Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva heter de forskjellige treningsmetodene?


WheatenMali

Recommended Posts

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Du vet jo hva klikkertrening og nordenstam er... Folk som trener KUN positivt, og ikke straffer med "nei" eller fysisk straff er også klikkertrenere! For klikkertrening handler IKKE om klikkeren, men treningsprinsippene!

Også har vi Jævenrud da... Der er det positiv innlæring, men når hunden KAN øvelsen kan man si "nei" når den gjør galt... Selv om belønning med godbit da ikke vil ha noen effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har vi Jævenrud da... Der er det positiv innlæring, men når hunden KAN øvelsen kan man si "nei" når den gjør galt... Selv om belønning med godbit da ikke vil ha noen effekt...

Kender ikke Jævenrud...altså har aldrig hørt navnet...principperne lyder nogenlunde bekendt. Jeg er ikke nødvendigvis uenig...men hvorfor mener du at godbidderne ikke har nogen effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kender ikke Jævenrud...altså har aldrig hørt navnet...principperne lyder nogenlunde bekendt. Jeg er ikke nødvendigvis uenig...men hvorfor mener du at godbidderne ikke har nogen effekt?

Hun mener sikkert at det er viktigere for hunden å unngå ubehag enn å oppnå behag. Altså en den vil heller unngå å bli straffet enn å bli belønnet. Men vet ikke om dette er tilfelle i Jævenrud's trening. Uansett så tror jeg ikke gobitene mister effekt, de får bare mindre effekt. Men det er forskjell på å si nei og å ta hunden da. Man kan jo lære inn ordet nei uten bruk av straff. Da betyr det bare feil, det der får du ingen belønning før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller skifte navn: A&LET :P

"Aleksander & Lissis Egendefinerte Trening" :D

hihi, syns den der var tøff jeg ;):D liker folk som tør å være individualister :D:D stå på Alek og Lissi!! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener sikkert at det er viktigere for hunden å unngå ubehag enn å oppnå behag. Altså en den vil heller unngå å bli straffet enn å bli belønnet. Men vet ikke om dette er tilfelle i Jævenrud's trening. Uansett så tror jeg ikke gobitene mister effekt, de får bare mindre effekt. Men det er forskjell på å si nei og å ta hunden da. Man kan jo lære inn ordet nei uten bruk av straff. Da betyr det bare feil, det der får du ingen belønning før.

Ja det var netop det jeg tænkte på. Hvis nei betyder noget i retningen af "stop hellere det du har gang i...det får du aldrig noget ud af..." eller sådan noget...så kan jeg ikke se at det skulle forringe værdien af godbidderne noget særligt.

Jeg har hørt om nogen der bruger 2 lyde...et klikk til at sige at noget hunden gør er rigtigt og et rassle til at sige at det ikke er rigtigt...det må vel være lidt det samme som at operere med et "nei"...Jeg mener selvfølgelig ikke man bør bruge "nei" eller lignende i indlæring! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var netop det jeg tænkte på. Hvis nei betyder noget i retningen af "stop hellere det du har gang i...det får du aldrig noget ud af..." eller sådan noget...så kan jeg ikke se at det skulle forringe værdien af godbidderne noget særligt.

Jeg har hørt om nogen der bruger 2 lyde...et klikk til at sige at noget hunden gør er rigtigt og et rassle til at sige at det ikke er rigtigt...det må vel være lidt det samme som at operere med et "nei"...Jeg mener selvfølgelig ikke man bør bruge "nei" eller lignende i indlæring! :D

Ja, det mener jeg også. Men det er jo selvsagt annerledes hvis neiet betyr slutt med der, ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævenrud har gitt ut "din hund" og "din hund fortsetter".

Jeg bruker aldri "nei" på min hund. Men jeg kan si "feil", og det betyr bare "det du gjorde der får du ingen godbit for". og "slutt" når jeg avbryter øvelsen.

Men dersom man til stadighet bruker poitiv straff vil godbiten, leken etc få mindre effekt. Det eneste godbiten/leken etc vil bety for hunden er "det der gjorde du ikke feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævenrud har gitt ut "din hund" og "din hund fortsetter".

Jeg bruker aldri "nei" på min hund. Men jeg kan si "feil", og det betyr bare "det du gjorde der får du ingen godbit for". og "slutt" når jeg avbryter øvelsen.

Men dersom man til stadighet bruker poitiv straff vil godbiten, leken etc få mindre effekt. Det eneste godbiten/leken etc vil bety for hunden er "det der gjorde du ikke feil".

Okay...så forstår jeg hvad du mente. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det blir jo akkurat det samme om man sier nei eller feil da :D Selv om jeg ikke bruker noen av delene.

enig, en hund skjønner ikke forskjell på betydningen av ordet, nei er jo en måte å si til hunden at det var feil på eller at den skal slutte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. "Nei" må læres inn, akkurat som jeg lærte inn "feil". Man kan like gjerne si "potetgull", det spørs hva man velger å si. Men så pleier "nei" å være en slags advarsel for fysisk straff, og derfor holder det ofte med et "nei"

jeg går ikke og tar hundene mine etter jeg har sagt nei, jeg bare brysker meg og sier det igjen og er kjempeskummel så gir de seg, skal MYE til for at de fortsetter hvis jeg er skummel.. men mange brukes selfvølgelig straff etter et nei hvis hunden ikke hører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei" betyr stopp nå!

Og jeg har da ikke sagt at du tar hundene dine hver eneste gang du har sagt nei! Men "nei" er en advarsel til fysisk straff - slik vi fleste bruker ordet! Og for en god del holder det å heve stemmen ja, men det finnes jo en grunn til at de stopper opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei" betyr stopp nå!

Og jeg har da ikke sagt at du tar hundene dine hver eneste gang du har sagt nei! Men "nei" er en advarsel til fysisk straff - slik vi fleste bruker ordet! Og for en god del holder det å heve stemmen ja, men det finnes jo en grunn til at de stopper opp.

jeg har da heller ikke sagt at du har sagt at jeg bruker fysisk straff, var bare et eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...