Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg velge?


Lillekrapyl

Recommended Posts

Har begynt å tenke på hund nummer to.

Har fra før av ei chihuahua korthår tispe på 1 år.

Nå står valget mellom chihuahua langhår og yorkshireterrier.

Har en oppfatning av at yorkshireterrieren er litt mer lettlært. Har slitt med å lære chihuahuaen min bla sitt og dekk.. Skal på kurs så snart jeg finner et.

Noen som kan gi meg noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lik null erfaring med chihuahua, men jeg har da inntrykk av at de kan være ganske så lettlærte så lenge man bare klarer å bryte den "hemmelige gåten" som mange hunder har. Jeg tror nok ikke yorken er noe mer lettlært enn Chihuahua i ordets betydning, men en yorkie er kanskje mer frampå og har enklere for å finne på ting av seg selv? Jeg vet ikke helt. Det er jo en terrier. :D Jeg tror begge rasene kan være nokså lettlærte så lenge læringen foregår på hundens premisser og er morsom.

Det blir jo ikke så stor aldersforskjell mellom hundene dine, med mindre du planlegger valp en god stund frem i tid? Iallefall, da kan det være noe å tenke på; at yorken er en terrier, og er nokså "strong minded" og tøff i maska av natur De ble visst brukt som rottefangere i gruver "i gamle dager" og pelsen hadde de en gang for å beskytte seg, ikke for å se pen ut. De ER tøffe samtidig som de er kjempe herlige og morsomme. Jeg tror Emma har motet sitt fra pappaen sin iallefall.

Jeg synes å huske at Leah er litt usikker på andre hunder? Godt mulig hun vil underkaste seg helt og bli den "minste" etterhvert som hun vokser opp med en veldig selvsikker terrier, og det hadde kanskje ikke vært så veldig koselig for Leah? Det er noe jeg er litt redd for skal skje her i huset, enda Emma er kjempe selvsikker og tøff av seg. Ikke usikker på hunder eller mennesker i det hele tatt. Men hun er veldig SNILL, kanskje alt for snill? Hun lar mindre valper bølle så mye de vil og har aldri gjort utfall mot noen eller noe. Så jeg ser for meg hun kanskje vil være litt for snill med valpen som kommer her i huset... Det vil kanskje Leah også? Da er det viktig at du isåffal backer henne opp og gir henne overtak der hun kan få det. Hun er jo eldst og kom jo først. :whistle:

Sånn sett hadde kanskje Leah vært best match med en annen chihuahua? Kanskje til og med en hanhund? Men velger du yorken ville jeg iallefall kanskje bestemt meg for hanhund. Da er du garantert at du ikke får to tisper som er flynings på hverandre og som ikke klarer synet av hverandre. Det kan bli litt holåi i løpetiden vet du jo, men med to små hunder ser jeg for meg det vil være liiitt enklere iallefall. :D Man har jo så mange muligheter til å skille dem med f.eks kompostgrinder osv.

Også har du jo pels stell, ikke minst! Litt forskjell på stellet der i gården mellom chihuahua og yorken selv om Chien er aldri så langhåra ;) Er det noe du er villig til å faktisk gjøre så ofte som det må gjøres? En yorkpels er ikke like fin å se på når den ikke er stelt. Emma har york-struktur på pelsen sin, og floker seg på en ekkel måte veldig enkelt. Men det løses lett ved å børste litt innimellom. Men skal du stille ut york, så har de jo MYE pels! :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...