Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase blir din neste hund?

turbogutten

Recommended Posts

• Svar 139
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky
En Border Collie fra amerikanske show linjer, de er lekre med mye pels og jeg har hørt at de er litt "mildere" i gemytt enn norske pga showlinjene...Flott agility&utstillingshund.

border_collie.jpg

Husk bare at man må ha oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve arrangert av NSG eller et tilsluttet fylkeslag for å kunne stille ut en bc :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært svak for terriere så det blir muligens en ny terrier neste gang

0d916f70.jpg

Aller helst skulle jeg gjerne hatt et lite Westie buste-tryne igjen, men etter alle de rasedisponible sykdommene Ella (hun på bildet) fikk jeg litt "skrekken". Så skal jeg ha Westie igjen skal jeg lete leeenge etter friske, gode linjer.

Ellers kunne jeg godt tenkt meg en schæfer til for å prøve meg innen RIK. Det virker utrolig interessant. Sambo' har tidligere hatt en gråschæfer og vil gjerne ha det igjen, så hvem vet, kanskje det er det vi endre opp med.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund blir en Portugisisk vannhund. Intet annet skal jeg ha før jeg blir pensjonist! :) Jeg får ikke til å ha lyst på noe annet. Det er portisen som er mitt hjerte nær. Jeg har ikke funnet noen rase som appellerer til meg på så mange måter som det vannhunden gjør. Både utseendemessig, gemyttmessig og ut i fra det de kan brukes til av aktiviteter. Portisen er min potet, kan brukes til alt!

Bilder lånt fra Golden Water kennel:

Bestemoren til Chessea, 6,5 år gammel

http://www.gw-kennel.com/galleri/galleri0003.jpg

Vannsea trekker saccovogn

http://www.gw-kennel.com/galleri/galleri0004.jpg

Badeportiser

aprilbilder2007%20(22).jpg

Breesea, helsøster til Chessea. De to er utrolig like, bortsett fra at Chessea sin pels er "sprøere".

http://www.gw-kennel.com/breesea/breesea10mnd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund blir enten

Pinscher: ( Bildet er av Tequila)

p4151028jx6.jpg

Saluki:( Bildet er fra hjemmesiden til Bambii88(Guro) av flotte Kira. www.guro-hen.moo.no)

kylaiz7.jpg

Eller Rhodeasian Ridgeback når jeg har ett småbruk en gang i tiden: ( Bildet er hentet fra google-treff)

drummeox4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en springer spaniel (working lines)

http://www.corsini.co.uk/fineart/images/pr...g%20wonders.jpg

eller enda en strihåret dachs.

http://www.huntsmanschoice.dk/gravhund-filer/image002.jpg

Er åpenbart mange sauebønder i forumet siden så mange vil ha BC, evt jobber i barnehage og trenger å ha kontroll over barneflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det kun Basenji, og neste tilskudd til familien er nok ikke så veldig langt unna :)

NBKspesial2007BulldobasEchoOfKenya_.jpg

En av våre hannhunder; Echo.

bella.jpg

"Bella" (Int Am Can Ch Jamadari Amara DonnaBella JC, NA, NAJ, NADAC, NAC NJC - fra vårt første kull- før kennelnavnet ble reg.)

Vare_hunder_dinari_running_leto_mar.jpg

"Dennis", fra vårt siste kull

Når det er sagt er det mange raser som appellerer til meg (som mynder, corgi, shiba og portis) men jeg vil konsentrere meg om en rase. Føler at kunnskapen blir størst når du får muligheten til å fordype og konsentrere deg om en rase.

Det er alikevel mulig at det blir en rase nr. 2 om noen år...

Med tanke på min samboers "avtammning" er det allerede lagt hvilken rase som dette event. blir, nemlig shelite. Vi har jo en hannhund fra før, men tanken er å muligens videreføre oppdrett av denne rasen om noen år. Vi får se, det blir nok en stund til ennå. En herlig rase er det iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg i den lykkelige tilstanden at jeg har de to hundene jeg ønsker meg. Det er en fredelig og god følelse, jeg kan konsentrere meg om de to, legge planer for fremtidige aktiviteter og bare kose meg med dem.

Jeg ville helst at de to skulle leve evig, men siden det er litt ambisiøst å satse på det, så tenker jeg at jeg vil ha en beardis til når Pippin ikke er her lenger. Men det skal være lenge lenge til, så det tenker jeg minimalt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det avhenger litt av div ting...

Drømmen er en brun labrador tispe som hund nr 2. Denne søte lille skulle jeg ha når Snorre ble voksen, men antakelig så blir han aldri det... :rolleyes: Og OM han blir det, tror jeg allikevel at to store hunder som forlanger en viss mengde aktivitet kan bli litt vel krevende, så det ser ut som om det kan ta litt tid før jeg får min retriver...

OM det blir en hund nr 2 mens Snorre er i hus og det ikke blir labrador, så kanskje en staff (i hvert fall en del mindre i str) eller DS gårdshund....?

Om jeg ikke får ny hund før Snorre er borte, blir det verre... Da blir det vel kanskje BC igjen, eller ikke....? (Jeg liker egentlig svært få BC'er, jeg liker min egen og et par andre (som Knottis til Aya... :P Sukk!), men mange kan jeg styre unna... ) Retriver står fortsatt på lista selvfølgelig, men som alenehund ville jeg vel kanskje valgt jakt-utgaven av en av rasene...? Eller kanskje Aussie...?

Hmmmm... Jeg vet i hvert fall at jeg IKKE skal ha noen mynde i hus (tydeligvis en av få her inne... ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund er mest sannsynlig en sånn en.. :P

aIMG_9417.jpg

Ellers så ønsker min datter seg en papillon eller sheltie (hun vil drive med agility og juniorhandling), så det kan hende det kommer noe sånt før det kommer terv.. Det er ikke så veldig aktuelt med en belger til helt enda, men papillonen/sheltien skal ikke være min hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund kommer ikke i hus før om, ihvertfall, 8-9 år så det har jeg ikke tenkt så mye over(jeg har jo bare hatt Chili i hus siden begynnelsen av mai). Men hvis jeg fortsetter å være så fornøyd med Chili og belgeren som jeg er nå, så er det store sjanser for at det kommer en sånn til i hus etter hvert:

http://www.montmorenja.com/chili0403078.jpg

- Bildet er lånt fra kennel Montmorenja sine hjemmesider.

Det er godt mulig at neste hund blir en dachs til eller en parson russel terrier, og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår neste hund blir en border collie, sansynlig vis om et års tid. skal se etter oppdrettere som har gode, friske gjeterlinjer. Blir litt oppgitt over all "familiehund-avlen" på BC...

Ja, vi er saue-eiere og skal bruke BC'en til det,blant annet :P

Drømmen er egentlig å finne Bearded Collie fra gjeterlinjer, men jeg vet ikke om det er mulig. Sambo ønsker seg beardis, og det hadde vært fint å "slå to fluer i en smekk" der, men om det er mulig aner jeg ikke... Gjeterinstinktet på Beadisen er vel ganske utvanna. Har ikke undersøkt den saken så nøye enda. (send meg en PM om noen vet om gjeter-beardiser :) )

Når Fenris blir minst 5-7 år, blir det ny hoffe også, men tror ikke det blir før den tid. Man skal ha tid til hundene sine også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund avhenger vel egentlig litt på den jeg alerede har, Sasha.

Planen er og få hund nr.2 om 2-3 år, og da skal rasen sannsynligvis være en Sheltie som skal bruker i Agility og muligens lp :)

Men hvis jeg har mulighet og tid til å begynne treningen av en mer krevende hund, blir det nok en Belger isteden for, en Malle :P Men det er kun hvis jeg ikke konkurerer med Sasha og slikt. Eller når hun blir pansjonert.

Men har bestemt meg for å ha en Chihuahua en gang i fremtiden, elsker den rasen. Men det blir nok mange år til.. <_<

Her er bilde av en Sheltie:

http://www.askerhundeklubb.com/images/fors...hivas%20002.jpg

Lånt fra www.askerhundeklubb.no

Malinois:

http://www.cz-pes.cz/atlas/belgicky-ovcak/malinois.jpg

Lånt fra: www.cz-pes.cz/atlas-belgicky-ovcak.php

Chihuahua:

http://www.sipikira.no/382-8229_IMGs.jpg

Multi Ch Shah Arpilin Delvig

Lånt fra: www.sipikira.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på livssituasjonen min.

Mulig det blir en ny springer

http://www.springer.netkosice.sk/nove/n1.JPG

Eller en toller

http://lauvstua.com/images/shanty/bluestar..._mnd_hode_1.jpg

Men jeg drømmer også om en BC, aussie eller jaktgolden, men får se hvordan Tekla blir først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok ha flere DSG :) Men har jo alltid sagt at jeg skal ha Toller og det skal jeg nok også. Men det blir mange år til, pga avl.

Men vi får se, hvor fornøyd jeg blir/er med Dansk svenk gårdshund, og kanskje (om min blir lovende) det blir en tispe etter henne.

Så om det blir toller eller dsg får tiden vise :P Spørs helt på hvor leng tid det blir til neste kommer i hus. (først må jeg flytte, og få "drømme"huset :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig bestemt meg for ei gul eller brun Labrador tispe, men GD er en rase som jeg alltid faller litt tilbake på, så jeg er en smule usikker.

Tror nok det blir en av de rasene neste vår/sommer. Hvem vet, kanskje det blir begge, med et par års mellomrom såklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...