Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilken rase til vårt formål


Teddy2007

Recommended Posts

Vi er på utkikk etter hund om en stund, men driver å forske litt nå for hvilken rase vi burde skaffet oss. Bare et valp eller voksen.

Vi ønsker oss en familiehund som kan trives med barn, være hjemme alene, litt av den rolige typen som ikke stresser rundt å skal jakte fugler og katter til sola går ned om kvelden. Vi ønsker å ha en hund som kan være med på hytta, trekke på ski,kløvbæring, gå skog/fjellturer, sykkle, jogge, litt søk å aguilety kanskje. Hovedsakelig en turkamerat, trenger ikke være no energibombe som må ta avgårde hver gang den skal ut. Tilegg kan det ikke være noe enmannshund da vi er 2 som skal drive med den.

Så langt har vi sett litt på golden retriever, men hva mener andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste familiehunden vi har hatt er Engelsk springer spaniel. Kan hende den var eksepsjonell, men det er en hund vi aldri glemmer her i gården. Rolig, barnevennlig, aktiv når det trengtes, til de grader turkamerat, sofagris, jakthund, selskapshund - egentlig alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har nå fått mulighet for å bestille valper fra et meget spesielt kull som kommer til høsten, flere vi har snakket med anbefaler oss hannhund til vårt bruk: De er ofte vel så lett å "få til" enn en tispe.

Hannhundene står mer for "en støyt",røyter mindre + at du slipper løpetiden 2 ganger i året. Noen meninger om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhund er neppe "lettere", for å si det sånn generelt. Man KAN få hanner som er overvettes interessert i damer året rundt, eller som blir en håndfull i rette perioden av livet. Men jo bedre arbeid man legger ned fra starten av, når hunden er valp, jo bedre. Men samtidig er det sjelden, for å si det slik, at man treffer goldenhanner som utagerer. Men andre kjenner kanskje rasens tverrsnitt bedre, til å si noe om hvordan hannhundene er?

Kjenner for lite til rasen, men ut fra det vi ser rundt oss, så har jeg vel knapt sett at de har vært "kranglete" på den mer intense måten (slik som rottweilere og schäfere bedriver, for eksempel); slik jeg har opplevd dem, "oppsøker" de ikke alt for å se om det blir noe bråk eller om andre svarer opp.

Når det gjelder de to siste goldengutta vi traff som minstehannen her skulle "se litt på", så strakk det i begge tilfeller seg til en langsommelig tissekonkurranse rundt samme treet - sakte kino og mye venting for å se hva den andre gjorde, litt kjekke, høye haler, og that's it, så gikk de sakte hver til sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første Teddy - synes en golden bør passe dere ypperlig!

Vedr hannhund og tispe.. vel.. det der er så individuelt synes jeg. Jeg har en flat hannhund nå etter en lang serie med tisper - men har fremdeles til gode å se hva disse "hannhund-fordelene" er... på meg synes generelt hannhundene mer kørka og tungnemme enn tisper (men hannhund-fans kaller det at de er mer "ærlige og redelige" enn tisper.. mens de synes tisper er mer infame og subtile!). Hannhunder har løpetid hele året de.. nå vet jeg at tisper kan være mer hormonelle enn hannhunder vedr løpetid og innbildt svangerskap, men selv har jeg aldri erfart med mine tisper at de jobbet noe dårligere av den grunn - dvs de har aldri vært "hormonelle" i brukssituasjoner. Videre når man ser på golden retriver, så synes jeg at jeg ser en del digre, tunge hannhunder - svært tunge - som er veldig veldig trege - og dere har nok bruk for noe som er litt mer bevegelig en det - altså en tispe.. men som sagt - det der tror jeg kommer veldig an på øynene som ser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vi får se hvilken rase det blir, har fått et lite inntrykk av at tispe fort blir sære ( kjenner til 2 tisper en toller og en BC som er i 5 årsalderen som er skikkeli sære og snerpete begge 2) men det er kanskje helt tilfeldigt. Tror nok innerst inne at det blir tispe... Men pga økonomien må vi nok legge hundekjøpet noen mnd på hylla, desverre *snufs* :icon_cry:

Men Golden R,blir det på oss uansett, å forhåpentlig vis om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...