Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan logger du deg inn?

ida

Recommended Posts

Skrevet

Nå sitter jeg her og skal noe fornuftig på PCn og da må jeg jo selvfølgelig innom sonen og gjøre noe MYE viktigere.... :whistle:

Når jeg skal inn og sjekke hva som har skjedd siden sist, går jeg alltid inn via verktøylinjen. Der trykker jeg på siste nytt, derfra til "nye innlegg i dyresonen" (av en eller annen grunn kommer det ikke opp så mange alternativer der). Derfra klikker jeg på et vilkårlig innlegg og går fort opp til toppen og klikker på nye innlegg og da går jeg inn på det jeg måtte finne av interesse der og svarer kanskje på noen, eller lar det være... Slik har jeg gjort det siden en eller annen oppdatering satte ikonet på skjermen ut av funksjon, så det er nå bare til pynt.

Er det noen som har andre rutiner, eller er det faktisk slik de fleste av oss leker seg inn på sonen?

Skrevet

Jeg åpner sonen med engang jeg kommer hjem fra skolen og er logget på hele tiden (logger på automatisk), helt til pc skrus av om kvelden.

Hovedsiden har jeg åpen hele tiden, men har lukket alle forumene utenom info-, hunde-, generelt- og data og IT-sonen. Gjør det nok tungvindt :whistle: Oppdaterer siden titt og ofte, også ser jeg i hvilke underforum det er uleste innlegg. Det er jo tungvindt å gå inn på hvert underforum, og er nok mye enklere å bruke Nye innlegg-funksjonen, men har bare ikke prøvd det, og lagt meg til denne vanen :devil:

Skrevet

Jeg går på hundesonen og så klikker jeg meg inn på det som virker interessant, og så ser jeg om det er noe nytt på hundeprat. Så scroller jeg ned til alt mulig og ser. har jeg god tid. ser jeg litt flere steder også.

Skrevet

Først sjekker jeg det jeg syns er mest interessant; Hundesport-seksjonen, Trondheimsforumet hunder Hundetreff, debattkjelleren og alt mulig. Er det nye svar i emner jeg har fulgt med på, eller nye emner som virker interessante, stikker jeg innom og leser der.

Deretter er jeg innom hundeprat, helseforumet og din hund for å se om det er noe av interesse der. Så tar jeg en runde og sjekker om det har blitt postet noe nytt på det jeg allerede har sett på, og deretter blar jeg bare tilfeldig rundt og ser om jeg finner noe interessant.

Jeg bruker aldri nye innlegg-funksjonen, syns det er rotete og uoversiktlig, men så har jeg vel heller aldri anstrengt meg særlig for å bli vant til den.

Skrevet

Er automatisk logget inn hele tiden. Jeg skjekker det jeg er interessert i; gnagersonen, kattesonen og alt mulig. Leser i de emnene jeg finner interessante, og kan muligens finne på å svare.

Noen ganger ser jeg også på Data og IT, eller hundesonen. :whistle:

Skrevet

Jeg går rett på nye innlegg. Siden jeg gjør det flere ganger om dagen er det aldri flere innlegg der enn at jeg kan lese gjennom alt som virker interessant. Det er noen navn som ofte tiltrekker min oppmerksomhet også, selv om emnet kanskje ikke virker superaktuelt for meg, så er det enkelte som er så kunnskapsrike og skriver så godt at jeg går inn på emnene de har startet eller bidratt i likevel, og det viser seg svært ofte at det de har skrevet er leseverdig.

Skrevet

Viser kun infosonen og hundesonen, de andre emnene har jeg klappet sammen. Så surfer jeg innom de delene jeg syns er interessante, og markerer alle trådene i f. eks Hundeprat når jeg har lest det som er av interesse der.. så markerer jeg hele forumet som lest når jeg føler meg ferdig med det jeg hadde lyst til å lese. Nye innlegg-funksjonen bruker jeg ikke, syns det er så rotete.

Skrevet

Jeg går på "Nye innlegg i Hundesonen" først, og åpner alle tråder jeg synes er interessante i nye bakgrunnsfaner i Opera. Deretter lukker jeg siden med nye innleggslisten, og går gjennom alle trådene jeg har åpnet i hver sin fane. Veldig enkelt og greit :whistle:

Etter Hundesonen sjekker jeg først Off Topic, deretter Infosonen og til slutt Data og IT.

Skrevet

Det første jeg gjør er å sjekke om det er jeg eller gubben som er pålogget :rolleyes: Videre bruker jeg vis nye innlegg og tråler meg igjennom det som ser spennende ut. Er det lenge siden jeg har vært på så begynner jeg på hundeprat og jobber meg nedover.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...