Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste?


Recommended Posts

Her nede i Stavanger tar det hvertfall aldri slutt..Jeg treffer så mye folk med syke hunder som går på Åsen og vaser.Så det kommer til å gå i en ond sirkel en god stund...Jeg tør nesten ikke treffe andre hunder lengre,er redd at mine skal bli syke igjen.Jeg har holdt meg på tomta i 3 uker nå...fordi jeg er redd det kommer en løs hund som mine smitter..

Nå har vi begynt å gå av tomten da,men rømmer fra andre hunder som dukker opp..heldigvis har vi kjempestor tomt,så de har løpt på i "karantene" tiden..men jeg syns det er dumt hvis de skal bli syke igjen.Nå vet jo ikke jeg hvordan det fungerer når de har vert syke nettopp..om de er litt herda liksom...men jeg vil ikke være den som smitter videre!

Huff ja! Vet nesten ikke om en hund som ikke har KH her i området lenger :ahappy:

Igår da jeg gikk ut på tissetur med dyret her møtte vi en annen hund, jeg gikk over veien, og det samme gjorde eieren til den andre hunden :shocked: Jeg gikk helt intill kanten og holdt hode til Sasha borte fra den andrehunden, mens jeg forklerte at hun hadde KH. Da sa denne damen at det hadde hennes hund også netopp hatt! Hun syntes det var merkelig at så mange hunnder hadde fått det.... :) Jeg ba henne om å fjerne hunden men til ingen nytte, hun bare slapp hennes hund bort til dyret mitt.... hun sa at så lenge begge hadde det var det jo ikke farlig ;)

Jeg bare dro Sasha med meg jeg og gikk........ Ikke rart så mange hunder har KH dersom det er flere av denne sorten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar
Valper som er relativt nyvaksinert blir skjelden syke forøvrig - vi fikk kennelhoste når vi hadde siste terv-kullet og ingen av dem ble syke.

Hva er å beregne som relativt nyvaksinert.?

Decoy er 2mnd siden vaksinering, å han har KH relativt kraftig...

Buster derimot viser ikke tegn til KH,

men tar det som en selvfølge at han er smittebærer når de to bor & sover sammen...

Er det vanlig at hunder som er vaskinerte blir smittet eller syke?

Ja.

Men de blir mye hardere rammet om de ikke hadde vært vaksinerte.. Da kan det vel være dødlig.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito har hatt kennelhoste to ganger, begge gangene var det mild form så vi trengte ikke medisiner til det. Men hun hostet til hun brakk seg og om natten fikk jeg ikke sove for hun hadde sånne hostebyger. Men ellers var hun helt normal, ikke slapp eller noe.

Kennelhoste får man selv om hunden er vaksinert, men ikke så sterk form. Er hunden ikke vaksinert så kan kennelhoste være livsfarlig og vare leeeenge.

Pointerguri: Hvis ene hunden din var syk da du dro til leiren så kan du være sikker på at de to andre var smittet også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste, eller infeksiøs tracheobronkitt er en luftveislidelse som hovedsakelig forårsakes av adenovirus,parainfluensavirus eller bakterien Bordetella bronchiseptica.Andre bakterier og virus kan gi sekundære infeksjoner som kan forverre tilstanden.

Parainfluensa virus vaksinerer vi mot i Norge,da dette gir en alvorligere sykdom enn de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pointerguri: Hvis ene hunden din var syk da du dro til leiren så kan du være sikker på at de to andre var smittet også :D

Varja fikk det ikke før en stund etter leiren. Da blusset Willis sin kennelhoste opp igjen. Tenkte først at han ikke var frisk likevel, men lurer på om han har blitt smittet på ny i og med at han omtrent ikke hostet lengre før jeg dro. Cane har ikke hatt noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to av tre sjuke :glare:

Merethe begynte natt til fredag, med kraftig hoste, kom opp svære slimklatter *æsj...

Lørdag kveld var Birk igang, så nå venter jeg bare på at feriegjesten skal hive seg på også

Begge mine får forøvrig Cosylan, Merethe er på bedrings vei men Birk hoster mye fortsatt og er ganske slapp :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi hadde kennelhoste i begynnelsen av juni.. Det har gått masse KH i Oslo i sommer også. Hun brakk seg masse, og spydde opp gult slim, ellers var hun ikke noe særlig slapp eller noe. Jeg dro likevel til dyrlegen, og der fant de ut at hun hadde feber (litt over 39), og anbefalte at jeg ga henne en antibiotikakur. I tillegg fikk vi Efedrin som hostedempende, noe som fungerte veldig bra, hun sluttet å hoste samme kveld.

Vi fikk beskjed om å holde henne unna andre hunder i ca. 10 dager, særlig valper, da KH kan være dødlig for disse.

Utrolig kjipt, jeg gikk glipp av jaktprøvedebut og greier.. Men hun kom seg fort igjen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Er det noen av dere som var på NKK Orre sist helg som har fått syke hunder? Amigo begynte å hoste og harke i dag men er ellers i fin form. Jeg tar turen inn til veterinær i morgen for å sjekke ham.

Nei, har ikke vært der. Tussie hostet skikkelig i den første dagen. Deretter stort sett om natten og når hun dro litt for mye i båndet på tur. Nå har hun ikke hostet i det heletatt på et døgn. veldig glad for at hun hele tiden har virket i fin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Hvor lenge holder dere hundene i ro etter at hostinga er over? Ike har ikke hostet idag,og ikke igår heller som jeg kan huske.Jeg fikk beskjed av veterinæren at når hunden er ferdig med hostinga,er smittefaren over. Andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amigo hadde bare den ene natta med skikkelig hoste. Ellers har han vært i fint slag. Men han har gått små turer bare og da med sele for å unngå press på halsen.

Veterinæren sa at så lenge han hoster er han smittefarlig. Ergo så bør han ikke være det nå da, men jeg velger likevel å holde ham unna andre hunder (litt vanskelig å unngå Aika da siden de bor sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Hvor lenge holder dere hundene i ro etter at hostinga er over? Ike har ikke hostet idag,og ikke igår heller som jeg kan huske.Jeg fikk beskjed av veterinæren at når hunden er ferdig med hostinga,er smittefaren over. Andre erfaringer?

Tussie har ikke hostet siden tirsdag morgen. Ringte veterinær i går og han sa at vi skal holde henne unna andre hunder i noen uker til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoopy begynte å hoste søndag 16sept. Var hos veterinær dagen etter, som nektet for at det var kennelhoste.. Heldigvis hørte jeg på magefølelsen å holdt hundene unna andre. I går kveld begynte Bajas, han er temmelig tett 40,1 i temp og han har kastet opp rundt 60ganger siden han begynte i går, stakkars gullprompen min. Skal til vår faste veterinær i morgen ettermiddag.

Bajas er vaksinert 6ganger for dette disse 6årene= hardest rammet, han har aldri vært syk tidligere.

Snoopy 5mnd vaksinert 1 gang (samtidlig med Bajas)= slapp veldig billig unna. Snodige greier.. burde vel egentlig vært motsatt?

Jaja vi får kjede oss noen uker til, å lage litt leven for dem som ikke har kontroll ! ( merker nå hvor lite eiere her som har kontroll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albin har nettopp hatt kennelhoste. Vi oppdaga det sist søndag, da vi fikk han tilbake etter at en kamerat hadde passet han den helga. Da hosta han så ille at vi ikke fikk sove om natta, og han harka opp masse vann og skum. På mandagen var han bittelitt bedre, men hosta fremdeles mye. På tirsdagen var han betraktelig bedre og hosta minimalt. Etter det har vi nesten ikke merka noe på han, bare litt harking i ny og ne.

Han har vert med på skogturer siden onsdag og har ikke blitt noe verre av det.

Pleier det å vare så kort, eller hadde Albin bare en mild form for kennelhoste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...