Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange kull?

Ulvinne

Recommended Posts

Guest Jonna
Skrevet

Hvor mange dem kan ha eller hvor mange dem bør ha??

Dem kan jo ha valper på hver løpetid.

Selv mener jeg at det bør gå 1-2år imellom kullene på en tispe.

Skrevet
Hvor mange dem kan ha eller hvor mange dem bør ha??

Dem kan jo ha valper på hver løpetid.

Selv mener jeg at det bør gå 1-2år imellom kullene på en tispe.

Kan tispa ta skade av og få flere kull rett etterhverandre?

Skrevet

Nei, ikke hvis tispa har klart å komme seg fra forrige kull og er sjekke hos vet'n... Det beste er selvsagt å hoppe over en løpertid, så sette på nytt... (Da mener jeg to kull etterhverandre, ikke5)

Skrevet
Nei, ikke hvis tispa har klart å komme seg fra forrige kull og er sjekke hos vet'n... Det beste er selvsagt å hoppe over en løpertid, så sette på nytt... (Da mener jeg to kull etterhverandre, ikke5)

Hva medv 6 kull uten pause?

Guest Jonna
Skrevet

Tror egentlig ikke du behøver å spørre om det er bra eller ikke... <_< Det er ganske opplagt.. Drwktighet er belastene for tispen og hun bruker tid både fysisk og mentalt på å ta seg inne igjen.

Jeg kaller det en "puppie mill" tispe.

Skrevet

De trenger gjerne litt tid på å hente seg inn etter et valpekull ja.. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å sette kull på ei tispe to ganger på rad med mindre det var noe helt spesielt ihvertfall.

Skrevet

Seks kull uten pause syns jeg høres ekstremt uforsvarlig ut (valpefabrikk er det første jeg tenker på), og noe jeg aldri ville utsatt tispa mi for. Etter min mening bør de få mulighet til å komme til hektene igjen, å parre tispa på hver løpetid gir jo kun to måneders pause mellom valpene drar og tispa blir parret igjen.

Skrevet

Det er det vel ikke så mange som veit noe særlig om, siden det ikke akkurat er spesielt vanlig å sette kull på tispa si seks løpetider på rad - men seks kull på rad betyr at tispa nesten konstant er parret/har valper i ca tre år, og om ikke annet så vil det tære noe helt utrolig på tispas fysikk. Hun vil jo ikke få noe særlig tid/mulighet til å bygge opp fysisk form og muskler, ei vil det bli tid til noe trening av forskjellige hundesporter.

Men om det er fysisk skadelig, altså at hun får varige skader av det, det skal noen mer erfarne få svare på...

Guest Jonna
Skrevet
Kan dette gi noen fysiske skader?

En livmor som aldri får hvile vil være mye mer utsatt for sykdom.

Den vil gjerne bli meget utvidet etterhvert noe som kan føre til div fødsels/livmors problemer.

Om tispen fysisk ikke er i tipp topp form så vil valpene hennes også være mye mer utsatt for sykdom.

Skrevet

For ikke å snakke om at de aller færreste tisper har så mye å tilføre rasen at de behøver å ha 6 kull.. Personlig synes jeg 2-3 kull på ei tispe er passe, da har hun gjort sitt.. Har man gått gravid og født selv så vet man godt hvor belastende svangerskap og fødsel er. Det anbefales jo minst 1-2 år fra fødsel til man blir gravid på nytt (menneske), pga. fare for komplikasjoner, vil tro det er samme grunn for hunder.

Skrevet

Dessuten, selv om dette blir litt på siden av det tråden egentlig handlet om, så får man jo heller ikke særlig mye tid til å se om avkommene fra tispa faktisk er gode nok til at det er verdt å sette på et kull til. Når man begynner å få litt oversikt over det, har man jo allerede satt to-tre kull til på henne..

Skrevet

men ett spm. Ser jo mange oppdrettere har ett kull på tispa kanskje 3 år etter hverandre. (hopper da over en løpetid). Men hva om man har en tispe som kun har løpetid èn gang i året, er det da greit å sette hver løpetid, eller hoppe over da også?

Ikke meninga å ødelegge tråden.

Skrevet

ut i fra NKK´s etiske retningslinjer kan du ha 5 kull på en tispe.

du kan også parre på to løpetider etterhverandre men ikke flere en det.

Men bruker du hodet så lar du tispen få i hvertfall en løpetid i mellom to kull hvor den ikke parres. sånn at tispen får en pust i bakken mellom alle valpene.

Skrevet

Det blir vel litt vanskelig å spesifisere det i dyrevernloven, ettersom den omfatter alle levende dyr, og det er forskjellig avlsetikk for disse..

Det mest fornuftige er å følge NKK's etiske retningslinjer, det er tross alt NKK som resgistrerer hunder her i landet. Ergo er disse retningslinjene tilpasset hund :closedeyes:

Skrevet
Tenke jeg skulle vente til du kommer med Baggisen.. :poke::)

OMG, gidder'u! Jeg veit om 1 stk oppdretter som ihvertfall blir glad hvis jeg parrer bebisen min uten å ha spurt ho.. OG med en skitten dritthund som din.. Ikke reinrasa engang.. Blæææh..

Nei, Kaisa er kulis ^^ Ho tvinger meg til å kose med ho, vet du det? Ho sier ho skal banke meg hvis ikke jeg gjør det! :hyper:

(Back to topic :) )

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...