Gå til innhold
Hundesonen.no

Munnkurv


Recommended Posts

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en munnkurv til Tinka, for hennes egen helses skyld. :rolleyes:

Når man er matvrak deluxe er det mye dritt man kan spore opp på tur... To uker gamle matpakker, tuber, emballasje det har vært mat i... - alt sklir rett ned.

Men siden jeg ikke kan noenting som helst om munnkurver, har jeg et par spørsmål. Hvor mye koster en god munnkurv? Kan hun få til å spise godbiter med munnkurven på? Hvordan skal en munnkurv sitte, altså - hvordan veit jeg at munnkurven sitter som den skal på henne?

En annen effekt jeg selvsagt kan håpe på er at ikke alle vil stoppe og hilse på henne... Bikkjer som går i munnkurv er sikkert farlige, veit dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en munnkurv til Tinka, for hennes egen helses skyld. :rolleyes:

Når man er matvrak deluxe er det mye dritt man kan spore opp på tur... To uker gamle matpakker, tuber, emballasje det har vært mat i... - alt sklir rett ned.

Men siden jeg ikke kan noenting som helst om munnkurver, har jeg et par spørsmål. Hvor mye koster en god munnkurv? Kan hun få til å spise godbiter med munnkurven på? Hvordan skal en munnkurv sitte, altså - hvordan veit jeg at munnkurven sitter som den skal på henne?

En annen effekt jeg selvsagt kan håpe på er at ikke alle vil stoppe og hilse på henne... Bikkjer som går i munnkurv er sikkert farlige, veit dere.

Jeg anbefaler deg å kjøpe en lett, myk og "behagelig" munnkurv beregnet på løpshunder - gjerne av plast. Gjennom den kan hunden uten problemer drikke, åpne munnen nok til å pese masse - og om nødvendig spy - uten å sette livet til. De koster i ca 50 kroner i innkjøp og varer i en evighet... Den mest oppfinnsomme hestebæsjspiseren min fikk sin munnkurv "bekledt" med foten av en tynn strømpebukse - for hun fant ut at hvis hun presset munnkurven ned mot godsakene så kom de inni og hun kunne glefse i seg - men det fungerer også ypperlig... Drikking og pusting går uten problemer likevel!

http://www.jansgifts.co.uk/list.php?type_id=113

(Munnkurver er også ypperlige alternativer til krager etc for hunder som har skadet seg og ikke skal slikke på sår eller fjerne sting på egen hånd...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en munnkurv til Tinka, for hennes egen helses skyld. :rolleyes:

Når man er matvrak deluxe er det mye dritt man kan spore opp på tur... To uker gamle matpakker, tuber, emballasje det har vært mat i... - alt sklir rett ned.

Men siden jeg ikke kan noenting som helst om munnkurver, har jeg et par spørsmål. Hvor mye koster en god munnkurv? Kan hun få til å spise godbiter med munnkurven på? Hvordan skal en munnkurv sitte, altså - hvordan veit jeg at munnkurven sitter som den skal på henne?

En annen effekt jeg selvsagt kan håpe på er at ikke alle vil stoppe og hilse på henne... Bikkjer som går i munnkurv er sikkert farlige, veit dere.

Kanskje du heller skal lære hunden din at hun ikke får spise slike ting?? Lær hunden "la være" eller lignende.

Hvis du ikke vil at folk skal hilse, så sier du bare 'nei'. Ikke værre :ahappy:

Men for å svare på det du spurte om. Den skal være stor nok til at hunden har mulighet til å åpne munnen og pese. Den skal ikke sitte så langt opp på neseeryggen at den irriterer øynene. Ei heller så grunn at den presser mot snuten på hunden. Så bør den ikke sitte på så lenge av gangen.

Jeg kjøpte en på brukshunden i Oslo til rundt 300 kr. Av merke "Dingo" hvis jeg ikke husker helt feil. Helt ordinær, med filt på innsiden og reim som går bak ørene. Ser de kommer med en reim som går mellom øynene på hunden, over skallen og til reima som går bak ørene. Jeg ser ikke helt hensikten annet enn at den må irritere noe veldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller skal lære hunden din at hun ikke får spise slike ting?? Lær hunden "la være" eller lignende.

Hvis du ikke vil at folk skal hilse, så sier du bare 'nei'. Ikke værre ;)

"Nei" til folk sier jeg regelmessig, og jeg har stort sett gitt opp å være høflig til folk som hilser allikevel.

Å lære henne at hun ikke får spise slike ting hørtes ut som en veldig god idé, lurer på hvorfor i alle dager jeg ikke har tenkt på det før? :ahappy: Sånn til info: Nei, jeg får ikke til å lære henne å ikke stjele mat, men hun har heldigvis begynt å gi det fra seg på kommando under de fleste omstendigheter. Og nei, det er nok ikke bare å lære henne sånt, hun har en matlyst jeg ikke får til å beskrive med ord.

Men sånn ellers; Takk for raske svar, nå veit jeg litt mer hva jeg skal se etter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg får ikke til å lære henne å ikke stjele mat, men hun har heldigvis begynt å gi det fra seg på kommando under de fleste omstendigheter. Og nei, det er nok ikke bare å lære henne sånt, hun har en matlyst jeg ikke får til å beskrive med ord.

Joda, det får du til. Er bare en treningssak :ahappy: Monsteret mitt er også et matvrak fra en annen verden og før åt han alt han kom over. Ikke bare mat.. hehe. Men man må selvsagt ha øyne i nakken og vøre føre var. At du får henne til å gi det fra seg er jo en start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi skal reise fra Oslo S i påsketrafikken ol, bruker jeg denne:

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BR044_var

Vi bare tok den på i det vi kom inn på stasjonen, uten noe om og men. Hun prøver ikke å ta den av, eller noe, men foretrekker helt klart å gå uten. Ville aldri brukt den over et lengre tidsrom, eller på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt en "Plastic Muzzle One size Fits Greyhound" fra Jans greyhounds. De kan visstnok justeres så jeg regner med at den passer, (den var heller ikke så dyr at det er noe stress). Jeg har ikke fått den enda, jeg venter den i postkassa i morgen faktisk :ahappy:

Til mitt bruk, (som blir det samme som ditt bruk Westminister) så foretrekker jeg denne typen "Wire" (hva heter det på norsk..) munnkurv. Det er varmt nå på sommeren og det er kjekt om Sophus kan drikke med munnkurven på, men ikke spise selvfølgelig.. De eneste jeg har funnet i Norge i tilsvarende design var laget av metall, og så heller skumle ut.. De var også mye dyrere.

Ang det å trene bort uønsket spising, så er det lettere sagt enn gjort. Min hund må leve på en meget streng diett, han kan kun spise diettfôret sitt, tørrfisk og små biter struts. Han er til tider veldig matlei, forståelig nok, og leter opp "ulovelig" mat overalt. Han er en bortskjemt hund, som før dietten var vant til å få variert og eksklusiv mat, de tider er over, og han støvsuger opp hver minste smule "ulovelig" mat han kan få tak i på tur. Jeg rekker ikke engang å tenke på å ta maten ut av munnen hans før det er vekk, til tross for at jeg har utviklet øyne i nakken og kattereflekser. Jeg kan forøvrig ta all mulig mat ut av munnen hans bare jeg er rask nok, dessverre er ikke mine katterflekser noen match mot hans støvsugerevner..:glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle hunder i verden ville jeg blitt meget, meget, MEGET overasket om noen som helst klarte å lære Tinka akkurat det. Ikke bare er hun labrador, men hun har en motor for mat som er utrolig. Å la godbiter ligge er en ting, men å passe på slik at hun hele tiden ikke finner noe i grøfter, det er en jobb jeg er glad jeg ikke har hvertfall. :)

Lett å si at "det får du til" når man hverken aldri har møtt hunden eller faktisk eier den selv og er den som skal gjøre det. Selfølgelig kan man prøve, men det trur jeg også hun har gjort?

Til saken. ;) . Jeg ser for meg at en av de tøymunnkurvene er mest behagelig, men det hindrer henne kandkje ikke i å spise? Er det en slik som er tettet forran du ser etter?

noe sånnt tenkte jeg på: http://magasi.net/catalog/images/munnkurvdes.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Når vi skal reise fra Oslo S i påsketrafikken ol, bruker jeg denne:

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BR044_var

Vi bare tok den på i det vi kom inn på stasjonen, uten noe om og men. Hun prøver ikke å ta den av, eller noe, men foretrekker helt klart å gå uten. Ville aldri brukt den over et lengre tidsrom, eller på tur.

Anbefales ikke over lengre tid da hunden ikke har mulighet til å pese eller få i seg vann. Om den klarer det med den på så er den for stor.

Her er en i plast fra Sverige. Nettbutikken har ingen problemer med å levere til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få skyte inn, som buhundjenta, at Tinka er helt ekstrem når det kommer til mat. Jeg fikk erfare det selv på Hamar i fjor. Så Ingvild, jeg synes ikke munnkurv høres ut som noen dårlig ide for henne med tanke på "problemene" duvil ha litt hjelp til å løse. Jeg husker at Tinka "koblet totalt ut" da hun så vaffelen min i hånda mi på vikingskipet :) Det er godt hun er glad i mat. Min hund vil helst ikke spise annet enn leverpostei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen effekt jeg selvsagt kan håpe på er at ikke alle vil stoppe og hilse på henne... Bikkjer som går i munnkurv er sikkert farlige, veit dere.

Si hun har meget smittsom kennelhoste, da løper folk & hunder i alle retninger fra deg... ;)

kan ikke skjønne det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hun har meget smittsom kennelhoste, da løper folk & hunder i alle retninger fra deg... :)

kan ikke skjønne det... :D

Det er forresten ikke alltid nei, her da hun hadde kennelhoste, oog jeg sa det tydelig til dem også kom det folk med hunder som skulle hilse :rolleyes:

Tilbake til topic; men jeg vil anbefale en slik munnkurs av plastik, slik hunden både får pese og drikke, men ikke kan spise :D Vet en som hadde det til en holing av en labbis da de hadde selskap :D Vet desverre ikke hvor de kjøpte den, men kan gi beskjed hvis jeg finner det ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir like imponert hver gang noen her på Hundesonen forteller andre hvor lett de kan trene hundene sine, og at alt er mulig uten å ha sett hunden.

Det er ingenting som er så lett som å trene andres bikkjer :) Det er like enkelt som å oppdra andres unger det.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett Tinkas desperate forsøk på å sluke en prøvepose med fòr (sånn uten å bry seg med å åpne den på noen måte forøvrig) så må jeg få legge til at alle som klarer å lære den hunden å ligge unna noe spiselig skal få en premie av meg. Jeg har aldri sett makan til glupsk hund og jeg har hatt et matvrak av en retrieverblanding som gikk på slankekur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå en til operasjon for å få ut en kaviartube e.l så er det kanskje ikke så dumt å prøve munnkurv. Støtter deg på den. Dere som har møtt Tinka skjønner hvorfor Ingvild tyr til munkurv som en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...