Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder med jobbelinjer

siljestokka

Recommended Posts

Vet at noen her på sonen har en golden retriver i fra "working lines" . Hva går dette ut på?.

Hvilke raser er delt inn i "show" og "working" lines. Har tolleren dette.. Hvordan ser disse ut da :icon_redface:

Hvis du foreksempel kjøper en hund fra jobbelinjer, kan du brue den i utstilling da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder fra working linjer er vel generellt hunder som kommer fra linjer som er avlet på bruksegenskaper, ikke utseende. Vet ikke om det er noen working "utgave" av toller, men det kan godt hende, sikkert noen toller mennesker her inne som vet det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleren er ikke delt inn i show og jobbelinjer, heldigvis :icon_redface: Her kan en og samme hunden både få høye premieringer på utstilling og i forskjellige andre hundesporter. En av de høyest premierte tollerne på jakt i Norge er norsk utstillingschampion for eksempel (og er et arbeidsjern uten like.!) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rasene jeg kommer på som er delt inn i bruks- /jaktlinjer og showlinjer er schæfer, golden,eng springer spaniel, cocker labrador, tervuren, groendal(?), border collie, aussie.

Som nevnt over ivaretar brukslinjene hovedsakelig egenskapene og derfor er det mangen "stygge", men dyktige brukshunder ute å går...

Dersom man skal drive aktivt med utstilling er det nok greiest å styre unna brukslinjene.

Selvfølgelig kan du stille en hund fra brulslinjer, men man bør vel ikke frvente så fantastiske resultater.

Feks som på jakt labben har jeg møtt individer med krøllete/bølgete pels (bl a Merethes søster) korte bein, laaang rygg, rosêører, gule øyner, oppstoppernese, mangel på underull.

Min erfaring til nå, er at helsen også ivaretaes bedre på brukslinjene, kan jo være en tilfeldighet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke helt dum, hva bør man velge om man skal ha en BC elle aussie som skal brukes til AG og LP da? bruks-linjer eller show-linjer?

Tenker da at bruksegenskapene dems da er gjeting? En venninne av meg sa man brurde velge show-linjer om man kun ville bruke til AG og LP..

(ikke at jeg har planlagt noe BC eller aussie nå da, men bare lurte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Showlinjer av BC finns knappt i Norge och Sverige. I princip alla hundar som hävdar sig på hög nivå i bruks, lydnad och agility är från vallande linjer. I de länder där det finns en uppdelning (Finland, England, USA, Kanada etc.) verkar det som att i princip alla som tävlar på hög nivå i agility har hundar från arbetande linjer.

När det gäller aussien är rasen i allra högsta grad uppdelad i Norge och Sverige (majoritet showlinjer). Jag skulle absolut välja en som var avlad på arbetsegenskaper om jag skulle ha en lydnads-, bruks- eller agilityhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske er jo at verken malinois eller schäfer, som begge har veldig sterke og veldig atskilte arbeids/brukslinjer, IKKE brukes til sitt opprinnelige formål (eller det stamrasene ble brukt til) - nemlig gjeting :rolleyes:

De brukes derimot til noe helt annet, altså tjenestehund og såkalt brukshund - altså spor/rundering/søk - og er avlet i mange generasjoner for det. Schäferrasen i sin helhet skriver seg fra gjeterhunder som ble avlet vekk fra sitt opprinnelige formål av von Stephanitz, rasens grunnlegger, som ville ha en slik tjenestehund som også hadde et spesifikt utseende. Det var først etter mange år og generasjoner at det etterhvert skilte seg ut i to grener, arbeids- og utstillingslinjer.

Og hvor mange av aussiene brukes rent faktisk til GJETING da? De som gjerne hever hodet og kaller de "andre" for "showlinjer", har svært ofte hunder som brukes til andre hundesporter eller redningshund - men ikke gjeting, er min uoffisielle lille statistikk over x antall bekjente :glare:

Så det er vel egentlig bedre å si at såkalte arbeidslinjer avles med bruksegenskaper slik vi idag ønsker dem høyest, mens man i varierende grad ser bort fra eksteriøret. Hvilket forsåvidt er synd, fordi gode brukshunder trenger gode, velkonstruerte kropper. Det er ikke tilfeldig at man ønsker godt vinklede skuldre, for eksempel, og "riktige" mellomhender - det gir hunder som tåler mer aktivitet uten skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt interessert i akurat dette med toller. Der er fordi jeg aldri har sett, hørt om eksakte eksempler eller vet om andre som har sett en toller i jaktbruk. Rasen skal jo kunne tiltrekke seg endre ved å lage noen lyder og plaske i vannet, for deretter å hente byttet når jegeren har skutt det. Er det noen som har hørt om, sett eller vet om noen tollere som bruker nettopp denne unike egenskapen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare svare litt for aussien jeg..

I Norge er det ikke mange som driver med gjeting med sine aussier, det er noen få, og her er også majoriteten såkalte show-linjer. I Sverige, Finland, Danmark og nedover Europa er det derimot ganske mange som gjeter med sine aussier. Ønsker du linker til hjemmesider om oppdrettere, eller enkeltpersoner som driver med gjeting (og da tenker jeg litt høyere nivå enn å drive kyrne inn i fjøsen, for det greier mange hunder), så kan du få det;)

Nå er aussien en relativt ny rase i Norge, og det er ikke mange hunder her. Det er heller ikke så mange som topper listene akkurat. Mye av det kan jo ha noe med hvem som kjøper aussien, evt hvem de blir solgt til. Nå er det jo en del aussier som er til omplassering fordi de rett og slett ble for mye hund for eierene...Akkurat det er vel en annen diskusjon.

Edit: Pratet med noen dommere på FA her en gang, og fikk en bekreftelse på mine tanker.. Av de gjeterhundene som kommer i gjennom en godkjent FA har de fleste en del WTCH, tjenestehunder, brukschampioner o.l. nært i stamtavla si. Jeg sier ikke at dette er hunder som hvermansen skal ha for å trene litt lydighet eller litt agility, men det er jo noe å tenke over. Spesielt det intrykket dommerene hadde av at mange shcäfere, belgere, aussier o.l. fra "showlinjer" går igjennom som en utstillingsgolden..

red 2: De fleste aussier som er oppdrettet i Norge har showlinjer i seg, i varierende grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt interessert i akurat dette med toller. Der er fordi jeg aldri har sett, hørt om eksakte eksempler eller vet om andre som har sett en toller i jaktbruk. Rasen skal jo kunne tiltrekke seg endre ved å lage noen lyder og plaske i vannet, for deretter å hente byttet når jegeren har skutt det. Er det noen som har hørt om, sett eller vet om noen tollere som bruker nettopp denne unike egenskapen?

Uten å si noe helt sikkert så mener jeg at de har slike "tollingprøver" i sverige eller danmark hvor man kan melde på tolleren sin for å se om den har det i seg. Alikevel har jeg også forstått det slik at de fleste tollere innehar denne egenskapen enda siden rasen enda er såppass ny, og at atferden (lokke ender ved vannkanten ved å leke rundt) ligger såppass langt ut i huden på hunden at den bare dukker opp av seg selv når den kommer i de rette situasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder tolleren så er det mye forkjellig. sånn som hvis jeg går i en park med ender med han her så bryr han seg ikke om endene (noe som er riktig) og en del ender kan begynne å følge etter han. Der er grunnlaget for å trene opp en toller i da apportering under jakt. Men i norge er det ingen som er utdannet til å holde tolling kurs så da må man leie inn instruktør fra sverige eller danmark (noe flere jeg vet om har vært inn epå før), eller dra dit.

Det finnes ingen ren working linje eller show linje på tolleren , men det blir bevisst avlet mer og mer på forskjellig bruksmål ettersom hva oppdretter driver med. F.eks en oppdretter avler tollere for å få frem gode brukshunder med mye motor og gode egenskaper for å brukes i rundering, jakt, tjenestehund o.l . Disse egner seg da bedre enn en oppdretter som ikke bruker hundene sine til annet enn å gå på utstilling og avler bevisst på utseendemessig vinnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere med tollere som bruker hundene sine på denne måten, men siden det er litt lite miljø for det enda så er det ikke så mange aktive. Blant annet oppdretterene til Decoy har gått tollingkurs og holdt litt på med dette, med blant annet faren til Decoy, men de fokuserer mest på "vanlige" jaktprøver siden de må til sverige for å konkurrere i tolling stort sett. Det som gjør tolleren godt egnet til tolling er at de har veldig lekne og livlige bevegelser.

Tollingen foregår ved at fører sitter i skjul og kaster enten en ball, pinne eller lignende som hunden skal apportere, gjerne mange ganger etter hverandre, og skal vekke fuglenes oppmerksomhet. Når fuglene begynner å nærme seg av nysgjerrighet, skal hunden gjemme seg i skjulet sammen med fører og sitte der helt stille. Så lenge fuglene kommer inn mot land skal hunden sitte skjult, men stopper de eller begynner å svømme andre veien skal den ut å lokke/apportere igjen. Apporteringen skal gjennomføres lekent og med hurtige bevegelser, og lekenheten til tolleren er en viktig egenskap for tollingen. Hunden skal helst ikke uti vannet, men løpe langs kanten.

Tollarklubben står det endel om tolling og tollingjaktprøver, og på Trøndertollerne sin side ligger det bilder fra et tollingkurs som var her i Norge i 2005.

Det finnes ingen ren working linje eller show linje på tolleren , men det blir bevisst avlet mer og mer på forskjellig bruksmål ettersom hva oppdretter driver med. F.eks en oppdretter avler tollere for å få frem gode brukshunder med mye motor og gode egenskaper for å brukes i rundering, jakt, tjenestehund o.l . Disse egner seg da bedre enn en oppdretter som ikke bruker hundene sine til annet enn å gå på utstilling og avler bevisst på utseendemessig vinnere.

Men heldigvis så er det mange oppdrettere som fokuserer på begge deler :icon_redface: Jeg håper ikke tolleren blir delt opp på samme måte som f.eks labradoren der det er ganske store forskjeller på show og bruks/jaktlinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!

Nå synes ikke jeg det er særlig inponerende med vanlig apportering... det er en treningssak de aller fleste hunder/eiere kan få til (ja, de skal holde løst og masse sånn, men det er tross alt en treningssak der noen hunder har mer potensiale enn andre), men dette med å tiltrekke seg endre er noe annet! Skulle gjerne sett en video eller lydopptak av dette :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ummm... Litt sånn halvveis søvnig og i febertåke:

Tollerens opprinnelige bruksområde var å lokke ender nær stranda, så jegeren kunne skyte dem. Måten tolleren skulle få endene til strandkanten var ved å leke, f.eks. ved at jeger/eier/fører står litt på avstand og kaster en leke el.l. Jeg har merket at Josie kan ha litt sånne tendenser når vi er ved et vann og Josie vil at jeg skal kaste en leke eller en pinne; etter noen repetisjoner med det begynner endene å samle seg så smått nærmere vannkanten.

Når jegeren har skutt sitt "bytte" skal tolleren finne og apportere dette, uten å bite hull i fuglen. Derfor er det nødvendig at de kan bruke nesa, samt apportere i vann.

Sikkert masse jeg har glemt, men det er det jeg klarer å komme på nå :) Vet ikke om det ble noe klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, prøv å gjøre noe som HELST i vannkanten nær ender eller andre vannfugler i Oslo-området, så kommer de! Dette fungerer både alene og med en hvilken som helst fugl... :)

Inne ved et vann i Nordmarka kom det til og med svømmende et svanepar etter å ha observert folk fra den andre siden av vannet - de skulle tigge mat gitt, fra "sommerresidensen" sin. Det spørs om det ikke er tigge- og ernæringsvettet til fuglene som trår i funksjon....? Jeg hevet armen og kastet en godbit til hunden nær en andedam, og dermed kom førti ender fossvømmende mot oss; bevegelsen min var tydeligvis noe som lignet noe kjent og kjært.

Så det spørs vel ikke om det er de virkelig ville fuglene som kan tenkes å bli nysgjerrige på en lekende rødtopp. Husker en gang vi gikk på vidda med gamlehundene. De var svært store, og hadde sterke og kontrasterende farger - og vi tiltrakk oss villrein! Som sirklet rundt oss på trygg avstand, og tittet fælt på disse underlige dyrene de neppe hadde sett maken til. En ny jaktform? Villreinjakt med lokkehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, prøv å gjøre noe som HELST i vannkanten nær ender eller andre vannfugler i Oslo-området, så kommer de! Dette fungerer både alene og med en hvilken som helst fugl... :)

Inne ved et vann i Nordmarka kom det til og med svømmende et svanepar etter å ha observert folk fra den andre siden av vannet - de skulle tigge mat gitt, fra "sommerresidensen" sin. Det spørs om det ikke er tigge- og ernæringsvettet til fuglene som trår i funksjon....? Jeg hevet armen og kastet en godbit til hunden nær en andedam, og dermed kom førti ender fossvømmende mot oss; bevegelsen min var tydeligvis noe som lignet noe kjent og kjært.

Så det spørs vel ikke om det er de virkelig ville fuglene som kan tenkes å bli nysgjerrige på en lekende rødtopp. Husker en gang vi gikk på vidda med gamlehundene. De var svært store, og hadde sterke og kontrasterende farger - og vi tiltrakk oss villrein! Som sirklet rundt oss på trygg avstand, og tittet fælt på disse underlige dyrene de neppe hadde sett maken til. En ny jaktform? Villreinjakt med lokkehund?

Hehehheee... jeg hadde akkurat samme opplevelse i sommer oppe ved Storøyungen på Romeriksåsen. Jeg var der for å kaste ball til hunden ut i vannet sånn at hun fikk trimmet seg litt. Jeg hadde holdt på ei stund da det kom en andemor med 11 unger på slep svømmende rett mot oss. Hun passerte med ungene bare meter fra min svømmende hund, og de la seg fint tilrette for å hvile bare 7-8 meter fra der jeg lekte med dyret ;). Og min hund er da ikke akkurat noen toller *flir*.

Ellers opplevde også jeg en gang på Norefjell å bli omringet av en diger reinsflott som nok lurte på hvilke rare kreaturer vi var - jeg og mine to hunder... ;). De stod vel bare rundt 20 m fra oss og glodde... hehehehe... skal se også briarden egner seg som reinsdyrlokkehund :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar hvilken som helst hund kan leke i vannkanten med en pinne, og tiltrekke seg nysgjerrige ender (for hvis man ser poenget med min lille historie, så er poenget ikke å ta feil av tamenders atferd overfor en toller, kontra dette med ville dyrs nysgjerrighet - som villreineksemplet gir) så da blir jo tollerens største arbeidsområde egentlig søks- og apporteringsbiten da?

Det interessante er jo det såkalt "opprinnelige" bruksområdet. Se på kontinentale fuglehundraser, som gjerne hadde et bredere bruksområde enn de engelske - og hvordan de tilpasses i Norge til høyfjellsbruk, mens man i Sverige har egne prøver for vorsteher og münsterländerne iallfall. Så hva er "opprinnelig" - og er nye bruksmåter for eksempel jaktlig noe "bedre" enn det å bruke hunder til agility eller sporing? For det har jo, på noen raser, endel betydning for hva raseklubbene vil anbefale av kull, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...