Gå til innhold
Hundesonen.no

Berner Sennenhund


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Heisann!

Vi har en Berner Sennenhund, som absolutt må være en av de herligste rasene som er å oppdrive :(

Dette er vår berner nr 2, da vi sørgelig nok måtte avlive den første grunnet kraftig HD. Hun ble ikkje 4 år en gang, og dette er absolutt det rasen sliter mest med. Levealderen er litt mindre enn det du skrev, men da er jo sånne som vår gamle hund med på å trekke snittet kraftig ned vel og merke. De som er sunne og friske, kan fint leve lenger, men noe særlig mye over 10 år er nok ikkje så ofte desverre :(

Det faktum at mange av de som har hatt bernere, kjøper samme rase når våre venner må forlate oss, sier vel litt om hvilken flott rase det er, på tross av lav levealder og HD problemer.

Tuva er snart 10 mnd gammel, og ei veldig snill og omgjengelig jente, som vår gamle berner også var. Hun kan vere noe reservert mot NOEN fremmende, men dette roer seg så snart hun har fått hilst på. Mot andre hunder er hun alltid vennlig, og selv om hun ble forsøkt jult opp av en ridgeback blandingshund, var hun like vennlig mot den etterpå.

Hun er 100% til å stole på når det gjelder barn og andre dyr, noe som er veldig betryggende med tanke på at vi er en stoor familie, med masse unger :mrgreen:

Treningsmessig, - vi har kun lært de vanligste tingene, men dette tok hun fort, og er lydig. Og går uten band, går fot, og er ei veldig kjekk jente sånn sett :(

Pelsstell er minimalt, en god gjennomgang med børsten innimellom, og en vask når man begynner å kjenne litt hundelukt, verre er det ikkje.

Berner Sennenhundene er nok en rase som har kommet for å bli her :P

bilde Uten tvil dyrevennlig!

25092005174716g2nJEdR3FyUS.jpg

Endret av Mod: for bredt bilde, maxbredde550 piksler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott da! Da har eg enten lest feil, eller så har levealderen gått opp! Og ingenting er vel bedre enn det :P

Joda, de kan fint være rampete. Som f.eks når de må noe de ikkje har lyst til, så får de opp et spesielt blikk, og så hopper og spretter de rundt, bjeffer og er helt klin umulige å få tak i.. Er sinnsykt vittig å se på, men ikkje minst frustrerende :mrgreen: Våre to har vert veldig lekne, og blir såå yre og glade om vi 'herjer' med dem. De er nok tyngre i bevegelsene enn overnevnte raser ja, hannhundene blir jo veldig bamsete. Tuva er ikkje akkurat grasiøs når hun hopper rundt i terrenget, for å si det sånn :P

Våre har vert lettlærte, men så har vi aldri vert opptatt av agility eller denslags trening heller da. Men det grunnleggende tar de fort!

I Førde er det to bernertisper som visst har gjort det veldig bra konkurransemessig, det er en fryd å se på hvor lydige de er.. Så at man kan trene bernere også, tror ikkje eg skal være så vanskelig!

Har du lyst på berner eller ?

Er en nydelig wheaten i hundeklubben her, artige hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg hadde en nydelig Berner, Tussi het hun. Hun var bestandig like lykkelig og full av energi!! :mrgreen:

Hun ble trent masse og det var en fryd å se på henne når hun skjønte at det var lp trening på gang, hun gikk som en Gudinne!!! :D:P:P

Hun hadde en matlyst som var helt sinnsyk.. Til hennes siste dag så klarte hun bare ikke la være å stjele... :roll: Vi så bestandig på henne før hun kastet seg over maten som stod på bordet, det var som hun tenkte: "Jeg vet jeg får kjeft, men det lukter såååå godt, men jeg vet jeg får kjeft, men det kan jo tenkes at jeg slipper unna denne gangen da..." Også kastet hun seg over maten og opplevde nok en gang at hun ikke slapp unna kjeften.... :roll:

Men hun var verdens deiligste jente som ikke kunne komme tett nok inntil deg når hun satt på fanget... Det svære dyret... :roll: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann.

Dette er kanskje liitt sent men;)

Gjennomsnittsalderen til en berner er absolutt ikke 10-12 år. Det sies at alt over 7 år er en bonus. Og det stemmer nok. De aller fleste dør av kreft. HD og AA forekommer også ofte på rasen.

Bernerene er veldig snille og behagelige, men kan også være skikkelig rampete til tider!!:D

Bernere kan være lettlærte, men kan ikke sammenlignes med en BC akkurat. Hverdagslydighet går helt fint.

Bare spør om det er noe du lurer på;)

Har hatt berner i 7 år og har nå 2 stk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei!

Har også hatt bernere i flere år, men dessverre ble ingen av dem gamle. I klubben ble det etter en undersøkelse sagt at gjennomsnittlig levealder (for noen år siden) var 5,6 år (fem komma seks), altså under 6 år! Det stemmer godt med mine erfaringer - førstemann (omplassering som var 3 da jeg fikk ham) døde 6 år gammel, full av kreft. Han var en utrolig flott hund, et arbeidsjern og med et supert humør. Ingen ville trodd at han var syk, før han ble veeeldig syk. Min andre berner ble ikke 5 år en gang, han fikk aseptisk meningitt som valp - en defekt i immunforsvaret gjør at de får en form for hjernehinnebetennelse. Han fikk alt mulig annet også, og var mer syk enn frisk, stort sett småting, betennelser fikk han alle steder osv. Det følger nok med når immunforsvaret ikke fungerer, og man har en valp som mer eller mindre må vokse opp på kortisonpreparater. Han var ikke så stødig mentalt, men det var nok mye pga alle plagene han hadde, men en god brukshund var han, selv om han ikke tålte belastninger uten å bli syk.

Dessverre ser jeg andre som sliter med mye sykdom på sine bernere, har fulgt rasen siden -83 da jeg fikk min første. I USA er arvelig livmorkreft hos berner det store problemet.

Pelsstell hos berner kan variere veldig, mine to var som dag og natt, en hadde rikelig pels som fort floket seg, og han måtte ha sin daglige runde med børste og kam, den andre kunne jeg gå over en gang i uka, og det var nok.

Jeg er veldig glad i berneren, men mest pga helsetilstanden, blir det aldr noen ny berner her i huset, heldigvis er både grosseren og entlisen friskere - og så er det jo mye lettere med mindre pels da. ;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...