Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksamen og legeerklæring

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Jeg sliter veldig med hodepine, og noen dager (flere dager på rad også), så har jeg så vondt at jeg så vidt klarer å komme meg opp av senga og gå på do liksom. Og nå nærmer jo eksamen seg, og jeg kan komme opp i muntlig eksame. Men hva om jeg skal få et slikt hodepineanfall? Og får legeerklæring?

Stryker jeg? Eller hva skjer?

Uansett om jeg får presset meg til skolen da, så klarer jeg ikke tenke på en måte, så stryke gjør jeg uansett da. Og er jo redd for at jeg skal stryke på eksamen. (gleder meg jo til skolen neste år).

Skrevet

Dersom du er syk på eksamensdagen, må du få levert legeerklæringen så tidlig som mulig samme dag, og da vil du få en ny sjanse ut på høsten igjen. Var i hvert fall det jeg husker at vi fikk beskjed om..

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det er på videregående (om det er det du går på?)

Men på universitetet er det hvertfall slik at man med legeerklæring får ta eksamen på nytt, uten å bruke opp et av forsøkene sine.

Skrevet

Ja er videregående.

Er vel 8 som blir trekt ut.

Så da må jeg ta det igjen senere uansett da? Da vet jo ikke de om jeg står så jeg kan komme inn neste år da. Så hva skjer om jeg skulle stryki da?

Skrevet

Kvonteeksamen blir som regel arrangert tre uker etter ordinær eksamen. Lege må oppsøkes samme dag som eksamen, og legeerklæringen skal leveres innen tre dager tilbake til skolen.

Skrevet

Jeg var syk på skriftlig eksamen. Måtte levere legeerklering samme dag, og den måtte vært fra den dagen eksamen ble holdt. Etter det skjer det ingen ting, det blir som akkurat du ikke har kommet opp..:P

Skrevet
Jeg var syk på skriftlig eksamen. Måtte levere legeerklering samme dag, og den måtte vært fra den dagen eksamen ble holdt. Etter det skjer det ingen ting, det blir som akkurat du ikke har kommet opp..:P

Var dette på ungdomskolen eller Videregående?

Var ei venninne som var syk på ungdomskolen, og ho slapp å ta det igjen. Men er så usikker på reglene på videregående.

Skrevet
Var dette på ungdomskolen eller Videregående?

Var ei venninne som var syk på ungdomskolen, og ho slapp å ta det igjen. Men er så usikker på reglene på videregående.

Pernille sin var Ungdomsskolen :P

Skrevet
Pernille sin var Ungdomsskolen :P

Hm. da er jeg like langt.

MÅ vite med sikkerhet. Og hvertfall om det holdes igjen i ferien. Er jo mulig jeg er borte da liksom.,

Nei, jeg hater hodepina. At den skal ødelegge så mye.

Skrevet
Hm. da er jeg like langt.

MÅ vite med sikkerhet. Og hvertfall om det holdes igjen i ferien. Er jo mulig jeg er borte da liksom.,

Nei, jeg hater hodepina. At den skal ødelegge så mye.

Ringskolen, utdanningsdirektoratet?

Skrevet

Skulle du være syk på eksamensdagen, så må du deg en legeerklæring og leverer den, så får du ny eksamen på høsten.

Skrevet
Skulle du være syk på eksamensdagen, så må du deg en legeerklæring og leverer den, så får du ny eksamen på høsten.

Men da har jeg allerede blitt tatt inn på skole, så hva om jeg skulle stryke på den eksamenen?

Skrevet
Men da har jeg allerede blitt tatt inn på skole, så hva om jeg skulle stryke på den eksamenen?

Spørs hva skole du skal inn på det?

Skrevet

Du kan levere legeerklæring både før og etter eksamen dersom du ikke skal møte/har møtt opp. Dersom du gjør dette vil du få en utsettelse på eksamen slik at du tar den til høsten igjen. Det er helt ok å gjøre dette, jeg vet om flere som har gjort det på skolen min :P

Skrevet
Du kan levere legeerklæring både før og etter eksamen dersom du ikke skal møte/har møtt opp. Dersom du gjør dette vil du få en utsettelse på eksamen slik at du tar den til høsten igjen. Det er helt ok å gjøre dette, jeg vet om flere som har gjort det på skolen min :P

Men jeg skal jo gå andre året til høsten igjen (jada, jeg ligger laaangt etter) men jeg har jo blitt tatt inn så lenge jeg står i alle karakterer, og om jeg skulle utsette eksamen, så har jeg vel begynt på skolen. Så vet du hva som skjer da om jeg skulle stryke?

Skrevet
Men jeg skal jo gå andre året til høsten igjen (jada, jeg ligger laaangt etter) men jeg har jo blitt tatt inn så lenge jeg står i alle karakterer, og om jeg skulle utsette eksamen, så har jeg vel begynt på skolen. Så vet du hva som skjer da om jeg skulle stryke?

Da tror jeg ikke det skjer annet enn at du må konte/ta den på nytt igjen, men at du denne gangen bruker et av forsøkene dine. Husker ikke hvor mange man har på videregående før man må ta opp eksamen som privatist, men det er vel en eller to ganger? Men, som sagt så tror jeg ikke det er verre enn at du da må ta den på ny igjen til våren. Tror faktisk det var flere på min vgs som helt i tredjeklassen hadde eksamener å ta igjen fra førsteåret uten at det var andre konsekvenser enn at de brukte opp forsøkene sine og måtte betale avgift for å ta eksamen.

Skrevet
Da tror jeg ikke det skjer annet enn at du må konte/ta den på nytt igjen, men at du denne gangen bruker et av forsøkene dine. Husker ikke hvor mange man har på videregående før man må ta opp eksamen som privatist, men det er vel en eller to ganger? Men, som sagt så tror jeg ikke det er verre enn at du da må ta den på ny igjen til våren. Tror faktisk det var flere på min vgs som helt i tredjeklassen hadde eksamener å ta igjen fra førsteåret uten at det var andre konsekvenser enn at de brukte opp forsøkene sine og måtte betale avgift for å ta eksamen.

Okey, takk for all hjelp folkens ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...