Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste?


Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Nå er Chicka igang med KH også, oppdaget første hostet igår ettermiddag.

I natt og på morgenen har hun harket opp gjennomsiktig "slim" og hvitt skum, nå i ettermiddag har hun bare hostet når vi har vært på do turer.

Fikk beskjed av veterinæren min om å ta det med ro et par uker og ikke kontakt med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jaja, nå var det vår tur å få KH......... :)

Willy har fått antibiotika (Synulox) mens Tasha ikke trengte enda...fikk veiledning om hvor mye hun skulle ha hvis hun ble dårligere i løpet av helgen.... Men det ser bra ut enda, heldigvis..

De har også fått hostedempende tabletter som de skal ha morgen og kveld som heter Bisolvon, dette har hjulpet som bare det, og kan anbefales.. Fåes kjøpt reseptfritt på apoteket, men får man resept får man større pakker..

Det er fælt å se Willy, spesielt, som jeg virkelig kan merke ikke orker så mye.. :P

Men han blir vel fort bedre, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ble vår tur også...

Milo hoster litt innimellom, har rennende nese og øyne, men Vegas er i tilegg slapp og hoster opp blod..

Jeg var borte i uka som var nå, så var egentlig litt trist å komme hjem til to slappe bikkjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt kennelhoste flere ganger her hjemme ja..

På valper og eldre/svake dyr kan dette være dødelig, me på de fleste friske dyr går det som regel greit. Hos noen går det over av seg selv, andre må ha medisiner. Kennelhoste KAn gå over i bronkitt og eller lungebetennelse, og da bli dødelig. Så er hund med kennelhoste skal bare ut og tisse så inn igjen.

Har man ett dyr med kennelhoste, er alle smittebærere selv om de kanskje ikke viser symptomer. Dette er dråpesmitte, så har man vært borti et smittet dyr kan man dra dette med seg hjem.. Hvor lenge smitten overlever uten vertsdyr er jeg ikke sikker på..

Selv om man er vaksinert mot kennelhoste kan man få det, det finnes flere forskjellige typer, akkurat som med influensa. Men parainfluensaen man vaksinerer mot er "den verste formen"..

Går man på utstillinger er det ikke uvanlig å bli smittet av kennelhoste. Selv om man ikke lar hunden sin komme i kontakt med andre hunder, kan man gi det til dem ved å være borti dyr som har det, eller feks dommeren kan bære det fra et dyr til et annet.. veldig smittsomt, og veldig irriterende..

God bedring til dere som har smittede dyr, ikke noe gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Tinka kan ha fått kennelhoste (eller, det var vel Christine som satte meg på tanken)... Hun hostet/brakk seg litt på turen i går, da hun gikk i bånd og hun dro i båndet. I går kvel begynte hun å brekke seg veldig uten at hun fikk noe opp. Hun lå og tygget på en vedkubbe, så jeg trodde at hun kanskje hadde satt fast noe i halsen... I dag har hun også brekt seg litt, men ikke fullt så ille som i går. Hun fikk opp litt slim i går, men ellers har hun ikke fått opp noe. Høres dette ut som kennelhoste?

Hva bør jeg gjøre, bare holde henne i ro til det går over, og hvis det ikke gjør det - ta henne med til vet.? Hvor lenge skal vi unngå andre hunder?

Og jeg trodde kennelhoste var mer hosting jeg, ikke så mye brekking liksom...

Edit: Okei, det er definitivt hosting med brekking etterhvert også kommer det opp litt slim av og til, så da er det kennelhoste gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle at med den behandlingen vetrinæren min ga, er hundene allerede utrolig mye bedre, Bisolvon var kjempebra!

Tror helt sikkert Tasha klarer seg uten antibiotika, og Willy er ihvertfall mye bedre!

Ingen av de hoster noe særlig i det hele tatt lenger..

Jeg merket hosting på torsdag, fredag morgen var vi hos dyrlege, og i dag er de veldig mye bedre. :icon_fun:

Vil anbefale å ta en tur til dyrlegen for å få noen gode råd!

Man kan spare hunden for mange dagers sykdom da..

wesminster: det er nok ingen tvil om at det er KH... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesemidd?

Jeg vil helst kjøpe hostedempende til de, men veit ikke hvor smart det er når vegas har veldig mye slim i lungene? Han hoster jo opp blod og slim...

Ikke gi hostedempende! Det hjelper ikke i de hele tatt på slimet,og blir det værende for lenge kan han få lungebetennelse.

Jeg trodde Ike hadde KH,men nå blir jeg mer og mer sikker på at han ikke hadde det i det hele tatt,men en betennelse.Har gått på antibiotika i en uke nå,men hoster ennå litt,og har mye av denne innovernysinga.Så nå får han kortison i tillegg. Virker ikke det må de nedi halsen på ham å sjekke..Krysser fingre og tær for at kortisonen hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ikke gi hostedempende! Det hjelper ikke i de hele tatt på slimet,og blir det værende for lenge kan han få lungebetennelse.

Jeg trodde Ike hadde KH,men nå blir jeg mer og mer sikker på at han ikke hadde det i det hele tatt,men en betennelse.Har gått på antibiotika i en uke nå,men hoster ennå litt,og har mye av denne innovernysinga.Så nå får han kortison i tillegg. Virker ikke det må de nedi halsen på ham å sjekke..Krysser fingre og tær for at kortisonen hjelper!

Det jeg tenkte meg. :)

Edit:

Wigdis:

nesemidd

(Kom bare på det.. Ei cockertispe som jeg kjenner nøys lenge for de dro til vetten, og det var nesemidd eller noe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Men du har vel hørt med en veterinær regner jeg med? Å hoste opp blod er vel ikke helt bra eller..? :)

Ja, selvfølgelig har vi vært til veterinær!

Nå hoster forresten Milo værre en før og han henger mye med hodet.. Godt mulig vi tar oss enda en tur til veterinæren eller ringer dit snart igjen for å forhøre oss litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sasha nyser enda, og virker "tett" i nesen. Bør jeg oppsøke vætriner med engang, eller kan jeg vente litt for å se om hun begynner og hoster også. For da er det vel kennelhoste hun har. Hun er litt slapp, men ikke sånn kjempe egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt en hund med kennelhoste, så jeg vet egentlig ikke hvordan det er. Men jeg lurer på hvordan veterinærer diagnostiserer kennelhoste? Tar de prøver av noe slag, kikker de i halsen (og hva ser de evt?), eller hører de bare på symptomer eieren forteller om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vår veterinær hørte broren min fortelle om hvordan formen var, så nedi halsen, tok tempen og slikt.. Kan ikke fortelle helt, da det ikke var jeg som var der :blink:

Edit:

Raksha: Takk :blink:

Begge hoster, får opp slim og er slapp fortsatt, men jeg ser at de er på bedringens vei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØREN!

Venninna mi har en liten Yorkievalp som jeg og Diesel har passet ei natt nå i helga, og lekt mye sammen med ellers.

Det viser seg at hun og en Boxer de har passet i noen dager har fått kennelhoste!

Diesel har ingen symptomer enda, men de kan jo komme først om noen dager.

Nå har jeg gitt beskjed til alle hundene vi har lekt sammen med. Krysser finger for at alt går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hostet opp noe slim et par ganger i løpet av de siste dagene..

Kan det vær en begynnelse på kennelhoste tro??

(fra nettet: Tørr, langvarig hoste som ofte ender med at brekker seg, og det kommer ofte opp litt slim).

Og hvor lenge ligger viruset i kroppen?

Vi skal muligens passe en hund neste helg, og lurer på om han er fri for virus da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...