Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundemat fra butikker - hysteri?

Ulvinne

Recommended Posts

min rottweiler har alltid hatt løs mage. jeg har prøvd ALT. fra vetrinærfor, til piller, etc. men i sommer gav jeg ham v&h. og det er første gang han ikke har hatt løs mage. dette har jeg selvsagt fortsatt med, og er strålende fornøyd. min al.husky kan jeg gi hvasomhelst uten at det spiller noen rolle. men i det lange løp, tror jeg at det er lurt å fore på et bra for :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 105
  • Created
  • Siste svar
min rottweiler har alltid hatt løs mage. jeg har prøvd ALT. fra vetrinærfor, til piller, etc. men i sommer gav jeg ham v&h. og det er første gang han ikke har hatt løs mage. dette har jeg selvsagt fortsatt med, og er strålende fornøyd. min al.husky kan jeg gi hvasomhelst uten at det spiller noen rolle. men i det lange løp, tror jeg at det er lurt å fore på et bra for :wub:

Det overrasker meg ikke at hunden din tålte V&H - det er jo akkurat det den er skapt for å spise, rått og godt. Man blir ikke syk av å spise mat man er skapt for å spise. Lykke til videre!!

:icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om fôret selges i butikk eller ikke, og prisen på det, gjenspeiler ikke alltid kvaliteten..

en del av det fôret vi i Norge betaler i dyre dommer for i dyrebutikker selges i vanlige matbutikker i andre land.

ppp ble kjøpt opp av samme som produserer friskies. Derfor står det purina på friskies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en familie med mor, far og tre døtre - jeg er den mellomste av de tre. Moren min har alltid hatt problemer med magen, og hun får reaksjoner på veldig mye. Ingen har arvet mammas mageproblemer. Jeg har allergi mot noen matvarer, men alle de andre er spart for det. Faren min kan spise hva som helst, og det kan storesøster også. Lillesøster tåler ikke løk - da får hun løsmage. Jeg tåler sterk mat bedre enn alle andre i familien, men det er nok fordi jeg også er den som spiser mest sterk mat.

Sånn er det nok for hunder også. Noen tåler alt og eter alt. Noen tåler ikke alt, men eter likevel alt mulig - og får magesjau. Noen tåler det meste, men har kjempereaksjoner mot noen få ting. Noen er aktive og trenger mye fett. Andre er late, og bør ha mindre energi i fôret (energi = fett og karbohydrater). Noen tåler ikke fisk. Noen har, pga ensidig kost, ikke evnen til å takle variasjon. Andre er vant til variasjon, og tåler derfor å ete alt mulig rart.

Jeg har to sloughis. De er fra samme oppdretter, men kommer fra helt ulike linjer. Begge får lik tilgang til Vom & Hundemat pluss diverse andre kjøttbaserte råvarer, og hvor variasjon er et mål. Til tross for lik oppvekst har de ganske ulike preferanser i matveien. Yngstemann eter gjerne brød, og stjeler tilogmed hønsemat fra sekken ute i hønsehuset. Han eter også innvollene til hønsene jeg slakter. Eldstemann rører ikke noe som helst av vegetabilsk opprinnelse (han mener f.eks. at pizza er en grønnsak, med mindre han får en bit med *masse* ost og kjøtt på), og er også ganske skeptisk til innmat. Eldstemann elsker lam, mens yngstemann foretrekker høns. Begge er helt tullete etter leverpostei, men eldstemann eter ikke rå lever. Yngstemann stjeler smørpakken fra frokostbordet om jeg snur ryggen til, mens eldstemann aldri rører smør. Men begge eter med største glede rent kjøttbasert fett, og også talg. Ingen av dem liker fisk, men yngstemann kan likevel ete det om han ser at andre hunder gjør det.

Ingen av dem kan spise tørrfôr uten å få kløe og dårlig pels, og grusom ånde og illeluktende kjempebæsj. De får av og til litt tørrfôr fordi de til stadighet vinner det på utstillinger o.l., men de kan ikke ete det støtt.

Så jeg legger heller tørrfôret i vann og gir det til hønene mine. Faktisk fungerer det utmerket som lørdagsgodis for hønene - de er hovedsaklig planteetere, men kan også nyttegjøre seg av kjøtt. De er helt tullete etter Vom & Hundemat, og det er 100% kjøtt! Og siden tørrfôr inneholder både korn og kjøtt, er hønene veldig fornøyd med det også.

Så jeg har altså én hund som gjerne stjeler litt hønsefôr, og 40+ høner som svært gjerne eter 100% kjøttbasert hundefôr pluss hundepellets (tørrfôr). I tillegg har jeg ni kaniner, men de er ikke kjøttetere i det hele tatt. Derimot er de kjøtt, og hundene gleder seg til de blir store nok til å kunne spises. Det gjør forøvrig jeg også, for kaninkjøtt er snadder!

Dette ble litt rotete, men poenget mitt er dette: vi har alle ulike preferanser, og det gjelder også hunder. Vi har også ulike toleransegrenser, og det gjelder også hunder. Og ikke minst har vi ulike behov. Nå er mine to hunder av samme rase, og de har samme aktiviteter og ernæringsmessige behov. Likevel har de ulik smak. Eldstemann er småspist og kresen, mens yngstemann nesten er som en søppelkvern. Men heldigvis for meg: begge to spiser seg mett, og så spiser de ikke mer. Begge foretrekker å være såpass tynne at ribbeina synes på dem. De eter nok langt mer fett (= energi) enn mange andre hunder, men de forbruker også mye energi når de løper. De er tross alt mynder! Og som mynder har de nok også ganske annerledes behov enn f.eks. en hund av "selskapshund-raser". Men de har nok også ganske annerledes behov enn sledehunder, som forsåvidt også løper mye, men som er langdistanse-travere, mens myndene er skapt for eksplosiv kortdistanse-jakt.

Man kan altså ikke sammenligne én rases matbehov med en annens, og man kan faktisk heller ikke sammenligne behovene og preferansene mellom individuelle hunder uten å ta deres personlige ønsker i betraktning. Skulle jeg fôret eldstemann på hjemmeslaktede høns, ville han blitt syltynn. Han liker rett og slett ikke høns no' særlig. Så derfor får han heller annen mat. Jeg er nemlig ikke noen tilhenger av å tvinge hundene til å ete det de ikke liker. Hunder har sterke matrelaterte instinkter, og jeg tror at de selv vil vise hva de trenger hvis de får nok variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...