Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase blir din neste hund?

turbogutten

Recommended Posts

• Svar 139
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky
En Border Collie fra amerikanske show linjer, de er lekre med mye pels og jeg har hørt at de er litt "mildere" i gemytt enn norske pga showlinjene...Flott agility&utstillingshund.

border_collie.jpg

Husk bare at man må ha oppnådd minst 90 poeng på gjeterhundprøve arrangert av NSG eller et tilsluttet fylkeslag for å kunne stille ut en bc :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært svak for terriere så det blir muligens en ny terrier neste gang

0d916f70.jpg

Aller helst skulle jeg gjerne hatt et lite Westie buste-tryne igjen, men etter alle de rasedisponible sykdommene Ella (hun på bildet) fikk jeg litt "skrekken". Så skal jeg ha Westie igjen skal jeg lete leeenge etter friske, gode linjer.

Ellers kunne jeg godt tenkt meg en schæfer til for å prøve meg innen RIK. Det virker utrolig interessant. Sambo' har tidligere hatt en gråschæfer og vil gjerne ha det igjen, så hvem vet, kanskje det er det vi endre opp med.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund blir en Portugisisk vannhund. Intet annet skal jeg ha før jeg blir pensjonist! :) Jeg får ikke til å ha lyst på noe annet. Det er portisen som er mitt hjerte nær. Jeg har ikke funnet noen rase som appellerer til meg på så mange måter som det vannhunden gjør. Både utseendemessig, gemyttmessig og ut i fra det de kan brukes til av aktiviteter. Portisen er min potet, kan brukes til alt!

Bilder lånt fra Golden Water kennel:

Bestemoren til Chessea, 6,5 år gammel

http://www.gw-kennel.com/galleri/galleri0003.jpg

Vannsea trekker saccovogn

http://www.gw-kennel.com/galleri/galleri0004.jpg

Badeportiser

aprilbilder2007%20(22).jpg

Breesea, helsøster til Chessea. De to er utrolig like, bortsett fra at Chessea sin pels er "sprøere".

http://www.gw-kennel.com/breesea/breesea10mnd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund blir enten

Pinscher: ( Bildet er av Tequila)

p4151028jx6.jpg

Saluki:( Bildet er fra hjemmesiden til Bambii88(Guro) av flotte Kira. www.guro-hen.moo.no)

kylaiz7.jpg

Eller Rhodeasian Ridgeback når jeg har ett småbruk en gang i tiden: ( Bildet er hentet fra google-treff)

drummeox4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en springer spaniel (working lines)

http://www.corsini.co.uk/fineart/images/pr...g%20wonders.jpg

eller enda en strihåret dachs.

http://www.huntsmanschoice.dk/gravhund-filer/image002.jpg

Er åpenbart mange sauebønder i forumet siden så mange vil ha BC, evt jobber i barnehage og trenger å ha kontroll over barneflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det kun Basenji, og neste tilskudd til familien er nok ikke så veldig langt unna :)

NBKspesial2007BulldobasEchoOfKenya_.jpg

En av våre hannhunder; Echo.

bella.jpg

"Bella" (Int Am Can Ch Jamadari Amara DonnaBella JC, NA, NAJ, NADAC, NAC NJC - fra vårt første kull- før kennelnavnet ble reg.)

Vare_hunder_dinari_running_leto_mar.jpg

"Dennis", fra vårt siste kull

Når det er sagt er det mange raser som appellerer til meg (som mynder, corgi, shiba og portis) men jeg vil konsentrere meg om en rase. Føler at kunnskapen blir størst når du får muligheten til å fordype og konsentrere deg om en rase.

Det er alikevel mulig at det blir en rase nr. 2 om noen år...

Med tanke på min samboers "avtammning" er det allerede lagt hvilken rase som dette event. blir, nemlig shelite. Vi har jo en hannhund fra før, men tanken er å muligens videreføre oppdrett av denne rasen om noen år. Vi får se, det blir nok en stund til ennå. En herlig rase er det iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg i den lykkelige tilstanden at jeg har de to hundene jeg ønsker meg. Det er en fredelig og god følelse, jeg kan konsentrere meg om de to, legge planer for fremtidige aktiviteter og bare kose meg med dem.

Jeg ville helst at de to skulle leve evig, men siden det er litt ambisiøst å satse på det, så tenker jeg at jeg vil ha en beardis til når Pippin ikke er her lenger. Men det skal være lenge lenge til, så det tenker jeg minimalt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det avhenger litt av div ting...

Drømmen er en brun labrador tispe som hund nr 2. Denne søte lille skulle jeg ha når Snorre ble voksen, men antakelig så blir han aldri det... :rolleyes: Og OM han blir det, tror jeg allikevel at to store hunder som forlanger en viss mengde aktivitet kan bli litt vel krevende, så det ser ut som om det kan ta litt tid før jeg får min retriver...

OM det blir en hund nr 2 mens Snorre er i hus og det ikke blir labrador, så kanskje en staff (i hvert fall en del mindre i str) eller DS gårdshund....?

Om jeg ikke får ny hund før Snorre er borte, blir det verre... Da blir det vel kanskje BC igjen, eller ikke....? (Jeg liker egentlig svært få BC'er, jeg liker min egen og et par andre (som Knottis til Aya... :P Sukk!), men mange kan jeg styre unna... ) Retriver står fortsatt på lista selvfølgelig, men som alenehund ville jeg vel kanskje valgt jakt-utgaven av en av rasene...? Eller kanskje Aussie...?

Hmmmm... Jeg vet i hvert fall at jeg IKKE skal ha noen mynde i hus (tydeligvis en av få her inne... ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund er mest sannsynlig en sånn en.. :P

aIMG_9417.jpg

Ellers så ønsker min datter seg en papillon eller sheltie (hun vil drive med agility og juniorhandling), så det kan hende det kommer noe sånt før det kommer terv.. Det er ikke så veldig aktuelt med en belger til helt enda, men papillonen/sheltien skal ikke være min hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund kommer ikke i hus før om, ihvertfall, 8-9 år så det har jeg ikke tenkt så mye over(jeg har jo bare hatt Chili i hus siden begynnelsen av mai). Men hvis jeg fortsetter å være så fornøyd med Chili og belgeren som jeg er nå, så er det store sjanser for at det kommer en sånn til i hus etter hvert:

http://www.montmorenja.com/chili0403078.jpg

- Bildet er lånt fra kennel Montmorenja sine hjemmesider.

Det er godt mulig at neste hund blir en dachs til eller en parson russel terrier, og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår neste hund blir en border collie, sansynlig vis om et års tid. skal se etter oppdrettere som har gode, friske gjeterlinjer. Blir litt oppgitt over all "familiehund-avlen" på BC...

Ja, vi er saue-eiere og skal bruke BC'en til det,blant annet :P

Drømmen er egentlig å finne Bearded Collie fra gjeterlinjer, men jeg vet ikke om det er mulig. Sambo ønsker seg beardis, og det hadde vært fint å "slå to fluer i en smekk" der, men om det er mulig aner jeg ikke... Gjeterinstinktet på Beadisen er vel ganske utvanna. Har ikke undersøkt den saken så nøye enda. (send meg en PM om noen vet om gjeter-beardiser :) )

Når Fenris blir minst 5-7 år, blir det ny hoffe også, men tror ikke det blir før den tid. Man skal ha tid til hundene sine også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund avhenger vel egentlig litt på den jeg alerede har, Sasha.

Planen er og få hund nr.2 om 2-3 år, og da skal rasen sannsynligvis være en Sheltie som skal bruker i Agility og muligens lp :)

Men hvis jeg har mulighet og tid til å begynne treningen av en mer krevende hund, blir det nok en Belger isteden for, en Malle :P Men det er kun hvis jeg ikke konkurerer med Sasha og slikt. Eller når hun blir pansjonert.

Men har bestemt meg for å ha en Chihuahua en gang i fremtiden, elsker den rasen. Men det blir nok mange år til.. <_<

Her er bilde av en Sheltie:

http://www.askerhundeklubb.com/images/fors...hivas%20002.jpg

Lånt fra www.askerhundeklubb.no

Malinois:

http://www.cz-pes.cz/atlas/belgicky-ovcak/malinois.jpg

Lånt fra: www.cz-pes.cz/atlas-belgicky-ovcak.php

Chihuahua:

http://www.sipikira.no/382-8229_IMGs.jpg

Multi Ch Shah Arpilin Delvig

Lånt fra: www.sipikira.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på livssituasjonen min.

Mulig det blir en ny springer

http://www.springer.netkosice.sk/nove/n1.JPG

Eller en toller

http://lauvstua.com/images/shanty/bluestar..._mnd_hode_1.jpg

Men jeg drømmer også om en BC, aussie eller jaktgolden, men får se hvordan Tekla blir først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok ha flere DSG :) Men har jo alltid sagt at jeg skal ha Toller og det skal jeg nok også. Men det blir mange år til, pga avl.

Men vi får se, hvor fornøyd jeg blir/er med Dansk svenk gårdshund, og kanskje (om min blir lovende) det blir en tispe etter henne.

Så om det blir toller eller dsg får tiden vise :P Spørs helt på hvor leng tid det blir til neste kommer i hus. (først må jeg flytte, og få "drømme"huset :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig bestemt meg for ei gul eller brun Labrador tispe, men GD er en rase som jeg alltid faller litt tilbake på, så jeg er en smule usikker.

Tror nok det blir en av de rasene neste vår/sommer. Hvem vet, kanskje det blir begge, med et par års mellomrom såklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...