Gå til innhold
Hundesonen.no

Holde i noe mens aktivitet


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg prøve å få hunden til å holde fast på noe mens jeg gir den kommandoer. Feks. den holder en leke i munnen, og jeg sier SITT. da slipper den leken først og så setter seg. Det samme ute. Hvis jeg vil ha oppmerksomheten til hunden så slipper den det den har i munnen først før den vier sin fulle oppmerksomhet til meg. Så ser jeg hunder med apporter munnen. De gjør forskjellige ting samtidig. Og hopper over hinder osv. Hvordan kan man få hunden til å holde fast noe og gjøre noe samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du lære inn hunden å holde fast på apporten og ikke slippe før den får kommando/tegn til det. Dette kan gjøres på amnge måter, alt etter hvordan du trener. Når hunden så kan det begynner du gradvis med hva du gjør. Gå et par skritt med hunden mens den bærer på apporten, belønn. Gå tre meter med hunden mens den bærer på apporten, belønn. Få oppmerksomheten mens den bærer på apporten, belønn. Si sitt mens hunden bærer på apporten, belønn. Rop på hunden mens den bærer på apporten, belønn. Cluet er altså å lære inn kommandoene "hold" og "slipp" sånn at de virkelig fungerer, deretter begynne gradvis med ting hunden skal gjøre mens den bærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å holde fast kan du trene inn for seg selv. Dette er en øvelse i seg selv. når hun holder apporten og slipper den kan du ganske enkelt bare putte den inn i munnen på henne igjen, også sier du f.eks "holde fast". Det er lurt å ha en egen kommando for å golde fast. Det du burde begynne med er å sette henne på en innkalling med apportbukken i minn, så går du noen skritt ifra, også kaller du henne inn med apporten i munn :) tren på lengre og lengre avstander. Senere kan du begynne å kreve ting som at hun f.eks skal hoppe med den og alt :D men først må man lære inn "holde fast" som jeg kaller det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær henne at du kun belønnner sitt'ene, dekk'ene osv hvis hun fortsatt holder apportbukken i munnen. Sitt foran hunden, og ha også hunden din sittende foran deg. Ta en pølsebit etc i den ene hånden og hold den mot kneet, og hold apportbukken foran hunden med den andre. Vent til hunden griper apportbukken selv, og dersom den slipper apportbukken, så snapper du til deg apportbukken og godbiten og holder de bak ryggen med et glis om munnen (jeg sang også en "erte sang" til Cita, kun for at hun skulle forstå at jeg ikke var "sinna"). Ta så frem apportbukken og godbiten igjen, og hold godbiten på kneet ditt og apportbukken foran hunden. Nå vil det kanskje ta litt tid før hunden griper apportbukken, men når den gjør det venter du en liten stund før du roser den. For hunden din vil denne gangen mest sannsynlig ikke slippe den fordi den vet at dersom den gjør det, så fjerner du både godbiten og apportbukken. Cita forstod det første gangen. Så kan du ha hunden sittende foran deg og når den griper apportbukken dingler du med en pølse foran snuten på den. Den vil mest sannsynlig ikke slippe, men dersom det skulle skje, så snapper du til deg apportbukken som falt i bakken og pølsen og tar de bak ryggen med det samme lure smilet om munnen. Så kan du gjøre det på samme måte når du kommanderer hunden til å endre stilling (f.eks fra sitt til dekk). Dersom hunden spytter ut apporten snapper du den til deg sammen med godbiten, og hunden får ingen belønning. Da vil det ta max 3 repetisjoner før den kan forandre stilling uten å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klikkertrening er bæsj :D neida.... bare min mening

Haha, det var da også en måte å si det på! Hvorfor synes du det? Eller burde vi ikke plapre videre om dette under denne topicen? Hmms - sikkert blitt diskutert før også *søke litt rundt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...