Gå til innhold
Hundesonen.no

et spørsmål om dominante tisper


Meg

Recommended Posts

Vi får ny hybelsamboer til høsten, og med på lasset kommer en retriver tispe.

Min hund er dominant, ikke aggressiv, og vil nok helst være sjefen. Bør man blande seg inn og sørge for at hun ikke "sjefer" for mye? (presiserer igjen: ikke aggressiv, de fleste hunder innretter seg etter henne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den andre hunden like dominant? Hvis ikke går det seg til ganske lett. Din hun blir "sjefen", og den andre aksepterer det. Hun vil kanskje sjefe litt i begynnelsen før rangordninger er iorden, men så lenge den andre er underdanning går det somregel helt fint. Bare ha dem under oppsyn det første tiden.

Er den andre tispa også veldig dominant, kan det bli problemer. Man kan sikkert unngå bråk, men da må man hele tiden være påpasselig og ikke la dem være alene sammen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært borti lignende situasjon nå i sommer, i forbindelse med at jeg har byttet hundepass med noen bekjente av meg.

Tispa deres er veldig dominant og min av den mere forsiktige typen. Første gang vi traff dem, var vi på besøk hjemme hos dem, og hunden deres gikk og knurra på mi konstant, og ville sette henne på plass. Jeg ble i mitt stille sinn skrekkelig bekymra for hvordan dette skulle gå, for Nadia skulle være hos dem i over to uker. Etter at jeg dro på ferie, fikk jeg vite at alt hadde gått seg til, og at de var blitt gode venner. Den dominante hadde inntatt en slags beskytter rolle for Nadia, og hun på sin side, hadde funnet en storesøster som hun kunne dilte etter i ett og allt.

I forrige uke var det min tur til å passe deres, og da fikk jeg jo se det med egne øyne. Gjensynsgleden var stor mellom hundene, og jeg hørte ikke så mye som et knurr. De lekte ikke sammnen (tispa deres er 11 år, så det kan jo ha litt å si), men de sameksisterte på en flott måte. I heimen var det bare ro og fred:-)

Så jeg tror det vil gå bra jeg også, så lenge det bare er den ene som er dominant, tror jeg det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...