Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange kull?


Ulvinne

Recommended Posts

Guest Jonna

Hvor mange dem kan ha eller hvor mange dem bør ha??

Dem kan jo ha valper på hver løpetid.

Selv mener jeg at det bør gå 1-2år imellom kullene på en tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dem kan ha eller hvor mange dem bør ha??

Dem kan jo ha valper på hver løpetid.

Selv mener jeg at det bør gå 1-2år imellom kullene på en tispe.

Kan tispa ta skade av og få flere kull rett etterhverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hvis tispa har klart å komme seg fra forrige kull og er sjekke hos vet'n... Det beste er selvsagt å hoppe over en løpertid, så sette på nytt... (Da mener jeg to kull etterhverandre, ikke5)

Hva medv 6 kull uten pause?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hva medv 6 kull uten pause?

Tror egentlig ikke du behøver å spørre om det er bra eller ikke... <_< Det er ganske opplagt.. Drwktighet er belastene for tispen og hun bruker tid både fysisk og mentalt på å ta seg inne igjen.

Jeg kaller det en "puppie mill" tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva medv 6 kull uten pause?

Seks kull uten pause syns jeg høres ekstremt uforsvarlig ut (valpefabrikk er det første jeg tenker på), og noe jeg aldri ville utsatt tispa mi for. Etter min mening bør de få mulighet til å komme til hektene igjen, å parre tispa på hver løpetid gir jo kun to måneders pause mellom valpene drar og tispa blir parret igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vel ikke så mange som veit noe særlig om, siden det ikke akkurat er spesielt vanlig å sette kull på tispa si seks løpetider på rad - men seks kull på rad betyr at tispa nesten konstant er parret/har valper i ca tre år, og om ikke annet så vil det tære noe helt utrolig på tispas fysikk. Hun vil jo ikke få noe særlig tid/mulighet til å bygge opp fysisk form og muskler, ei vil det bli tid til noe trening av forskjellige hundesporter.

Men om det er fysisk skadelig, altså at hun får varige skader av det, det skal noen mer erfarne få svare på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Kan dette gi noen fysiske skader?

En livmor som aldri får hvile vil være mye mer utsatt for sykdom.

Den vil gjerne bli meget utvidet etterhvert noe som kan føre til div fødsels/livmors problemer.

Om tispen fysisk ikke er i tipp topp form så vil valpene hennes også være mye mer utsatt for sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om at de aller færreste tisper har så mye å tilføre rasen at de behøver å ha 6 kull.. Personlig synes jeg 2-3 kull på ei tispe er passe, da har hun gjort sitt.. Har man gått gravid og født selv så vet man godt hvor belastende svangerskap og fødsel er. Det anbefales jo minst 1-2 år fra fødsel til man blir gravid på nytt (menneske), pga. fare for komplikasjoner, vil tro det er samme grunn for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, selv om dette blir litt på siden av det tråden egentlig handlet om, så får man jo heller ikke særlig mye tid til å se om avkommene fra tispa faktisk er gode nok til at det er verdt å sette på et kull til. Når man begynner å få litt oversikt over det, har man jo allerede satt to-tre kull til på henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ett spm. Ser jo mange oppdrettere har ett kull på tispa kanskje 3 år etter hverandre. (hopper da over en løpetid). Men hva om man har en tispe som kun har løpetid èn gang i året, er det da greit å sette hver løpetid, eller hoppe over da også?

Ikke meninga å ødelegge tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut i fra NKK´s etiske retningslinjer kan du ha 5 kull på en tispe.

du kan også parre på to løpetider etterhverandre men ikke flere en det.

Men bruker du hodet så lar du tispen få i hvertfall en løpetid i mellom to kull hvor den ikke parres. sånn at tispen får en pust i bakken mellom alle valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel litt vanskelig å spesifisere det i dyrevernloven, ettersom den omfatter alle levende dyr, og det er forskjellig avlsetikk for disse..

Det mest fornuftige er å følge NKK's etiske retningslinjer, det er tross alt NKK som resgistrerer hunder her i landet. Ergo er disse retningslinjene tilpasset hund :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke jeg skulle vente til du kommer med Baggisen.. :poke::)

OMG, gidder'u! Jeg veit om 1 stk oppdretter som ihvertfall blir glad hvis jeg parrer bebisen min uten å ha spurt ho.. OG med en skitten dritthund som din.. Ikke reinrasa engang.. Blæææh..

Nei, Kaisa er kulis ^^ Ho tvinger meg til å kose med ho, vet du det? Ho sier ho skal banke meg hvis ikke jeg gjør det! :hyper:

(Back to topic :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...