Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker menneskene


linn88

Recommended Posts

Å ja..Trodde ikke du trente trening basert på ubehag, men det gjør du tydeligvis. Det finnes ikke noe "willing to please" bare "willing to avoid trouble" og "willing to eat"..

Både ubehag og godbiter/leke fungerer, så det hele blit et personlig spørmål om hva man foretrekker..

Jeg foretrekker ikke å straffe alt mine hunder gjør galt, men belønne det som er rett.

hilsen Hanne

=D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Å ja..Trodde ikke du baserte treningen din på ubehag, men det gjør du tydeligvis. Det finnes ikke noe "willing to please" bare "willing to avoid trouble" og "willing to eat"..

Både ubehag og godbiter/leke fungerer, så det hele blit et personlig spørmål om hva man foretrekker..

Jeg foretrekker ikke å straffe alt mine hunder gjør galt, men belønne det som er rett.

hilsen Hanne

Baserer treningen min på ubehag? Viss jeg bare hadde basert min trening på ubehag, så hadde f*e* meg den hunden min sett ut som om hun skulle dø av angst eller noe!! Å desverre for deg så gjør hun ikke det, du ser på hele hunden at hun liker seg, og har virkelig lyst til å jobbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må bare si at i klikker trening kn man gi leke som belønning :wink: Man klikker å kaster/gir leka til hunde :cry:

Kort og godt: Man kan bruke hva som helst som belønning, så lenge hunden gidder å jobbe for det. Og om hunden virkelig gidder å jobbe for det, det får man bare sett om man ikke straffer. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baserer treningen min på ubehag? Viss jeg bare hadde basert min trening på ubehag, så hadde f*e* meg den hunden min sett ut som om hun skulle dø av angst eller noe!! Å desverre for deg så gjør hun ikke det, du ser på hele hunden at hun liker seg, og har virkelig lyst til å jobbe!

Du selv som sier at hunden jobber for deg, ikke leke eller godbit. Altså at den blir glad bare du roser den med stemmen. Det betyr at du baserer treningen din på ubehag, fordi når hunder blir glade for å høre ros, er det enten fordi de forbinder rosen med godbit/leke (og dette sier du at du ikke bruker.) Den andre grunnen til at en hund blir "glad" når den hører ros, er at den vet at nå blir den ikke straffet. Ros= minimal sjanse for straff.

Dette har ikke noe med klikkertrening å gjøre, men er ren læringsteori..Anbefaler deg å lese en bok om dette, og kanskje en om etologi også. Hvis ulvene i en ulveflokk skulle jobbe for å gjøre lederen glad, istedet for å jobbe for flokkens overlevelse, ville de ha dødd ut relativt raskt.

Og hunder hvor treningen er basert på ubehag, ser (som oftest) ikke livredde ut, de har bare en annen kroppsholdning. De vil som oftest smiske med eiern og se "glade" ut fordi de vil unngå straff.

Heldigvis er det egentlig få som trener hund basert på ubehag, og det blir stadig færre..De fleste blander en del, og selv om ikke dette alltid er like effektivt, er det 1000 ganger bedre (for hunden) enn å skremme hunden til å gjøre alt du ber om!

Jeg vil at hundene mine skal gjøre det jeg ber dem om med glede, ikke fordi de vet at de blir straffet hvis de ikke gjør det. Hva du velger er din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en liten know-it-all du Hanne... Tror kanskje du burde tenke på å jekke deg ned ett par hakk..

Det ganske lett å opptre på den måten så lenge en ikke har presentert seg selv, har hjemmeside eller noen bilder i det hele tatt :cry: Upersonlig vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "tar" ikke hunden min dersom den noen gang hadde glefset til meg. Hallo? Finn grunnen til HVORFOR den glefset! Var det for å forsvare maten sin? Så gi den heller en godbit til hver gang den spiser når du er i nærheten for å vise at det kun er positivt at du er der når den spiser. Dersom man "tar" hunden når den glefser etter deg gir man den virkelig en grunn til å glefse, men de fleste hunder blir da heller passive og derfor glefser de ikke mer. Noen andre kan "ta igjen".

Nordenstam-hunder jobber for å unngå ubehag. Basta

Men hunden din skal IKKE glefse om du tar maten mens den spiser. Jeg har det sånn i huset at vi er sjefen. Ligger Rocky og tygger bein eller noe, da skal jeg kunne gå hen og ta det hvis jeg har lyst til det uten han skal knurre eller glefse og lign. For jeg er sjefen.. Dette har jeg lært han. Og jeg kan ta mat, leke, bein og alt det jeg vil uten han gjør noe. Han opfører seg fint og så får han det igjen. Dette er bare for og teste han. Tror du selv på at jeg finner meg i at MIN HUND knurrer av meg når jeg nærmer meg noen av hans saker?? Det må jo være et tegn til dårligt lederskab når den gjør det.

Leste om en mand som havde anskaffet seg en hund til familien. Det tok overtak. de kunne ikke spise ved bordet, hver gang de skulle ta gaffelen til munden knurret hunden. Når de skulle sove lå hunden i sengen, når de nåede dørkanten knurret den av dem. De kunne ingenting. Så skulle de få den avlivet. Hvor der i stedet var en som tenkte at han ville se om han kunne gjøre noe med den. Da den var ung.

Han gav virkelig den hund skikk. Den fik ikke pisse eller drite før han gav lov. Heller ikke spise før han gav lov, virkelig strenge regler, men ikke lenge etter hadde den hund en sjef, og da var det ikke lengere den som var det.

Så noen gange er der noen hunder som er mye dominante som krever litt mer end en klikker og godbit.

Min hund undgår ikke ubehag som de fleste sier. Men inden klikkeren kom som ikke er sååå veldig lenge siden, da må alle hunde i verden jo havde været mye usikre og redde. For der var klikkeren jo ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund undgår ikke ubehag som de fleste sier. Men inden klikkeren kom som ikke er sååå veldig lenge siden, da må alle hunde i verden jo havde været mye usikre og redde. For der var klikkeren jo ikke..

Nå er ikke selve klikkeren hovedtingen i klikkertrening da. Selve treningsmetoden uten klikker, har da eksistrert mye lengre enn det? Jeg nekter å tro at før tuktet alle hunden sin til lydighet..Uansett er det forskjell på hverdagslydighet som du snakker om, og konkuranselydgihet. Her var det snakk om en som straffet hunden som ikke gikk ut til kjegla, altså en lydighetsøvelse..

Og å ikke la en hund bæsje og tisse uten å få lov, hvordan i alle dager gjør man det? Alt det andre høres da greit ut, men åssen nytte kan man ha av det? Det er da ingen alfaulver osm nekter de andre i flokken å gjøre fra seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baserer treningen min på ubehag? Viss jeg bare hadde basert min trening på ubehag, så hadde f*e* meg den hunden min sett ut som om hun skulle dø av angst eller noe!! Å desverre for deg så gjør hun ikke det, du ser på hele hunden at hun liker seg, og har virkelig lyst til å jobbe!

enig med Tiffa =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunden din skal IKKE glefse om du tar maten mens den spiser. Jeg har det sånn i huset at vi er sjefen. Ligger Rocky og tygger bein eller noe, da skal jeg kunne gå hen og ta det hvis jeg har lyst til det uten han skal knurre eller glefse og lign. For jeg er sjefen.. Dette har jeg lært han. Og jeg kan ta mat, leke, bein og alt det jeg vil uten han gjør noe. Han opfører seg fint og så får han det igjen. Dette er bare for og teste han. Tror du selv på at jeg finner meg i at MIN HUND knurrer av meg når jeg nærmer meg noen av hans saker?? Det må jo være et tegn til dårligt lederskab når den gjør det.

Leste om en mand som havde anskaffet seg en hund til familien. Det tok overtak. de kunne ikke spise ved bordet, hver gang de skulle ta gaffelen til munden knurret hunden. Når de skulle sove lå hunden i sengen, når de nåede dørkanten knurret den av dem. De kunne ingenting. Så skulle de få den avlivet. Hvor der i stedet var en som tenkte at han ville se om han kunne gjøre noe med den. Da den var ung.

Han gav virkelig den hund skikk. Den fik ikke pisse eller drite før han gav lov. Heller ikke spise før han gav lov, virkelig strenge regler, men ikke lenge etter hadde den hund en sjef, og da var det ikke lengere den som var det.

Så noen gange er der noen hunder som er mye dominante som krever litt mer end en klikker og godbit.

Min hund undgår ikke ubehag som de fleste sier. Men inden klikkeren kom som ikke er sååå veldig lenge siden, da må alle hunde i verden jo havde været mye usikre og redde. For der var klikkeren jo ikke..

helt enig Heidi... det mener jeg også.... endelig noen som er enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart. Hunden skal IKKE glefse etter meg fordi den skal forsvare maten sin. Her er det jeg som bestemmer og gir han mat. Har jeg glemt noe og skal ta matskålen for at legge det i, skal han IKKE knurre av meg. Men han har heller aldrig gjort det. Fordi jeg altid har tatt ting fra han for og sjekke. Det er en hund. Og den er nederst på ranglisten i familien. Selvom det virker som mange herinde har den øverst. Og så kommer mannen og barnene vel etter. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så enig i det der!! jeg ville aldri tillat knurring til meg. hun skal respektere at vi tar fra henne ting. Vicky bryr seg ikke om vi tar noe.... hun stoler 1000% på oss :D og en fremmed kan også ta hva den vill... men bilen vokter hun ekstremt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg trener klikker, så kan jeg ta hva jeg vil fra hunden. Om det er noe hun har tatt, så slipper hun det også frivillig når jeg sier slipp. Hun har ingen problem med at jeg tar maten fra henne mens hun spiser. Hun respekterer meg fullt ut, akkurat som jeg respekterer henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njet! hunden er nederst her i huset jah! opplever alrdi at han knurrer til meg, om jeg tar, beinet, maten eller noe annet, men visst vi feks. leker med ball og han er skikklig opphisser så knurrer han, men da ikke på en slik måte som om han skal forsvare noe som feks mat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt over at folk alltid skal dømme meg. Ikke nok med at jeg har en liten "bertehund", men jammen driver jeg med klikkertrening også! Da er hunden min helt sikkert superbortskjemt, ute av kontroll og gjør akkurat hva den vil. Den styrer nok over meg fullt og helt, og aldri om jeg har trent den ordentlig. Man trenger faktisk ikke å ta hunden fysisk for å få dens respekt. Det er verre med mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...