Gå til innhold
Hundesonen.no

Rå kotelettbein


xxx12345

Recommended Posts

Kunne aldri finne på å gi mine hunder dette. Vet om en hund som måtte avlives, da bein hadde splintret seg og forårsaket skader i tarmen.

Som skrevet lenger oppe, så lenge beinene er rå er det ikke farlig. Varmebehandlede bein kan lett splintre seg, og skal derfor ikke gies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, men jeg mener da at det er andre ting å tenke på enn bare om de er varmebehandlet? Er det ikke slik at "bæreben" splintrer lettere selv når de er rå enn andre ben?

Kan være jeg er helt på jordet nå, men mener at det var noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke bikkjene mine bein fra FFF ( får, fisk eller fugl ) om de er rå eller varmebehandlet.

Her kjøpes oksebein ( kraftbein ) til hundene, de kan de få kokt eller rå ellers så går det i tørrfisk der beina er tørka og er verken harde eller spisse.

Ga grisekotlettbein tidligere, men etter at jeg fikk en stygg opplevelse med at det satte seg fast i halsen til en av bikkjene gir jeg ikke det lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gir jo ikke sånt dersom man vet at man har en sluker. Har man en hund som "nyter" det hele er det ingen problemer med å gi den det.

La hunden kose seg, du! :)

Hun koser seg med å renske beinet for kjøtt. Når det er gjort bryr hun seg ikke lenger om beinet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint hun hygger sig med benet, er altid dejligt at kunne give sine hunde et ben. Har altid selv haft gode erfaringer med de 2 jeg har nu. Havde en sluger før, men hun slugte ben ligegyldigt om det var et råhudsben, storfeben eller kotteletben, så jeg lærte at have et øje på hunden når de har ben, hvis det sker må man bare stikke hunden i halsen på hunden og tage det ud, værre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke bikkjene mine bein fra FFF ( får, fisk eller fugl ) om de er rå eller varmebehandlet.

Her kjøpes oksebein ( kraftbein ) til hundene, de kan de få kokt eller rå ellers så går det i tørrfisk der beina er tørka og er verken harde eller spisse.

Ga grisekotlettbein tidligere, men etter at jeg fikk en stygg opplevelse med at det satte seg fast i halsen til en av bikkjene gir jeg ikke det lengre.

Den gamle F-regelen er bare tull. Så lenge det ikke er varmebehandlet, gjør det ingenting å gi bikkja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer alltid beinet fra kotelett-kjøttet, og gir beina rå til hundene mine. De eter dem med stor apetitt, og har ingen problemer med det. De er flinke til å tygge maten sin, og er godt vant med råfôring - de ble avvent direkte fra morsmelk til Vom & Hundemat, og har spist det samme pluss diverse andre rå, kjøttbaserte matvarer siden jeg fikk dem.

Jeg kjenner ingen råfôrede hunder som har problemer med å ete bein. Men det kan godt være at det ikke funker like godt for tørrfôrede hunder. Råfôrede hunder er vant til variasjon, og de er vant til å måtte tygge maten. Tørrfôrede hunder for jo stort sett alltid den samme maten, så da tåler de neppe variasjon like godt. Og overgangen fra små, tørre, triste pellets til større, råe, saftige bein er kanskje litt mye for stakkarene. De har vel aldri lært å tygge annet enn små kuler, og da blir de kanskje litt glupske når de får ordentlig kjøtt og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg skjærer alltid beinet fra kotelett-kjøttet, og gir beina rå til hundene mine. De eter dem med stor apetitt, og har ingen problemer med det. De er flinke til å tygge maten sin, og er godt vant med råfôring - de ble avvent direkte fra morsmelk til Vom & Hundemat, og har spist det samme pluss diverse andre rå, kjøttbaserte matvarer siden jeg fikk dem.

Jeg kjenner ingen råfôrede hunder som har problemer med å ete bein. Men det kan godt være at det ikke funker like godt for tørrfôrede hunder. Råfôrede hunder er vant til variasjon, og de er vant til å måtte tygge maten. Tørrfôrede hunder for jo stort sett alltid den samme maten, så da tåler de neppe variasjon like godt. Og overgangen fra små, tørre, triste pellets til større, råe, saftige bein er kanskje litt mye for stakkarene. De har vel aldri lært å tygge annet enn små kuler, og da blir de kanskje litt glupske når de får ordentlig kjøtt og bein.

Nei, for vi som forer hundene våre med brune kuler, vi gir jo heller aldri hunden noe annet enn nitriste brune kuler ett helt hundeliv, gjør vi vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke bikkjene mine bein fra FFF ( får, fisk eller fugl ) om de er rå eller varmebehandlet.

Her kjøpes oksebein ( kraftbein ) til hundene, de kan de få kokt eller rå ellers så går det i tørrfisk der beina er tørka og er verken harde eller spisse.

Ga grisekotlettbein tidligere, men etter at jeg fikk en stygg opplevelse med at det satte seg fast i halsen til en av bikkjene gir jeg ikke det lengre.

Hvor får man tak i slike klaftbein??

Jeg har sett etter det i butikkene, men finner det ikke noe steder jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i slike klaftbein??

Jeg har sett etter det i butikkene, men finner det ikke noe steder jeg...

I vanlige butikker ligger det gjerne i frysedisken. Men ta gjerne en tur innom slakteren, da fikser de det lett for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...