble bare 6 uker, men hadde nok blitt liten hadde han levd opp).

Denne gangen vil jeg beholde den beste tispa (om noen) uavhengig av farge. Jeg har jo to soble og en tricolour nå, så det er ikke like nøye :whistle:

Godt jeg skal til Stavanger på onsdag og over helga, så går denne ventingen litt fortere.

• 2 weeks later...
Skrevet

Iag er vi på dag 10, og det nærmer seg stådag. Hun står nå for vår andre tispe, godt tegn :blink: Venter på svar fra hannhundeier om når vi skal gjøre første forsøk. De bor ikke så langt unna heller denne gangen, så det går liksom an å ta en testtur. Verre var det sist, da reiste jeg over 70 mil, men det var det jo jammen verdt også :poke:

Oppdaterer selvfølgelig når paring er gjort :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...