Gå til innhold
Hundesonen.no

Dødsulykke, hund i ene bilen


Moondance

Recommended Posts

http://www.fvn.no/nyheter/ostre/article513640.ece

En trist sak, men det er vel ikke få hundeeiere som har lurt på hvor trygg hunden egentlig er i bilen. Da kan det jo være fint å lese akkurat denne delen:

"Det skal ifølge politiet også ha vært en hund i den ene bilen.

- Den har nok fått seg en smell, men den skal ikke være skadet, sier operasjonsleder Arne Arnesen til fvn.no."

Jeg går utifra at hunden har vært i bur bak i bilen og på tross av at dette var en kraftig kollisjon så har altså hunden klart seg. Det kan jo være fint for hundefolk å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars de som døde må jeg si først og fremst. Trist :P

Det viser jo bare at det å ha en hund sikret i bilen er BRA! Bilen var jo ganske smadret... Vi har ikke stor nok bil til å ha bur, men vi er rett rundt hjørnet å kjøpe hundesele. Noen som har erfaring med det by the way?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke stor nok bil til å ha bur, men vi er rett rundt hjørnet å kjøpe hundesele. Noen som har erfaring med det by the way?

Jeg har hundeselen fra Canis til min hund, og det har fungert kjempefint. Han sitter der som en konge og følger med på alt som skjer. :P Vi har jo ikke kræsjet eller noe ennå, men. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som skrevet tidligere i andre tråder, er det i Tyskland "påbudt" med godkjent bur for å få dekket hundens skade ved en eventuell trefikk ulykke. Lignende regler er på vei i Sverige også. Så da er det vel naturlig å tenke seg at vi i Norge kommer etter om noen få år.

Så til Dere som tror hunden er sikret med sele er det en meget falsk trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det skal ifølge politiet også ha vært en hund i den ene bilen.

- Den har nok fått seg en smell, men den skal ikke være skadet, sier operasjonsleder Arne Arnesen til fvn.no."

Jeg går utifra at hunden har vært i bur bak i bilen og på tross av at dette var en kraftig kollisjon så har altså hunden klart seg. Det kan jo være fint for hundefolk å vite.

Det går greit med hunden. Den hadde fått en skade i skulderen (lurer på om skulderen var ute av ledd?) men den klarer seg.

Det er nok mer synd på de stakkars etterlatte som sitter igjen etter en 18 årings villmanns kjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som skrevet tidligere i andre tråder, er det i Tyskland "påbudt" med godkjent bur for å få dekket hundens skade ved en eventuell trefikk ulykke. Lignende regler er på vei i Sverige også. Så da er det vel naturlig å tenke seg at vi i Norge kommer etter om noen få år.

Så til Dere som tror hunden er sikret med sele er det en meget falsk trygghet.

Jeg er uenig med deg, comit. Jeg finner ikke disse "andre trådene" som du snakker om. Hadde vært fint med litt dokumentasjon på det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting om bilbelte i den tråden, men kanskje jeg er blind.

Min hund er i alle fall godt sikret når han sitter med sele i bilen.

Hunden sitter sikkert fint med sele når dere kjører, men det er hunden sitter langt i fra like sikkert hvis det skjer en ulykke...

I tråden står det forresten om at man må ha godkjente bilbur i Tyskland, som comit nevnte... Skrev ingenting om at det sto noe om sele, men man skjønner jo ganske fort at det ikke er trygt da når det i enkelte land er påbudt med godkjente bilbur.

Håper du skjønte hva jeg mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden sitter sikkert fint med sele når dere kjører, men det er hunden sitter langt i fra like sikkert hvis det skjer en ulykke...

I tråden står det forresten om at man må ha godkjente bilbur i Tyskland, som comit nevnte... Skrev ingenting om at det sto noe om sele, men man skjønner jo ganske fort at det ikke er trygt da når det i enkelte land er påbudt med godkjente bilbur.

Håper du skjønte hva jeg mente

Nå er jeg utdannet trafikklærer, og jeg og fler kolleger med meg mener at en hund som er riktig spent fast med sele i bilen sitter like, om ikke vel så trygt som en hund i bur. Nå er det riktignok slik at folk flest ikke engang klarer å spenne seg selv riktig fast i bilen...så mange hunder sitter nok også utrygt pga. eiers uvitenhet.

Jeg forstår hva du mener, men jeg savner fortsatt begrunnelser bak påstanden om at sele ikke er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sele eller bur er best skal jeg ikke utdype meg rundt. Men tenker jo litt på dette med bur, og leste vel et sted litt om dette. Du har kanskje dette bak i en stasjonsvogn. En kjører inn i deg bakfra (nå snakker vi ikke om et lite smell). Og hva vil da skje? Enten så ødelegges vel buret helt, dette vil ikke stå i mot kreftene, eller buret vil presset fremover (den veggen holder neppe om ikke karroseriet gjør det). HVA med de i baksetet?

Jeg syns nesten det blir dumt om vi får noe som sier det er påbudt med bur, da er det bedre å ha at enten sitter man i bur eller i sele. Det værste er vel sammenleggbare bur.

Jeg er heller ikke for og i mot noen av delene, for bruker begge, spørs bare hvilken bil som blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var godkjenning av bilbur i Tyskland tråden du mente jeg.

Det ble kanskje litt utydelig, ja, beklager :lol:

Om sele eller bur er best skal jeg ikke utdype meg rundt. Men tenker jo litt på dette med bur, og leste vel et sted litt om dette. Du har kanskje dette bak i en stasjonsvogn. En kjører inn i deg bakfra (nå snakker vi ikke om et lite smell). Og hva vil da skje? Enten så ødelegges vel buret helt, dette vil ikke stå i mot kreftene, eller buret vil presset fremover (den veggen holder neppe om ikke karroseriet gjør det). HVA med de i baksetet?

Jeg syns nesten det blir dumt om vi får noe som sier det er påbudt med bur, da er det bedre å ha at enten sitter man i bur eller i sele. Det værste er vel sammenleggbare bur.

Jeg er heller ikke for og i mot noen av delene, for bruker begge, spørs bare hvilken bil som blir brukt.

Nyere biler har såkalte deformasjonskarosserier, så utvendig er de faktisk laget for å "tåle mindre" (dvs. absorbere krefter) enn veggen inni. Nettopp derfor er det tryggest for en hund - og forsåvidt for barn i barnesete - i baksetet i midten.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med bur i alle tillfeller heller, dessverre- Min mor var med i en bilulykke for noen får siden, og hunden satt i bur i baksetet. Min mor ble skadet, og ambulansesjåførene fikk først henne ut av bilen, før de åpnet buret til hunden (som var i sjokk, men ikke fysisk skadet).

Hunden la på sprang, og de fikk ikke tak i henne. Derfor kjørte de avgårde uten henne.

Jeg fikk en telefon, og kjørte i full hast oppover. Brukte vel nærmere to timer på turen. 5 min før jeg kom fram til ulykkesstedet fikk jeg en tlf fra en mann som netopp hadde kjørt på- og drept- min kjære Moyo. Hun hadde hoppet rett ut i veien. Jeg kom fram i det han bar henne vekk fra veien.

Buret hjalp henne i allefall fysisk uskadet fra selve bilulykken. Moralen her er vel å få dere til å være klar over også den psykiske belastningen det er for en hund å være med i en ulykke, og ta visse forhåndsregler FØR burdøren åpnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sele eller bur er best skal jeg ikke utdype meg rundt. Men tenker jo litt på dette med bur, og leste vel et sted litt om dette. Du har kanskje dette bak i en stasjonsvogn. En kjører inn i deg bakfra (nå snakker vi ikke om et lite smell). Og hva vil da skje? Enten så ødelegges vel buret helt, dette vil ikke stå i mot kreftene, eller buret vil presset fremover (den veggen holder neppe om ikke karroseriet gjør det). HVA med de i baksetet?

Påkjørsler bakfra som er så kraftige at bilen blir så kraftig deformert står nok for en veldig liten andel av ulykkene. Buret vil uansett ikke utgjøre noen større fare enn andre gjenstander som måtte være i bagasjerommet og nakkesleng er nok det som er den største faren for de i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...