Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis dette skjedde....:-O


Djervekvinnen

Recommended Posts

Det motsier meg litt at jo yngre jo ærligere test, for hundene er jo redd nettopp fordi de har hormoner osv. og det er jo bare en fase. Syns heller det er bedre å vente til at homonene har lagt seg slik at man virkelig ser hvordan hunden reagerer. hunder blir jo mer selvsikre med tiden også, enn når de er ung og pysete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mannen ringt på døra før han kom inn, så hadde de bjeffa... men hadde han bare gått rett inn så hadde de overfalt ham med kyss og kos... Ja, det er noen orntlige vaktbikkjer jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det motsier meg litt at jo yngre jo ærligere test, for hundene er jo redd nettopp fordi de har hormoner osv. og det er jo bare en fase. Syns heller det er bedre å vente til at homonene har lagt seg slik at man virkelig ser hvordan hunden reagerer. hunder blir jo mer selvsikre med tiden også, enn når de er ung og pysete.

det er derfor de setter 10 mndr som yngste grense. Og en K test har ingenting med selvsikkerhet å gjøre - den har med reaksjoner å gjøre. FORDELEN da med å teste dem så ung som mulig,er at du ikke har en hund som har innlærte reaksjoner!

Og dermed får man en helt ærlig test om hunden er ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se og på MH testen, som er mer dyptgående og krevende for hunden.

Der settes det en grense på 12 mndr som minimums alder. Igjen ser man at oppdrettere som er redd for at hunden ikke klarer denne testen, utsetter det så lenge som mulig.mange øver og inn momentene desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er bare redd for å stryke jeg. hehe. litt flaut for en så "modig" rase. hihi

Det du stryker på,er om hunden din løper vekk fra folk og er livredd ved hilsning i begynnelsen,og om du trekker henne fra testen.. :wink:

Dette er ikke noe "stryk - ikke stryk" - du har ikke god hund...-dette er en test som sier deg hvordan din hund reagerer - det finnes ikke noen feile måter å reagere på!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart! Men har jo sett henne i mange situasjoner som feks, med fremmede folk, skumle gjenstander og hvordan ho undersøker ting avreagerer osv osv. Så har er lite innblikk i hvordan ho er.

Men slike ting som feks. jeg blir angrepet og hvordan hunden ragerer da, det vet jeg ikke, og det hadde vært interessant. Om hunden hadde beskyttet osv. :) Det er vel det de aller færreste av oss vet. Før evnt noen sånnt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slike ting som feks. jeg blir angrepet og hvordan hunden ragerer da, det vet jeg ikke, og det hadde vært interessant. Om hunden hadde beskyttet osv. :)  Det er vel det de aller færreste av oss vet. Før evnt noen sånnt skjer.

Det er sant! Og det er og derfor jeg anbefaler en MH test istedenfor en K test, for MH er mye mer utdypende.

Jeg er glad for at Odin fikk plass på test allerede når han var nettopp fyllt 14 mndr,for da kan oppdrettere som vurderer ham, se en mest mulig ærlig test!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en mentaltest vil du se hvordan hunden din reagerer på nye momenter, mot, undersøkelseslyst, avreagering osv.

Dette kan si noe om hvordan hunden din vil opptre i en overfallsituasjon, men dette vil bli et nytt moment med reelle mennesker. Hunder kjenner jo mennesker stort sett på en positiv måte, så hvordan hunden reagerer her er samtidig litt uvisst.

Hvis hunden din på en mentaltest biter i kjeledressen på et av momentene, kan dette indikere at den vil kunne bite i en overfallsituasjon.

De fleste hunder velger allikevel flukt fremfor å bli i situasjonen. Hvis hunden ikke får fluktmulighet, kan den bite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm Aiwa ,Tinka og Småen hadde sleiket i hel en som hadde brutt seg inn her i huset, men Astrix tror jeg ikke hadde gjort det for han klikker jo bare han hører en fremmed stemme i gangen :-o .

hva som hadde skjedd hvis noen hadde overfallt meg ute når jeg hadde hatt hundene med??? tror ikke at folk er så dumme at de overfaller en som går tur med 4 hunder jeg altså?(jeg hadde no aldri tatt sjangsen på noe slikt :wink: ) i så fall må de jo være passe dumme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det kommet noen inn i huset om natten, og Tanja lå inne, hadde hun nok bjeffet med en gang hun hørte noen som kom, men når hun såg folka hadde hun blitt så glad at hun hadde vekket oss med den "glade halen" som slår borti alt og alle :)

Hadde vi vært ute på tur, tror eg hun hadde reagert litt annerledes, viss noen kommet og truet/tatt meg hadde Tanja merket at eg følte meg redd/truet, men hvet ikke helt hva hun hadde gjort.. Liksom litt vanskelig for meg og se for meg hun angripe folk for å beskytte meg! hehe :D Hun som alltid går av hengslene når hun møter folk!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå i ettertid at det er sagt at man ikke kan stryke på en mentaltest. Det er jo feil!!

Det er bestått eller ikke bestått både på karaktertest og mentalttest.

På en MH test er det ingenting som heter "bestått" eller "ikke bestått" lenger nei. Det stemmer at det var slik før. Men nå er det kun "KJENT MENTALSTATUS" det står på arket man får. Det er flere alt og,som f.eks - fører trakk hunden, eller fører unnlot skudd, eller dommer unnlot skudd,og så er det en siste ting til. Men INGENTING som heter "stryk" !

Karaktertest, som er mindre, skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden er mellom 7 og 10 mndr, får den den såkalte spøkelsesalderen,hvor horomoner flyr og kjønnsmodningen trår til.

Hunder reagerer veldig forskjellig på dette - noen blir redd sin egen skygge,andre blir utagerende og umulig å ha i hus, andre igjen merker man nesten ingenting på... :wink:

Diego er redd for sin egen skygge og mørket nå..

Så akkurat nå hadde han antageligt gjemt seg bak meg hvis det hadde skjedd noe.. Hehe..Pysete hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...