Gå til innhold
Hundesonen.no

Raser og lydighet


Mirai

Recommended Posts

Har dere noen fordommer mot enkelte raser? Tror dere det er umulig å trene en basset?

Selv hørte jeg jo mye om at ulvehunden er en treig hund som ikke er lett å lære noen ting til, kan aldri duge til noe innen LP..

Men så ser jeg på den lille klumpen (haha, lille :) ) som ligger ved siden av meg her og nettopp har utført pefekt dekk og sitt opp alle de siste gangen jeg har bedt henne om det, og lurer på om det er mulig. Jeg tviler ikke et sekund! Og dere kan kanskje tenke, jada, det burde vel ikke være noe å skryte av at en hund på fem mnd kan dekk, sitt opp og sitt.

Men for meg er det det! Jeg har nesten ikke trent med henne, og det er ikke noe jeg bare finner på. Hehe...

Tror ikke vidunderet blir noen champion innenfor LP, men jeg tror at med den rette innsatsen og viljen kan man klare alt. I stedet for å skylde på rasen!

Kan jeg kan dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på hundeklubben her hvor jeg bor er det en som trener en Drever. Den er kjempe flink og har bestått apellmerket :wink: Så man kan om man vil! Jeg tror alle hunderaser kan trenes, men enkelte trenger mer motivasjon enn andre.

Jeg har litt fordommer mot små hunder, ettersom jeg har møtt på fler små gneldrebikkjer uten oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ingen fordommer i forhold til mulige prestasjoner de ulike rasene kan utføre.

Det er kjedelig å se de vanlige rasene i lydighetskonkurranser, agility osv.

Hørte om ei som startet i klasse 1 med sin Basset, og dommeren hadde kommentert dette med litt merkelig tone.

Vi må samtidig innfinne oss med at ikke alle raser er skapt for eksempelvis lydighetskonkurranser, men hvis noen vil prøve og hunden selv synes dette er gøy - er det jo fritt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel igrunn ingen fordommer- kanskje på en måte motsatte fordommer; at alle BC er kjempelette å trene.. Og det er jo faktisk endel som har problemer med Border Colliene sine.. Men det er lett å tenke liksom; åh, herregd, du har en BC, hva klager du over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motsatte fordommer ja.. Var en fyr som kom bort til meg etter at eg hadde vært å vist hvordan en lineføring skulle se ut med hunden min (en flat) og sa: heldig du som har en flat, de gjør jo hva som helst for deg. Men han har ingen aning kor hardt eg har jobba med tispa mi, for å få na så pass god! Har slitt og slitt.. dag ut og dag inn så det er litt drit å veta at nåken folk trur du ikkje har slete, men thats life :wink: Veldig lett og tenka "heldige dei som har bc" men det er jo ikkje alltid sånn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser kan trenes tror jeg men de trenger egne metoder for å få det inn.

Så på animal planet der står det at pommer er veldig vanskelig å trene. Dette tror jeg ikke ett sekund på!!! Pito tar fortere pointet enn jeg tar det selv! Hun er en fryd å jobbe med fordi at fatter det så fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motsatte fordommer ja.. Var en fyr som kom bort til meg etter at eg hadde vært å vist hvordan en lineføring skulle se ut med hunden min (en flat) og sa: heldig du som har en flat, de gjør jo hva som helst for deg. Men han har ingen aning kor hardt eg har jobba med tispa mi, for å få na så pass god! Har slitt og slitt.. dag ut og dag inn så det er litt drit å veta at nåken folk trur du ikkje har slete, men thats life :wink: Veldig lett og tenka "heldige dei som har bc" men det er jo ikkje alltid sånn :wink:

Jah, tar meg selv i å tene sånn jeg også noen ganger :oops:

Men Tjorven er faktisk ganske lettlært selv om hun kan være sta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego er Sloooow..

Bare litt oppgitt over innkallingen.

Han har kommet hver gang, men i går.. Nei, da skulle han lukke ørene..

Grrr.

Men ellers så er en ikke så veldig lærevillig. hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... jeg ser på det at alle hunder kan komme noen vei, men vil man til toppen så kjøper man det beste...

dem som vil vinne alt og komme på landslaget kjøper seg ikke en mynde for å si det sånn.

men for all del.. det går ann å trene det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser kan brukes i lydighet, men noen er lettere å trene enn andre - altså noen hunder må man ha mye bedre forsterkning til enn for andre raser. Labradoren min f.eks. - hun tar ting dritfort og elsker mat og lek, men elsker også andre hunder og mennesker, altså må jeg ha en forsterkning som er bedre enn hunder og mennesker, og det er vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man kan trene en hvilken som helst hund med hvilken som helst treningsmetode (eks klikker og nordenstam). Noen er vanskeligere en andre når det gjelder hvilken metode de trenes med, men jeg mener alt går, bare man legger treningen litt opp til sin hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag om hvordan jeg kan få opp hjerneaktiviteten til Diego??

Hihi.. Blir så oppgitt når jeg sier foreks sitt til han.. (Som han faktisk kan)

Også sitter han bare å ser dumt på meg også plutselig gir han meg labben sin..

Argh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan bety at han vil ha en oppgave det :)

Nei, det tror jeg faktisk ikke.. Når jeg sier sitt, så skal han jo sitte..

Og når jeg prøver å lære han nye ting, så ser han bare dumt på meg..

Uanz hvor tydelig jeg viser han hva han skal gjøre..

Han kan bare Touch, Sitt, dekk, gi labb,Sitt bamse. (Som han ikke klarer uten hjelp, han har ikke balanse.hehe), Innkalling (Som begynner å svikte nå), fot med øyenkontakt (Som også begynner å svikte)

Gleder meg til han blir eldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle pleier å føle det sånn i trass alderen... kjenner meg så igjen. Vicky var også sånn i den tiden. Men ikke gi opp treningen! det er resultatene som kommer senere. Det er så viktig å opprettholde treningen, uansett hvor håpløst det virker :) en dag blir han drømmehunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...