Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommunevalg


tm100021

Recommended Posts

Kommune valg er (etter det jeg har forstått ^_^ ) å velge hvilket parti som skal "styre" kommunen de neste 2 årene. Og han som stiller som ordførerkandidat for det partiet som får flest stemmer, blir ordfører. Vet ikke om det var det du var ute etter å vite men ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig kommunevalg, hva velger man, og kan man se hvem parti som pleier å få minst stemmer?

Ved kommunevalg velger man hvem som skal styre i kommunen, det er fire år mellom hver gang. Det finnes sikkert statistikker over minst/flest stemmer en eller annen plass, men det er jo bare å se hvem som styrer i din kommune nå, de har naturlig nok hatt flertall. Du stemmer såklart på dem du er mest enig i og du tror kan gjøre en best mulig jobb i og for din kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommune valg er (etter det jeg har forstått ^_^ ) å velge hvilket parti som skal "styre" kommunen de neste 2 årene.

For fire år. Neste valg etter det i høst blir Stortingsvalg, deretter blir det kommunevalg igjen i 2011.

Om man følger med i lokal/regionsaviser etter valget så er det fullt mulig å finne ut hvilket parti som fikk minst stemmer ved valget.

Når det er kommunevalg er det samtidig fylkesvalg.

Du er vel gammel nok til å stemme, Lill? Har du tenkt ut noen tanker om hva du skal stemme på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammel nok til å stemme nå ja :icon_confused: Fikk sånn lapp i posten :P haha! Da stemmer jeg på det partiet som får minst stemmer.

Eller sv.

Jamen du veit jo ikke på forhånd hvilket parti som får minst stemmer :P

Stem på det du vil

(evt det du skreiv i skjult tekst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Hilsen Ingvild på seksten som gleder seg til hun får stemmerett.

Nei, jeg bare har ikke den interessen. (var vel så vidt jeg stemte for to år siden også). Jeg vet jo ikke hvem som er ordfører i kommunen engang :icon_confused: (vet han andre som var ikke fikk være pga noe tull, men ikke noe mer).

Men skal jeg stemme så blir det på stortingsvalget. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bare har ikke den interessen. (var vel så vidt jeg stemte for to år siden også). Jeg vet jo ikke hvem som er ordfører i kommunen engang :icon_confused: (vet han andre som var ikke fikk være pga noe tull, men ikke noe mer).

Men skal jeg stemme så blir det på stortingsvalget. :P

Okei. Jeg syns bare det er synd at man ikke benytter seg av de mulighetene man har til å påvirke hvordan samfunnet styres...

Man har i alle fall ikke noen grunn til å klage på hvordan ting er om man ikke har stemt selv om man har mulighet til det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg syns bare det er synd at man ikke benytter seg av de mulighetene man har til å påvirke hvordan samfunnet styres...

Man har i alle fall ikke noen grunn til å klage på hvordan ting er om man ikke har stemt selv om man har mulighet til det. :icon_confused:

Det er vel det at jeg ikke føler jeg legger merke til noe som blir gjort i kommunen. Og at jeg ikke ser poenget i å stemme. '

Men ikke alle er politisk engasjert :P

EDIT: jeg klager vel om en ting, og det får hvertfall ikke kommunen gjort noe med, Men de på stortinget derimot, Så DA føler jeg at jeg må stemme for å kunne klage om det også. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bare har ikke den interessen.

Det er bare tull. ALLE har interesse av hvordan landet styres. Det har nemlig betydning for alt. De som ikke stemmer, burde aldri kunne klage over noe som helst (helse-hjelp, priser på varer/tjenester, dårlige treningsområder (båndtvangsfrie-soner), manglende gangveier, dårlige bilveier osv...). DIN stemme har betydning for alt som skjer rundt deg og som angår deg i større eller mindre grad. Det er bare ikke til å komme bort i fra. Det eneste din stemme ikke påvirker, er været (så lenge vi ikke snakker om miljøproblematikkens påvirkning på klima) :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull. ALLE har interesse av hvordan landet styres. Det har nemlig betydning for alt. De som ikke stemmer, burde aldri kunne klage over noe som helst (helse-hjelp, priser på varer/tjenester, dårlige treningsområder (båndtvangsfrie-soner), manglende gangveier, dårlige bilveier osv...). DIN stemme har betydning for alt som skjer rundt deg og som angår deg i større eller mindre grad. Det er bare ikke til å komme bort i fra. Det eneste din stemme ikke påvirker, er været (så lenge vi ikke snakker om miljøproblematikkens påvirkning på klima) :P

Om du leser siste innlegget mitt så forstår du kanskje mer hva jeg mener. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Hilsen Ingvild på seksten som gleder seg til hun får stemmerett.

Sånne innlegg gleder meg veldig!!

Syns det er virkelig synd at færre og færre unge interesserer seg for hvordan landet de bor i styres. Er det en gang vi faktisk kan påvirke samfunnet vi bor i så er det akkurat ved kommune og stortingsvalg!

Opp og hopp fra sofaene, sett dere inn i partienes partiprogram (det finnes små flygeblader å lese for de som er litt late og ikke orker å lese så mye :icon_confused:) og kom dere ut å bruk stemmeretten deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ingen gidder å stemme lengre, så har vi ikke noe demokrati. Har vi ikke noe demokrati, så får vi diktatur! Å få rett til å stemme er noe forfedrene våre har kjempet hardt for å få til og jeg synes vi skal benytte sjansen vi har til å velge hva slags samfunn vi vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra forrige kommunevalg i 2003 - Merk at dette er på landsbasis, tallene fra din kommune kan være annerledes:

Arbeiderpartiet: 27,5

Høyre: 18,1

Fremskrittspartiet: 16,4

Sosialistisk Ventreparti: 12,4

Senterpartiet: 7,9

Kristelig Folkeparti: 6,4

Venstre: 3,8

Rød Valgallianse: 1,6

Andre (mange kommuner har egne partier/lister som kun stiller til kommunevalg): 5,8

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...