Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil lære mer om disse hundene


Lilla

Recommended Posts

Lenger ned på siden har jeg skrevet et innlegg om det å ha stor hund sammen med liten hund. Har fra før en pomeraniantispe og ønsker oss en hund til. Tror det vil kunne fungere med en stor hund hvis man er forsiktig i valpetiden dens og legger hverdagen til rette.

Vi har tenkt på flere raser, og de er veldig forskjellige mange av dem. De fleste har vi forelsket oss i ut fra det vi har lest, hørt og sett.

Hva kan dere fortelle meg om boxeren?

Vi har så smått begynt å se oss litt rundt og vil gjerne høre deres meninger, kjennskap og erfaringer med denne rasen.

Har også tenkt litt på retrievere og basenji. Fortell gjerne!

Er også åpen for forslag, har noen krav, men vi er nok så tilpasningsdyktige selv:

Større enn pommen (skal ikke så mye til)

Gjerne kreve fra middels til mye stimulans

Gla'hund (fått inntrykk av at basenjien er litt sær?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren er en glad hund, veeldig glad. Er man klar over det og finner det sjarmerende så er alt ok. Mange syns nok det kan bli litt mye. De er nok litt over middels aktiv (hva er egentlig middels aktiv?). Mine er løs en times tid hver dag. Varierer litt med søk og lydighet i tillegg til fri lek i skog og mark. Det er ikke ille mye det, og nok for mine.

Er litt i tvil om hvordan det vil være å ha de sammen med en så liten hund som pomme. Selv ville jeg nok vært redd for at de små skulle blitt tråkket på av den store. Syns ikke boxeren alltid er så flink å ta hensyn liksom.

Boxeren tilfredsstiller iallfall de tre kravene du listet opp.. Aldri en kjedelig dag med boxer i hus iallfall. Selv gutten min på snart 8 vimser rundt med halen til topps hele tiden og en leke i munnen. De er flink å roe seg inne det er ikke det, men er alltid klar for oppmerksomhet og lek. Det er ikke en kjedelig rase for å si det slik.

Skulle du bestemme deg for boxer kan du etterhvert sende meg en pm så kan jeg fortelle deg litt om ulike linjer og oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte Boxer som rase, mange advarte meg på forhånd om at jeg kom til å få en hyper hund som bare hoppet rundt og som det var vanskelig å få skikk på, en hund som ikke tålte andre hunder eller som siklet over hele huset.

Jeg må si, det har gått over all forventninger, kunne ikke ha vært heldigere med valg av rase og de to herlighetene jeg har nå er selvsagt verdens snilleste.

Begynte på valpetrening når de allerede var 12 uker, der lærte de tidlig at det fantes en av/på-knapp, at inne var vi rolige hunder, mens ute kunne vi herje og leke som vi ville. Vi gikk valpekurs og grunnkurs og hverdagslydighet, vi fikk utrolig mye igjen for å ta disse kursene. Sosialisering med andre hunder fra tidlig stadiet har gjort at ihvertfall mine elsker å være sammen med andre hunder, aldri har vært i noen slosskamp eller vist aggresjon mot andre hunder eller dyr.

Jeg har sett flere Boxer-eiere som har begynt på valpekurs når valpen er 4-5 mnd, det er for sent for en Boxer, den må tidlig læres at det må gå ann å være rolig også, de som begynner på valpekurs seint har hyper-tendenser og tror at det å hoppe på alt og alle er lov. Valpetrening er faktisk det første og viktigste rådet jeg har å gi til de som ønsker seg en Boxervalp.

Boxeren er leken og da lett å trene så lenge det skjer på dens premisser, de har ikke verdens beste konsentrasjon så det har vært litt utfordring å bruke like mye lek inn i trening som alt annet, godbiter er ikke noe interessant da Boxeren ikke er noe matgal hund, men får de leking som belønning er de med på alt og gjør alt for at sin eier skal bli fornøyd. Jeg trener og konkurrerer i LP med Sara, og ho er en drøm å jobbe med, man trenger ingen BC eller Schæfer for å få en god LP-hund som elsker å trene, om det er sol, regn eller snø ute.

Boxeren er familiekjær, og utrolig glad i barn! Mens andre hunder kan trekke i båndet når de ser en annen hund eller en katt, trekker mine i båndet når de ser et barn! De elsker barn og er forsiktige og tålmodige, jeg har enda ikke møtt en rase som er mere glad i å være rundt under enn Boxeren.

Boxeren er glad og fornøyd, og de logrer bare ikke med halen , men med hele bak kroppen.

Lykke til med valget av hund nr 2, velger du en Boxer er valpekurs og sosialisering er must, den trenger en som kan sette grenser, tilbake får du tonnevis av kjærlighet og trofasthet fra en hund som tror ikke den bare er en hund, men som ser på seg selv som et fullverdig familiemedlem.

2737673230101539474S200x200Q85.jpg

2884812990101539474S200x200Q85.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godbiter er ikke noe interessant da Boxeren ikke er noe matgal hund

Den oppfatningen har ikke jeg med våre 4. De gjør alt for godbiter.

Da er du heldig! :cool:

Skulle ønske mine var glad i mat og i godbiter, da hadde treningen gått så mye lettere!

Mine erfaringer innen hundetrening med Boxeren er at føreren må bruke så ekstra mye av seg selv og leke med Boxeren, da godbiter ikke er "bra" nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver mye fint om boxeren. Den virker evig glad og morsom, og jeg tror den vil passe til meg og kjæresten, ungt par som vi er.

Boxeren er en glad hund, veeldig glad. Er man klar over det og finner det sjarmerende så er alt ok. Mange syns nok det kan bli litt mye. De er nok litt over middels aktiv (hva er egentlig middels aktiv?). Mine er løs en times tid hver dag. Varierer litt med søk og lydighet i tillegg til fri lek i skog og mark. Det er ikke ille mye det, og nok for mine.

Er litt i tvil om hvordan det vil være å ha de sammen med en så liten hund som pomme. Selv ville jeg nok vært redd for at de små skulle blitt tråkket på av den store. Syns ikke boxeren alltid er så flink å ta hensyn liksom.

Boxeren tilfredsstiller iallfall de tre kravene du listet opp.. Aldri en kjedelig dag med boxer i hus iallfall. Selv gutten min på snart 8 vimser rundt med halen til topps hele tiden og en leke i munnen. De er flink å roe seg inne det er ikke det, men er alltid klar for oppmerksomhet og lek. Det er ikke en kjedelig rase for å si det slik.

Skulle du bestemme deg for boxer kan du etterhvert sende meg en pm så kan jeg fortelle deg litt om ulike linjer og oppdrettere.

Hehehe, godt vi er glade og lekne selv;) Men ja, jeg er også veldig redd for at uhell skal skje med pommen. Vi må såklart følge mye med og jeg vet at dette vil bli et ekstra ork, hvertfall det første året. Men alt man vil det får man til, har jeg hørt! Pommen kan jo bare gå å legge seg på soverommet hvis hu blir lei av valpen, eller vi skiller de på andre måter i huset. Og vi må helt klart lære boxeren forsiktighet og kommando for å roe seg ned.

Begynte på valpetrening når de allerede var 12 uker, der lærte de tidlig at det fantes en av/på-knapp, at inne var vi rolige hunder, mens ute kunne vi herje og leke som vi ville. Vi gikk valpekurs og grunnkurs og hverdagslydighet, vi fikk utrolig mye igjen for å ta disse kursene. Sosialisering med andre hunder fra tidlig stadiet har gjort at ihvertfall mine elsker å være sammen med andre hunder, aldri har vært i noen slosskamp eller vist aggresjon mot andre hunder eller dyr.

Jeg har sett flere Boxer-eiere som har begynt på valpekurs når valpen er 4-5 mnd, det er for sent for en Boxer, den må tidlig læres at det må gå ann å være rolig også, de som begynner på valpekurs seint har hyper-tendenser og tror at det å hoppe på alt og alle er lov. Valpetrening er faktisk det første og viktigste rådet jeg har å gi til de som ønsker seg en Boxervalp.

Dette høres ut som et godt råd. Vi har kjempelyst til å kurse masse, og begynne tidlig. Man former ofte sin egen hund, det er jeg overbevist om:)

Kjempefine hvite boxere du har. Selv er jeg også litt interessert i utstilling da men.. Helt nydelige er de likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har intrykk av at boxer er en veldig hyper litt, siklende hund :) Eneste hunden min lille har vært redd for har vært en boxer, nettopp for dens uberegnlige oppførsen (nå snakker jeg ikke om gemytt altså, men at boxeren hopper hit og dit, og vimser og herjer). Så faktisk eneste hunden jeg kommer på som jeg ville vært skeptisk mht veldig små hunder er boxer, men det er jo helt sikkert flere..

Men ja, ikke missforstå meg, jeg liker boxere. Jeg er veldig glad i hunder som gir mye av seg selv, og som setter "flokken" før alt annet.. Og dette gjør jo boxeren..

Basenji er jo en av de fineste rasene som finnes da (i mine øyne i alle fall). Men det er jo en urhund, og også en krevende rase.. Står jo flere steder at basenjien ikke går sammen med andre dyr og at den ikke liker andre hunder og sånt.. Men dette tror jeg er ganske overdrevet. Har en Basenji i gaten blandt annet, jeg har ikke hilst på det, men sett den gå forbi flere hunder uten å hoppe i de, men oppfører seg faktisk eksemplarisk.. Men er nok en vanskelig hund som man må sosialisere kanskje litt ekstra sammen med andre hunder.. De er også etter hva jeg har skjønnt en veldig underholdene hund, full av ablegøyer og fantestreker (er det ett ord?) jaja.. Vil i alle fall ikke være noe problem mht Pommen deres. ;)

Retrivere skulle gå greit, men har du vurdert Kooikerhund? Er jo en litt mindre hund enn Tolleren f.eks. Veldig glad i flokken, og arbeidsvillig.. Kan være reservert mot fremmede, men trenger ikke være det. Den er ikke en veldig enkel hund, men enklere enn Basenjien.. Syns de er helt herlige.. Tror det er noen her inne som har Kooikerhund, så om du er interresert i den kan jo kanskje de fortelle deg mer, ellers er det en del å finne om den på internett :cool:

-sorry rotete innlegg-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bare si retrivere er da så mangt.

Det er seks retriever raser etter hva jeg husker. chesapeake bay, curly coated, flat coated, golden, labrador og nova scotia duck tolling retriever.

Har selv flat. Disse jeg har har vært lekene, sosiale, lærer fort både noter og unoter. Dem har likt å bruke kløv, bli syklet med, har vært kjempefine å ha med seg når jeg har vært på tur med mange ungdomer (har vært barne og ungdomsleder i en frivillig organisasjon i mange år) krever aktivitet, noe pelsstell som klipping av pels på ører, poter og kragen under hodet skal klippes. Det har for meg vært en fin rase å ha. Disse to jeg har hatt har gått veldig fint sammen med små hunder. Mine flater har blitt rolige når dem møtte på små hunder. Også kommer det altid ann på den lille hunden også for her med en flat og en strihåret vorsteh i leke alder så passer jeg en lundehund på 6 kilo og han mestrer det godt å vvære sammen med dem to store. Mens når jeg passer en australsk terrier på 12 kilo så må jeg skille dem mere for for han blir det for mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bare si retrivere er da så mangt.

Det er seks retriever raser etter hva jeg husker. chesapeake bay, curly coated, flat coated, golden, labrador og nova scotia duck tolling retriever.

Har selv flat. Disse jeg har har vært lekene, sosiale, lærer fort både noter og unoter. Dem har likt å bruke kløv, bli syklet med, har vært kjempefine å ha med seg når jeg har vært på tur med mange ungdomer (har vært barne og ungdomsleder i en frivillig organisasjon i mange år) krever aktivitet, noe pelsstell som klipping av pels på ører, poter og kragen under hodet skal klippes. Det har for meg vært en fin rase å ha. Disse to jeg har hatt har gått veldig fint sammen med små hunder. Mine flater har blitt rolige når dem møtte på små hunder. Også kommer det altid ann på den lille hunden også for her med en flat og en strihåret vorsteh i leke alder så passer jeg en lundehund på 6 kilo og han mestrer det godt å vvære sammen med dem to store. Mens når jeg passer en australsk terrier på 12 kilo så må jeg skille dem mere for for han blir det for mye av det gode.

helt enig.. Må bare si at når hun skrev retriver tenker jeg golden, flat og labrador, derfor jeg skrev det skulle gå greit (mht små hunder)..

Selv er jeg veldig glad i flat'en, utrolig flotte og allsidige hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien er en spesiell hund på mange måter. Den bjeffer ikke, jodler, vasker seg som en katt, er egen og sær, har en personlighet, tankevirksomher og særegenhet uten sidestykke og finner på minst et par rampestreker om dagen.

Basenjien er som nevnt en urhund, med de instinkter og særheter det fører med seg.

Det å ha en basenji sammen med andre raser har jeg ikke hørt at er noe problem. Snarere tvert i mot. De har sterkt flokkinstinkt, og innfinner seg flott med andre firbeinte venner i familien.

Selv har vi en sheltie i flokken her, og de er alle perlevenner.

Fremmede hunder (den ikke ble kjent med som valp) kan de til tider ha et anstrengt forhold til- særlig i puberteten, men med riktig stimuli og sosialisering blir dette sjelden ett problem.

Det er også viktig å merke seg at det finnes veldig forskjellige linjer hva gemytt angår hos basenjien.

Ellers er de UTROLIG hengivne ovenfor sin familie, og har uhorvelige mengder kjærlighet å dele.

Jeg har skrevet mye om rasen på min hjemmeside (link i mitt banner). Der kan du også høre jodlingen dems :cool:

Skriv gjerne om det er mer du lurer på.

Desmond20Kopf20Lingen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren er en av mine favorittraser. Jeg klarer ikke gå forbi en uten å tafse og blir oppriktig støtt når folk sier de er stygge..

Herlige, glade kosebamsene :cool:

Har bare hatt Boxerblanding selv og den hadde desverre svulst på hjernen og ble avlivd alt som unghund(var familens hund), men min bestevenn i noen av barndomsårene var en Boxertipse som het Tinka. Hun var superlydig, selv mot meg som bare var barnet, selv om hun egentlig aldri fikk godbiter av meg :)

Hun pleide å hoppe ned av verandaen til familien sin og vente sammen med meg på skolebussen om morgenen. Så løp hun et stykke etter bussen før hun snudde og løp hjem ;)

Når hun ville finne på noe løp hun hjemmefra og opp på verandaen vår hvor hun satt å kikket inn verandadøren og skakket på hodet så søtt hun bare kunne helt til mamma banket på døra på rommet mitt og sa : "Tinka lurer på om du vil være med ut å leke" Dette var "heldigvis" før hunder ikke lengre kunne reke gatelangs og man sluttet å la barna i nabolaget leke alene med hundene sine.

Hun er det nærmeste jeg har møtt en " Lassie" i r.l og har mye av skylden for den evigvarende hundegalskapen min. Et bilde som alltid vil sitte i hodet mitt er trynet hennes når vi lekte gjemsel i kornåkeren. Jeg pleide å få henne til å sitte og bli før jeg gjemte meg og smugtittet på Tinka som hoppet rundt i kornåkeren og prøvde å se over kornet om hun fant meg. Utrykket når hun hoppet så høyt hun bare kunne og speidet samtidig var ubetalelig ^_^

Det eneste negative med henne var at hun ikke kunne være med når vi spilte fotballkamper for da løp hun inn på banen og bet oss i genserene når hun ble for ivrig. Ingen av oss ble redde underlig nok - det var jo bare Tinka - men vi fikk så kjeft når vi kom hjem med opprevne genserarmer...Å sette henne i bånd falt egentlig ingen inn *ler*

Desverre ble hun avlivd pga HD bare 5 år gammel.. en skjebne hun deler med 4 andre Boxere jeg har kjent godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

VIL GRATULERER SÅ MYE TIL BB MED BOXERVALPEN, HERA.

Det morsomste er at de er fra samme oppdretter som Sara & Klein, og at det er fra samme linjene så jeg sitter her med både tanta og onkelen :rolleyes:

Venter spent på at du legger ut flere bilder av henne :)

Sløvt av moderator å kreve at jeg redigerer pga store bokstaver, hadde forstått dersom det var et laaangt innlegg, men hva er det som er så farlig med 3 usle gratulasjonslonjer i store bokstaver

<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok litt seint i tråden;) Men vi har jo no ein Basenji som førstehund, og det etter å ha lest og fått høre om ALT det negative(m.a. at den kan være svært krevande) og positive.

Mulig at vi har fått oss eit prakteksemplar av rasen, men vi går og venter på når det krevende skal inntreffe :) Meir herlig hund har eg aldri møtt, og det å gå turer med ho 3-4 ganger om dagen er ikkje krevande. Inne søv ho som oftast så lenge ho får ligge tett tett inntil oss ^_^ Greit ho kan være litt vàr mot andre hunder og liker ikkje dei mest energiske, men ho er alltid gira på å komme bort å helse på alle. Og i dag leika ho kjempefint med ei anna tispe, eg var som ei stolt hønemor;)

Vi har også fått ein Basenji som ikkje lagar lyd! Ingen jodling eller hyling, kanskje litt brumling når ho strekk seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok litt seint i tråden;) Men vi har jo no ein Basenji som førstehund, og det etter å ha lest og fått høre om ALT det negative(m.a. at den kan være svært krevande) og positive.

Mulig at vi har fått oss eit prakteksemplar av rasen, men vi går og venter på når det krevende skal inntreffe :P Meir herlig hund har eg aldri møtt, og det å gå turer med ho 3-4 ganger om dagen er ikkje krevande. Inne søv ho som oftast så lenge ho får ligge tett tett inntil oss ^_^ Greit ho kan være litt vàr mot andre hunder og liker ikkje dei mest energiske, men ho er alltid gira på å komme bort å helse på alle. Og i dag leika ho kjempefint med ei anna tispe, eg var som ei stolt hønemor;)

Vi har også fått ein Basenji som ikkje lagar lyd! Ingen jodling eller hyling, kanskje litt brumling når ho strekk seg:)

hehe, Jeg syns jodlingen er riktig så festlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...