Gå til innhold
Hundesonen.no

Første kull skal tas imot


Jane

Recommended Posts

Så det er kun for å unngå valpebiting at noen oppdrettere holder valpene lengre sammen med moren ? Trodde det var mere å bygge opp sikkerheten og selvtilliten hos valpen jeg ?!

Jeg syns det er viktigere med valpesosialisering enn at valpen småbiter, så da er det kanskje for alles beste at valpen flytter til sine nye hjem når de er undt 8 uker da ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Så det er kun for å unngå valpebiting at noen oppdrettere holder valpene lengre sammen med moren ? Trodde det var mere å bygge opp sikkerheten og selvtilliten hos valpen jeg ?!

Jeg syns det er viktigere med valpesosialisering enn at valpen småbiter, så da er det kanskje for alles beste at valpen flytter til sine nye hjem når de er undt 8 uker da ?!

Jeg veit ikke hvorfor noen oppdrettere beholder valpene lenger jeg, i de rasene jeg har erfaring med, leveres de normalt sett ved 8 ukers alder. Det har ikke vært noe mindre selvtillit eller mer valpebiting av den grunn, så vidt jeg veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sier jeg til mine valpekjøpere at de kan hente valpen mellom den er 8-10 uker. Utifra min erfaring- og også teorien jeg har lest- er dette det mest optimale tidspunktet. En dag fra eller til tror jeg neppe har så stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugaas hevder dessuten at valpen gjennomgår en fryktperiode når de er 8 uker, og av den grunn skal man vente til de er minimum 9 uker - helst 12.

Jeg har pleid å hente dem når de er 8 uker, men neste gang kommer jeg nok til å spørre om å få vente enda en uke HVIS jeg har tillitt til at oppdretters hundehold tilsier at den ikke vil gå glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Rugaas hevder dessuten at valpen gjennomgår en fryktperiode når de er 8 uker, og av den grunn skal man vente til de er minimum 9 uker - helst 12.

Jeg har pleid å hente dem når de er 8 uker, men neste gang kommer jeg nok til å spørre om å få vente enda en uke HVIS jeg har tillitt til at oppdretters hundehold tilsier at den ikke vil gå glipp av noe.

....og la oss referere til den dama som er uenig med alle andre på samtlige punkter liksom..........

Valpene går IKKE gjennom en fryktperiode når de er 8 uker - om det kommer en fryktperiode (jeg sier om for mange valper har nemlig ikke lest det kapittelet i boka) så kommer den mellom 12-16 ukers alder - det er derfor mye værre for en valp å bli levert når den er 12 uker enn når den er 7-8 uker.

Personlig mener jeg at 8 uker er perfekt, da er valpen i en alder hvor den er åpen for det meste, den tilpasser seg lett og overgangen fra å være en av flere til å bli alene er ikke så vanskelig. I den alderen er ofte valper fulle av selvtillit å "guffe" litt sånn "I believe I can flyyyyyyy" og åpne for nye inntrykk.

Grunnen til at man mener de bør gå sammen med mamma og søsken til de er 8 uker (de blir jo som oftest avvent fra 6 ukers alder sånn i forhold til morsmelk) er rett og slett det med å lære seg språk og spilleregler i forhold til liv og lære.

Det er ingen katastrofe å levere valpen når den er 7 uker og 7 dager gammel - det går helt fint. Om man er trygg på at valpekjøper virkelig er klar for valp og man mener dette er rett person for en av valpene så gjør det ingenting å være litt smidig.

Lykke til med leveringen. De var søte forresten - jeg hadde skrekkelig lyst på Boston Terrier, men fikk Parson av min mann han mente en Boston var å dra den litt langt *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips og råd! :P

Vi har vært svært heldig med valpekjøperene, de har stått på valpeliste lenge og mange av dem har en Boston fra før og vet hva de går til. Fordelen med å ha lang valpeliste ( 20 navn ) er at da kan man velge fra øverst hylle på de valpekjøperene man ønsker, hvem som passer best til hver og enhver valp, og hvem som vi har fått best kontakte med og føler oss mest sikker på, vi føler oss meget sikre på at vi har gjort bra valg.

De som kommer fra vestlandet og som vil hente valpen dagen før de blir 8 uker skal selvsagt få hente valpen sin da, det var da det passet best for de og kona i huset hadde mulighet for å ta seg en friuke etter at valpen kom hjem.

Skal prøve å få lagt ut nye bilder av kullet iløpet av helgen, de er nå 3 uker og 2 dager gamle og stabber rundt som aldri før, har satt opp valpegrind så de får mere plass enn bare valpekassa å boltre seg på og det er en fryd for øyet å se hvordan de utforsker og koser seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var katter som trengte mamman sin til de var en 10 - 12 uker, jeg. Den gangen vi hadde seks valper, tispa og hannen i en treroms, var jeg overlykkelig den dagen valpene var åtte uker og jeg kunne si bye - bye til fire av dem. To tispevalper ble hos oss litt fram og tilbake i et halvt år, men det ble jammen meg brukelige bikkjer av dem òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg bor sammen med en boston terrier oppdretter, og hun sier 10 uker er en fin alder å leverere dem på;)

Jeg kan ikke synes at de er nydelige (Jeg synes Terti som jeg bor med er forferdelig stygg, men hun har fast plass i sengen min, og jeg er glad i henne) Men de er utrolig sjarmerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om leveringstid på valper ?

Det er en kjøper som kommer fra vetslandet å skal hente en valp og vil gjerne hente den dagen før den er 8 uker for da passet det best med flytider osv, men jeg syns det er for tidlig å ta valpene fra moren før de er minst 9 uker. Bør det være noe forskjell på om rasen er liten eller stor mht leveringstid, hva er det viktigste argumentet for å beholde valpene så lenge som mulig sammen med moren ?

Jeg fikk mine valper når de 7 uker og syns det var alt for tidlig.

Jeg fikk også min når han var syv uker. Han har ikke blitt preget av å bli hentet så tidlig. Eller... han ble sykt mammadalt fra dag en!

Bedre å levere de fra seg en uke for 'sent' enn en for tidlig!

10 uker er vel en bra alder for levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet min valp noen dager før hun ble 8 uker, har ikke hadd noe problem med valpebiting i hele tatt, bare nå, når tannfellingen er inne for fult.

Jeg synes 8 uker er en fin alder, for hun tilpasset seg veldig fort, og hadd ikke noe problem med og glemme kullsøsken virket det som.. Hun fikk ligge i sengen fra dag 1, sovnet som en prinsesse.. :) :)

Søte valper du har.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå bestemt at de skal leveres mellom 9-10 uker, håper og tror det er best for alle parter.

Har slitet med forskjøelse på valpene, først ble den ene snørrete og hostet.. så gikkd et en natt og alle 5 var syke.

Så har nå vært hos vetrinær 3 dager på rad og gitt de vaksine, så iløpet av helgen satser vi på at alle er friske ( og raske.. men raske er noe alle har vært til og med når snørra hang og hosten kom )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første "faste" måltid fikk de servert i går, det ble egentlig bare en hel masse GRIS, men de fikk ihvertfall smakt litt :

2890544010101539474S425x425Q85.jpg

Store tykke Ari ble litt trøtt etter maten :

2575932590101539474S425x425Q85.jpg

Det ble resten av gjengen også, tykke mette kosemager rett i været :

2349372430101539474S425x425Q85.jpg

Så våknet de igjen ja, og da var mamma`s pupper det de ville ha :

2803495590101539474S425x425Q85.jpg

Så var det litt leketid ja :

2420663570101539474S425x425Q85.jpg

Og denne ville gjerne ut å leke utenfor valpegrinda ja :

2778219560101539474S425x425Q85.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er utrolige sjarmerende og så herlige *sukk* Må si jeg ser så mye likhet i Boxeren og i Boston`n.

Har også sansen for Fransk Bulldog, men liker den spretne kroppen til en Boston bedre, samt at den ikke har de pusteproblemene som en Fransk Bulldog ofte har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ari 6,5 uke :

2928300910101539474S425x425Q85.jpg

2111705870101539474S425x425Q85.jpg

Amanda 6,5 uke :

2198186300101539474S425x425Q85.jpg

Er ikke lenge til de skal bli hentet nå,

Ari skal til Halden

Alfonzo skal til Hokksund

Angell skal til Trondheim

Ariell skal til Bergen

Amanda blir igjen

Ingen hemmelighet at ARI er favoritten min, så stor og kraftig som han er, den som er mest frampå i kullet, og først til å gjøre alt, pluss det vakre sjarmerende flotte hvite hode ( som har litt for mye hvitt på seg for de som er opptatt av utstilling )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...