Gå til innhold
Hundesonen.no

Stadig yngre mødre?


Guest Gråtass

Recommended Posts

Men hva med max kull per tispe? Oppdretteren min har en regel på det og det er max 2 kull per tispe. De bruker hellr aldri samme kombinasjon mer enn en gang.

Tja, det kommer jo an på hva du legger til grunn.

En ting er regelen som antydes i svaret over, om at en hund ikke skal være foreldre til mer enn en viss prosent av antall fødte valper av den rasen i en angitt tidsperiode (er det fem prosent over fem år, mon tro?)

Noen raseklubber bruker antall valper eller kull, andre raseklubber har kun begrensninger på hannhunder (for de kan jo få mer grenseløst med valper).

NKK har sine regler i de etiske retningslinjene.

Så synes i hvert fall jeg at man skal se på den konkrete tispa, og hvordan den har det. Noen tisper tåler dårlig å gå drektig, trenger tid på å "komme seg igjen" etter et kull - er det forsvarlig at de skal gå gjennom den prosessen to-tre-fire-fem ganger?

Noen tisper er dårlige mødre, skal man utsette flere kull med valper for en slik mor?

Nei, man nå se an hvert enkelt individ. Man må også se på hva tispa gir (i kontekst med hannhunden, selvfølgelig). Noen tisper gir så bra valper at det er verdt å ha et tredje eller fjerde kull på tispa, jamfør din oppdretters begrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Jonna

Jeg drar opp igjen denne tråden jeg... Føler jeg er mektig irritert etter å ha surfet endel på Finn i det siste og finner den ene etter andre som tydelig planla og parret tisper på under 1,5år. Hva er hastverket liksom?

Har selv hatt miniatyrhunder og jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at dem er moden for det mentalt selv om dem er ferdig utvokst fysisk! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar opp igjen denne tråden jeg... Føler jeg er mektig irritert etter å ha surfet endel på Finn i det siste og finner den ene etter andre som tydelig planla og parret tisper på under 1,5år. Hva er hastverket liksom?

Har selv hatt miniatyrhunder og jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at dem er moden for det mentalt selv om dem er ferdig utvokst fysisk! :icon_redface:

Kan bare si meg enig. Småhunder trenger tid på å bli voksne både i kropp og hode dem og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På chihuahua er det relativt normalt at tispene blir parret i 18-20 mnd alderen. De fleste er da faktisk (!) også psykisk moden nok. Selvsagt må man se an individet, enkelte er tregere enn andre.

4 og max 5 kull er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem kull på en tispe er rovdrift, forutsatt at vi snakker om normalstore kull.

Tatt fra NKKs retningslinjer:

Tisper kan normalt få registrert maksimalt 5 kull etter seg, dog slik at paring ikke kan finne sted etter fylte 9 år. Dette kan fravikes dersom veterinær - før paring finner sted .- kontrollerer tispen og gir en skriftlig attest på at det, etter hans/hennes oppfatning, ikke er noe i veien for å sette på et valpekull på tispen og at tispen, uansett alder, er i kondisjon og egnet for å ha valper. Attesten er gyldig i maksimalt 3 mndr. og må vedlegges registreringsanmeldelsen. I tillegg til attesten, er det en selvfølge at regler for tetthet på kull overholdes.

På chihuahua er 1-5 valper normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om ei som skulle parre tispa si etter den første el var det andre løpertiden, knalle 1.5 år !

de sa at det var i samtale med vetten. og at de mente det var BRA(??) for tispa at hun ble parret nå, dessuten klaffet det bra fordi det var folk som ville ha valpene. (ureg.)

ble sjokkert. heldigvis ble det ikke noe valper av det. skjønte tydeligvis ikke at det var litt vel tidlig, tross advarsler fra hundefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
På chihuahua er det relativt normalt at tispene blir parret i 18-20 mnd alderen. De fleste er da faktisk (!) også psykisk moden nok. Selvsagt må man se an individet, enkelte er tregere enn andre.

4 og max 5 kull er normalt.

Jeg er ikke overbevist. Jeg så selv en ekstrem stor forsjelle på miniatyrene mine i alderen 2-3 år. Både mentalt og dem ble mer ferdig fysisk.

Det er jo rart at dem fleste som driver med "store" hunder venter til dem er nærmere 3år selv om grensen er 2 år. Mens miniatyrer parres gjerne straks dem er på mnd gammel nok.

Jeg vil faktisk påstå at du ikke har så god kontroll på helsen heller da dem er så unge. Greit at du kan ta dem kontroller bare sykdommene. Men hva med allergier, øyesykdommer, problemer med tenna o.l. Og ikke er dem gammel nok til å få noe særlig til resultater heller. Det er jo rart at dem endret muligheten til å bli Nuch fra 15 til 24 mnd pga dem endrer seg mye i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig JeanetteH. Jeg har ikke merket noen forskjell på miniatyrer i forhold til større raser når det gjelder det å være ferdig utvokst og psykisk moden. Riktignok kan de nå voksne størrelse tidligere enn store hunder, men kroppen har ikke riktig satt seg når de er halvannet til to år. Jeg syns å se at tisper som får sitt første kull tidlig ofte ikke kommer tilbake i utstillingsringen igjen, fordi de aldri blir som de var før kullet. Jeg syns det er skremmende jeg, når man helst vil ha championatet klart på tispa før man parrer den, fordi man regner med at det er for sent etterpå. Hadde tispa vært klar fysisk for å bære valpene fram hadde hun nok hentet seg inn igjen til utstillingskondisjon?

Og når det gjelder de psykiske modningen, så var det mange som sier til meg at mine hunder blir fortere modne -men jeg syns de kommer i de forskjellige fasene helt etter boka. I den grad de er tidlige så må det være at de starter tidliger, og holder på lengre med alt sånn pubertetsdill! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...