Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva heter de forskjellige treningsmetodene?


WheatenMali

Recommended Posts

Takk Ingvild :wink: Du fikk det fram!

Du har sett at den med godbiten ikke funker? Da må de ha trent feil. Enkelt og greit. Jeg stoler 99% på at Cita ikke vil f.eks spise noe jeg har sagt "ikke rør" til. En gang plasserte jeg matskålen til Cita foran henne og sa "ikke rør". Jeg gikk opp en etasje og glemte helt matskålen... Etter 3 timer begynte jeg å lure på hvorfor ikke var her - og da husket jeg matskålen! Så jeg gikk ned - og der stod Cita og logret foran matskålen (og hun hadde IKKE spist av den) og ventet at jeg skulle si "værsågod"!

Og som noen vet hadde jeg fôrtønna til Cita inni buret på leiren - med lokket av til og med - slik at hun når som helst kunne spise av den! Men jeg hadde sgat ikke rør, og vi har trent inn den kommandoen siden hun var bitteliten valp så jeg stolte på at hun ikke ville forsyne seg av fôret. Og jeg hadde rett. Jeg hadde den fôrtønna i buret hennes i 2 dager og hun tuochet den aldri. Til sist fikk hun et par fôrkuler fra tønna

smart hund må jeg si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar
jeg har et logisk svar: å få katter til å forsvinne i løse luften er nokså unormalt. en hvilken som helst hund burde skjønne det. derimot en usynlig langline som du lurer hunden med, er ikke like lett å oppdage :D eller for eksempel sitron/sprute halsbånd :D det kan du lure med i all evighet, for det er fakta :)

Har du sprutehalsbånd på Vicky hele tiden? Hvordan "lager" du denne usynlige langlinen din?

Jeg tviler sterkt på at det hadde funket på Aro med langline og sprutehalsbånd. Han hadde merket det med en gang at langlinen eller sprutehalsbåndet var borte!!

Benedikte og Ingvild: Synes dere gir noen flotte svar =D> Jeg er ennå i begynnerfasen, men etter å ha lest alt dere skriver her under "Lydighet" forstår jeg mer og mer :D F.eks. det der med å "fjerne" katten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sprutehalsbånd på Vicky hele tiden? Hvordan "lager" du denne usynlige langlinen din?

Jeg tviler sterkt på at det hadde funket på Aro med langline og sprutehalsbånd. Han hadde merket det med en gang at langlinen eller sprutehalsbåndet var borte!!

Benedikte og Ingvild: Synes dere gir noen flotte svar =D> Jeg er ennå i begynnerfasen, men etter å ha lest alt dere skriver her under "Lydighet" forstår jeg mer og mer :D F.eks. det der med å "fjerne" katten :wink:

hehe, har du prøvd et sånt halsbånd???? den gassen som kommer ut kjennes så kraftig at hunden glemmer at det kommer fra halsbåndet.

man kan iikke gå rundt å fjerne katter i hytt og pine, og en ting til som benedicte skrev tidligere: at hun lar hunden løpe etter katter som belønning.

hadde det vært min katt hadde jeg anmeldt hund og eier! [-X tror ikke katten syns det er så morro å bli jaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAR du henne løpe etter katten?! sett at hu n løper over en vei og blir påkjørt?? hørtes litt rart ut spør du meg! dyremisshandling av katten er det vel egentli og.. :)

EDIT:kan forresten ikke tru at dere krangler eller diskuterer om vicky er lat!! har dere virkelig ikke annet og gjøre? astrid kjenner vicky 1000000 gang bedre nn du noen gang vil kristina! face it!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har du prøvd et sånt halsbånd???? den gassen som kommer ut kjennes så kraftig at hunden glemmer at det kommer fra halsbåndet.

man kan iikke gå rundt å fjerne katter i hytt og pine, og en ting til som benedicte skrev tidligere: at hun lar hunden løpe etter katter som belønning.

hadde det vært min katt hadde jeg anmeldt hund og eier! [-X tror ikke katten syns det er så moro å bli jaget!

1. Det hele skjedde i skogen på vei hjem fra postkassene. Hvordan kan hunden min bli påkjørt da? Og jeg visste at hunden min ville komme med en gang jeg ropte henne inn.

2. Har jeg ikke fortalt 50000 ganger at dette var et engangs tilfelle ?

3. Syns det blir teit å uttale seg slik uten å ha lest hva som egentlig skjedde!

4. Astrid.. Anmeldt hund og eier? Hvorfor sa du da til meg på leiren at du syns det var morsomt?

5.

man kan iikke gå rundt å fjerne katter i hytt og pine, og en ting til som benedicte skrev tidligere: at hun lar hunden løpe etter katter som belønning.
Hva har det med diskusjonen å gjøre? Hvorfor trakk du frem det der? ehh...

6. Dyremishandling av katten var det i hvert fall ikke! Jeg har hatt katt selv jeg... Hadde Cita vært løs hadde det samme skjedd uansett... Og ikke nok med det. Jeg sa det var et 1.gangs tilfelle - og det var fordi jeg aldri har følt meg skikkelig skuls med den katten. Den har fanget og drept to av mine kaniner.. Ser rødt hver gang jeg ser det dyret! Det er jo ikke en unskyldning, men jeg ville ikke ha gjort det mot hvilken som helst katte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :wink: Jeg syns selv det var utrolig dumt av meg... Men jeg hadde en grunn til å gjøre det! :wink:

synes det var teit alikevel jeg, katter har ikke så store hjerner at de gjør noe for å være drittsekker, men hvis du hadde hatt kaninene i bur(noe jeg går ut i fra at de ikke var) så hadde det mest sansynligi kke skjedd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... grunn eller ikke, jeg syns det blir for dumt å si at du ikke er skuls med katta :roll:

Det var jo ikke det jeg mente med grunn...

Vel.. Jeg har slitt lenge med at Cita alltid drar i båndet etter katten når hun ser denne. Denne gangen så hun på meg med en gang hun så katten. Hele hunden dirret, men uansett - hun gikk fint og så på meg. Kanskje det var dumt av meg, men jeg lot henne jage katten noen meter før jeg ropte henne inn - slik at hun går like fint neste gang. Og da får hun godbiter for å gå fint, og lever i håpet om at hun en eller annen gang får jage den igjen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det var teit alikevel jeg, katter har ikke så store hjerner at de gjør noe for å være drittsekker, men hvis du hadde hatt kaninene i bur(noe jeg går ut i fra at de ikke var) så hadde det mest sansynligi kke skjedd...

Selvsagt var det min feil at begge kaninungene ble tatt! Men uansett... Hadde du opplevd det selv så hadde du visst hvordan det var. Selvfølgelig var ikke katten slem, den fulgte jo bare instinktene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har du prøvd et sånt halsbånd???? den gassen som kommer ut kjennes så kraftig at hunden glemmer at det kommer fra halsbåndet.

man kan iikke gå rundt å fjerne katter i hytt og pine, og en ting til som benedicte skrev tidligere: at hun lar hunden løpe etter katter som belønning.

hadde det vært min katt hadde jeg anmeldt hund og eier! [-X tror ikke katten syns det er så moro å bli jaget!

Nei, jeg har ikke prøvd slike halsbånd selv. Men vet om de som bruker dem, med en gang hunden får av halsbåndet med den boksen på starter de å bjeffe. Akkuratt det samme med strømhalsbånd, hundene vet når de har på seg dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Astrid.. Anmeldt hund og eier? Hvorfor sa du da til meg på leiren at du syns det var morsomt?

tenkte ikke på kattens følelser. :) det var en feil, syns det er synd på katter som blir jaget av hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS kan du forklare meg hva du mener med usynlig langline? Har aldri vært borti bruk av langline......

langline får du kjøpt i dyrebutikken eller på nett. det er et slags tau, som hunden skal ha på hver gang den er løs. du skal aldri holde i langlinen, men du kan trokke på den hvis hunden stikker når du roper på den. du kan jo dra den inn hvis den ikke kommer på kommando, men ellers aldri.... den funker 110% om man bruker den konsekvent :D utrolig godt hjelpe middel. ellers kan jeg også anbefale sitron halsbåndet hvor du fyller på med en type spray boks. dette sjokkerer hunden så at den garantert hører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte ikke på kattens følelser. :) det var en feil, syns det er synd på katter som blir jaget av hunder...

Det var et engangstilfelle, jeg tror ikke katten led akkurat, en katt kommer seg jo unna.. Benedicte kalte jo inn Cita etter kort stund også, så tror ikke katta fikk "sjokkskader" av den grunn :D

Katta jeg hadde før elsket å plage nabohunden, stå like utenfor "bånd grensa" sånn at hunden akkurat ikke fikk tak i han + at han alltid terget den på seg når hunden løp løs, hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langline får du kjøpt i dyrebutikken eller på nett. det er et slags tau, som hunden skal ha på hver gang den er løs. du skal aldri holde i langlinen, men du kan trokke på den hvis hunden stikker når du roper på den. du kan jo dra den inn hvis den ikke kommer på kommando, men ellers aldri.... den funker 110% om man bruker den konsekvent :) utrolig godt hjelpe middel. ellers kan jeg også anbefale sitron halsbåndet hvor du fyller på med en type spray boks. dette sjokkerer hunden så at den garantert hører :D

Det viste jeg :wink:Men det jeg lurer på er denne usynlige langlinen. Når du tar av langlinen, hvordan får du hunden til å tro at den er der? Det er her jeg tror jeg hadde slitt med Aro. Han hadde kerket at det ikke var noen line på...

Og med det sitronhalsbåndet så tror jeg bare det hadde funket når han hadde det på seg... Hundene jeg har vært borti som har brukt dette har merket når det er av og på... Og har man en smart hund så vet den at det ikke skjer noe viss han ikke har det halsbåndet på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste jeg :wink:Men det jeg lurer på er denne usynlige langlinen. Når du tar av langlinen, hvordan får du hunden til å tro at den er der? Det er her jeg tror jeg hadde slitt med Aro. Han hadde kerket at det ikke var noen line på...

Og med det sitronhalsbåndet så tror jeg bare det hadde funket når han hadde det på seg... Hundene jeg har vært borti som har brukt dette har merket når det er av og på... Og har man en smart hund så vet den at det ikke skjer noe viss han ikke har det halsbåndet på...

du må være flink til å ikke dra for mye i den.... kun i nødstillfeller. sprutehalsbåndet merker ikke hunden hvis du kun har det på en gang i blant, og at du er flink til å ikke bruke kun det samme halsbåndet hele tia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også kan være grunnen til at hunden ikke lystrer nå langlinen blir tatt av, er at eigeren blir mer usikker, på grunn av at: "viss noe skjer nå, så kan eg ikke tråkke på linen".. Og dette merker selvfølgelig hunden.. Det er veldig viktig at når langinen blir tatt av, må man fortsatt ha samme stemmebruken og kroppsholdning som om når den er på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også kan være grunnen til at hunden ikke lystrer nå langlinen blir tatt av, er at eigeren blir mer usikker, på grunn av at: "viss noe skjer nå, så kan eg ikke tråkke på linen".. Og dette merker selvfølgelig hunden.. Det er veldig viktig at når langinen blir tatt av, må man fortsatt ha samme stemmebruken og kroppsholdning som om når den er på :wink:

nettopp! helt sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også kan være grunnen til at hunden ikke lystrer nå langlinen blir tatt av, er at eigeren blir mer usikker, på grunn av at: "viss noe skjer nå, så kan eg ikke tråkke på linen".. Og dette merker selvfølgelig hunden.. Det er veldig viktig at når langinen blir tatt av, må man fortsatt ha samme stemmebruken og kroppsholdning som om når den er på :wink:

helt riktig, men et er vanskelig! jeg bruker langline i skogen med ask, men tørr ikke slippe, netopp på grunn ac det du sier, jeg stoler værken på han eller meg selv liksom. husker en gang jeg slapp ask i skogen, den eneste vellykkede gangen ever! jeg stolte 110% på han, og ved vær innkalling, kom han som et lyn, men nå har han i ettertid stukket så mange ganger, at jeg ikke klarer det lenger, han har faktsik fått meg til og innse at jeg ikke fikk han tilbake, og det var etter 5 forferdelige timer med leting i skogen..:) noen tips til og bygge opp tillitten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve sprute halsbånd? sjekk om noen i din nærmeste hundeklubb vil låne bort :)

ellers så er det å begynne langline treningen, og stole 120% på hunden hver eneste gang(det merker hunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...