Gå til innhold
Hundesonen.no

Voksen hund som tisser inne


Taz

Recommended Posts

I dag morges luftet jeg Diego før jeg gikk på jobb, 1 time senere tisser han inne..

Søsteren min var hjemme da og hun gikk ut å luftet sine egne hunder før hun også skulle på jobb, når hun kom inn igjen hadde Diego tisset inne enda en gang.

Søsteren min gikk da ut å luftet han og da tisser han ute..

Jeg begynner å bli litt frustrert over at han tisser inne, for dette er ikke ett engangstilfelle.

Ikke kan det være pga jeg er vekke heller, pga det skjer når jeg er hjemme også..

Jeg går ut å lufter han, når vi kommer inn igjen så tisser han inne 15 minutt senere..

Han gjør det ikke hver dag, men begynner å bli litt for ofte nå.

Gutten er egentlig husren..

Jeg har vært hos dyrlegen med han som sjekket han for urinveisinfeksjon osv, men det var ingenting galt med han, gutten er helt frisk.

Kan det være psykisk? Eller noe annet?

Edit: Bikkja blir luftet mer enn bare ett par ganger til dagen altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke markering, han tisser MYE og det er midt på gulvet. Ikke løfter han foten heller.

Ikke det at alle hannhunder løfter foten osv når de markerer, men tror bare ikke at det er det..

Noen forslag om hva andre ting det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Syns du skal få en annen vet til å se på ham jeg, iallefall når du er sikker på at et ikke har noe med "ham" å gjøre (markering). Det kan være så mye rart: Nyresvikt, diabetes, nerveproblemer o.l. eller det kan være så enkelt at du må bytte för..

Hvor gammel er han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe galt med ham, som JeanetteH skriver - så det kan være lurt å sjekke med en annen vet.

En annen ting kan være store forandringer i faste rutiner/hjem. Kanskje har det kommet en ny hund i hus, forandringer i arbeidstider, nye personer som kommer, for mange nye fremmede folk, nye hunder i nabolaget... osv.osv?

Noen hunder kan bli stresset/forvirret når de på en måte får hele 'verden' snudd på hodet... Da kan hunden tisse mye, være slapp (kan tyde på stress det også), miste pels eller være generellt stressa (springe rundt mye) eller oppføre seg annerledes til situasjoner, der du merker tydelig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal få en annen vet til å se på ham jeg, iallefall når du er sikker på at et ikke har noe med "ham" å gjøre (markering). Det kan være så mye rart: Nyresvikt, diabetes, nerveproblemer o.l. eller det kan være så enkelt at du må bytte för..

Hvor gammel er han?

Det værste er jo at jeg alt har vært hos uendelig mangen forskjellige veterinærer med han.

Da med forskjellige problemer, men ingen har funnet noe galt med han.

Eller de fant noe men visste ikke hva det var, men med tanke på tissingen inne har jeg kun vært hos en veterinær med det.

Men nyresvikt? Finner de ikke ut sånt med en urinprøve?

Har tatt blodprøver av han før uten å finne noe galt med han.. Eller det var noe med antall hvite blodceller og noe annet.

Husker ikke da det er over 1 år siden.. Men han fikk da medisiner for det da.. (kortison og antibiotika)

Jeg har hatt han på allergifor og vanlig fôr av forskjellige merker å har nå funnet 1 fôr som fungerer.

Han har veldig sensitiv mage og har slitt med mageproblemer i år og dag.

Han er nå 2 1/2 år gammel.

Det kan være noe galt med ham, som JeanetteH skriver - så det kan være lurt å sjekke med en annen vet.

En annen ting kan være store forandringer i faste rutiner/hjem. Kanskje har det kommet en ny hund i hus, forandringer i arbeidstider, nye personer som kommer, for mange nye fremmede folk, nye hunder i nabolaget... osv.osv?

Noen hunder kan bli stresset/forvirret når de på en måte får hele 'verden' snudd på hodet... Da kan hunden tisse mye, være slapp (kan tyde på stress det også), miste pels eller være generellt stressa (springe rundt mye) eller oppføre seg annerledes til situasjoner, der du merker tydelig forskjell.

Vi har ikke faste rutiner, vi reiser mellom Norge og Sverige ganske ofte, og fikk jo Domino, også Dipsy i hus.

Men det virker ikke som det er det som plager han, han har vært sånn en god stund, noen perioder er han flink imens andre er han veldig fæl til å tisse inne. Ikke virker som det er noen sammenheng i mye reising, flytting osv og at han tisser inne.

Diego er en veldig avslappet hund og springer aldri rundt (ikke tusler rundt heller).

Han er seg selv på alle måter, han bare tisser inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting som falt meg inn.. er gutten blitt kastrert? Det kan visstnok forårsake at de mister kontrollen når det kommer til tissing. Ikke noe jeg har opplevd selv med pelsen min, men mener å ha hørt noe om det.

Utover det, så ville jeg tatt ham til en annen vet. Det må være en grunn til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer for søs jeg, Diego er ikke kastrert.

En annen ting jeg og søsteren min diskuterte i dag er at det kommer

mye mer ut enn inn for å si det slik. Han kan få lite vann en gang f.eks

og tisse mye mange ganger. Hvor kommer det fra liksom?

Jeg tror heller ikke det kan være markering, for han virker regelrett

trengt når han tisser inne (selv om det f.eks er kun 15 min siden han ble luftet

og tisset ute). Diego er ellers en veldig rolig og avbalansert

hund, og å reise mellom Sverige og Norge de få gangene i året tror jeg

ikke stresser han, hun reiser ikke med tog/buss, men bil, og da en i en bil

som han kjenner.

Synes det er et mysterium jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ta det siste først, de kan være stressa på innsiden selv om det ikke syns på utsiden. Kanskje nomadelivet ikke er noe for Diego?

Jeg ville sjekka for diabetes jeg, samt prostata sånn i første omgang. Gubbelille tissa inne når han fikk problemer med prostata, selv om Diego kanskje er litt vel ung til å ha sånne problemer.. Det kan og lønne seg å finne en fast veterinær som du stoler på, som kan følge opp hunden over tid om dere ikke finner ut noe, da slipper dere å begynne på nytt igjen eller overse noe fordi at dere stadig bytter veterinær.

Hvordan er urinen hans forresten? Er den lys og nesten vannaktig, eller er den gul og lukter ordentlig piss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tissa på badet, og søsteren min vaska det 3 ganger med

Kennelvask. Jeg vaska det også 1 gang til med kennelvask,

for jeg klarte ikke lukta, den sitter enda. Jeg vaska også med

Hibbiskrubb (vet at den ikke er til det formålet, men jeg var

desperat). Selv etter alt dette, sitter lukta enda, og det er vel

fryktelig ekstremt. Har aldri opplevd at en lukt har sittet så godt

igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er min hund hadde det vært greit å få svart selv...

Og med tanke på at jeg kjenner han best.

Bare for å ta det siste først, de kan være stressa på innsiden selv om det ikke syns på utsiden. Kanskje nomadelivet ikke er noe for Diego?

Jeg ville sjekka for diabetes jeg, samt prostata sånn i første omgang. Gubbelille tissa inne når han fikk problemer med prostata, selv om Diego kanskje er litt vel ung til å ha sånne problemer.. Det kan og lønne seg å finne en fast veterinær som du stoler på, som kan følge opp hunden over tid om dere ikke finner ut noe, da slipper dere å begynne på nytt igjen eller overse noe fordi at dere stadig bytter veterinær.

Hvordan er urinen hans forresten? Er den lys og nesten vannaktig, eller er den gul og lukter ordentlig piss?

Jeg er den eneste som kan se på Diego om han er stressa, og ja, han er ikke den chill gutten som folk tror han er.

Han kan stresse selv om det ikke syns..

At å reise frem og tilbake til Sverige-Norge ikke er noe for gutten må jeg egentlig si meg enig i.

Men han takler det bra, og sover hele turen, og i motsettning til det Snaffa sier så tar jeg tog og buss.

Men har blitt kjørt ett par ganger også..

Men isåfall blir jo alternativet å aldri reise tilbake til Norge. Men helt ærlig så virker han ikke særlig preget av å reise.

Kanskje det er alle hundene her hjemme som gjør at han stresser? For begge søstrene mine bor hjemme med sine hunder, så når jeg kommer på besøk blir det litt hunder tilsammen.

Prostataen til Diego har blitt sjekket, og han fant ingenting galt der.

Gjorde det samtidig som han ble testa for urinveisinfeksjon.

Men han har aldri blitt testet for diabetes. Kan det forårsake at han tisser inne?

Jeg har funnet en fast veterinær som jeg stoler helt på..

Men før det ble det jo litt frem og tilbake hos veterinærer pga ingen visste hva det var som var galt med han..

Men ja, urinen er gul og lukter sterkt..

Da ville jeg bedt de om å sjekke prostata, selv om han er ung.

De har sjekket prostaten hans, de fant ingenting galt. :S

Og som søs sier, lukta går ikke vekk.. Selv med kennelvask som er beregnet til å fjerne piss osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Men han har aldri blitt testet for diabetes. Kan det forårsake at han tisser inne?

Ja det kan være en av dem første tegnene.. Har vært borti 2 hunder hvor tissing inne var første regnet (og økt drikkelyst).

Ettersom du har flere hunder kan dette være vanskelig, men jeg villle sjekker iløpet av en dag hvor mye han drikker. (Måle hvor mye du tar i vannskålen og hvor mye som er igjen ved vannskifte osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan være en av dem første tegnene.. Har vært borti 2 hunder hvor tissing inne var første regnet (og økt drikkelyst).

Ettersom du har flere hunder kan dette være vanskelig, men jeg villle sjekker iløpet av en dag hvor mye han drikker. (Måle hvor mye du tar i vannskålen og hvor mye som er igjen ved vannskifte osv.)

For å si det sånn, det er ikke noe vann igjen etter ett par minutter..

Gutten har alltid hatt en ekstrem drikkelyst... Han drikker unormalt mye, og det går rett igjennom..

men kan måle jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
For å si det sånn, det er ikke noe vann igjen etter ett par minutter..

Gutten har alltid hatt en ekstrem drikkelyst... Han drikker unormalt mye, og det går rett igjennom..

Få den hunden sjekket på nytt du.... Få en ny veterinær som erfarene folk anbefaler. Fortell hva han er sjekker for fra før av...

Mål faktisk hvor mye han drikker om han får fri tilgang (dette kommer vet til å få deg til å gjøre så for å slippe to turer så kan du gjøre det med en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste veterinæren min er hafrsfjord, og han er flink.. Kommer ikke på noen andre her i området jeg tør å gå til.

Har liksom gått til 4-5 smådyrsklinikker rundt her, og er ikke fornøyd med noen.. Utenom hafrsfjord..

En sa også at det bare var jeg som var en litt for bekymra hundeeier.

Da stilte jeg opp med en hund som hadde sår på poten pga han hadde slikka seg til blods der.

(Ja, han har diverse andre problemer også som veterinærene ikke finner ut av..)

Men da begynner jeg imårra å måler hvor mye han drikker..

Men litt vanskelig å gi han fri tilgang til vann når jeg jobber i morgen, for han drikker jo opp alt vannet med en gang.

Blir litt dobbelposting dette.. Men han drikker over 2 liter med vann til dagen, og da begrenser jeg han.

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Blir litt dobbelposting dette.. Men han drikker over 2 liter med vann til dagen, og da begrenser jeg han.

Så lenge du begrenser ham så vil du faktisk ikke få ett realistisk bilde. Syns ikke 2 liter høres så helt ille ut (kommer jo ann på aktivitet, varme, för o.l.)... om Du har tenkt å faktisk måle hvor mye han drikker så får du ta den en dag du er hjemme som du kan lufte ham. Ellers er det bortkastet desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur hos Trine og Diego på fredag. På under to timer tisset han inne 4 ganger og ute 1 gang. Og da var det ikke snakk om små dammer.

Jeg heller også til diabetesteorien.... Han har alltid vært veldig gira på vann og kan drikke skremmende mengder.....

Vi snakket også om det muligens kunne være en sjelden enzymmangel som Puma til Aya hadde... Så det blir vel de neste testene tenker jeg....

Håper hvertfall at han kan få en diagnose snart så Trine i det minste slipper å gå i uvisshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg vite av noen at det tissing inne og økt drikkelyst ikke er symptomene på diabetes? :)

I mårra skal jeg måle NØYE hvor mye Diego drikker..

Men for å si ca ca akkurat nå, han drikker iallefall 2 liter, han veier 18 kg og har vel ikke akkurat ett høyt aktivitetsnivå der han går å tusler for seg selv på tur..

Det er forøvrig UMULIG å få han opp i vekt uansett hvor mye han spiser... (Han er tynn)

Prøvde å gi han 1 kg vom og hundemat hver dag, han økte ikke i vekt, har fått ormekur så det er utelukket..

Også sier den personen at jeg ikke burde teste han mer, han har blitt testet nok?

At jeg (ikke med direkte ord) nesten er slem som tar han med til veterinæren? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...