Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste?


Recommended Posts

Har hørt mange tilfeller ab Kennelhoste rundt i området i det siste. Og nå har Sasha også begynt, hun hoster når hun bjeffer, og ellers når hun blir litt oppskaket. Dette begynte igår, men har blitt litt verre idag. Ringte til dyrlegen, men han sa jeg kunne vente til mandag og se. Hvis ikke hun ble slapp i løpet av helga, da skulle vi ta kontakt før.

Så, er dette begynnelsen på kennelhoste? Eller er det bare en vanlig forsjølelse? Noen som vet symtomene?

Hun spiser bra og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar
Det er flere av oss som har fått kennelhoste på hundene etter Leiren i Stavanger.... (se leirtråden)

Kira, Zima, Mala, Decoy som jeg vet om til nå...

Leste i bloggen til Carina, og der sto det at Varja også hadde fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i bloggen til Carina, og der sto det at Varja også hadde fått det.

Huff da, da er det nok desverre det ja :wacko: Noen som vet hvor farlig dette er? Og kan man gjøre noe for å ungå at det blir verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Kira

* Zima

* Mala

* Decoy

* Sasha

* Balder

* Varja

* Knott

Halvparten til nå..

Viktigste av alt er vel at vi ikke sprer FAENskapen til andre hunder...

Ingen fellestreninger på 2-3uker.........

Sålenge man har vaksinert mot det så skal det gå bra, håper alle på leiren har gjort det...

Buster som aldri har vært syk i hele sitt nesten 5åreige liv viser enda ingen tegn til det...

*hund med immunforsvar av stål! * (håpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, da er det nok desverre det ja :wacko: Noen som vet hvor farlig dette er? Og kan man gjøre noe for å ungå at det blir verre?

Hvor farlig det er kommer an på om det er virus eller bakterie og evt hvor det har satt seg. Men etter hva jeg har forstått så er det strengt tatt ikke farlig. Det du må gjøre er å holde Sasha unna andre hunder, holde henne i ro og unngå psykiske og fysiske påkjenninger. Bare korte tisse/bæsjepauser. Jeg ville personlig ville dratt til dyrlegen for å høre hvor alvorlig det er og om du får noe medisin for det. Vet ikke hvor dårlig hun er jeg? Men som Tore Jørgen sa, hold henne unna andre hunder så det ikke smittes videre til andre hunder. Kan selv ikke så mye om det annet enn hva dyrlegen sa til meg i går.

Sålenge man har vaksinert mot det så skal det gå bra, håper alle på leiren har gjort det...

Kira er vaksinert mot det, og hun har fått sin årlige vaksine i år som alle andre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har også kennelhosten inntatt heimen ja. Som TJ sa så har både Zima og Mala fått det. Enya går foreløpig fri.

Jeg sendte en mail til min dyrlege angående dette der jeg forklarte at de hostet/harket og at det av og til endte med at de brakk seg litt. Zima har også hatt litt feber. Ellers har allmenntilstanden til begge vært helt ok.

Her er svaret jeg fikk av dyrlegen min:

Hei Silje!

Så lenge allmenntilstanden er ok, så kan du bare se situasjonen ann :wacko:

Det går som regel over av seg selv.

Ta kontakt dersom noen skulle bli veldig slappe, eller det kommer mye puss/snørr ut av nesen.

Vi snakkes!

Vennlig hilsen

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da :wacko: Trist :P Men vet ikke om Sasha er vaksinert mot det, Hun er vaksinert mot ;

1. Infeksjon med parvovirus

2.Infeksjon med parvo- og parainfluensavirus

3.Valpesyke Smittsomleverbetennelse Infeksjoner med parvo- og parainfluensavirus

4.Rabies Leptospirose

Dette er det som står på vaksinasjonskortet vårt, så tviler på det er for kennelhoste og da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da :wacko: Trist :P Men vet ikke om Sasha er vaksinert mot det, Hun er vaksinert mot ;

1. Infeksjon med parvovirus

2.Infeksjon med parvo- og parainfluensavirus

3.Valpesyke Smittsomleverbetennelse Infeksjoner med parvo- og parainfluensavirus

4.Rabies Leptospirose

Dette er det som står på vaksinasjonskortet vårt, så tviler på det er for kennelhoste og da :P

Parainfluensa er det samme som kennelhoste.

EDIT: Alle vaksiner er holdt hos oss. Venus hadde kennelhoste tidlig i vår selv om hun er/var vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste er ikke så farlig. Men merker du at ho er veldig slapp, så bør du nok kontakte dyrlege. Rex fikk dette i fjor vinter, og jeg la ikke merke til det (hadde få symptomer), så pappa slapp han ut for å leke i snøen. På kvelden ble han fryktelig slapp, orket ikke spise, eller drikke (ikke om du lokket med en biff engang). Tok tempen og var på 42, og da fikk vi beskjed om å komme med en gang. (da hadde det satt seg i lungene også). Men det gikk fort over, heldigvis.

Men merker du ikke mye på almenntilstanden så er det bare å ta det med ro, og ikke minst holde din hund vekk fra andre :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hostesaft for barn! Jo mer hunden hoster, jo mer irritert blir luftveiene og jo hardere sitter kennelhosten i. Følg anvisningene på baksiden av flasken for mengdeforhold - jeg brukte en teskje for en hund på 7 kg.

Det er det rådet jeg har fått av veterinæren de to gangene min hund har hatt det, og det hjelper i løpet av 2 minutter.

Deretter ro og hvile, og ellers pleie som vi selv føler for når vi er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det går kennelhoste all over for tiden - fordi det finnes IDIOTER med sjuke bikkjer som bare ikke kan la være å dra faenskapen med seg overalt.

Vi fikk kennelhoste hos oss også - fordi noen leverte ei sjuk bikkje i pensjon....... Til nå har Kia, Dilla, Sassy, Flatten Nero, Musa, Dina og Emma vært gjennom det i mer eller mindre grad. Ems går sogar på antibiotika......

Det er virkelig HAT at folk ikke skjønner såpass som at ei bikkje som hoster ikke skal omgås andre hunder.......

Valper som er relativt nyvaksinert blir skjelden syke forøvrig - vi fikk kennelhoste når vi hadde siste terv-kullet og ingen av dem ble syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det smitter ved dråpesmitte - bikkjedyret som vi fikk inn i pensjon hosta når hun kom - men jeg oppdaget det ikke før på kvelden da jeg skulle lufte.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har man også de med kennelhoste som tar med hunder som bor sammen som ikke viser symptomer. Og disse er det jo stor sjangs at har litt smittet også. Og det er vel noe man bør tenke på? For de kan smitte selvom de ikke viser noen symptomer.

Så kanskje en huskeregel der også? Har din ene hund kennelhoste, så er det sjangs for at resten av flokken har fått dette også. Bare at disse ennå ikke har fått symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smitter ved dråpesmitte - bikkjedyret som vi fikk inn i pensjon hosta når hun kom - men jeg oppdaget det ikke før på kvelden da jeg skulle lufte.......

Oki.. folk sier så mye forskjellig. :whistle: Hvis en har en syk hund som er nesten frisk, helt i slutten av sykdomsforløpet og en annen hund som omgås denne. Vil den andre, tilsynelatende helt friske hunden, kunne smitte andre igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nede i Stavanger tar det hvertfall aldri slutt..Jeg treffer så mye folk med syke hunder som går på Åsen og vaser.Så det kommer til å gå i en ond sirkel en god stund...Jeg tør nesten ikke treffe andre hunder lengre,er redd at mine skal bli syke igjen.Jeg har holdt meg på tomta i 3 uker nå...fordi jeg er redd det kommer en løs hund som mine smitter..

Nå har vi begynt å gå av tomten da,men rømmer fra andre hunder som dukker opp..heldigvis har vi kjempestor tomt,så de har løpt på i "karantene" tiden..men jeg syns det er dumt hvis de skal bli syke igjen.Nå vet jo ikke jeg hvordan det fungerer når de har vert syke nettopp..om de er litt herda liksom...men jeg vil ikke være den som smitter videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...