Gå til innhold
Hundesonen.no

Adjektivbruken på kritikksjemaer

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Er det en objektiv forskjell på utmerket pelskvalitet, meget god pelskvalitet, god pelskvalitet og bra pelskvalitet? Det jeg mener å spørre om er: Når det står bra pelskvalitet på kritikkskjemaet, kan man da regne med at dommeren mente at det ikke var helt topp? Eller er det individuelle forskjeller på dommernes måte å bruke adjektiver på?

Skrevet

Det er sikkert individuelle forskjeller, men jeg tror absolutt du har satt opp adjektivene i "synkende" rekkefølge, for å si det sånn. Som skriver ved flere utstillinger, har jeg i hvert fall inntrykk av at en hund som er "bra" i mange henseende, gjerne kan få en blåsløyfe, mens en hund som i det store og hele er "utmerket" eller "meget god" gjerne får rødt, eller til og med CK (det betyr selvsagt ikke at ikke en hund med "bare" bra pelskvalitet ikke veie opp med andre "utmerkede" fortrinn, om du skjønner hva jeg mener).

Vokabularet går jo også igjen i definisjonene av premiegradene, slik de står oppført i NKKs utstillingsreglement.

Skrevet

Jeg tror det er så Bardmand sier...

Jeg var skriver får collier for noen mnd siden, og la veldig merke til hvordan dommeren brukte " Excellent" " Very good" og " Good" På de forskjellige pelsene... Denne dommeren sa Good pelskvalitet på de han ikke var helt fornøyd med... Very good på de som var helt ok og Excellent på de han var fornøyd med,

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke kun dynene som lukter men også hele madrassen stinker.
    • Har sett alle de episodene til Maren i mange år. De går opp av sengene sine mens jeg sover og står utenfor rommet å bjeffer høyt. Helt til jeg lukker opp siden jeg ikke får sove.
    • Det første og viktigste er å ta valpen ofte nok ut, så det ikke er behov for å å gjøre fra seg inne. Også om natta. Jeg ville sendt dynene til rens for å få de rengjort skikkelig. Er hundene vante til å sove på soverommet? Isåfall må dere lære dem å slappe av og sove et annet sted. Her er det mye inspirasjon å hente fra Maren og Bølle til Bestevenn. Gi de faste liggeplasser i stua eller annet rom og lær de å ligge der og slappe av. Det kan hjelpe med å bruke kompostgrinder eller barnegrinder til å begynne med, for å begrense dem litt, og evt. i soveromsdøren.
    • Etter jeg fikk valpen som har tissa flere ganger i senga og på dynene så begynte de andre to også å gjøre det samme. Vi har sprayet på Urin Off og andre spray noe som ikke har funka. Vi har også gjort sånn at hundene ikke kommer inn på soverommet vårt men da står de utenfor å bjeffer sammenhengende i flere timer og det går ikke siden de ikke kan vekke nabolaget her. Nå stinker det tiss og bæsj i hele senga og på dynene og de fortsetter å markere. Må vi kjøpe en ny seng og nye dyner og alt? Men bjeffinga slutter de ikke med når de vet at vi er inne på soverommet. Har dere noen tips? Vi er helt desperate her.
    • Veldig bra! Da har du gjort det helt riktig  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...