Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye trener dere som driver aktivt (og alle andre)?


ida

Recommended Posts

Tja, overskriften sa vel det meste. Men kan dere svare litt presist. Altså, hvis hunden sitter i buret, eller er bundet til et tre to- tredjedeler av en to- timers fellestrening, har man da trent i førti minutter, ikke i to timer, ikke sant? Så hvis dere kunne være litt presise, ville det klargjort litt for en som meg som godt kan skryte på meg å trene hver eneste dag, men hvis jeg teller minutter og timer, blir det jo ikke så mye. Ta gjerne med ulike former for mosjon også. Der vil jeg vel hevde meg ganske bra, tenker jeg. (Jaja, bikkja da.) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi trente aktivt var vi på kurs en dag i uka, hvor kurset varte 1,5 time. Det var klikkerøkter og derfor også en del pauser. Men jeg regnet aldri ut den totale tiden vi trente. Uansett syns jeg det var effektivt, det var sjelden vi bare stod og hang uten noe å gjøre, eller at hunden hadde lange pauser. Var også på fritrening en dag i uka, der var det kanskje litt mer sosialt enn trening noen ganger :icon_redface:

Samtidig måtte jeg jo trene hjemme, det gjorde jeg hver dag. Ikke all verdens, men en halvtime til sammen hver dag kanskje? Sånn fordelt utover økter sånn hele dagen. Var ikke mye, men nok til å starte med en ulvehund :)

Nå trener vi bare på å gå i bånd :D Samt være sammen med andre hunder og enkle ting som utgangsstilling og kontakt.

Men så er heller ikke min rase spesielt aktiv av seg og vi er heller ikke aktive lenger, så vi er kanskje litt utenfor boksen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi ikke trent siden søndag (dvs. vi trener kanskje 1/2 time om dagen i hagen da)! Jeg trener veldig variabelt.

Fra onsdag til søndag forrieuke trente vi (jeg med Amira sammen med Trine med Mira og Meg) lydighet 2-5 timer om dagen. Vi kjørte konkuransetrening: satte opp ringbånd, en var "dommer" for den andre og kom med tips om når og hva som skulle belønnes og når det var lurt å avslutte osv. Veldig god kvalitet på treningen. Jeg trente ca halve tiden, mens Trine trente med sine hunder den andre halve tiden :icon_redface: Noen av dagene delte vi opp i to treningsøkter (morgen/formiddag og kveld).

Neste uke er det full hardtrening igjen. Da skal vi trene noen timer med lydighet om dagen i tillegg til å jogge/sykle en mil eller to hver dag.

Vinterstid trener vi to ganger i uka i hallen til hundeklubben. En av dagene går med til bånde agility og lydighet, så da er vi i hallen i ca 3-4 timer, mens når vi bare trener lp, er vi der i ca 2 timer. Når jeg drar på disse treningene kan man godt si jeg miljøtrener også: jeg går et stykke, tar buss i 20 min, går i 20 min, og det samme gjelder på vei tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener ikke vi HVER bidige dag, men i hvertfall 5-6 dager i uka, og har en dag fri. Vi trener som regel to økter om dagen, men jeg ser an formen hennes fra dag til dag. Når vi holder på med nyinnlæring (sånn som nå, når jeg skal lære inn ruta) har vi kortere økter om gangen, f.eks. 10-15 min med full konsentrasjon. Så tar vi en bitteliten pause, hvor hun f.eks. får ligge og gnage på en pinne (ca 5-10 min avhengig av hvor sliten hun er), og så trener vi litt nyinnlæring til i ca 10 min (eller mindre hvis hun gjør det kjempebra), og avslutter med en apportering som hun synes er kjempemoro.

Så en halvtimes tid to ganger om dagen, ca en time hver dag til sammen. Det varierer jo veldig, men nå er hun i kjempeform, så det utnytter jeg til det fulle! :D I vinter da hun var så dårlig i magen, trente vi nesten ikke i det hele tatt, det ble bare litt vedlikehold og da trente vi i maks 5 min.

Enkelte dager er hun ikke i stand til å samle seg for å trene lp, og jeg orker ikke å mase på henne da (det nytter liksom ikke), så da lar jeg henne heller lete etter gjenstander i (høyt) gress. Det synes hun er kjempestas, og hun blir veldig sliten av det (mentalt).

Ellers går vi en del turer i litt ujevnt terreng for å vedlikeholde musklene hun endelig har fått, og hun får også svømme en del der vannet er såpass rent at jeg kunne badet der selv. Turene varierer veldig i lengde, men ca 1 - 2 timer er vel gjennomsnittet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med jakt trening.

Høst og vinter er det jakt/jakttrening som står på planen. Da er vi stort sett på fjellet både lørdag og søndag. Da er vi ute alt fra 4-8 timer hvor hunden får løpe løs ca 15-30min før den går i bånd mens i de andre slipper ( avhengig av hvor mange hunder, om man slipper to og to, eller bare en og en ).

Hunden skal da søke etter fugl og ta stand om den finner fugl. Vente til jeg kommer og reise på kommando og være rolig når fugl letter.

Ved siden av denne helge treningen, så trener vi kondis og lydighet i uka. Jeg trener for det meste alene, men trener innemellom sammen med andre.

Kondis trener jeg ved å ha henne løs i skogen på 1-2 timers turer hver dag, gjerne med litt lydighet ( innkalling og avstands sitt = hunden skal sitte selv om den er 200meter unna og i full gallop ).

Vår og sommer trener vi apport, lydighet og prøver å vedlikeholde kondisen ved å sykle, jogge, kløve og svømme.

Siden det er båndtvang får hun ikke trimme seg løs. Nå i sommer har vi trent en del apport mot apport prøver ( som er 3 grener:, søk, vann og spor )

Min hund er vant til aktive dager, men hun takler noen rolige dager ( dvs kun små turer ).

Jeg elsker å være ute i naturen og synes det er deilig å gå tur. Liker det best etter 20 august hvor hunden kan løpe løs.

Det liker vi begge to :-)

Forskjellen på "vanlig" hund og jakthund er at min hund løper mye ute av syne, men det er en vanesak. Min hund blir ( heldigvis ) aldri lenge borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi en fem måneder gammel valp (rufsedachs). De to viktigste tingene for ham nå er å bli vant til variasjoner av natur i variert vær, og ikke minst sportrening. Han får ca. 1-2 timer tilsammen i skogen hver dag (fordelt på 2-3 turer) for å bygge god muskulatur og å bli vant til vestlandsterreng. Én gang i uken (cirka) går han blodspor, og han får gå viltspor (hjort) når vi finner det. Ellers trener vi grunnleggende lydighet i skogen (ligg/bli/..), innkalling (selvsagt) og å jobbe stille i skogen med håndsignaler. Ad prøver, så håper vi å få ham godkjent som ettersøkshund neste år både for meg og min samboer.

Men han skal jo brukes til å snuse opp sprell levende hjort også, så får vi efterhvert teste hvordan losen hans er og om han egner seg for drev, men han må lære seg å være sporhund/"bandhund" først. Vi har mer for moro skyld begynt med apporttrening og det går bra i hagen og på grusbane sålangt, men i skog er det for mange distraksjoner som lukter sååå godt. Han er allerede ganske flink og leverer fint i hånden. Dachser er jo små allroundere så de er veldig fleksible, små "potethunder" som kan brukes til det meste av jakt. (Litt som labradorer, wachtelhund og vorsteher)

I tillegg til overnevnte trening er jo det selvsagt hverdagslydighet. Det blir noen timer hver uke ja :-) Det vi har vært dårligst på er å tråkke turer i byn og båndtrening langs fortau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...