Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker menneskene

linn88

Recommended Posts

Skrevet

Å ja..Trodde ikke du trente trening basert på ubehag, men det gjør du tydeligvis. Det finnes ikke noe "willing to please" bare "willing to avoid trouble" og "willing to eat"..

Både ubehag og godbiter/leke fungerer, så det hele blit et personlig spørmål om hva man foretrekker..

Jeg foretrekker ikke å straffe alt mine hunder gjør galt, men belønne det som er rett.

hilsen Hanne

=D>

• Svar 205
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Å ja..Trodde ikke du baserte treningen din på ubehag, men det gjør du tydeligvis. Det finnes ikke noe "willing to please" bare "willing to avoid trouble" og "willing to eat"..

Både ubehag og godbiter/leke fungerer, så det hele blit et personlig spørmål om hva man foretrekker..

Jeg foretrekker ikke å straffe alt mine hunder gjør galt, men belønne det som er rett.

hilsen Hanne

Baserer treningen min på ubehag? Viss jeg bare hadde basert min trening på ubehag, så hadde f*e* meg den hunden min sett ut som om hun skulle dø av angst eller noe!! Å desverre for deg så gjør hun ikke det, du ser på hele hunden at hun liker seg, og har virkelig lyst til å jobbe!

Skrevet
Men må bare si at i klikker trening kn man gi leke som belønning :wink: Man klikker å kaster/gir leka til hunde :cry:

Kort og godt: Man kan bruke hva som helst som belønning, så lenge hunden gidder å jobbe for det. Og om hunden virkelig gidder å jobbe for det, det får man bare sett om man ikke straffer. Så enkelt er det.

Skrevet

Veit, men siden folk sier det det er pølse dressur, man kan bruke hva som helst so hunden din synes er belønning :wink: Felix jobber best for ball med snor :cry:

Skrevet

Ja, det er rart. At de kaller det pølsedressur mener jeg. Man kan jo bruke alt mulig som belønning. Til og med å jage katter rundt i nabolaget.. Ehm.. Selv om det ikke er å anbefale [-X

Skrevet

Baserer treningen min på ubehag? Viss jeg bare hadde basert min trening på ubehag, så hadde f*e* meg den hunden min sett ut som om hun skulle dø av angst eller noe!! Å desverre for deg så gjør hun ikke det, du ser på hele hunden at hun liker seg, og har virkelig lyst til å jobbe!

Du selv som sier at hunden jobber for deg, ikke leke eller godbit. Altså at den blir glad bare du roser den med stemmen. Det betyr at du baserer treningen din på ubehag, fordi når hunder blir glade for å høre ros, er det enten fordi de forbinder rosen med godbit/leke (og dette sier du at du ikke bruker.) Den andre grunnen til at en hund blir "glad" når den hører ros, er at den vet at nå blir den ikke straffet. Ros= minimal sjanse for straff.

Dette har ikke noe med klikkertrening å gjøre, men er ren læringsteori..Anbefaler deg å lese en bok om dette, og kanskje en om etologi også. Hvis ulvene i en ulveflokk skulle jobbe for å gjøre lederen glad, istedet for å jobbe for flokkens overlevelse, ville de ha dødd ut relativt raskt.

Og hunder hvor treningen er basert på ubehag, ser (som oftest) ikke livredde ut, de har bare en annen kroppsholdning. De vil som oftest smiske med eiern og se "glade" ut fordi de vil unngå straff.

Heldigvis er det egentlig få som trener hund basert på ubehag, og det blir stadig færre..De fleste blander en del, og selv om ikke dette alltid er like effektivt, er det 1000 ganger bedre (for hunden) enn å skremme hunden til å gjøre alt du ber om!

Jeg vil at hundene mine skal gjøre det jeg ber dem om med glede, ikke fordi de vet at de blir straffet hvis de ikke gjør det. Hva du velger er din sak.

Skrevet
Du er en liten know-it-all du Hanne... Tror kanskje du burde tenke på å jekke deg ned ett par hakk..

Det ganske lett å opptre på den måten så lenge en ikke har presentert seg selv, har hjemmeside eller noen bilder i det hele tatt :cry: Upersonlig vettu.

Skrevet

Det ganske lett å opptre på den måten så lenge en ikke har presentert seg selv, har hjemmeside eller noen bilder i det hele tatt :cry: Upersonlig vettu.

Mm.. Ganske irriterende i alle fall..

Skrevet
Jeg "tar" ikke hunden min dersom den noen gang hadde glefset til meg. Hallo? Finn grunnen til HVORFOR den glefset! Var det for å forsvare maten sin? Så gi den heller en godbit til hver gang den spiser når du er i nærheten for å vise at det kun er positivt at du er der når den spiser. Dersom man "tar" hunden når den glefser etter deg gir man den virkelig en grunn til å glefse, men de fleste hunder blir da heller passive og derfor glefser de ikke mer. Noen andre kan "ta igjen".

Nordenstam-hunder jobber for å unngå ubehag. Basta

Men hunden din skal IKKE glefse om du tar maten mens den spiser. Jeg har det sånn i huset at vi er sjefen. Ligger Rocky og tygger bein eller noe, da skal jeg kunne gå hen og ta det hvis jeg har lyst til det uten han skal knurre eller glefse og lign. For jeg er sjefen.. Dette har jeg lært han. Og jeg kan ta mat, leke, bein og alt det jeg vil uten han gjør noe. Han opfører seg fint og så får han det igjen. Dette er bare for og teste han. Tror du selv på at jeg finner meg i at MIN HUND knurrer av meg når jeg nærmer meg noen av hans saker?? Det må jo være et tegn til dårligt lederskab når den gjør det.

Leste om en mand som havde anskaffet seg en hund til familien. Det tok overtak. de kunne ikke spise ved bordet, hver gang de skulle ta gaffelen til munden knurret hunden. Når de skulle sove lå hunden i sengen, når de nåede dørkanten knurret den av dem. De kunne ingenting. Så skulle de få den avlivet. Hvor der i stedet var en som tenkte at han ville se om han kunne gjøre noe med den. Da den var ung.

Han gav virkelig den hund skikk. Den fik ikke pisse eller drite før han gav lov. Heller ikke spise før han gav lov, virkelig strenge regler, men ikke lenge etter hadde den hund en sjef, og da var det ikke lengere den som var det.

Så noen gange er der noen hunder som er mye dominante som krever litt mer end en klikker og godbit.

Min hund undgår ikke ubehag som de fleste sier. Men inden klikkeren kom som ikke er sååå veldig lenge siden, da må alle hunde i verden jo havde været mye usikre og redde. For der var klikkeren jo ikke..

Skrevet

Min hund undgår ikke ubehag som de fleste sier. Men inden klikkeren kom som ikke er sååå veldig lenge siden, da må alle hunde i verden jo havde været mye usikre og redde. For der var klikkeren jo ikke..

Nå er ikke selve klikkeren hovedtingen i klikkertrening da. Selve treningsmetoden uten klikker, har da eksistrert mye lengre enn det? Jeg nekter å tro at før tuktet alle hunden sin til lydighet..Uansett er det forskjell på hverdagslydighet som du snakker om, og konkuranselydgihet. Her var det snakk om en som straffet hunden som ikke gikk ut til kjegla, altså en lydighetsøvelse..

Og å ikke la en hund bæsje og tisse uten å få lov, hvordan i alle dager gjør man det? Alt det andre høres da greit ut, men åssen nytte kan man ha av det? Det er da ingen alfaulver osm nekter de andre i flokken å gjøre fra seg?

Skrevet

enig med Tiffa =D>

Skrevet
Du er en liten know-it-all du Hanne... Tror kanskje du burde tenke på å jekke deg ned ett par hakk..

Helt fullstendig enig

Skrevet

Mm.. Ganske irriterende i alle fall..

syns du hvertfall kan si hvem du er.
Skrevet

Men hunden din skal IKKE glefse om du tar maten mens den spiser. Jeg har det sånn i huset at vi er sjefen. Ligger Rocky og tygger bein eller noe, da skal jeg kunne gå hen og ta det hvis jeg har lyst til det uten han skal knurre eller glefse og lign. For jeg er sjefen.. Dette har jeg lært han. Og jeg kan ta mat, leke, bein og alt det jeg vil uten han gjør noe. Han opfører seg fint og så får han det igjen. Dette er bare for og teste han. Tror du selv på at jeg finner meg i at MIN HUND knurrer av meg når jeg nærmer meg noen av hans saker?? Det må jo være et tegn til dårligt lederskab når den gjør det.

Leste om en mand som havde anskaffet seg en hund til familien. Det tok overtak. de kunne ikke spise ved bordet, hver gang de skulle ta gaffelen til munden knurret hunden. Når de skulle sove lå hunden i sengen, når de nåede dørkanten knurret den av dem. De kunne ingenting. Så skulle de få den avlivet. Hvor der i stedet var en som tenkte at han ville se om han kunne gjøre noe med den. Da den var ung.

Han gav virkelig den hund skikk. Den fik ikke pisse eller drite før han gav lov. Heller ikke spise før han gav lov, virkelig strenge regler, men ikke lenge etter hadde den hund en sjef, og da var det ikke lengere den som var det.

Så noen gange er der noen hunder som er mye dominante som krever litt mer end en klikker og godbit.

helt enig Heidi... det mener jeg også.... endelig noen som er enig...

Skrevet

Så klart. Hunden skal IKKE glefse etter meg fordi den skal forsvare maten sin. Her er det jeg som bestemmer og gir han mat. Har jeg glemt noe og skal ta matskålen for at legge det i, skal han IKKE knurre av meg. Men han har heller aldrig gjort det. Fordi jeg altid har tatt ting fra han for og sjekke. Det er en hund. Og den er nederst på ranglisten i familien. Selvom det virker som mange herinde har den øverst. Og så kommer mannen og barnene vel etter. :roll:

Skrevet

er så enig i det der!! jeg ville aldri tillat knurring til meg. hun skal respektere at vi tar fra henne ting. Vicky bryr seg ikke om vi tar noe.... hun stoler 1000% på oss :D og en fremmed kan også ta hva den vill... men bilen vokter hun ekstremt da

Skrevet

Selv om jeg trener klikker, så kan jeg ta hva jeg vil fra hunden. Om det er noe hun har tatt, så slipper hun det også frivillig når jeg sier slipp. Hun har ingen problem med at jeg tar maten fra henne mens hun spiser. Hun respekterer meg fullt ut, akkurat som jeg respekterer henne.

Skrevet

njet! hunden er nederst her i huset jah! opplever alrdi at han knurrer til meg, om jeg tar, beinet, maten eller noe annet, men visst vi feks. leker med ball og han er skikklig opphisser så knurrer han, men da ikke på en slik måte som om han skal forsvare noe som feks mat. :D

Skrevet

Vicky knurrer også når vi leker med ball eller andre leker... dette er for morro, så jeg ser ikke noe farlig ved det... :D

Skrevet

Blir litt oppgitt over at folk alltid skal dømme meg. Ikke nok med at jeg har en liten "bertehund", men jammen driver jeg med klikkertrening også! Da er hunden min helt sikkert superbortskjemt, ute av kontroll og gjør akkurat hva den vil. Den styrer nok over meg fullt og helt, og aldri om jeg har trent den ordentlig. Man trenger faktisk ikke å ta hunden fysisk for å få dens respekt. Det er verre med mennesker..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...