Gå til innhold
Hundesonen.no

Siberian Husky


milie
 Share

Recommended Posts

Dette er ikke mine hunder nå, men jeg har eid de, så legger ut bilder fordet, håper det er ok..?

Kovu, en hann jeg hadde før

Kovu-03.JPG

Kovu03.JPG

Kovua.JPG

Kovuhode.JPG

Gaia's Thea, ei tispe jeg hadde før

Thea2.JPG

Thea3.JPG

Togo, en hann jeg hadde før, sønn av Thea&Kovu

Togoa.JPG

Togob.JPG

Togosol.JPG

P6020004.JPG

P6020006.JPG

P6020007.JPG

P6020008.JPG

Drako, kullbror til Togo

Drakohode2.JPG

Drakohode.JPG

Drako&Togo

DrakoTogo.JPG

Husker ikke hva denne heter nå, men iallfall sønn av Kovu

Koovubebisen.JPG

Kovubebis1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timo en 70 cm stor Siberian Husky hannhund(ja han var renraset), ikke min hund men kunne ha vært det hadde eieren tenkt seg om før hunden ble avlivet. hunden ble avlivet forde at hunden ikke trivdes på det nye bostedet :):) også glemte han å spørre om jeg ville ha hunden hos meg før det ble gjort, gud hvor skuffet jeg var då(for hunden elsket jo å være hos meg).

Timo.jpg

han var bare såå nydelig den gutten. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 4 months later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Litt raseinfo!

Siberian Husky er en middel stor renraset polar spisshund. Den stammer fra øst sibir hvor den ble brukt av nomade eskimoer som trekkhund. Den ble siden importert til USA og Canada hvor den ble videre avlet. Fordi det er en vakker hund ble den mye brukt i utstilling i Europa og USA. Den kom til Norge på 1950 tallet, og det er ilfg Norsk Siberian Husky klubb, ca 150 renrasete SH i Norge. Her blir den brukt som sledehund i mellomdistanse løp, som tur hund og er også en fin familie hund. Den er rask, spenstig og utholdende, og den tåler sterk kulde, er robust og sunn. Siberian Husky er vennlig og stille hund, men kan også være livlig og utadvent.

Den egner seg ikke som vakthund, da den vanligvis mangler vaktinstinkt, er lite mistenksom mot fremmede eller agressive mot andre hunder.

Vanlig størrelse for tisper er 16-20 kg, og for hanner 18-27kg. De har tett pels med rett blank over pels og bløt underull. De røyter 2 ganger i året, vår og høst, da mister de underulla for så å bygge opp igjen sommer eller vinter pelsen. SH kan har forskjellige farge kombinasjoner med og uten maske. Noen har wollie pels, men det kvalifserer ikke for utstilling. Og øyenfargen kan være blå, brun eller ett av hvert, det siste er litt morsomt og blir lagt merke til.

For mer info se Norsk Sibrian Husky klubb

Odin

Inka

Odin

Inka og Odin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 6 months later...
  • 1 year later...
  • 6 months later...
  • 4 months later...

Dette blir min første post i dette forumet, ganske enkelt for at jeg å min kone ser etter en Siberian Husky for tiden!

Ser at det er en stund siden noen har skrevet i denne tråden, men jeg våger å ta den opp igjen

Gleder meg veldig til vi skal ut å se på valp i morgen, nå har jeg sammfart internettet i lang tid å lest masse om disse fantastiske skapningene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har hatt denne herlige rasen i over 17 år nå. Pr idag har jeg ei svart/hvit tispe på 2 år og en grå/hvit hann på 6 mnd. De er begge fra kennel Hightower's i Tyskland og er to herlige, men veldig ulike hunder. Min hovedaktivitet med dem er turer i skog og mark både sommer og vinter. Og ja, jeg bruker de til trekk så snart de er gamle nok. Bruker de også til kløving. I tillegg går jeg en del på utstillinger med dem, og har begynt å trene litt rally lydighet. Har bare vært to ganger så langt, men aktiviteten er bra for både meg og hundene så de får gjøre litt andre ting også. Lyst til å prøve agillity, men foreløpig har det ikke passet seg slik. Siberians kan brukes til det meste, men de kan være ganske vanskelig å motivere i forhold til en del andre raser. Og både jakt instinkter og gleden ved trekk og løping er ganske så tydelig til sted hos de jeg har nå og de jeg har hatt tidligere. Men kunne aldri tenkt meg noen annen rase. Kanskje i tillegg til, men ikke istedet for ;)

Denali_Freke_24mai11_a.jpg

Dette er mine to i vill lek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Siberian Husky på 1 år. Jeg bruker henne til trekk, litt hobbylydighet, litt agility, og tur. Skal brukes til kløv også når hun blir 2. Skal også på utstilling om en mnd å se hvordan det går. Hun er en livlig og morsom jente, med et herlig gemytt!

Snøfrost: De var helt nydelige!

Dette er min:

937900-10-1293141317343.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Litt raseinfo!

<klipp> det er ilfg Norsk Siberian Husky klubb, ca 150 renrasete SH i Norge.

La bare tilfeldigvis merke til denne biten av teksten først nå. Det er nok langt mer enn 150 renrasede Siberians i Norge. Fra 2005 - 2010 var det 1403 nyregistreringer av rasen. Så rundt 2500 registrerte SH er nok et mer korrekt estimat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

For et halvt års tid siden var jeg på kurs med jobben, og der var det ei tispe som var helt aldeles nydelig utseendemessig, men hadde også er herlig gemytt. Fikk aldri helt tak på hvem eieren var, så fikk aldri vite hviken rase osv, men tenkte at hun måtte være enten en kortvokst siberian eller siberian blandet med noe annet.

MEN så sitter jeg og kikker litt nå, siberians er jo pittesmå! :P Eller, i forhold til hva jeg trodde da, jeg trodde de var på str. med Malamuter. Jeg tror kanskje at tispa jeg falt sånn for kan være renrased siberian allikevel, hva tror dere som er eksperter på rasen?

Har fått tak i eier nå altså, men hun fikk hunden fra et omplasseringssenter uten papirer, så hun er ikke helt sikker på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så lett å se ut fra disse bildene, men av det jeg ser kan hun nok være en ren SH. Når det gjelder størrelse. de fleste tror SH er større. Alle mine er innafor rasestandard mht høyde, og den minste tispa veier 16,5 kg. Det er min beste lederhund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

lest og er stort sett enig. Dessverre er det slik at størsteparten av de siberians som avles i dag aldri ser en trekksele. I norden og UK er det fortsatt stor interesse for rasen som brukshund, mens resten av verden (ok. litt svartmaling fra min side, men dog) ser ut til å gå i retning "kun show".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...