Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeopplevelser


vipsen

Recommended Posts

Når hadde du valp sist?

Symra er seks måneder, jeg har altså valp nå.

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Hun er fortsatt ikke helt husren :twitch: , neste gang skal jeg være mer konsekvent helt fra begynnelsen. Hun mener liksom at det kan da ikke gjøre SÅ mye med en bitteliten tissedam på datarommet, bare ingen ser når hun tisser.

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin? Ble den noengang ferdig?

Hun er veldig mye valp ennå. Har lært masse selvfølgelig, men er fortsatt en klomsete og søt rampunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Aldersmessig har jeg en stykk nå, oppførselmessig har jeg nærmere to.!

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Ikke ha vegg til vegg teppe *fnis*

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin? Ble den noengang ferdig?

Decoy er jo valp enda, og jeg ser for meg at han blir værende det enda en god stund. Buster er på noen områder ferdig med den med at han er rolig inne og finner sjelden på noen ulovligheter hjemme. Mens på andre måter så er han så utrolig barnslig og valpete at det er mer sjarmerende enn irriterende. Han er forresten straks 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Har valp nå, jeg. En stor valp riktignok - han er snart 8 måneder.

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Neste gang skal jeg være MYE flinkere med renslighetstreningen og alene-hjemme-treningen, og trene på passering og hilsing helt fra begynnelsen av. Sosialiseringen er jeg veldig fornøyd med, så det skal jeg jobbe like mye med (om ikke mer) neste gang.

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin? Ble den noengang ferdig?

Han har faktisk modnet en god del de siste månedene, blitt littegranne "voksnere" og roligere, men valpetiden er på langt nær over ennå. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Har en 8 mnd gammel valp nå.

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Skal slappe litt mer av neste gang! Ikke være hysterisk redd for å gjøre noe feil.

Skal også være flinkere med hjemme alene trening. Og ikke la to unge hanner leke sammen.

Ikke seng som kan bites/tisses i stykker.

Men vi er fornøyd med sosialisering, fornøyd med at vi trente lineføring dag en! Og han ble renslig i 4 mnd alder, 6 mnd helt ren! Trene mere "ro" trening med neste hund!

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin? Ble den noengang ferdig?

Min er skikkelig pubertetlus, antar han modnes i 3 års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Har en på åtte mnd nå, men hadde også valp for et år siden, som var seks mnd på denne tiden. Altså har jeg hatt sammenhengende i snart et og et halvt år, om man regner en ettåring som valp fremdeles..

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Åh, det skal bli lenge til valp kommer i hus igjen:p Men! Mine triks: kompostgrind og flaske med tørrfòr er en velsignelse for valpeeiere. Godbitsøk og korte spor er det vanskelig å overdrive. Det er ikke farlig å la valpen bli sliten. Rotrening er kjempeviktig. Alene-hjemmetrening og valpesikring av hjem er det viktig å starte tidlig med. Ha godt humør og vær psykisk forbredt på at det kan bli mange, lange måneder med nattlige tisseturer, ødelegging av hus og hjem, skarpe tenner og rett og slett nokså slitsomme dager. Det er viktig å være veldig bevisst på hva slags hund man kjøper seg også, det har vært milevid forskjell på mine to siste- selv om de er av samme rase. Nummer èn var en normalt slitsom valp, nummer to har vært og er et lite monster. Hadde jeg ikke vært mentalt forbredt på den forskjellen kunne det nok vært veldig hardt.

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin?

Forrige var der når han rundet ti mnd. Frøkna her kan jeg ikke annet enn håpe at blir litt mer unghund og litt mindre valp på omtrent samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Fikk min syv uker, og er nå i dag syv mnd!

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Tissingen inne kunne jeg spart meg for.hehe. men det er sånn man må regne med!

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin?

Han har sluttet med de fleste valpefaktene, og har nå gått over til mere storvalp-ramp! hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Fikk Mike 19/5-06, da var han ca 8 uker gammel

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Tja... neste gang så kommer jeg til å kjøpe inn kompostbinge fra biltema og bruke den, ikke la hvem som helst hilse på valpen, trene mer på passering fra valpen er liten...

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin?

Han er nå 18 måneder ca og jeg føler at jeg har en valp i huset enda (uten om små dammer som jeg tråkker i) Han tar fortsatt skoene mine og tygger gladelig på de, glemmer jeg å lukke do døra, så ligger dorullen pent makulert i hele leiligheten, og han liker fortsatt noen ganger å tygge på hendene mine og ta bukse beinet mitt og bite litt i båndet på tur. Men mye av dette er litt koselig enda, da jeg ikke føler at den herlige valpetiden er borte :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Har valp nå.

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Neste gang ville jeg trent mindre ro (måtte selvsagt sett an valpen), begynt tidligere med spor og vært med på klubbens treninger fra valpen var 3-4 mnd. Også ville jeg ikke trent passering før lek med fremmede er godt etablert. Også vil jeg passe bedre på skoene mine hvis det skal flere valper i hus. :twitch:

Ellers føler jeg at jeg har gjort mye riktig med Cane, han er en veldig 'likanes' hund med godt språk som går overens med det meste og føler seg trygg i alle miljøer vi har vært i til nå.

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin?

Han er ikke ferdig enda, men han er til gjengjeld en særdeles behagelig valp så det eneste jeg gleder meg til er at han får mer kontroll over kropp og lemmer og at han er såpass utvokst at vi kan trene på ting som er litt belastende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Var vell i slutten av 2003 en gang.. Hun jeg har nå fikk jeg som "voksen"

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Ikke stresse/trene like mye med den når den fortsatt er veldig liten :P Møte flere hunder (fantes jo ingen hunder der vi bodde før). Trene mer båndtrening, rotrening og trene possitivt :P

Han var trygg på alt av lyder, dyr, mennesker osv, tror det eneste han noengang var redd for var andre hannhunder, så noe må jeg ha gjort riktig :twitch:

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin?

Han begynte veldig merkbart å roe seg og modnes ordentlig da han var 1-1 1/2år (omplasserte han da han var 1 1/2år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Jeg har en valp på 7 mnd nå og en "valp" på snart 4 (i hennes hode ca 6 mnd :P )

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Øve mer på at det skal være rolig inne og at det er helt fint å være lengre enn 1 meter fra meg. Voldsom lek kan også jobbes mer med. Men Oscar er en veldig grei valp å ha i hus da.

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden?

Oscar er midt i valpetiden nå han, men Aysha blir nok aldri ferdig:P men det synes jeg egentlig er veldig koslig :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Orry ble født sommeren 2002, så da er det jo ca 5 år siden jeg hadde valp sist.. Ny valp kommer i oktober :twitch:

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Spesielt mer sosialisering, kontakttrening og innkalling. Orry har blitt en fin hund han, men det er en del ting som kunne vært gjort annerledes og bedre fra begynnelsen av. Men sånn er det jo ofte med den første hunden...

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin? Ble den noengang ferdig?

Den "verste" valpetiden var vel over når han var ca 1 år. Likevel var han ikke voksen i hodet før han var nærmere 3, og han har fremdeles noen veldig barnslige fakter :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hadde du valp sist?

Jula 05, da hentet vi odin 2 juledag, da var odin 9 uker gammel.

Gode/dårlige erfaringer du tar med deg til neste gang det kommer valp i hus?

Det blir garantert flere hunder, men en ting jeg har lært er å aldri ha valp igjen før den andre hunden i huset er blitt voksen. Vi hadde en dalmatiner tispe på 9 måneder når vi hentet odin, og det ble litt vel mye for oss.

Skal også sørge for å trene mye mer kontakt og båndtrening, slik at jeg har kontroll over gåingen før hunden begynner å trekke.

Når følte du valpen var ferdig med valpetiden sin? Ble den noengang ferdig?

Jeg føler at odin er enda litt valp i hodet, veldig leken fortsatt, men har blitt mye roligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...