Gå til innhold
Hundesonen.no

Adjektivbruken på kritikksjemaer


Symra&Pippin

Recommended Posts

Er det en objektiv forskjell på utmerket pelskvalitet, meget god pelskvalitet, god pelskvalitet og bra pelskvalitet? Det jeg mener å spørre om er: Når det står bra pelskvalitet på kritikkskjemaet, kan man da regne med at dommeren mente at det ikke var helt topp? Eller er det individuelle forskjeller på dommernes måte å bruke adjektiver på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert individuelle forskjeller, men jeg tror absolutt du har satt opp adjektivene i "synkende" rekkefølge, for å si det sånn. Som skriver ved flere utstillinger, har jeg i hvert fall inntrykk av at en hund som er "bra" i mange henseende, gjerne kan få en blåsløyfe, mens en hund som i det store og hele er "utmerket" eller "meget god" gjerne får rødt, eller til og med CK (det betyr selvsagt ikke at ikke en hund med "bare" bra pelskvalitet ikke veie opp med andre "utmerkede" fortrinn, om du skjønner hva jeg mener).

Vokabularet går jo også igjen i definisjonene av premiegradene, slik de står oppført i NKKs utstillingsreglement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er så Bardmand sier...

Jeg var skriver får collier for noen mnd siden, og la veldig merke til hvordan dommeren brukte " Excellent" " Very good" og " Good" På de forskjellige pelsene... Denne dommeren sa Good pelskvalitet på de han ikke var helt fornøyd med... Very good på de som var helt ok og Excellent på de han var fornøyd med,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...