Gå til innhold
Hundesonen.no

Berner Sennenhund


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Heisann!

Vi har en Berner Sennenhund, som absolutt må være en av de herligste rasene som er å oppdrive :(

Dette er vår berner nr 2, da vi sørgelig nok måtte avlive den første grunnet kraftig HD. Hun ble ikkje 4 år en gang, og dette er absolutt det rasen sliter mest med. Levealderen er litt mindre enn det du skrev, men da er jo sånne som vår gamle hund med på å trekke snittet kraftig ned vel og merke. De som er sunne og friske, kan fint leve lenger, men noe særlig mye over 10 år er nok ikkje så ofte desverre :(

Det faktum at mange av de som har hatt bernere, kjøper samme rase når våre venner må forlate oss, sier vel litt om hvilken flott rase det er, på tross av lav levealder og HD problemer.

Tuva er snart 10 mnd gammel, og ei veldig snill og omgjengelig jente, som vår gamle berner også var. Hun kan vere noe reservert mot NOEN fremmende, men dette roer seg så snart hun har fått hilst på. Mot andre hunder er hun alltid vennlig, og selv om hun ble forsøkt jult opp av en ridgeback blandingshund, var hun like vennlig mot den etterpå.

Hun er 100% til å stole på når det gjelder barn og andre dyr, noe som er veldig betryggende med tanke på at vi er en stoor familie, med masse unger :mrgreen:

Treningsmessig, - vi har kun lært de vanligste tingene, men dette tok hun fort, og er lydig. Og går uten band, går fot, og er ei veldig kjekk jente sånn sett :(

Pelsstell er minimalt, en god gjennomgang med børsten innimellom, og en vask når man begynner å kjenne litt hundelukt, verre er det ikkje.

Berner Sennenhundene er nok en rase som har kommet for å bli her :P

bilde Uten tvil dyrevennlig!

25092005174716g2nJEdR3FyUS.jpg

Endret av Mod: for bredt bilde, maxbredde550 piksler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott da! Da har eg enten lest feil, eller så har levealderen gått opp! Og ingenting er vel bedre enn det :P

Joda, de kan fint være rampete. Som f.eks når de må noe de ikkje har lyst til, så får de opp et spesielt blikk, og så hopper og spretter de rundt, bjeffer og er helt klin umulige å få tak i.. Er sinnsykt vittig å se på, men ikkje minst frustrerende :mrgreen: Våre to har vert veldig lekne, og blir såå yre og glade om vi 'herjer' med dem. De er nok tyngre i bevegelsene enn overnevnte raser ja, hannhundene blir jo veldig bamsete. Tuva er ikkje akkurat grasiøs når hun hopper rundt i terrenget, for å si det sånn :P

Våre har vert lettlærte, men så har vi aldri vert opptatt av agility eller denslags trening heller da. Men det grunnleggende tar de fort!

I Førde er det to bernertisper som visst har gjort det veldig bra konkurransemessig, det er en fryd å se på hvor lydige de er.. Så at man kan trene bernere også, tror ikkje eg skal være så vanskelig!

Har du lyst på berner eller ?

Er en nydelig wheaten i hundeklubben her, artige hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg hadde en nydelig Berner, Tussi het hun. Hun var bestandig like lykkelig og full av energi!! :mrgreen:

Hun ble trent masse og det var en fryd å se på henne når hun skjønte at det var lp trening på gang, hun gikk som en Gudinne!!! :D:P:P

Hun hadde en matlyst som var helt sinnsyk.. Til hennes siste dag så klarte hun bare ikke la være å stjele... :roll: Vi så bestandig på henne før hun kastet seg over maten som stod på bordet, det var som hun tenkte: "Jeg vet jeg får kjeft, men det lukter såååå godt, men jeg vet jeg får kjeft, men det kan jo tenkes at jeg slipper unna denne gangen da..." Også kastet hun seg over maten og opplevde nok en gang at hun ikke slapp unna kjeften.... :roll:

Men hun var verdens deiligste jente som ikke kunne komme tett nok inntil deg når hun satt på fanget... Det svære dyret... :roll: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann.

Dette er kanskje liitt sent men;)

Gjennomsnittsalderen til en berner er absolutt ikke 10-12 år. Det sies at alt over 7 år er en bonus. Og det stemmer nok. De aller fleste dør av kreft. HD og AA forekommer også ofte på rasen.

Bernerene er veldig snille og behagelige, men kan også være skikkelig rampete til tider!!:D

Bernere kan være lettlærte, men kan ikke sammenlignes med en BC akkurat. Hverdagslydighet går helt fint.

Bare spør om det er noe du lurer på;)

Har hatt berner i 7 år og har nå 2 stk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei!

Har også hatt bernere i flere år, men dessverre ble ingen av dem gamle. I klubben ble det etter en undersøkelse sagt at gjennomsnittlig levealder (for noen år siden) var 5,6 år (fem komma seks), altså under 6 år! Det stemmer godt med mine erfaringer - førstemann (omplassering som var 3 da jeg fikk ham) døde 6 år gammel, full av kreft. Han var en utrolig flott hund, et arbeidsjern og med et supert humør. Ingen ville trodd at han var syk, før han ble veeeldig syk. Min andre berner ble ikke 5 år en gang, han fikk aseptisk meningitt som valp - en defekt i immunforsvaret gjør at de får en form for hjernehinnebetennelse. Han fikk alt mulig annet også, og var mer syk enn frisk, stort sett småting, betennelser fikk han alle steder osv. Det følger nok med når immunforsvaret ikke fungerer, og man har en valp som mer eller mindre må vokse opp på kortisonpreparater. Han var ikke så stødig mentalt, men det var nok mye pga alle plagene han hadde, men en god brukshund var han, selv om han ikke tålte belastninger uten å bli syk.

Dessverre ser jeg andre som sliter med mye sykdom på sine bernere, har fulgt rasen siden -83 da jeg fikk min første. I USA er arvelig livmorkreft hos berner det store problemet.

Pelsstell hos berner kan variere veldig, mine to var som dag og natt, en hadde rikelig pels som fort floket seg, og han måtte ha sin daglige runde med børste og kam, den andre kunne jeg gå over en gang i uka, og det var nok.

Jeg er veldig glad i berneren, men mest pga helsetilstanden, blir det aldr noen ny berner her i huset, heldigvis er både grosseren og entlisen friskere - og så er det jo mye lettere med mindre pels da. ;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...