Gå til innhold
Hundesonen.no

MH, FA eller Karaktertest?


Huldra

Recommended Posts

Som overskriften sier; hva skal jeg velge? Jeg har altså en springer på 2 år, som skal testes. Har prøvd å satt meg litt inn i de forskjellige tingene, men er litt usikker på hva jeg skal velge? Og kanskje jeg skal velge mer enn en ting? Faren har tatt MH, så det er kanskje logisk å ta det? Eller får jeg en mer grundig beskrivelse hvis jeg velger karakter-test? FA er kanskje for mer bruks? Eller?

Det skal ikke "brukes" til noe spesielt, hun skal ikke inn i noe bruks eller noe som krever at hun er testet, jeg gjør det fordi jeg er nysgjerrig, og fordi oppdretter sikkert ville satt pris på å få vite hvordan kullet ble mentalt. Alle de forskjellige arrangeres ganske i nærheten av meg, så reising og slike ting trenger jeg ikke ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Om du vil ha en beskrivelse av hunden din til bruk i videre trening så er karaktertest bortkastet, mener jeg.

Jeg har forstått det slik at du ikke har en så tøff hund?? Så da vil jeg nok annbefale MH ettersom den ikke er så skremmende som en FA.

En mh er en mental beskrivelse for unghunder, det fins ikke "feil/riktig". En FA er en Test så du får "poeng" på og er opprinlig laget for å skille klinten fra hveten når det gjelder tjenestehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en beskrivelse av hunden din til bruk i videre trening så er karaktertest bortkastet, mener jeg.

Jeg har forstått det slik at du ikke har en så tøff hund?? Så da vil jeg nok annbefale MH ettersom den ikke er så skremmende som en FA.

En mh er en mental beskrivelse for unghunder, det fins ikke "feil/riktig". En FA er en Test så du får "poeng" på og er opprinlig laget for å skille klinten fra hveten når det gjelder tjenestehunder.

Tøff og tøff.. det vet jeg jo ikke enda, hehe. :blink: Neida, har hørt av andre spanielfolk at hun ikke er noen pyse, og at hun ville bestått noe sånt helt fint. Ut i fra det jeg har sett (nå sammenligner jeg henne med andre springere, bare så det er sagt), så er hun slett ikke av den mest pysete sorten, men hun er jo ikke "tøff" som en skikkelig brukshund, heller.

Det har vært flere situasjoner som hun har taklet bedre enn andre springere, og som hun ikke har syntes har vært noe skummel, mens andre har vært skeptisk, eller direkte redd. (Ikke at jeg kan trekke noen klare linjer til bestemte moment i en sånn løype, men likevel.) Og så har det vært ting hun har generelt vært mer skeptisk til enn springere flest, men men.. Det er jo nettopp derfor det ville vært så spennende å teste henne. MH'en blir jo bare bestått/ikke bestått, men får man noe mer konkret i en FA? Tenker på om man får mer "beskrivelse" av hvordan mentaliteten er? Jeg kommer jo ikke til å ta en FA for å få henne godkjent som noe, men det ville vært mer interessant om man fikk et ark hvor det stod litt mer enn bare godkjent/ikke godkjent. :rolleyes:

Hvorfor mener du karaktertest er bortkastet, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hvorfor mener du karaktertest er bortkastet, forresten?

Pga den har så få momenter og går over så kort tid at det er umulig å danne seg ett godt nok bilde av hunden til å kunne gi råd evt forstå seg på personligheten til hunden.

Anngående det med "tøff" så kan det være jeg har blandet med en annen springer jeg har lest om, derfor det var spørsmåltegn bak :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga den har så få momenter og går over så kort tid at det er umulig å danne seg ett godt nok bilde av hunden til å kunne gi råd evt forstå seg på personligheten til hunden.

Anngående det med "tøff" så kan det være jeg har blandet med en annen springer jeg har lest om, derfor det var spørsmåltegn bak :P

Neida, den generelle oppfatning her på sonen, er at Tulla ikke er tøff, så jeg tror ikke du blander med noen. :blink:

Da står jeg altså igjen med FA eller MH.. sitter og leser på de forskjellige momentene, og prøver å skjønne forskjellen. Det er jo noen forskjeller, men det er vanskelig å velge likevel. Hvis jeg skulle finne på å velge begge deler, bør jeg vente lenge mellom hver gang? Og hva vil "lenge" si? En mnd, et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en MH, hvis hun gjorde det bra der - ville jeg ventet litt og tatt en korning i Sverige.

K-test, er som Jeanette sier, bare å blåse i.

Hvorfor i Sverige? Og korning er det samme som FA eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre får man ikke gjöre korning i Sverige på andre raser enn brukshundsraser fra 1.1.2007

Korning og FA ligner nok litt på hverandre, men på korningen får hunden poeng. Den må ha oppnådd minst 300 (av 600p) p og ha bra tilgjengelighet og väre skuddfast for å få tittelen Korad. Den må også ha gjennomgått en eksteriörbeskrivelse for å få det gk samt väre fri på hofter og albuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i Sverige? Og korning er det samme som FA eller?

Korning finnes bare i Sverige, og ja - det er så og si det samme som FA. Bare at du får KORAD tittel forran stamtavlenavnet, om hunden din gjør super-test.

Dessverre får man ikke gjöre korning i Sverige på andre raser enn brukshundsraser fra 1.1.2007

Åhh... Takk takk, da lærte jeg noe nytt i dag igjen. Hvor er oversikten over det de mener er bruksraser?

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er MH også kun for brukshunder, og hvor får man tatt slike? Hva må hunden gjennom på en slik test, og hvordan dømmes den?

Du kan jo sjekke ut linken... Står en del info der.

Det er en svensk side som heter Genetica Der er det en del å lese om MH og hunders mentaliet + en masse annet smått og godt

EDIT:

Dette er vel de som regnes som bruksraser i sverige?

*Australian shepherd

*Australian cattledog

*Bearded collie

*Beauceron

*Boxer

*Bouvier

*Briard

*Dobermann

*Collie långhårig

*Collie korthårig

*Hollandse herdershond långhårig

*Hollandse herdershond korthårig

*Hollandse herdershond strävhårig

*Hovawart

*Kelpie

*Riesenschnauzer svart

*Riesenschnauzer p&s

*Rottweiler

*Schäfer

*Groenendael

*Laekenois

*Malinois

*Tervueren

*Svart terrier

*Working kelpie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra jeg synes også absolutt MH! For du behøver vel ikke en FA?

Liv-Irene - har du planer om å kjøre små basenjier gjennom en MH? Sikkert ganske interessant det tror jeg. Har noen ganger tenkt på å kjøre lille basenji på det - men jeg vet hvordan hun ville reagere på en del av det ("Lek? Sa du LEK!!!? Talking to me? Er du frekk? Skal du ha deg en i skrittet eller?" = oversatt basenji kommentar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korning finnes bare i Sverige, og ja - det er så og si det samme som FA. Bare at du får KORAD tittel forran stamtavlenavnet, om hunden din gjør super-test.

Norskeide hunder får ikke denne tittelen offisielt registrert, da den ikke er godkjent av NKK. Men den er selvfølgelig like mye verdt for raseklubber og avlsarbeid - den vil bare aldri komme på stamtavla og andre offisielle papirer.

Bare som en heads up for de som måtte tenke på å dra til Sverige kun for å få tittelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australian Cattledog

Australian Shepherd

Beauceron

Belgisk vallhund

Bouvier Des Flandres

Boxer

Briard

Collie

Dobermann

Hollandse Herdershond

Hovawart

Kelpie

Riesenschnauzer

Rottweiler

Schäfer

Svart Terrier

For å gjöre MH (som er åpent for alle registrerte hunder), kan du kontakte raseklubben din eller en brukshundsklubb som ikke ligger så langt fra der du bor. Gå inn på SBK og titt. Siden er litt vanskelig å bli klok på men leter du litt så finner du nok en oversikt over alle klubber.

Du får nok dessverre regne med at det kan ta litt tid for deg å få plass da klubbens egne hunder samt brukshunder har försterett.

Årsaken til at jeg foreslo Genetica er at man kan gå inn på sin egen rase og se hvordan hundene av samme rase bruker å reagere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Guest Dratini
Norskeide hunder får ikke denne tittelen offisielt registrert, da den ikke er godkjent av NKK. Men den er selvfølgelig like mye verdt for raseklubber og avlsarbeid - den vil bare aldri komme på stamtavla og andre offisielle papirer.

Bare som en heads up for de som måtte tenke på å dra til Sverige kun for å få tittelen...

Du får tittelen godkjent på norskeide hunder (dvs av brukshundraser). Sjekk inne på dogweb'n til nkk og på rasen Hovawart, regnr 09589/00, 05422/02, 12970/01. Samt at denne hunden, S55937/2003, kun mangler exteriørbeskrivningen, så da får vi jo se om det blir registrert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-testen kan jo være "kjekk å ha" som meritt på hunden din, men du får egentlig ikke vite så mye om den, annet enn at den ikke freaker ut på skudd. Det er en veldig liten og lett løype den skal igjennom.

MH-testen er jo mye mer omfattende, og gir en beskrivelse av hunden din. Anbefaler deg å melde på en slik en (dvs melde på mange, og krysse fingre). Dersom du klarer å finne tester av hele kull som har et par plasser til overs, er det lettere å komme med på de ofte.

Så melder du henne på en FA eller Korning om et par års tid (før hu fyller 4 er det vel de skal testes?). Så får du også se hvordan utviklingen hennes har vært. Slikt kan være spennende.

Mentaltester er alltid spennende. Og man kan lære en god del nytt om egen hund som oftest. Dessuten er det jo moro om hunden har bestått en FA eller Korning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tittelen godkjent på norskeide hunder (dvs av brukshundraser). Sjekk inne på dogweb'n til nkk og på rasen Hovawart, regnr 09589/00, 05422/02, 12970/01. Samt at denne hunden, S55937/2003, kun mangler exteriørbeskrivningen, så da får vi jo se om det blir registrert...

OK, da har min kilde blitt fortalt feil. Hun har korad fra Sverige, men fikk beskjed fra NKK om at den ikke var godkjent i Norge da hun ville ha den registrert på hunden sin. Hennes rase går vel ikke under brukshundrase, men jeg ser ikke helt forskjellen. Bestått burde da være bestått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...