Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundemat fra butikker - hysteri?


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg nå bare si at valpen min hadde ett aldri så lite frolic gilde her en dag uten tillatelse selvfølgelig ,men stjeling er det nye nå for tiden :rolleyes:

Ihvertfall så ordnet hun middagen selv som da besto av frolic rett av posen og jeg må si at så fin avføring hun fikk av dette frister meg til å gi henne det som full for(ja ja jeg hvet det ikke er bra :ahappy: )Hun har aldri eller skjeldent hatt helt fast avføring,men det fikk hun av frolicen...

til vanlig blir hun foret på Rc og V&H og da er den sånn halv bløt...merkelig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar
V&H er billigere enn RC, eukanuba osv. faktisk

Men jeg mente rått kjøtt som man gir direkte til hunden. Samt at man må gi hunden alle de andre proteinene den trenger. Det er svært tidkrevende og dyrt vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å stille meg noget tvilende til at selv såkalte kvalitetsfor er like bra som f.eks. Vom og hundemat. Er det ingen som har stusset over den lange holdbarhetstiden på tørrforet? Selv med en fettprosent på 20%, så er holdbarheten 1-1;5 år.. Hva slags konserveringsmidler er det tilsatt forene, for å unngå harskning over så lang tid? Når man i tillegg tar i betraktning at foret gjerne blir oppbevart i romstemperatur..

Hm... f.eks RC skal ikke oppbevares mer enn i ca 3 mnd hvis pakken er åpen... Og det er jo ikke rart den har lang holdbarhet da... det er jo så og si uten fuktighet (konsentrat)!

Jeg nå bare si at valpen min hadde ett aldri så lite frolic gilde her en dag uten tillatelse selvfølgelig ,men stjeling er det nye nå for tiden :rolleyes:

Ihvertfall så ordnet hun middagen selv som da besto av frolic rett av posen og jeg må si at så fin avføring hun fikk av dette frister meg til å gi henne det som full for(ja ja jeg hvet det ikke er bra :ahappy: )Hun har aldri eller skjeldent hatt helt fast avføring,men det fikk hun av frolicen...

til vanlig blir hun foret på Rc og V&H og da er den sånn halv bløt...merkelig??

Haha... alle hundene mine driter rødt etter å ha fått noen frolic som godbiter... (kommer i retur...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lureri i endel av fôrene som selges, dessverre. Omtrent som når Lilleborg introduserer et vaskemiddel "med Aloe Vera", hvor de i ettertid innrømmer at aloe vera neppe har noen som helst funksjon i vaskemiddelet. Folk blir lurt til å tro at et produkt er mye bedre enn andre fordi det er tilsatt noe som man har et positivt forhold til.

Jeg tror at det er mye det samme som foregår, når fôrprodusentene nå er helt besatte etter å introdusere spesialfôr for hunder i forskjellige aldersgrupper, raser, aktivitet, helsetilstand, etc. Vi mennesker har en mye mer komplisert fordøyelse enn hunder, og vi lever så mye lenger at "feilfôring" i teorien skulle ha ekstremt mye å si for oss, men man finner likevel ikke matvarer i butikken som er spesialtilpasset "raskt voksende tenåringer", eller "voksne atleter" eller "pensjonister", osv. Etter at ungene er ferdig med morsmelk og babygrøt, er det rett over på det som alle andre aldersgrupper spiser. Men fordi vi mennesker har et VARIERT kosthold (eller burde ha det...), er det mindre sjanser for å få helseproblemer.

Det er unaturlig for hunder å kun ete tørre kuler, og attpåtil de samme tørre kulene dag ut og dag inn. Det er som om vi mennesker skulle ete Grandiosa som er blitt tilsatt "alle vitaminer og mineraler et menneske trenger". Tenk om vi spiste dette, dag etter dag, måned etter måned, og at vi så en dag prøvde å spise en sunn, "naturlig" middag, f.eks. kyllingfilet med dampede grønnsaker og brun ris. Jeg tror at vi ville fått lausmage av typen eksplosjons-sprut, uansett hvor sunn middagen måtte ha vært. Mangelen på variasjon i det daglige matinntaket ville gjort fordøyelsessystemet vårt ute av stand til å håndtere vanlig mat.

Og hvor mange hunder er det vel ikke som reagerer hvis de får noe "uvanlig" å ete? Fôrprodusentene sier selvfølgelig at dette er naturlig, og at løsningen er å ikke variere kosten deres. Det er jo kjempepositivt for fôrprodusentene, for da tror folk at hundene deres ikke tåler andre fôr. Eller at de i det hele tatt ikke tåler variasjon av noe som helst slag.

Mine to hunder har knapt to dager på rad med samme mat. Jeg prøver å variere matinntaket deres mest mulig, nettopp for at de skal tåle det. Ja, og for at de skal få et variert inntak av næringsstoffer. Jeg har samme filosofi for min egen matseddels del, forresten.

Helt enig! Det der skrev du veldig bra!

Men jeg mente rått kjøtt som man gir direkte til hunden. Samt at man må gi hunden alle de andre proteinene den trenger. Det er svært tidkrevende og dyrt vil jeg tro...

V&H er rått kjøtt, og det er samme type kjøtt som blir brukt i menneskemat, a la pølser, lungemos og annet "blandet", hvis du skjønner. Og de får alle proteinene de trenger fra kjøtt. Det er ingen "tilleggs-proteiner" som de trenger fra planter. :ahappy: Men jeg skal ikke uttale meg mer om rå-fôring, for det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er rått kjøtt, og det er samme type kjøtt som blir brukt i menneskemat, a la pølser, lungemos og annet "blandet", hvis du skjønner. Og de får alle proteinene de trenger fra kjøtt. Det er ingen "tilleggs-proteiner" som de trenger fra planter. :ahappy: Men jeg skal ikke uttale meg mer om rå-fôring, for det gjør ikke jeg.

Hm... hvis du tenker deg litt om så lever ikke hunder/ulver av rent kjøtt. De er avhengig av innvoldene, der de finner mange tilleggsnæringstoffer som plante-eterene har spist. Lever hunden kun av "biff", får den ikke de næringsstoffene den trenger (ikke det at jeg vet HVA som mangler o.l.)...

Uansett - her i gården får hundene kyllingbein, margbein og kotelettbein som sikkert spjærer magen deres hele tiden :rolleyes: Om sommeren går alle matrester rett ut på plenen (vi spiser stort sett ute) og det blir spist opp av alle hundene. I tillegg for de godt tørrfôr og tåler dermed begge deler. Jeg er også ganske sikker på de får de næringsstoffene de trenger :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... hvis du tenker deg litt om så lever ikke hunder/ulver av rent kjøtt. De er avhengig av innvoldene, der de finner mange tilleggsnæringstoffer som plante-eterene har spist. Lever hunden kun av "biff", får den ikke de næringsstoffene den trenger (ikke det at jeg vet HVA som mangler o.l.)...

Uansett - her i gården får hundene kyllingbein, margbein og kotelettbein som sikkert spjærer magen deres hele tiden :rolleyes: Om sommeren går alle matrester rett ut på plenen (vi spiser stort sett ute) og det blir spist opp av alle hundene. I tillegg for de godt tørrfôr og tåler dermed begge deler. Jeg er også ganske sikker på de får de næringsstoffene de trenger :ahappy:

Og så vidt jeg vet, så er det ikke akkurat biff i verken pølser eller lungemos.. :ahappy: Men jeg vil ikke dra det så langt som å si at hunder er avhengige av innvollene. Så vidt jeg har lært, så kan hunder leve fint på vegetarkost (i motsetning til katter), og planter har ikke innvoller; ergo er de ikke avhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så vidt jeg vet, så er det ikke akkurat biff i verken pølser eller lungemos.. :ahappy: Men jeg vil ikke dra det så langt som å si at hunder er avhengige av innvollene. Så vidt jeg har lært, så kan hunder leve fint på vegetarkost (i motsetning til katter), og planter har ikke innvoller; ergo er de ikke avhengige.

Er du snill å vise meg (gjerne sitert i en artikkel eller bok fra biblioteket) en eneste forskningsrapport eller studie som viser at hunder kan leve FINT på bare vegetarkost?

På forhånd tusen takk.

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råforing.. Bajas kan ikke spise bein, så det kommer ikke til å bli noe rå fôring i mitt hjem så lenge han lever, men har veldig lyst til å forsøke det dendagen han går til evige jaktmarker. Men da kommer jeg til å kjøpe inn kjøtt/bein fra disken i sverige. Jeg vil ikke ta sjansen på å gi kjøtt som ikke er godkjent som menneske mat rått til min hund.. greit de er åtsel etere, men endog.. mange av disse dyrene som går til dyremat produksjon kommer fra kyr som har fått store doser antibiotika deretter avlivet, regner med at dette blir borte i tørrfôr produksjonen, men de blir hvertfall ikke borte når det er like rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg bare kom til å tenke på. Ang innholdet i "billigfor" kontra de andre. Er det bare merket som gjør foret dyrt (RC, Eukanuba etc), eller er det noe med innholdet å gjøre? Sunn mat for mennesker koster veldig ofte mer enn usunn mat... Lages de på samme råstoffer (aner ikke hvordan tørrfor blir framstilt...), eller er det noe forskjell der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... hvis du tenker deg litt om så lever ikke hunder/ulver av rent kjøtt. De er avhengig av innvoldene, der de finner mange tilleggsnæringstoffer som plante-eterene har spist. Lever hunden kun av "biff", får den ikke de næringsstoffene den trenger (ikke det at jeg vet HVA som mangler o.l.)...

Det var det alle trodde i lange tider, men det er faktisk *ikke* tilfelle. Ulver går ikke primært etter magesekken for der er det fiber eller "tilleggsnæringsstoffer". En ulv, eller en hund, som lever kun på kjøtt og bein lever et lykkelig liv - et meget lykkelig liv vil jeg påstå :ahappy:

Råforing.. Bajas kan ikke spise bein, så det kommer ikke til å bli noe rå fôring i mitt hjem så lenge han lever, men har veldig lyst til å forsøke det dendagen han går til evige jaktmarker. Men da kommer jeg til å kjøpe inn kjøtt/bein fra disken i sverige. Jeg vil ikke ta sjansen på å gi kjøtt som ikke er godkjent som menneske mat rått til min hund.. greit de er åtsel etere, men endog.. mange av disse dyrene som går til dyremat produksjon kommer fra kyr som har fått store doser antibiotika deretter avlivet, regner med at dette blir borte i tørrfôr produksjonen, men de blir hvertfall ikke borte når det er like rått.

Det at Bajas ikke kan tygge bein betyr ikke at du ikke kan fôre ham rått - V&H f.eks. Og jeg trodde heller ikke det var lov å bruke antibiotikabehandlede dyr i norsk matproduksjon? eller? Og tørrfôr produksjonen - ja der snakker du iallefall om å tilsette *mye* kjipe komponenter i maten til hundene, men du har rett i at mye forsvinner i denne produksjonen - omtrent alt som er naturlig for hunden.

Jeg har venner (som råfôrer) som passet en hund som bare kunne spise tørt. Guess what...et lite forsøk med rått kjøtt funket som bare det - og bein som den ikke kunne få - guess what - det var bare å finne den rette størrelsen på beinet så lærte den å tygge ordentlig.

Jeg sier ikke at man skal råfôre uansett - selv om det sikkert kan virke slik.. :ahappy: men jeg syns jo det er meget betenkelig hvis man i dag ender opp med hunder som ikke skal kunne spise maten kroppen deres er designet for. På tross av store raseforskjeller så er det omtrent null i forskjell på fordøyelsessystemet på ville ulver og Trofast den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å stille meg noget tvilende til at selv såkalte kvalitetsfor er like bra som f.eks. Vom og hundemat. Er det ingen som har stusset over den lange holdbarhetstiden på tørrforet? Selv med en fettprosent på 20%, så er holdbarheten 1-1;5 år.. Hva slags konserveringsmidler er det tilsatt forene, for å unngå harskning over så lang tid? Når man i tillegg tar i betraktning at foret gjerne blir oppbevart i romstemperatur..

Ehm, tørrforet har jo lang holdbarhetstid fordi det er tørket og presset såpass at all fuktighet forsvinner.

MEN, holdbarhetsdatoen gjelder som regel kun i lukket tilstand. Åpner man forsekken vil holdbarheten redusere betraktelig.

Dette gjelder jo flere varer.

Dessuten anbefales det jo at tørrforet ikke skal stå i rom-temperatur men derimot i et litt kjøligere kott, der det gjerne heller ikke utsettes for for mye sollys.

Det samme gjelder jo krydder. Bør stå mørkt og kjølig og IHVERTFALL ikke over komfyren. Men mange av dagens kjøkken har nettopp krydderhylla rett over komfyren.

Se feks på Tine sin sjokolade-melk. Trenger ikke engang stå kaldt så lenge den er lukket. Hvorfor? Fordi den er høypasteurisert og septisk pakket.

Så fort man åpner den må den stå kaldt og får også utelukket en mye kortere holdbarhetsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se feks på Tine sin sjokolade-melk. Trenger ikke engang stå kaldt så lenge den er lukket. Hvorfor? Fordi den er høypasteurisert og septisk pakket.

Så fort man åpner den må den stå kaldt og får også utelukket en mye kortere holdbarhetsdato.

Og det skremmer meg litt.. (men jeg gir bikkja tørrfôr innimellom alt annet, og jeg drikker også sjokomelk..)

Lotta: i teorien kan hunder få de proteinene den trenger fra egg, fett fra planter og karbohydrater fra planter. Så i teorien klarer kanskje du å tenke deg til at det går an? Problemet er proteinene; katter er obligate kjøttetere fordi de trenger proteinet taurin som kun finnes i kjøtt. Hunder trenger ikke dette, og kan derfor få sine proteinbehov dekket på andre måter enn akkurat gjennom kjøtt, for eksempel gjennom egg. Planter inneholder også noe protein, forresten. Fett finnes i planter og karbohydrater, som hunder egentlig ikke trenger (forutsatt at de får mer enn 33% protein i kosten) finnes også i planter. Jeg tviler på at det er anbefalt å gi hunden vegetarkost, men det er vel mest pga proteinkildene, og det er ikke bra for hunder å få store mengder med egg over lengre tid. Men det er selvsagt fullt mulig å lage et fôr uten kjøtt i. Vegankost, derimot, tror jeg ville vært vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel nevnt det før - aner ikke om det var i denne diskusjonen eller en annen - men jeg forsøkte jo nå et halvt års tid å fôre min hund på såkalt ferskfôr som skal være et fullfôr for hund. I løpet av dette halvåret har jeg flere ganger forsøkt å finne en forklaring på hvorfor min hund har hatt sånn vanskelig pels (noe jeg ikke har vært vant til tidligere så lenge hun gikk på tørrfôr). Jeg lanserte alle mulige forklaringer jeg - fra løpetid med dertil dårlig gjenvekst på pelsen, været, fuktig vær - alt for tørt vær... for mye trening, for lite trening - psykiske traumer pga at den andre hunden døde tidlig i vår... ja, jeg forsøkte å bortforklare denne ekle og dårlige pelsen med alt annet enn at min hund ikke fungerte på dette fôret - for det kunne umulig være DET som var årsaken ? "Alle" roper jo over seg i fistel over kvaliteten på det, så da måtte jo DET være bra.

Nå har jeg i kun 14 dager kun fôret min hund på det vanlige tørrfôret igjen - tilsatt litt ekstra solsikkeolje (som jeg alltid har brukt), og under over alle under... allerede nå merker jeg forskjell på pelsen. HUn har gått ei uke uten børsting UTEN at det faktisk har blitt floker i pelsen. Da hadde hun gått mye med sele den siste uka - også i regnvær (det tover gjerne fort en lang pels) - og likevel var det ikke blitt tover i pelsen... Dette kunne jeg faktisk ikke gjøre nå i vår - jeg måtte fram med børsten opptil flere ganger i uka faktisk, for å holde flokene i sjakk.

Ut fra mitt "omfattende" forsøk kan jeg da konkludere med at det tørrfôret jeg bruker til min hund er langt bedre FOR MIN HUND enn det ferskfôret som liksom skal forestille å være fullfôr ! Og dere som er "omvendt" og hevder at ferskfôr er det eneste saliggjørende for en hund: har dere langhårshunder ?

... forresten - en liten digresjon: Jeg innrømmer at det kommer mer ut bak med tørrfôret enn med ferskfôret... Man skulle jo da tro at hunden ikke tar opp så mye av det fôret den spiser - men spiller egentlig det noen rolle bare den tar opp DET DEN SKAL for at den skal ha bra pels og ellers god kondisjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det skremmer meg litt.. (men jeg gir bikkja tørrfôr innimellom alt annet, og jeg drikker også sjokomelk..)

OT. men hvorfor skremmer det deg? sjokolademelka blir ikke bare pasteurisert på 94 grader men blir i tilegg aseptisk pakket (glemte en A i det forrige innlegget) noe som vil si at det ikke kommer luft til når melka blir tappa på kartonger. Alt foregår i lukket rørsystem, fra tank til kartong. Så ingen fremmede bakteriekulturer skal slippe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: i teorien kan hunder få de proteinene den trenger fra egg, fett fra planter og karbohydrater fra planter. Så i teorien klarer kanskje du å tenke deg til at det går an?

Sorry Huldra, i teorien kan man jo tenke seg så mangt - spørsmålet var hvor du tar det fra at hunder i PRAKSIS kan fungere på vegetabilsk mat...

Problemet er proteinene; katter er obligate kjøttetere fordi de trenger proteinet taurin som kun finnes i kjøtt. Hunder trenger ikke dette, og kan derfor få sine proteinbehov dekket på andre måter enn akkurat gjennom kjøtt, for eksempel gjennom egg.

Gidder du å forklare meg hvordan og når "egg" ble vegetabilsk, egentlig?

Planter inneholder også noe protein, forresten. Fett finnes i planter og karbohydrater, som hunder egentlig ikke trenger (forutsatt at de får mer enn 33% protein i kosten) finnes også i planter. Jeg tviler på at det er anbefalt å gi hunden vegetarkost, men det er vel mest pga proteinkildene, og det er ikke bra for hunder å få store mengder med egg over lengre tid. Men det er selvsagt fullt mulig å lage et fôr uten kjøtt i. Vegankost, derimot, tror jeg ville vært vanskeligere.

Nå handlet ikke utsagnet ditt om innholdet i vegetabilske råvarer (som vi jo vet kan variere ganske betraktelig også, både når det gjelder vitamin-, vann-, protein-, karbohydrat-, mineral-, fett- og fiberinnhold), men om hunder altså kan fungere "fint" på det. Det hjelper som kjent fint lite hva maten inneholder hvis ikke fordøyelsessystemet kan nyttegjøre seg det, ikke sant???

OT. men hvorfor skremmer det deg? sjokolademelka blir ikke bare pasteurisert på 94 grader men blir i tilegg aseptisk pakket (glemte en A i det forrige innlegget) noe som vil si at det ikke kommer luft til når melka blir tappa på kartonger. Alt foregår i lukket rørsystem, fra tank til kartong. Så ingen fremmede bakteriekulturer skal slippe til.

Det folk flest er redd for er jo ting de ikke vet noe om ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du å forklare meg hvordan og når "egg" ble vegetabilsk, egentlig?

Sorry Lotta, det eneste jeg gidder forklare deg, er at egg ikke er kjøtt. Vegankost er noe helt annet enn vegetarkost, men mulig du ikke visste det? Og joda, hunder kan nyttegjøre seg egg, men mulig du ikke visste det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har lært, så kan hunder leve fint på vegetarkost (i motsetning til katter), og planter har ikke innvoller; ergo er de ikke avhengige.

Mulig du har fortrengt dette utsagnet?

Sorry Lotta, det eneste jeg gidder forklare deg, er at egg ikke er kjøtt. Vegankost er noe helt annet enn vegetarkost, men mulig du ikke visste det?

Det eneste du "gidder å forklare meg" er det alle vet, Huldra - det vi ikke vet, som du påstår at "du har lært" er at hunder kan leve fint på vegetarkost. Jeg vil gjerne vite hvem som har lært deg det.

Tusen takk.

Og joda, hunder kan nyttegjøre seg egg, men mulig du ikke visste det heller..

Ingen her betviler at hunder kan nyttegjøre seg egg - jeg spør når egg ble vegetarkost, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har fortrengt dette utsagnet?

Det eneste du "gidder å forklare meg" er det alle vet, Huldra - det vi ikke vet, som du påstår at "du har lært" er at hunder kan leve fint på vegetarkost. Jeg vil gjerne vite hvem som har lært deg det.

Tusen takk.

Ingen her betviler at hunder kan nyttegjøre seg egg - jeg spør når egg ble vegetarkost, jeg...

Ehh..jeg tror kanskje du blander sammen litt her kanskje..?

Veganisme = et kosthold helt fritt for alle animalske produkter

Vegetarisme = de som utelukker kjøtt og fisk, men ikke animalske produkter som f.eks egg, melk, rogn etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh..jeg tror kanskje du blander sammen litt her kanskje..?

Veganisme = et kosthold helt fritt for alle animalske produkter

Vegetarisme = de som utelukker kjøtt og fisk, men ikke animalske produkter som f.eks egg, melk, rogn etc

Artig forsøk! Skal vi slå oss på "Norsk Vegetarforenings" definisjon av "vegetarkost", kanskje?

"Mennesker som ikke spiser kjøtt eller fisk er vegetarianere.... "

Og jeg er fortsatt nysgjerrig på hvor Huldra har lært at hunder "klarer seg fint på vegetarkost"... Veldig nysgjerrig, eller kanskje du har noen fine oppskrifter på beviselig vellykkede hundematmenyer komponert etter enkle, lakto-ovovegetabilske prinsipper selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig forsøk! Skal vi slå oss på "Norsk Vegetarforenings" definisjon av "vegetarkost", kanskje?

"Mennesker som ikke spiser kjøtt eller fisk er vegetarianere.... "

Og jeg er fortsatt nysgjerrig på hvor Huldra har lært at hunder "klarer seg fint på vegetarkost"... Veldig nysgjerrig, eller kanskje du har noen fine oppskrifter på beviselig vellykkede hundematmenyer komponert etter enkle, lakto-ovovegetabilske prinsipper selv?

Og hvordan ekskluderer det egg? :) Eller er det sånn at hunder har en annen definisjon av vegetarmat, enn mennesker? "Hunder som ikke spiser kjøtt eller fisk eller egg er vegetarianere.." :) Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan ekskluderer det egg? :) Eller er det sånn at hunder har en annen definisjon av vegetarmat, enn mennesker? "Hunder som ikke spiser kjøtt eller fisk eller egg er vegetarianere.." :P Haha!

HVOR HAR DU DET FRA AT HUNDER KAN LEVE FINT PÅ VEGETARMAT, HULDRA?

(Jeg gir sånn sett blaffen i om dietten er vegan (dvs ikke inneholder noen matvarer av animalsk opprinnelse), lakto-vegetabilsk (inkl melk og melkeprodukter som ost) eller lakto-ovovegetabilsk kost (inkluderer også egg i tillegg til det som er nevnt ovenfor - tror ikke engang det spiller noen rolle om det er undulat- eller strutseegg, jeg, men det er kanskje litt mer diffust foreløpig om det inkluderer fiskeegg, og ev froskeegg :)...)). Er cluet nå blitt om hunder kan leve på egg?

Du har jo utbasunert at du har "lært" at hunder kan leve "fint" på vegetarisk kost - så jeg ser fram til et menyforslag!

Håper på at det snart kommer økologisk hundemat jeg (førrfôr) :x

Magnussons har ihvertfall økologiske hundekjeks - og det er jo en start, ihvertfall :x

http://www.hundmat.com/shop/dept.aspx?grou...p=1&lng=SWE

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVOR HAR DU DET FRA AT HUNDER KAN LEVE FINT PÅ VEGETARMAT, HULDRA?

(Jeg gir sånn sett blaffen i om dietten er vegan (dvs ikke inneholder noen matvarer av animalsk opprinnelse), lakto-vegetabilsk (inkl melk og melkeprodukter som ost) eller lakto-ovovegetabilsk kost (inkluderer også egg i tillegg til det som er nevnt ovenfor - tror ikke engang det spiller noen rolle om det er undulat- eller strutseegg, jeg, men det er kanskje litt mer diffust foreløpig om det inkluderer fiskeegg, og ev froskeegg :)...)). Er cluet nå blitt om hunder kan leve på egg?

Du har jo utbasunert at du har "lært" at hunder kan leve "fint" på vegetarisk kost - så jeg ser fram til et menyforslag!

Enig - den dokumentasjonen vil jeg også se, for det hadde vært interessant lesing for en (meg :) ) som er overbevist om at råfôring er det beste for hunden uansett hva andre måtte mene.

Hvorfor skal må ha hunder på vegetarkost? Det forundrer meg mye at det praktiseres. Jeg har også "litt" problemer med å skjønne hvordan enkelte hunder ikke kan tåle å spise rått når det er det kroppen deres er skapt for. Og om man nå skal ha hunder på vegetarkost er det en gazillion ting man må jevnlig sjekke, bl.a..

-B12 verdier

-jevnlige urin-prøver da hunder på vegetarkost er mer utsatt for urinveisbetennelser

-finne en veterinær som kan vegetarkost for hund (det kan ikke være mange som vil anbefale dette vil jeg tro/håpe

Det er også svært vanskelig å få hunder til å leve sunt på veggis-kost. Det er ikke uvanlig at de får problemer som ekstrem røyting, diare, lavt energinivå, mm. Noen hunder må ha animalsk protein, andre klarer seg på soyabastert protein (men er nå soya så sunt som vi er "oppdratt" til å tro?).

Sist men ikke minst: Hunden er ikke lagd for å spise et slikt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vi sier at hvis du hadde hatt et eneste saklig argument å komme med så hadde du slengt det i fleisen på meg med den største fornøyelse, jeg! :P

Du kan si hva du vil, Lotta, det hjelper liksom ikke. :x

Enig - den dokumentasjonen vil jeg også se, for det hadde vært interessant lesing for en (meg :) ) som er overbevist om at råfôring er det beste for hunden uansett hva andre måtte mene.

Hvorfor skal må ha hunder på vegetarkost? Det forundrer meg mye at det praktiseres. Jeg har også "litt" problemer med å skjønne hvordan enkelte hunder ikke kan tåle å spise rått når det er det kroppen deres er skapt for. Og om man nå skal ha hunder på vegetarkost er det en gazillion ting man må jevnlig sjekke, bl.a..

-B12 verdier

-jevnlige urin-prøver da hunder på vegetarkost er mer utsatt for urinveisbetennelser

-finne en veterinær som kan vegetarkost for hund (det kan ikke være mange som vil anbefale dette vil jeg tro/håpe

Det er også svært vanskelig å få hunder til å leve sunt på veggis-kost. Det er ikke uvanlig at de får problemer som ekstrem røyting, diare, lavt energinivå, mm. Noen hunder må ha animalsk protein, andre klarer seg på soyabastert protein (men er nå soya så sunt som vi er "oppdratt" til å tro?).

Sist men ikke minst: Hunden er ikke lagd for å spise et slikt kosthold.

Jeg er helt enig, men det betyr ikke at hunder ikke KAN leve på vegetarkost. Vi KAN jo også leve på McDonalds, men vi gjør det ikke, fordi det ikke er så lurt. Dette ble jo en helt annen sammenligning, men du skjønner hva jeg mener? :)

Det jeg har lært, er at hunder ikke er obligate kjøtt-etere, slik katter er. Det var vel hele poenget mitt, og at de kan, til nøds, leve på vegetarkost. Antar det ikke er taurin du tenker på når du sier at noen hunder trenger kjøtt-protein, eller er det det? Jeg har ikke hørt om noe slikt før, nemlig.. :x

Selvsagt vil vel de fleste hunder være mer fornøyde med biff til middag enn raspa gulrot, for å sette det litt på spissen. Tilbake til dine meninger ang fôring; jeg er også enig i at råfôring må være noe av den beste måten man kan fôre hunden sin på, men jeg går ikke av veien for å gi hunden tørrfôr heller. Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg fôrer rått, for det gjør jeg som nevnt ikke, men bruker V&H, pluss litt ekstra ingredienser, bla ris og olje. Og så får hun tørrfôr til "snacks". Og jeg ser jo hun er overlykkelig for å få maten sin, mye mer enn hun var før da hun gikk på tørrfôr. Men jeg har også opplevd en hund som har gått lei av V&H, og som nå knasker tørrfôr med største apetitt. Hunden fikk også kløe av V&H, eierne antok det var proteinene som gjorde det. Noen tanker ang det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si hva du vil, Lotta, det hjelper liksom ikke. :P

Nei, selvsagt får jeg ikke noe ordentlig svar av deg - det hadde jeg heller ikke forventet (da måtte du jo ha uttalt deg om noe du har greie på, ikke sant?) :whistle: - og kanskje til og med kommet med en kildehenvisning eller et sitat... :P

Jeg er helt enig, men det betyr ikke at hunder ikke KAN leve på vegetarkost. Vi KAN jo også leve på McDonalds, men vi gjør det ikke, fordi det ikke er så lurt. Dette ble jo en helt annen sammenligning, men du skjønner hva jeg mener? :P

Nå er du virkelig ute og sykler! Du påstår altså i et innlegg her at hunder kan leve fint på vegatarkost... Mens du egentlig mener at de (hvis de er heldige og får rett type vegetardiett) kan overleve på det??? Nå er det jo gjort noen uvitenskapelige studier som antyder at vi faktisk IKKE kan leve på McDonalds-mat heller, særlig lenge - men du vil kanskje ikke "go there"?

Det jeg har lært, er at hunder ikke er obligate kjøtt-etere, slik katter er. Det var vel hele poenget mitt, og at de kan, til nøds, leve på vegetarkost. Antar det ikke er taurin du tenker på når du sier at noen hunder trenger kjøtt-protein, eller er det det? Jeg har ikke hørt om noe slikt før, nemlig.. :P

Nettopp, hunder kan ikke leve "fint på vegetarkost", likevel - det var bare noe du sa for å forvirre oss!

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...