Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på pass og trav

Djervekvinnen

Recommended Posts

Vet hunden at den passer og at den traver? For fikk tips om å roseog belønne masse når hunden slo over til trav, men ikke når den passet. Er så plaget med at hun passer så og si konstant, og skal trene på å trave under ustilling. Men jeg lurer på om hunden VET nårtid den slår over i pass og trav? At den vil skjønne hva jeg belønner for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved pasgang så løfter hunden for- og bag- ben på samme side samtidig, ligner at den lunter , hvorimod trav der løfter den for- og bag- ben fra modsatte side.

Har selv en der er pasgænger.

Tror ho vet forskjellen, men det ho lurer på er om hunden vet forskjellen, med tanke på at ho skal belønne riktig gangart. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunder er forbausende bevisst på bevegelsene sine når den har blitt vant til at den faktisk kan styre det selv. Når Tinka rygger, feks, har hun en tendens til å svinge mot venstre, og da passer hun hele tiden på å rette seg selv fordi det er større sannsynlighet for å få belønning om hun rygger på en rett linje når vi står front mot front.

Så ja, jeg tror hun skjønner at det er når hun traver at hun får belønning - i alle fall når du har belønnet det noen ganger. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror hunder er klar over ulike gangarter. Jeg har trent min hund til å trave på kommando siden jeg har slitt med det samme som deg: hunden går heller i passgang enn i trav. Jeg har trent det mest når vi har syklet - og i starten hadde jeg både sele og bånd på hunden. Når hun gikk i passgang tok jeg tak i båndet og gjorde henne oppmerksom på at hun skulle trave, og la på kommandoen TRAVE... etter kort tid skjønte hun at det var omslag i gangart jeg mente... Nå kan jeg bare si TRAVE til henne når hun er i passgang, og hun slår om :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorfor noen hunder passer mer enn andre? Jeg tror aldri jeg har sett Ike passe noen gang,mens whippeten til ei vennine gjør det veldig ofte.

Dette lurer jeg på og... Eneste jeg vet er at det hos noen raser er mer vanlig å passe enn hos andre, hos for eksempel engelsk springer spaniel står det til og med i rasestandarden at "i langsom fart er det typisk for rasen at den slår over i passgang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passgang er energisparende og mindre belastende. Hunder som har vondt kan finne på å passe mer enn andre har jeg hørt. Noe å tenke på kanskje?

Jeg kan belønne hunden min for å gå fortere og slå over i trav når vi går helt vanlig tur. Det gjør jeg titt og stadig da hun har det med å gå bak meg av og til :P Da går jeg litt fortere selv og når hun slår over i trav så roser jeg og belønner. Håper å få en kommando på det etterhvert. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vil tro det går greit å lære en hund forskjell på trav og pass. Tenk bare på hvor bevist man kan få en hest på beina sine. Hvorfor skulle ikke en hund kunne lære seg forskjellen? Og den legger vel selv merke til at den skifter gangart? Så dumme er vel ikke hunder :lol:

Passgang er energisparende og mindre belastende. Hunder som har vondt kan finne på å passe mer enn andre har jeg hørt. Noe å tenke på kanskje?

Men det trenger ikke bety at den har vondt noe sted. Jeg har gjennomført et 320 km langt sledehundløp med en hund som nesten aldri var i trav. Enten galloperte hund eller så passa hun. Iblandt, hvis det gikk akkurat litt fort for pass og litt sakte for trav kunne hun finne på å trave. Og hunden ble skjekka nøye på hvert sjekkpunkt av veterinær (alle hunder blir skjekka) som sa hun var helt fin og jeg har heller aldri sett noe tegn til smerter hverken på løpet eller treninger. Pass er ihvertfall en mer energibesparende gangart. Kanskje derfor en del hunder velger å benytte den? Men, nei, jeg vet heller ikke hvorfor noen hunder passer mye og andre ikke. Ville bare påpeke at det ikke trenger å bety at de har vondt (men det kan selvfølgelig det). Noen hunder er bare sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Berner Sennen tispe jeg passet en del før, passa neste hele tida. Men tilslutt fikk jeg henne i trav så klikke jeg, fortsatte slik noen ganger så satte jeg komando på det. Hun passer fortsatt men er bare tile å si "TRAAVE" til henne så skifter hun fra pass til trav eller fra galopp til trav :lol: Så det funker nok med de også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...