Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt for smart hund

Mud

Recommended Posts

Skrevet

Noen ganger er Lokegutt irriterende smart (andre ganger irriterende dum, men det er en annen historie). For en stund siden begynte jeg å finne han overaskende ofte i søpla. Overaskende fordi søpla er plassert i et skap under vasken, at hunden stjeler vet jeg jo. De ca 10 første gangen antok jeg at jeg hadde glemt å lukke døren helt inntil, selvom det er usannsynlig klønete gjort av en person som har hatt hund "hele livet", men etter å ha fersket han i søpla etter å på forhånd ha forsikret meg om at døren var helt lukket gikk lyset opp for meg. Loke åpner skapdører også han! (andre dører har han alltid åpnet)

Det er jo ikke et stort problem, en hårstrikk festet i mellom knottene på den skapdøren og den ved siden av fungerer som "hundesikkring". 1 poeng til meg. ;)

Ved siden av skapdørene på kjøkkenet har jeg skuffer. Med samme type knott som skapdørene. I den midterste skuffen oppbevarer jeg hundegodisen, dette vet Loke svært godt og jeg er alltid nøye på å lukke skuffen godt.

I dag ble frolicen tømt når jeg dusjet før jobb <_<

Jeg begynner å vurdere å gå til innkjøp av hengelås til kjøleskapet først som sist...

Skrevet

Hehe, Loke gutten har næringsvett ihvertfall! Minnet meg veldig om dalmatineren til venninna mi, hun finner alt som kan spises :rolleyes:

Men barnesikring til skuffer og skap er en fin oppfinnelse ;)

Skrevet

Jeg synes dere heier på feil part her <_<

Hårstrikker gjør også nytten på kjøkkenskuffer. (2 poeng til meg !)

Det verste er at gutten ikke akkurat er matvrak..men så var det dette med forbuden frukt da :rolleyes:

Skrevet

Vel, selv om dette er et hundeforum må jeg bare si det her. Vi måtte sette opp barnegrind inn til kjøkkenet vi, for grisen lærte seg rimelig for å åpne det som åpnes kan og de unotene har hun dessverre lært Kira.

Skrevet

Ha ha. Flinke Loke.

Gamletispa mi lærte seg å åpne steikovnsdøra også. Så du får anskaffe hengelås til den også om han fortsetter med dette. ;)

Skrevet

Misunner dere med smarte hunder jeg, hadde vært moro med litt action i hverdagen her og. Min er jo dum som et brød ;)

Skrevet

Hehe morsomt med litt action, ja. Heldigvis har ikke knøttis lært seg så mange sånne sprell, enda... Det kommer nok. Men hadde en episode med Rikke og Aro der de broderlig samarbeide om å få opp stekeovnen som jeg sikkert ikke hadde lukka skikkelig, og så sitt snitt til å gumle i seg halvannet brett med tørka lever.

Eller Aro på kortison som fikk tak i en uåpnet full frolicpose, den var hverken uåpna eller full da jeg kom hjem, og han hadde det fryyyyktelig travelt med å komme seg ut på do.

Eller knøttis som rydder ut av søppeldunken på badet. Hun finner ingenting spennende der (har lært på den harde måten) men det kuuuunne jo hende. Eller bare klatrer opp i skittentøysdunken og legger seg til å sove der.

Eller Rikke som klarte å få tak i to søppelposer fulle med papir og dra dem ut over gulvet, to ganger på en dag. (nei, jeg er ikke så smart alltid. ;) )

Og søte Aro da, som kjapt lærte meg å låse begge dørene ut her. Ellers ble jeg møtt av en veldig happy hund i yttergangen her, gangen er huseier sin.

Moro med hunder med litt initsiativ. Hvertfall i ettertid. ;)

Skrevet

Hahaha, go Loke! ;)

Fuglisene våre har vært i sekken i posen i posen i posen (ja, det var mange poser) til far og inni der igjen funnet en pakke med frysetørret vom.. De har spist hele pakken! ;)

Skrevet

hehe kjenner til det der! :rolleyes: Doffen er der han kommer til.. heldigvis av en eller annen grunn har han ikke etter vi flyttet åpnet verken skap eller skuffer :) men der vi bodde før var han er mare!

Kom en gang hjem til totalt nedstøvet stue, han hadde åpnet kjøkkenskapet og dratt ut 2 pakker barnegrøt + en pakke morsmelk erstatning <_< Det blir gasnke mye gris av når man løper rundt med det i munnen og rister det over hele stuen..... sånn hvitt teppe overalt.

Ellers har han åpnet dørene inn til badet og forsynt seg fra bleiebøtta og tatt og åpnet dørene til soverommet og tatt med seg bleiene inn der for og gni dem inn i sengtøye vårt :)

Så etter en del slike episoder er det blitt en del av hverdagen vår og hele tiden tenke ut Doffen sikkre løsninger på saker og ting..

Skrevet
Ellers har han åpnet dørene inn til badet og forsynt seg fra bleiebøtta og tatt og åpnet dørene til soverommet og tatt med seg bleiene inn der for og gni dem inn i sengtøye vårt :)

Off, det er temmelig guffent...

Min lille krøllert må være tidenes ekleste tyv. Hun forsyner seg av alt som lukter "godt", ser kult ut, lager morsom lyd eller bare enkelt og greit ting hun får plass til i munnen og ødelegger det. Men det værste hun har gjort er da hun hadde vært på badet og veltet søppelbøtta, bare for å ta med seg en brukt tampong ut i stua og tygge på den... :) Ekle, EKLE dyret..

Skrevet
her i huset her vi den mest hjelpsomme lille mannen. Han lukker skuffer og skap, og slår til og med på og av lys for meg. :icon_redface: Også rydder han bosset, og hiver det :D

:):P

Skal vi bytte belger??

Min bare roter, lurer på å sende inn klage på han <_<

Skrevet

Jeg har nok veldig kjedelige hunder, de har aldri rota i hverken skuffer og skap, prøver ikke å få opp skapdørene engang.

Vel, for å være helt ærlig så er jeg litt glad for å ha sånne englebarn, hehe

Skrevet

Talli har halveis funnet ut hvordan hun får opp förtønna... Kan hun ikke forte seg med å bli 1 år slik at hun kan ha samme mat som Blaze <_< Orker ikke kjøpe enda en förtønne, har likosm nok av dem. Men den eneste som ikke er lokk til å bare vippe av er Olivers tønnen og den har jeg maten til Blaze i.

Talli har også funnet ut at hun skal komme stormende når hun hører kjøleskapet åpne seg. Ett par ganger har jeg dratt henne ut etter bakbena når hun skal ha tak i noe mat helt innerst og neders (hvor jeg selvfølgelig har kjøtt).

Glad jeg bare har en hund som er matvrak! Jeg må alt nå begynne å passe vekten på Talli, og hun er 6 mnd (men spiser alt, bla nappet hun chilli dressing flasken min når jeg snudde meg bort fra åpent kjøleskap i 2 sek)

PS: Strikk på knotter er ikke så pent akkurat... det er faktisk ikke så dyrt å kjøpe slike barnesikkrings "kroker". Kan sikkert brukes på kjøleskapet også?

Skrevet

Her har vi og en av den alt for smarte typen. Hadde vi ikke hatt kjøkkendør (med lås!) så hadde det meste vært raidet derfra. Buster har åpnet dører, skap og slikt siden han var rundt halvåret. Han låser og opp de dørene som har sånn fast vrilås på for å låse fra innsiden av. Hadde det på internatet jeg bodde på første halvåret jeg hadde han og som 5 mnd gammel begynte han å låse den opp å ta seg en tur :rolleyes: Måtte skru den løs og ta den ut når jeg skulle bort. Vi har sånt på ytterdøren her også, men vi låser mellomdøren når vi skal ut i tillegg. Utrolig hvor smarte de er når det kommer til slikt, men skal man lære dem å ikke slippe apportbukken på tåa til mor fatter de ingenting :rolleyes:

Skrevet
Her har vi og en av den alt for smarte typen. Hadde vi ikke hatt kjøkkendør (med lås!) så hadde det meste vært raidet derfra. Buster har åpnet dører, skap og slikt siden han var rundt halvåret. Han låser og opp de dørene som har sånn fast vrilås på for å låse fra innsiden av. Hadde det på internatet jeg bodde på første halvåret jeg hadde han og som 5 mnd gammel begynte han å låse den opp å ta seg en tur :rolleyes: Måtte skru den løs og ta den ut når jeg skulle bort. Vi har sånt på ytterdøren her også, men vi låser mellomdøren når vi skal ut i tillegg. Utrolig hvor smarte de er når det kommer til slikt, men skal man lære dem å ikke slippe apportbukken på tåa til mor fatter de ingenting :rolleyes:

TAKK for at du skreiv det innlegget akkurat nå..jeg la merke til at det trakk litt på beina mine liksom..leste innlegget ditt og det demret. Glemte å låse døren..

Det er bekkmørkt ute og det er en vei rett på utstiden. Det kom en bil i det jeg kikket ut den (ja, du gjettet det) åpne døra og jeg hadde vett til å vente til den hadde passert før jeg ropte inn Loke som - helt riktig- var på andre siden av veien viste det seg. MØKKABIKKJE!! Jeg får så lyst til å slå han i hodet med noe hardt og skrike når han skremmer meg sånn! Dumme dyret! Men neida, jeg må pent bort til den tidligere nevnte godbitskuffen og gi han masse godis fordi han kom når jeg ropte. :wallbash: :bug:

Skrevet
TAKK for at du skreiv det innlegget akkurat nå..jeg la merke til at det trakk litt på beina mine liksom..leste innlegget ditt og det demret. Glemte å låse døren..

Det er bekkmørkt ute og det er en vei rett på utstiden. Det kom en bil i det jeg kikket ut den (ja, du gjettet det) åpne døra og jeg hadde vett til å vente til den hadde passert før jeg ropte inn Loke som - helt riktig- var på andre siden av veien viste det seg. MØKKABIKKJE! Jeg får så lyst til å slå han i hodet med noe hardt og skrike når han skremmer meg sånn! Dumme dyret! Men neida, jeg må pent bort til den tidligere nevnte godbitskuffen og gi han masse godis fordi han kom når jeg ropte. :wallbash: :bug:

Tross rampestrekene så kommer han jo når du roper :icon_redface: , må jo se det positive samme søren hvor ille det er akkurat der og da :Laugh:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...