Gå til innhold
Hundesonen.no

Rå kotelettbein

xxx12345

Recommended Posts

Skrevet

Jeg elsker svinekoteletter, men det er lenge siden det var noe bein på dem. :) De forsvinner før de legges i panna. Verdens beste tyggebein!

Skrevet

Kunne aldri finne på å gi mine hunder dette. Vet om en hund som måtte avlives, da bein hadde splintret seg og forårsaket skader i tarmen.

Skrevet
Kunne aldri finne på å gi mine hunder dette. Vet om en hund som måtte avlives, da bein hadde splintret seg og forårsaket skader i tarmen.

Som skrevet lenger oppe, så lenge beinene er rå er det ikke farlig. Varmebehandlede bein kan lett splintre seg, og skal derfor ikke gies.

Skrevet

Chicka barte kaster opp når hun får råe bein, så hun får aldri bein i det hele tatt, kun bitebein som jeg kjøper i butikken.

Men Chicke er råflott noen ganger hun får rått kjøtt UTEN bein og da koser hun seg masse :)

Skrevet

Hmmm, men jeg mener da at det er andre ting å tenke på enn bare om de er varmebehandlet? Er det ikke slik at "bæreben" splintrer lettere selv når de er rå enn andre ben?

Kan være jeg er helt på jordet nå, men mener at det var noe slikt?

Skrevet

Jeg gir ikke bikkjene mine bein fra FFF ( får, fisk eller fugl ) om de er rå eller varmebehandlet.

Her kjøpes oksebein ( kraftbein ) til hundene, de kan de få kokt eller rå ellers så går det i tørrfisk der beina er tørka og er verken harde eller spisse.

Ga grisekotlettbein tidligere, men etter at jeg fikk en stygg opplevelse med at det satte seg fast i halsen til en av bikkjene gir jeg ikke det lengre.

Skrevet

Da har frøkna fått kotelettbein, men jeg har vel bare fått bekreftet det jeg har visst tidligere: hun er ingen gnager. Hun har skrapet av det som var igjen av kjøtt og spist litt på det mykeste av beinet - resten får være..

Skrevet

Jeg gir heller ikke mine hunder bein. Min Golden Retriever "stjal" noen ganger kotelettbein, og det hadde hun absolutt ikke godt av! Vondt i magen, oppkast og masse styr!

Skrevet
Man gir jo ikke sånt dersom man vet at man har en sluker. Har man en hund som "nyter" det hele er det ingen problemer med å gi den det.

La hunden kose seg, du! :)

Hun koser seg med å renske beinet for kjøtt. Når det er gjort bryr hun seg ikke lenger om beinet ;)

Skrevet

Det er fint hun hygger sig med benet, er altid dejligt at kunne give sine hunde et ben. Har altid selv haft gode erfaringer med de 2 jeg har nu. Havde en sluger før, men hun slugte ben ligegyldigt om det var et råhudsben, storfeben eller kotteletben, så jeg lærte at have et øje på hunden når de har ben, hvis det sker må man bare stikke hunden i halsen på hunden og tage det ud, værre er det ikke.

Skrevet
Jeg gir ikke bikkjene mine bein fra FFF ( får, fisk eller fugl ) om de er rå eller varmebehandlet.

Her kjøpes oksebein ( kraftbein ) til hundene, de kan de få kokt eller rå ellers så går det i tørrfisk der beina er tørka og er verken harde eller spisse.

Ga grisekotlettbein tidligere, men etter at jeg fikk en stygg opplevelse med at det satte seg fast i halsen til en av bikkjene gir jeg ikke det lengre.

Den gamle F-regelen er bare tull. Så lenge det ikke er varmebehandlet, gjør det ingenting å gi bikkja :)

Skrevet

Jeg skjærer alltid beinet fra kotelett-kjøttet, og gir beina rå til hundene mine. De eter dem med stor apetitt, og har ingen problemer med det. De er flinke til å tygge maten sin, og er godt vant med råfôring - de ble avvent direkte fra morsmelk til Vom & Hundemat, og har spist det samme pluss diverse andre rå, kjøttbaserte matvarer siden jeg fikk dem.

Jeg kjenner ingen råfôrede hunder som har problemer med å ete bein. Men det kan godt være at det ikke funker like godt for tørrfôrede hunder. Råfôrede hunder er vant til variasjon, og de er vant til å måtte tygge maten. Tørrfôrede hunder for jo stort sett alltid den samme maten, så da tåler de neppe variasjon like godt. Og overgangen fra små, tørre, triste pellets til større, råe, saftige bein er kanskje litt mye for stakkarene. De har vel aldri lært å tygge annet enn små kuler, og da blir de kanskje litt glupske når de får ordentlig kjøtt og bein.

Guest Gråtass
Skrevet
Jeg skjærer alltid beinet fra kotelett-kjøttet, og gir beina rå til hundene mine. De eter dem med stor apetitt, og har ingen problemer med det. De er flinke til å tygge maten sin, og er godt vant med råfôring - de ble avvent direkte fra morsmelk til Vom & Hundemat, og har spist det samme pluss diverse andre rå, kjøttbaserte matvarer siden jeg fikk dem.

Jeg kjenner ingen råfôrede hunder som har problemer med å ete bein. Men det kan godt være at det ikke funker like godt for tørrfôrede hunder. Råfôrede hunder er vant til variasjon, og de er vant til å måtte tygge maten. Tørrfôrede hunder for jo stort sett alltid den samme maten, så da tåler de neppe variasjon like godt. Og overgangen fra små, tørre, triste pellets til større, råe, saftige bein er kanskje litt mye for stakkarene. De har vel aldri lært å tygge annet enn små kuler, og da blir de kanskje litt glupske når de får ordentlig kjøtt og bein.

Nei, for vi som forer hundene våre med brune kuler, vi gir jo heller aldri hunden noe annet enn nitriste brune kuler ett helt hundeliv, gjør vi vel?!

Skrevet

Hvor får man tak i slike klaftbein??

Jeg har sett etter det i butikkene, men finner det ikke noe steder jeg...

Skrevet
Hvor får man tak i slike klaftbein??

Jeg har sett etter det i butikkene, men finner det ikke noe steder jeg...

I vanlige butikker ligger det gjerne i frysedisken. Men ta gjerne en tur innom slakteren, da fikser de det lett for deg!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...