Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags for?

Monka_Morris

Recommended Posts

Jeg skal hente valp idag og har fått med meg en forsekk(robur) fra oppdretter i forkant,men har en bror som kjøpte seg rottweilervalp for en mnd siden så vi har idag diskutert hundefor! Han mente pro plan var best, og jeg mener at hunden bestemmer litt også,venner til han sier så er best og veterinærer sier så er best,oppdretter mener sånn... det er så utrolig mye å velge på og alle sier jo ulikt.. Hvordan skal man finne det som er best men ikke dyrest...har kvalitet og pris sammenheng...min dachs er utrolig kresen på tørrfor og har prøvd det meste...hills...precision...proplan...bento...labb

..you name it...men det vi endte opp med var eukanuba... nå hører jeg at det foret ikke er bra?? Hvorfor,noen som vet? Noen meninger om dette her inne? :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke er noen fasit på hvilket fòr som er best. Det man må finne ut, er hvilket fòr som er best for akkurat din hund. Jeg har prøvd mange fòr, og havnet på Labb på den ene (det som fungerte best, og han har endelig fått lite avføring), og Olivers på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp ble fôret opp på ProPlan av oppdretter. Da vi var hos veterinær for å få vaksine ved 12-ukers alder mente veterinæren at han burde spise Eukanuba for store raser (selv om han er av middels størrelse). Dette hadde med leddutvikling og mengde fosfor bl.a. Deretter ved 9 mnd alder mente han at vi kunne gå over til ProPlan igjen.

Synes du skal gi det som funker best for dere, og evt det som veterinær anbefaler. Så lenge hunden spiser, magen fungerer bra og pels og hud holder seg fin er det bare å "kjøre på"! :twitch:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg gav min forrige hund Eukanuba og royal canine. Oppdretter hadde brukt pro Plan på han, men det ville han ikke ha etter en uke hos meg. Eukanuba og Royal Canine gikk ned på høykant. Pels, hud, negler og poter var sterke og sunne, så fortsatte med annenhver sekk eukanuba og royal canine. Det viktigste er at du ser hva som fungerer på din hund, hva den liker og om den har fin og blank pels, sunn hud (ikke flasser) osv. Følg også med på om hunden virker mett og fornøyd, og se på hvor mye av maten som kommer ut igjen. Jo mindre avføring, jo bedre.

Jeg skal prøve et for som heter precept ¨på min nye valp, har en veninne som bruker det på begge bikkjene sine, og ser stor forandring på deres utseende og vitalitet etter oppstart på dette foret (de fikk labb før, og da hadde de stadig magetrøbbel, flasset, fikk tørre poter som sprakk opp, negler som delte seg osv, derfor byttet de til precept)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke er noe fasitsvar på dette. Noen roser labb opp i skyene, mens hos våre hunder, har det ført til flassing og grå pels. Eucanuba har vi også brukt, men vi har endt opp med Precept, og er veldig fornøyd med det. Hundene reagerer ulikt på ulike typer for, og dessuten har de forskjellige preferanser når det gjelder smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som tidligere nemt så finnes det ikke noen fasit på dette, ingen hunder er like. Eg for min del fikk royal canin med meg fra oppdretter, dette sluttet eg med når mi tispe var 5-6 mnd. fordi hun ikke ville spise det, hun var dårlig å magen, og ikke noe fin i pelsen. eg byttet til pro plan valp med laks, dette gikk ned på høykant hos min tispe, å har fungert supert på dette etterpå. så eg kommer ikke til å bruke noe annet på min hund så lenge dette fungerer. håper du finner et for som fungerer for din hund. lykke til :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller tror ikke det finnes noe fasitsvar på hvilket for du skal bruke. Jeg tror du nesten bare må prøve deg frem og bruke det foret som passer best for hunden din.. :icon_redface:

Når jeg hentet min valp fikk jeg med Oliver`s, og det er et for jeg og hunden er kjempe fornøyd med.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra hund til hund. På Amira er eukanuba drepen, mens eukanuba er helt fantastisk på andre hunder som har bodd hos meg. På samme måte er det med andre fôrmerket som hill's, labb, royal canin, lone star, pro plan o.l

Hos mine hunder er favoritt fôrene pro plan og royal canin, men bruker mye pro pac, fordi det er billig og fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet to for som fungerer veldig bra på mine hunder, det er Labb som jeg har brukt i mange år med kjempebra resultat og så er det Sportsmanns Pride som jeg bruker nå fordi jeg får det rimelig og levert gjennom jeger og fiske forening. Tror heller ikke det er noe fasit svar på hva slags for man skal bruke,men at du sjøl velger å bruke det som fungerer best for din hund:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ja... Jeg endte faktisk opp med Bento Kronen sitt Nutritional Balance , ettersom han ikke ville ha foret som jeg fikk med av oppdretter...nektet å spise det...så ble det det...og nå spiser han av hjertens lyst... Protein og fettinnehåll er det samme så jeg lar han bestemme jeg...mat må han ha så om dette var ett riktig eller dårlig valg gjenstår å se... Ble også dette valget fordi jeg har lett tilgang til det...man slipper å reise land og strand rundt... :rolleyes: Tusen takk for alle svar! :icon_redface::P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg har prøvd det meste av hundefor. Prøvde først Labb for noen år siden. Dalmisen min endte med åpne store sår på min 10 cm og en del tusen i vetrinæreutgifter ettersom såreme aldri ville gro, og vi stolte på vetrinæren som sa at dette ikke skyltes maten. Vel 4 år senere, bytte av vetrinær og kunnskaper har gjort at våre hunder ldri mer får Labb.

Her bruker vi for det meste Oliver's. Utrolig fornøyd med dette foret. Bruker også Hill's en gang i året for å gi hundene noe annet å smake på lixom.

I går fikk vi faktisk 30 kg Spesific av vår vetrinær (var et lite hull i sekkene så vi fikk dem). Så vi halvblander litt nå, og hundene ser ut til å like dette foret veldig godt.

Har også prøvd Eukanuba, dette er overhode ikke noe dårlig for, men hundene mine tålte det ikke. Fikk prikker som klødde. Vekk med det foret. Prøvde Pro PLan, men nei kløe. RC gikk det veldig bra med. Men fikk ikke de rabattene som jeg får på Oliver's og Hills. Prøvde noe som het Best Choice en stund også. Hundene elsket dette foret, men opplevde at vi måtte fore med mer a dette foret for at de skulle holde vekten stabil.

Så nå får de som sagt Oliver's om kvelden og litt frysetørket vom om morgenen. Mine hunder har noe vannvittig til energibehov nå som det begynner å bli kaldt. Men de får også vom fordi de elsker det. Myndene og ene dalmisen, får det de vil ha av vom om morgenen. Dalmisen blir fort tynn og myndene løper av seg energien:S Grey'en vokser enda og trenger det fettet den kan få:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to løpegale mynder får kun rått kjøttfôr - nærmere bestemt Vom & Hundemat nr 33, med allverdens andre råvarer som variasjon. Jeg gir V&H som basis, men supplementerer med ca 50% andre ting, for eksempel kalkunhalser, kyllinghalser, høns og egg (jeg har egne hobbyhøns), og alt som finnes på markedet av sesongbaserte råvarer (svinekjøtt, fårekjøtt, kalkunkjøtt, alt avhengig av hva som er på tilbud). Og jeg gir også en del innmat, som lever, lunger, hjerter, nyrer, struper, testikler, tunger, osv.

Jeg forstår meg ikke på folk som påstår at de er glade i hundene sine, men som like fullt kun gir dem én type tørrfôr - dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned, år etter år. Hvordan ville de selv likt å spise Grandiosa hver bidige dag i årevis? Det er ikke rart at hundene får mageproblemer når de får samme maten hele tiden. Mine hunder får stor variasjon i hva de eter, og de tåler da også alt fra hønseinnvoller til lammehjerner. Og ja, de tåler faktisk en hel del ulike typer tørrfôr også. De vinner til stadighet tørrfôrpremier på utstilling og lc-konkurranser, og jeg gir dem av og til et mål tørrfôr for å se hvordan de tåler det. Jeg tenker på det som en slags stresstest av magen og tarmens funksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på folk som påstår at de er glade i hundene sine, men som like fullt kun gir dem én type tørrfôr - dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned, år etter år. Hvordan ville de selv likt å spise Grandiosa hver bidige dag i årevis? Det er ikke rart at hundene får mageproblemer når de får samme maten hele tiden. Mine hunder får stor variasjon i hva de eter, og de tåler da også alt fra hønseinnvoller til lammehjerner. Og ja, de tåler faktisk en hel del ulike typer tørrfôr også. De vinner til stadighet tørrfôrpremier på utstilling og lc-konkurranser, og jeg gir dem av og til et mål tørrfôr for å se hvordan de tåler det. Jeg tenker på det som en slags stresstest av magen og tarmens funksjon...

Så du påstår at man ikke kan være glad i sin hund dersom man gir den stakkars hunden tørrfôr hele livet ? OMG !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri, da..

Du har vel fått med deg her inne at det også er dyreplageri å bruke tørrfôr? Så det er jo naturlig å anta at vi dyreplagere faktisk ikke er spesielt glad i hundene våre, ikke sant?

Fanatisme til side - hundetørrfôr i Norge er generelt meget god kvalitet. Ikke noe av det er farlig på noen måte, men selvsagt er det enkelte typer som er "bedre" enn andre. Noen fôr vekker mere avsky i slike diskusjoner - stort sett billig-merkene. Men mange hunder lever godt og lenge på det også.

Jeg anbefaler folk (hvis de ikke ønsker å fortsette å bruke samme fôr som oppdretteren) å høre etter i nærmeste dyreforretning hva de selger og anbefaler. Hør gjerne med andre som har samme rase.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både Olivers og Eukanuba på hunden. Olivers gav han utslett og kløe, og sistnevnte ville han ikke ha. Forer med Hill's. Både Natures Best og vanlig Adult (med forskjellige smaker). I tillegg får han brødskalker, knekkebrøk, frukt og grønt, og det beste i hele verden: middagsrester. Blir mye av det med en samboer i Nordsjøen 2 uker. :lol::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri, da.. Du har vel fått med deg her inne at det også er dyreplageri å bruke tørrfôr? Så det er jo naturlig å anta at vi dyreplagere faktisk ikke er spesielt glad i hundene våre, ikke sant?

Usj, jeg fikk visst et anfall av hjernesvinn her et øyeblikk. Jeg VET jo selvsagt at det er opplest og vedtatt at det er dyreplageri å gi dyret tørrfôr... Lurer på om ikke de musene som stjal tørrfôr som ravner her hjemme egentlig tenkte på stakkars hunden min som måtte spise det - og dermed ville berge henne fra fortapelsen *flir*.

Fanatisme til side - hundetørrfôr i Norge er generelt meget god kvalitet. Ikke noe av det er farlig på noen måte, men selvsagt er det enkelte typer som er "bedre" enn andre. Noen fôr vekker mere avsky i slike diskusjoner - stort sett billig-merkene. Men mange hunder lever godt og lenge på det også.

Susanne

Min bedlington levde hele livet sitt på Frolic han, det gikk det også og han ble da en gammel mann :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he - mine første hunder vokste opp på Snøgg Grøpp og kjip boksmat fra EPA.. Er det rart de var sjuke støtt, og ikke ble de spesielt gamle heller...

Heldigvis har hundefôrprodusentene kommet opp med bedre ideer og sammensetninger i løpet av årene - så pr i dag tror jeg nok at de fleste hunder kan klare seg med hvilket som helst fôr som finnes på markedet her i landet. (Er dog fortsatt litt i tvil om Frolic'en, da... HA HA)

Personlig har jeg litt motforestillinger mot det som kalles slakteavfall og kjøtt- eller kyllingmel - da jeg synes det høres mest ut som "søppelet" som er igjen etter alt det fornuftige er fjernet på det slaktede dyret. Men så er jeg ikke en hund heller, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...