Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om klær på hunder?


QUEST

Recommended Posts

  • 6 months later...
  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Jeg syntes dette er litt vanskelig jeg.

Har en JRT på 15 uker. Han skjelver som et aspetre når det er minus ute og er kald inn til skinnet når det regner. Har kjøpt et dekken og en strikkedekken til han.

Jeg har også en refleksvest og bruker den om kvelden når vi går tur.

Jeg lurer litt på hva folk syntes om disse jeg. Vurderer sterkt å kjøpe en slik til Cesar da han ikke greier helt å gå med dekkenet. Han stikker beina inni undersiden av dekkenet og humper rundt på 3 bein før han kælver.. :)

Denne dressen så ut som en flott ting for å holde varmen samtidig som den er vann og vindtett.

Ellers er jeg ikke for slike ting som slips, dresser, bryllupskjoler, rosa ballkjoler o.l. såsant det ikke er for et bilde og ikke for utebruk. Når det kommer til camo jakker eller puppiajakker o.l så er dette for varme eller beskyttelse. Syntes det er litt annerledes.

Men det er bare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... små veske hunder som har på seg tøy for å se pene ut er en ting, men om man bruker dekken på en hund som ikke skal fryse er noe helt annet. Jeg synes det er helt greit om hvis hunden fryser at den får på seg noe varmt slik at den kan nyte å være ute på tur i minus grader. Ikke alle er like heldige me pelsen og ikke alle hunder er laget for norskt vær. Kinesisk nakenhund kunne feks ikke vært ute på vinteren her fordi den hadde fryst, da er d bedre at hunden er varm selv om det er litt unaturlig å ha på seg et dekken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... små veske hunder som har på seg tøy for å se pene ut er en ting, men om man bruker dekken på en hund som ikke skal fryse er noe helt annet. Jeg synes det er helt greit om hvis hunden fryser at den får på seg noe varmt slik at den kan nyte å være ute på tur i minus grader. Ikke alle er like heldige me pelsen og ikke alle hunder er laget for norskt vær. Kinesisk nakenhund kunne feks ikke vært ute på vinteren her fordi den hadde fryst, da er d bedre at hunden er varm selv om det er litt unaturlig å ha på seg et dekken. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting i mot dekken/gensere på hunder, så sant de faktisk trenger det. Må si eg reagerer litt når eg treffer golden og BC etter veien på tur med dekken på... Skulle da tru at de har nok pels selv om det regner litt... Eller er det for at eierne skal slippe å ta inn en våt hund etter turen? Da blir det for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting i mot dekken/gensere på hunder, så sant de faktisk trenger det. Må si eg reagerer litt når eg treffer golden og BC etter veien på tur med dekken på... Skulle da tru at de har nok pels selv om det regner litt... Eller er det for at eierne skal slippe å ta inn en våt hund etter turen? Da blir det for dumt...

Det kan være mange grunner til at en hund går med dekken. Mange eldre hunder eller andre hunder med skader, leddproblemer eller sykdommer kan ha større behov for å holde seg varme enn unge/friske hunder. Så kanskje man skal være litt forsiktig med å dømme så lenge man ikke vet hvorfor hunden går med dekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten debatt om dette på/i VG, og i papiravisen finner man jo debattsidene, og helt nederst der kan man sende inn sms og gi en liten replikk. Der hadde noen kommentert at klær på hunder var teit bla bla bla, og så hadde VG prestert å legge inn et pent illustrasjonsbilde: en gordon setter i kondomdress! Ett av de mest nyttige og anvendelige klesplaggene man har for hunder med lengre pels når de skal ut i snø. Først ble jeg sint, deretter måtte jeg nesten bare le: Gordon setter er jo kjent som motehund nr 1 (doh), så her hadde de i alle fall valgt rett rase å illustrere med.. Men tror seriøst folk at vi som kler på hundene våre kondomdresser, gjør det fordi det er en slags mote for hunder?? :) I så fall er det noe riv rav ruskende galt med den moten, haha!

(Og ja, jeg føler meg litt dum når jeg drasser bikkja nedover veien i kondomdress, på vei til et snøfyllt jorde - for det er det jo ingen som vet, og ingen kan heller se at vi har vært i snøen, for den har jo tross alt ikke ballet seg i pelsen..!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. ja en setter er ikke akkurat moteikonet man ser på armen til eks. Paris Hilton.

Det var kanskje en litt feil bruk av bilde.

Det er nok slik at de fleste som kler på bikkjene gjør det fordi de skal holde dem varme. Håper jeg ihvertfall.

Det som er litt inn nå har jeg sett er dette tørkle man kan ha på hunden hvor det eks. står: Min matmor er singel, eller The boss...

Hva syntes dere om disse da?? Er det ok eller er det upassende?

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klær til Emma og det syns hun er noe dritt, men jeg tror hun syns det er okei når det er vått og kaldt ute.

Har to dekken fra dogman som varmer veldig fint og holder en del vann ute. Også har jeg et refleksdekken med fleecefor. Samt en ullgenser som hun bruker under dekkene hvis det er veldig, veldig kaldt.

Håper å få kjøpt en hurtta-dress til henne etterhvert.

Syns det er værre å IKKE kle på hunder som fryser jeg da. Emma trives ikke utendørs når det er vått og kaldt, men får hun på seg et dekken "holder hun ut" om man kan si det slik. Hadde det ikke vært for klærne hennes kunne hun aldri blitt med på ordentlige turer på vinterstid. Hun kan ikke være ute mer enn 15-20min. uten klær hvis det er veldig kaldt og stygt vær.

Når det regner blir hun våt til skinnet og fryser som en gris (rister som en vibrator!) og når det er snø blir hun kald når hun er i ro, og etterhvert blir hun jo våt i tillegg og da blir det enda værre. Det er faktisk ganske fælt å se på at hunden din gråter fordi den får kuldekramper fordi DU dro den med ut på en times-tur i snøen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klær til Emma og det syns hun er noe dritt, men jeg tror hun syns det er okei når det er vått og kaldt ute.

Har to dekken fra dogman som varmer veldig fint og holder en del vann ute. Også har jeg et refleksdekken med fleecefor. Samt en ullgenser som hun bruker under dekkene hvis det er veldig, veldig kaldt.

Håper å få kjøpt en hurtta-dress til henne etterhvert.

Syns det er værre å IKKE kle på hunder som fryser jeg da. Emma trives ikke utendørs når det er vått og kaldt, men får hun på seg et dekken "holder hun ut" om man kan si det slik. Hadde det ikke vært for klærne hennes kunne hun aldri blitt med på ordentlige turer på vinterstid. Hun kan ikke være ute mer enn 15-20min. uten klær hvis det er veldig kaldt og stygt vær.

Når det regner blir hun våt til skinnet og fryser som en gris (rister som en vibrator!) og når det er snø blir hun kald når hun er i ro, og etterhvert blir hun jo våt i tillegg og da blir det enda værre. Det er faktisk ganske fælt å se på at hunden din gråter fordi den får kuldekramper fordi DU dro den med ut på en times-tur i snøen..

Amen, Anniken! :lol:

Man kler ikke på hunder fordi det er kult. Har heldigvis ikke sett så mange hunder som går med klær fordi eierne synes det er kult, men heller fordi hundene trenger det. Regn, vind, storm, snø, minusgrader, you name it..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er stor forskjell på et dekken og en rosa kjole,hettegenser,eller andre fancy greier.

Et dekken er noe man bruker på hester også,uten at noen bryr seg om det.

Egentlig mener jeg at man er fri til å kle på hunden sin om man vil,såfremt hunden ikke hemmes eller plages av det.

Jeg kler på min kineser en gang i blandt..med et dekken..og syns det er greit.Har ikke brukt klær på han mer enn et par ganger,men dekkenet ble kjøpt for noen dager siden pga at kulden har satt inn!

Folk som kler hunder som mennesker har jeg ikke noe til overs for,men kle gjerne på dem med en ullbody,eller et dekken.Sko osv er temmelig lamt,og sikkert plagsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På korthårete hunderaser må man jo ha dekken, og det er viktigere at det fungerer enn at det skal se ut som siste mote... På andre hunder som f.eks. puddler kan man ha vanntette dekken, så hunden ikke er helt pissvåt når man kommer inn :D Men å kle på chihuahuaer som sitter i veskene til Paris Hilton, med ubehagelige moteklær som i det hele tatt ikke gjør noen nytte, skjønner ikke jeg vitsen med... :icon_cry: Våre korthårede Vorstehre bruker ikke mye dekken, annet enn jaktdekken som viser hvor de er og varmedekken når det er kaldt og ekkelt.

-Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sheltietisper. Den ene, gamlemor på 10 år bruker varmedekken på vinteren, fordi hun er en frossenpinn som begynner å skjelve straks det blir kuldegrader.

Begge bruker regndekken når det regner, for hverken jeg eller hundene synes det er særlig stas å trekke inn flere liter vann i stua, samt at det tar evigheter å bli tørre igjen. Begge viser tydelig at de misliker å bli våte, og de setter stor pris på dekkene sine. Nå skal det for ordens skyld sies at dekkenene er svarte :closedeyes:

Ganzie er med meg på jobb om dagene, og står da ute i hundegården som mine hundeelskende sjefer har satt opp. Det er stort flott hundehus der, men hun er ikke smart nok til å bruke det. Så hun sitter ute hver dag. Derfor har hun på seg vanntett varmedekken hver dag nå, for å ikke bli stiv og kald.

Jepp, jeg spjåker ut sheltiene mine :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg skikkelig dum her om dagen. Jeg stod på et buss-stopp og ventet med valpen min. Han har lite pels og fryser lett, særlig når vi står stille for å vente på bussen. Så jeg har kjøp et billig dekken, sort og enkelt til ham. Når jeg tar på valpen min det dekkenet, ser det ikke ut som et normalt dekken. Jeg tar ikke på de strikkene bak for han liker det ikke, og det er litt stort, så det ser ut som en svart trollmannskappe. På grunn av tegningen i ansiktet hans (halvt sort, halvt hvitt), så kan han også se ut som en halvgæren kiss-fans utkledd som han-hvis-navn-skal-være-unevnt. På labben har han potesokk og hundeposer bundet grunnet operert klo, og han hadde også på seg en grusom plastikk-lampeskjerm av samme årsak. Så vi stod og ventet på bussen og forbi kom det en dame som så på ham, kurret, og sa: Næmmen har du pyntet deg ordentlig i dag du da!

Da ble jeg flau. Som om jeg ville dratt på hunden min en lampeskjerm, knyttet poser til labben og drapert en kappe fordi vi skulle på karneval, liksom. Men jeg bare smilte sammenbitt og tenkte i mitt stille sinn: Det er ikke rart hundeeiere får dårlig rykte, når folk ikke engang skjelner praktisk fra unødvendig jåleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg skikkelig dum her om dagen. Jeg stod på et buss-stopp og ventet med valpen min. Han har lite pels og fryser lett, særlig når vi står stille for å vente på bussen. Så jeg har kjøp et billig dekken, sort og enkelt til ham. Når jeg tar på valpen min det dekkenet, ser det ikke ut som et normalt dekken. Jeg tar ikke på de strikkene bak for han liker det ikke, og det er litt stort, så det ser ut som en svart trollmannskappe. På grunn av tegningen i ansiktet hans (halvt sort, halvt hvitt), så kan han også se ut som en halvgæren kiss-fans utkledd som han-hvis-navn-skal-være-unevnt. På labben har han potesokk og hundeposer bundet grunnet operert klo, og han hadde også på seg en grusom plastikk-lampeskjerm av samme årsak. Så vi stod og ventet på bussen og forbi kom det en dame som så på ham, kurret, og sa: Næmmen har du pyntet deg ordentlig i dag du da!

Da ble jeg flau. Som om jeg ville dratt på hunden min en lampeskjerm, knyttet poser til labben og drapert en kappe fordi vi skulle på karneval, liksom. Men jeg bare smilte sammenbitt og tenkte i mitt stille sinn: Det er ikke rart hundeeiere får dårlig rykte, når folk ikke engang skjelner praktisk fra unødvendig jåleri.

Mohaha dette ga meg dagens beste latter, jeg synes jeg ser det :)

Hunden min er en liten kar, det skal sies at slekta synes det har vært veldig morsomt med tanken å kle han opp (selv om jeg ikke alltid synes det da) han har fått strikket genser (med krage vel og merke). Svigermor var i USA og hjem hadde hun med seg matrosdress til hund-- hjelpe meg kan jeg bare si ..

Han har måtte stille opp til fotografering av noen av plaggene.

Men så har han også ett dekken vi bruker når det er veldig kaldt, og nylig kjøpte jeg en hurtta heldress til han. Forhåpentligvis slipper vi for mange kladder i vinter. Jeg synes det er geit med litt morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...