Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva heter de forskjellige treningsmetodene?


WheatenMali

Recommended Posts

hva hvis du ikke kan fjerne kaninen? og ingen lokke ting hjelper? hehe

Jeg hadde nok ikke hatt tid til å tenke ut A og B og C og D plan i den situasjonen - da hadde nok allerde kaninen vært død. Men jeg hadde sett an situasjonen. Kanskje kaninen kunne komme seg vekk fra hunden? Kanskje jeg kunne få fanget hunden på en eller annen måte? Er denne hunden som jager kanien villig til å "gi opp jakten" på dette dyret dersom jeg løper motsatt vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

men tenk hvis hunden din var kattegal, var i full fart og løpe etter katten. Du har ingen sjangs til å ta den igjen, og du har slått deg så du kan ikke gå. Og hunden vil heller ikke la seg lokke. hva gjør du da?

Ja? Hva hadde Du gjort kan jeg spørre? Ingen hundetrener i verden kunne ha gjort noe dersom du ikke kunne røre på deg. For hva hvis det var Vicky? Hva om du hadde hevet stemmen, hylt NEI eller hva som helst - og hunden din hadde gitt blaffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Hva hadde Du gjort kan jeg spørre? Ingen hundetrener i verden kunne ha gjort noe dersom du ikke kunne røre på deg. For hva hvis det var Vicky? Hva om du hadde hevet stemmen, hylt NEI eller hva som helst - og hunden din hadde gitt blaffen?

det finnes en løsning skjønner du :D

Da har jeg før denne hendelse brukt langline konsekvent/bestandig. Så hunden VET 100% sikkert at jeg ALLTID får tak i den UANSETT hva. da vet den at den aldri kommer unna, så den stopper.

Her er et tilfelle vi hadde med Joy vår tidligere Golden som valp: Hun var i full fart etter en elg. vi hadde brukt langline hele oppveksten. Så det eneste jeg trengte å gjøre var å rope "NEI!" og hunden rykket til som om det var langlinen, også løp den tilbake.

sånn gjør vi det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes en løsning skjønner du :D

Da har jeg før denne hendelse brukt langline konsekvent/bestandig. Så hunden VET 100% sikkert at jeg ALLTID får tak i den UANSETT hva. da vet den at den aldri kommer unna, så den stopper.

Her er et tilfelle vi hadde med Joy vår tidligere Golden som valp: Hun var i full fart etter en elg. vi hadde brukt langline hele oppveksten. Så det eneste jeg trengte å gjøre var å rope "NEI!" og hunden rykket til som om det var langlinen, også løp den tilbake.

sånn gjør vi det :D

Ja? Er det ikke slik jeg har fortalt deg at hunden min tror jeg fjerner hele katten hvis jeg sier "ikke rør"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ser hunden at du ikke kan i en nervepirrende situasjon :D den vet jo at du ikke kan det når den er helt fri og katten er på avstand :D

Jo, hvis du hadde drevet med klikkertrening og trent "ikke rør" slik som jeg har gjort det - så skjønner du... Hunden forstår ikke det. Det er akkurat det samme som at din hund vet at den ikke kan bli straffet fysisk hvis den driter i ditt "nei"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hvis du hadde drevet med klikkertrening og trent "ikke rør" slik som jeg har gjort det - så skjønner du... Hunden forstår ikke det. Det er akkurat det samme som at din hund vet at den ikke kan bli straffet fysisk hvis den driter i ditt "nei"

langline min venn... langline ;) der har du mitt svar. bruk langline på forhånd så vet hunden at du ALLTID får tak i den :P derimot katten skjønner hunden fort at du ikke kan fjerne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langline min venn... langline ;) der har du mitt svar. bruk langline på forhånd så vet hunden at du ALLTID får tak i den :P derimot katten skjønner hunden fort at du ikke kan fjerne :D

Går du med langline hver gang hunden din møter en katt?

For hunden din kan like gjerne forstå at du ikke tar den fordi den ikke har langline - som at min hund kan forstå at katten ikke kan fjernes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du med langline hver gang hunden din møter en katt?

For hunden din kan like gjerne forstå at du ikke tar den fordi den ikke har langline - som at min hund kan forstå at katten ikke kan fjernes

Enig! Det er jo samme princip, bare forskellig indlæring. Slå nu lidt bro her! Nu er chancen der jo. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du med langline hver gang hunden din møter en katt?

For hunden din kan like gjerne forstå at du ikke tar den fordi den ikke har langline - som at min hund kan forstå at katten ikke kan fjernes

du må trene på en sånn måte at hunden tror den alltid har den på :P det er mer logisk enn at du kan få en hvilken som helst katt til å forsvinne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må trene på en sånn måte at hunden tror den alltid har den på :P det er mer logisk enn at du kan få en hvilken som helst katt til å forsvinne ;)

Det er det vel ikke. Ikke for meg som faktisk har klart å trene bikkja mi slik. Kan du ikke bare forstå det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vel ikke. Ikke for meg som faktisk har klart å trene bikkja mi slik. Kan du ikke bare forstå det nå?

kanskje din hund er lett trent, men det er ikke alle hunder som tenker sånn :P noen er nokså vrange og er ute etter å lure deg i fler situasjoner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje din hund er lett trent, men det er ikke alle hunder som tenker sånn :P noen er nokså vrange og er ute etter å lure deg i fler situasjoner :P

hahaha.. FYY Søren nå ler jeg godt! Lett trent? Hva har det med saken å gjøre? Og jeg holder grunnkurs i klikkertrening! Også valpekurs og eierne der lærer dette inn på alle sine hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha.. FYY Søren nå ler jeg godt! Lett trent? Hva har det med saken å gjøre? Og jeg holder grunnkurs i klikkertrening! Også valpekurs og eierne der lærer dette inn på alle sine hunder!

hehe... det er få hunder som ville la seg lure av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... det er få hunder som ville la seg lure av det...

Herregud, jeg gir helt opp! Jeg orker ikke å sitte her å diskutere mer med deg når du ikke forstår noe av det jeg gjentar 30000 ganger!! Og så kommer du med "hunden din er letttrent" og allslags bullshit fordi du ikke har flere logiske svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et logisk svar: å få katter til å forsvinne i løse luften er nokså unormalt. en hvilken som helst hund burde skjønne det. derimot en usynlig langline som du lurer hunden med, er ikke like lett å oppdage :D eller for eksempel sitron/sprute halsbånd :D det kan du lure med i all evighet, for det er fakta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å få katter til å forsvinne i løse luften er nokså unormalt. en hvilken som helst hund burde skjønne det.

Så du tror hunden tenker at katten ikke bare kan forsvinne? Fortell meg da hvorfor mine 3 kunne løpe etter katt og stoppet på sekundet når de hørte "ikke rør"? Ikke kom med teite svar med 0 mening nå - om at hundene mine er dumme nok til å tro det osv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen hunder er lettlurte på enkelte områder... det som er bedre med langline og sprutehalsbånd er at det er konsekvent, derimot at du kan trylle bort katter er ikke så konsekvent. :D det er min mening. jeg har sett det med godbit(ikke katt ennå da) feile fler ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid. Om hunden din tror at den går med langline hele tiden, så blir det akkurat samme greia at Cita tror at det morsomme alltid kan fjernes. Enkelt og greit. Det handler ikke om hvorvidt Benedicta faktisk kan fjerne katta, det handler om at hver eneste gang de har trent så har godbiten/leken/det morsomme forsvunnet hvis Cita ikke stoppet når Benedicte har sagt "ikke rør".

Altså, Cita assosierer "ikke rør" med at hvis hun ikke stopper blir det morsomme borte uansett, men hvis hun stopper så får hun enten det morsomme eller noe annet godt.

Hvis du da mener at Cita skjønner at Benedicte ikke kan fjerne den, så blir det akkurat det samme som å si at Vicky skjønner at langlina ikke er på. Og siden du sier at det skjønner hun, så skjønner ikke Cita at Benedicte ikke kan fjerne det morsomme i alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen hunder er lettlurte på enkelte områder... det som er bedre med langline og sprutehalsbånd er at det er konsekvent, derimot at du kan trylle bort katter er ikke så konsekvent. :) det er min mening. jeg har sett det med godbit(ikke katt ennå da) feile fler ganger.

Takk Ingvild :wink: Du fikk det fram!

Du har sett at den med godbiten ikke funker? Da må de ha trent feil. Enkelt og greit. Jeg stoler 99% på at Cita ikke vil f.eks spise noe jeg har sagt "ikke rør" til. En gang plasserte jeg matskålen til Cita foran henne og sa "ikke rør". Jeg gikk opp en etasje og glemte helt matskålen... Etter 3 timer begynte jeg å lure på hvorfor ikke var her - og da husket jeg matskålen! Så jeg gikk ned - og der stod Cita og logret foran matskålen (og hun hadde IKKE spist av den) og ventet at jeg skulle si "værsågod"!

Og som noen vet hadde jeg fôrtønna til Cita inni buret på leiren - med lokket av til og med - slik at hun når som helst kunne spise av den! Men jeg hadde sgat ikke rør, og vi har trent inn den kommandoen siden hun var bitteliten valp så jeg stolte på at hun ikke ville forsyne seg av fôret. Og jeg hadde rett. Jeg hadde den fôrtønna i buret hennes i 2 dager og hun tuochet den aldri. Til sist fikk hun et par fôrkuler fra tønna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sett at den med godbiten ikke funker? Da må de ha trent feil. Enkelt og greit. Jeg stoler 99% på at Cita ikke vil f.eks spise noe jeg har sagt "ikke rør" til. En gang plasserte jeg matskålen til Cita foran henne og sa "ikke rør". Jeg gikk opp en etasje og glemte helt matskålen... Etter 3 timer begynte jeg å lure på hvorfor ikke var her - og da husket jeg matskålen! Så jeg gikk ned - og der stod Cita og logret foran matskålen (og hun hadde IKKE spist av den) og ventet at jeg skulle si "værsågod"!

Og som noen vet hadde jeg fôrtønna til Cita inni buret på leiren - med lokket av til og med - slik at hun når som helst kunne spise av den! Men jeg hadde sgat ikke rør, og vi har trent inn den kommandoen siden hun var bitteliten valp så jeg stolte på at hun ikke ville forsyne seg av fôret. Og jeg hadde rett. Jeg hadde den fôrtønna i buret hennes i 2 dager og hun tuochet den aldri. Til sist fikk hun et par fôrkuler fra tønna

IMPONERENDE! =D> :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...