Gå til innhold
Hundesonen.no

Spaniel.no


Huldra

Recommended Posts

Jeg liker aller best å ikke måtte scrolle på den første siden jeg ser på en hjemmeside, slik har jeg også laget det på min egen side, men det er jo min smak liksom. Jeg synes også det holder med ett bilde på forsiden, som man heller kan bytte ut med (u)jevne mellomrom.

Det minibildet heter favicon, jeg husker ikke hvordan jeg gjorde dette (har et poteavtrykk selv), men kanskje du finner noe hvis du googler favicon?

Ah! Favicon heter det! Det hørtes kjent ut.. Skal lete mer.

Og når du sier det, så er jeg egentlig helt enig med deg i at jeg heller ikke liker å scrolle på den første siden. Syns det var noe feil på fremsiden, men nå fikk du satt ord på det! Må fikse det når jeg får tid da. :(

For å få favicon setter du dette i head:

<link rel="shortcut icon" href="LINKTILBILDE" type="image/x-icon">

I head? :icon_cry::icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar
  • 3 weeks later...

Nå har jeg endret litt på fremsiden sånn at det blir endel mindre scrolling. Er helt enig med Belgerguri om at masse scrolling på fremsiden er kjedelig. :) Helt uten scrolling blir det nok ikke, men jeg har fjernet et bilde og gjort det andre bildet mindre, i tillegg til å legge teksten parallelt med bildet, for å gjøre siden litt mindre. Scrolle kan man gjøre andre steder! :)

Jeg lurer på om albumene fungerer som de skal. Da jeg sjekket de første gangen rett etter at jeg hadde lagt de ut, manglet det noen bilder her og der, både noen store og noen thumbnails. Jeg skulle fikse dette sa jeg, men da jeg gikk inn i mappen på webhotellet så jeg at bildene lå jo der?? :rolleyes2: Da jeg sjekket noen dager etterpå, virket alt som normalt. Jeg lurer på om noen snille sjeler kunne ha sett på et album eller to (helt valgfritt hvilket), og gitt meg tilbakemelding på om alle bildene vises. Hvis de ikke gjør det, vil jeg gjerne vite hvilket album det er snakk om, så skal jeg se på saken. :lol:

Er det noe mer dere savner på siden, noe dere syns jeg bør ha som jeg ikke har? Jeg har tenkt på å legge ut konkrete planer (type: da og da skal vi ditt og datt), men jeg liker ikke helt tanken på å legge ut offentlig på nett når jeg er borte fra huset mitt sånn at folk kan planlegge innbrudd til den dagen. Paranoid, jeg? :D

Jeg lurer også på om dere syns bloggfargene harmonerer med hjemmesiden? Det var vanskelig å finne farger som var helt like, siden jeg ikke har kodet fargen verken på hjemmesiden eller bloggen..

Angående nedtrekksmenyen øverst: jeg vurderer å gjøre om litt på de. Jeg likte ikke at på Tullas meny var det to linker som førte til samme side ("Tulla" og "Om Tulla"), så det har jeg endret. Nå pønsker jeg på å legge inn "Om Tulla" igjen, men fjerne linken til "Tulla". Linken skal føre til siden om Tulla. Jeg liker tanken på at "Tulla" som står i menyen blir en slags overskrift for de valgene som faller under der, om dere skjønner? Det samme vurderer jeg å gjøre både på "min" meny og Aynïs meny, men jeg er fremdeles litt usikker der og trenger litt tankehjelp. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nytt vårlig "image", både i bloggen og på hjemmesiden. Siden det er en ny mal, håper jeg du vil gi meg beskjed dersom noe ikke fungerer som det skal, eller om ting kan bli bedre. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin side! :rolleyes2:

Eneste jeg kan si noe på er at det er kanskje lurt å legge til en slik kode i css-malen din:

img

{

border: 1px solid #ccc;

padding: 3px;

margin: 7px;

}

Så får du ramme og litt luft rundt bildene, f.eks det på forsiden. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk og fin. Ikke dumt tips om litt luft rundt bildene.

Perfekt heading til å lage "Spaniel.no" med at teksten blir speilet ned forran - har såvidt lært meg det serru etter at jeg ble hjulpet med å lære meg å søke på google :rolleyes2:

btw: man trenger ikke linke til favicon i head, de aller fleste nettlesere i dag leter i root etter fil ved det navnet automatisk. (hvis jeg ikke tar feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva(hvilket program?) lager du hjemmesiden din med :banana:? (Kan man lage hjemmeside med Joomla, forresten :rolleyes2:?)

Tittet nettop innom Joomla, forresten, men må ærlig inrømme at jeg ikke skjønner særlig mye av det.. :)

Btw, siden din er veldig fin! :whistle: Kledde litt freshe farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin side! :banana:

Eneste jeg kan si noe på er at det er kanskje lurt å legge til en slik kode i css-malen din:

img

 {

 border: 1px solid #ccc;

 padding: 3px;

 margin: 7px;

 }

Så får du ramme og litt luft rundt bildene, f.eks det på forsiden. :)

Umm. :):whistle: Unnskyld, men jeg lager ikke siden min i kode. Men hvis du kan være så vennlig å si meg hvor jeg skal plassere denne fjonge teksten, skal jeg gjerne gjøre det! :( Og så lurer jeg på om du i samme slengen kunne lagd/endret koden som sier hvor langt bort undermenypunkt i sidemenyen skal gå (Aynï - typisk Aynï, osv), fordi jeg synes de kommer litt vel langt ut på kanten. :P *smisk-pisk*

Frisk og fin. Ikke dumt tips om litt luft rundt bildene.

Perfekt heading til å lage "Spaniel.no" med at teksten blir speilet ned forran - har såvidt lært meg det serru etter at jeg ble hjulpet med å lære meg å søke på google :rolleyes2:

btw: man trenger ikke linke til favicon i head, de aller fleste nettlesere i dag leter i root etter fil ved det navnet automatisk. (hvis jeg ikke tar feil)

Okei, er det jeg som skal speile spaniel.no eller gjør du det for meg? :P Jeg skjønner ikke bæret av hva du snakker om, og om jeg har linket til favicon i head, så var det helt ubevisst! :P

LindaM: Jeg lager hjemmeside i Joomla, som er et hjemmesideprogram. Man kan enten laste ned Joomla (og masse stæsj man trenger for å få det til å fungere) på maskinen sin, for så å laste opp til et webhotel pluss å installere masse greier man trenger for å få det til å fungere. Alternativt velger man en webhost som tilbyr Joomla (som GoLarge.no), og så har man alt på nett. Litt mer usikkert, men så tar jeg sjansen på at folk ikke gidder å bruke mye tid på å hacke en hundeside. ;) Det er litt enkelt og litt vanskelig å bruke det. Man har egentlig mange valg, og det er ikke alltid man skjønner hva man gjør og hvorfor. Andre ganger er det fint å ha så mange valg, sånn at man kan tilpasse alt slik man selv vil. Joomla er forresten gratis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, er det jeg som skal speile spaniel.no eller gjør du det for meg? :whistle: Jeg skjønner ikke bæret av hva du snakker om, [...]

Bare jeg som la merke til det pga jeg nettopp har holdt på med denne speilingen og prøvd meg - når jeg så lyskilden øverst, så kobla jeg naturligvis til det. Er nok penere nå enn om jeg skal gjøre det, så glem kommentaren der du :banana:

Mitt første forsøk (så ikke le^^) og dermed enkel for min sønns side der det dreier seg om WoW spill. Så ser du hva jeg mener i alle fall. (nei, naturlig nok ble den ikke godkjent :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som la merke til det pga jeg nettopp har holdt på med denne speilingen og prøvd meg - når jeg så lyskilden øverst, så kobla jeg naturligvis til det. Er nok penere nå enn om jeg skal gjøre det, så glem kommentaren der du :D

Mitt første forsøk (så ikke le^^) og dermed enkel for min sønns side der det dreier seg om WoW spill. Så ser du hva jeg mener i alle fall. (nei, naturlig nok ble den ikke godkjent :ahappy: )

Oki-doki! :D Jeg koder jo fint lite når jeg holder på, og er i grunn såre fornøyd med at jeg fikk Spaniel.no til å ligge der den ligger nå, og i det hele tatt at det ble grønt og i en skrift og størrelse som er okei ut. Men vil du - for treningens skyld - prøve å lage noe speil, må du for all del gjøre det. :lol: Syns bare det er morsomt at folk ser på siden min og ser potensialer til forbedringer og kommer med fine tips. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumpeti-dump! Hvor skal jeg lime inn koden fra Anniken? Har det noe å si i det hele tatt, eller kanskje jeg bør fjerne noe først? Syntes det hørtes fint ut med luft rundt bildene, kan i alle fall prøve det og se hvordan det blir, men jeg trenger altså hjelp til å vite hvor den skal plasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumpeti-dump! Hvor skal jeg lime inn koden fra Anniken? Har det noe å si i det hele tatt, eller kanskje jeg bør fjerne noe først? Syntes det hørtes fint ut med luft rundt bildene, kan i alle fall prøve det og se hvordan det blir, men jeg trenger altså hjelp til å vite hvor den skal plasseres.

Den kode-snippen kan du lime inn nederst i css-kodene dine, dvs. den filen som heter template.css. Pass på så du ikke sletter noe annet derifra, da kan det fort bli krøll!

Prøvde å flytte den teksten din på siden der, men fikk ikke til.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For manuelt legge til litt luft, så redigerer du innlegg. Merker bildet og trykker bilde ikon. Der velger du Apperance og sette hvor mye luft du vil ha vertikalt og horisontalt. Dette kan du selvfølgelig gjøre også ved opprettelse av innlegg og ikke bare ved å redigere.

Slik:

space-bilder-joomla.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
For manuelt legge til litt luft, så redigerer du innlegg. Merker bildet og trykker bilde ikon. Der velger du Apperance og sette hvor mye luft du vil ha vertikalt og horisontalt. Dette kan du selvfølgelig gjøre også ved opprettelse av innlegg og ikke bare ved å redigere.

Slik:

space-bilder-joomla.jpg

Øy! Denne så jeg ikke før nå, og det akkurat da jeg hadde bruk for den! :) Så flott!

----

Så til den egentlige grunnen til at tråden oppdateres:

Da har jeg endelig dillet og våget meg til å legge ut siden med den nye malen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til å gjøre den bedre. Si gjerne fra om banneret går treigt (og hvis du har forslag til hvordan det kan kjøres bedre, kom gjerne med det!), eller andre ting.. :)

Jeg lurer på hva dere syns ser best ut: slik jeg har gjort det på siden "Om meg" og "Om Aynï" eller slik det er gjort på siden "Om Tulla"? Blir jo mye mindre scrolling slik det er på min side (og det er jo bra), men ser det kanskje rotete ut? Det ble ikke helt som jeg hadde tenkt...

Edit: jeg ser at banneret virker kun første gangen man går inn på siden, og ikke når man trykker seg til andre sider eller når man trykker på "hjem". Det skal jo virke da også, jo.. :) Når jeg kjører siden lokalt, virker alt som det skal, og det er jo den versjonen jeg har lastet opp og bruker nå; jeg har ikke forandret på noe - så hvorfor kødder det seg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikket inn på siden din fra en annen tråd og skvatt nesten når alt var nytt. Men det var knakandes bra:=) På den gamle siden var jeg litt plaget med at ting så litt rotete ut, men nå var den veldig ryddig fin.

Første gang jeg tittet på den så det ut som om det var noen bilder som rullerte i toppbanneret, stemmer det? I såfall var det veldig stilig, men det funket ikke når jeg gikk inn igjen på siden nå. Bruker mac og firefox. Uten bildene ble toppbanneret litt bredt og kjedelig.

Eller ser det meste veldig bra ut. En god oppgradering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikket inn på siden din fra en annen tråd og skvatt nesten når alt var nytt. Men det var knakandes bra:=) På den gamle siden var jeg litt plaget med at ting så litt rotete ut, men nå var den veldig ryddig fin.

Første gang jeg tittet på den så det ut som om det var noen bilder som rullerte i toppbanneret, stemmer det? I såfall var det veldig stilig, men det funket ikke når jeg gikk inn igjen på siden nå. Bruker mac og firefox. Uten bildene ble toppbanneret litt bredt og kjedelig.

Eller ser det meste veldig bra ut. En god oppgradering:)

Joda, det skal være bilder i banneret som skifter mellom seks forskjellige. Synd det ikke virker, og helt enig i at det selvsagt blir et kjedelig banner uten! :lol: Har vært på jobb i kveld, så har ikke fått sett noe mer på det, men må prøve å fikse det. Banneret er jo mye av inntrykket, og jeg liker funksjonen bra.

Men så du på min side i forhold til Tullas side? Hva syns du er best løsning? Problemet er at hvis jeg gjør det slik som på min side, så vil det se rart ut hos noen med annen skjerm eller annen nettleser, og det er jo dumt. Da blir teksten og bildene forskjøvet. Hvis jeg har det slik som det er på Tullas side blir det veldig mye scrolling, men det ser i alle fall likt ut for alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes siden ble kjempefin!

Hvis jeg skal komme med noe "negativt" så må det være banneret faktisk. Jeg får helt noia når jeg prøver å lese hva som står på sidene også flytter det der svære greiene på deg. :lol:

Og som du sier, løsningen på din og Aynï sin side er veldig godt tenkt, men hos meg er spesielt din side hulter til bulter. Men det burde jo gå an å fikse det ved hjelp av tabeller? Eventuelt går det jo an å lage hele greia som et bilde.

Jeg bruker forresten Firefox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes siden ble kjempefin!

Hvis jeg skal komme med noe "negativt" så må det være banneret faktisk. Jeg får helt noia når jeg prøver å lese hva som står på sidene også flytter det der svære greiene på deg. :P

Og som du sier, løsningen på din og Aynï sin side er veldig godt tenkt, men hos meg er spesielt din side hulter til bulter. Men det burde jo gå an å fikse det ved hjelp av tabeller? Eventuelt går det jo an å lage hele greia som et bilde.

Jeg bruker forresten Firefox.

Flytter det på deg? :lol: Eller på seg? Og blir du redd av det? :lol: Uff, skal ikke le, men er det virkelig så plagsomt? :D

Hmm.. ja, jeg har laget min side og Aynï sin side på to forskjellige måter. På min data ser det ganske likt ut, men jeg er klar over at det egentlig ikke er holdbart i lengden. Skal prøve å få gjort noe med det. Men altså; bedre med mer sammenklemt tekst og bilder slik det er på min og Aynïs side, enn tekst og bilder i evig scrolling slik det er på Tullas side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter det på deg? :jump: Eller på seg? Og blir du redd av det? :P Uff, skal ikke le, men er det virkelig så plagsomt? :lol:

Hmm.. ja, jeg har laget min side og Aynï sin side på to forskjellige måter. På min data ser det ganske likt ut, men jeg er klar over at det egentlig ikke er holdbart i lengden. Skal prøve å få gjort noe med det. Men altså; bedre med mer sammenklemt tekst og bilder slik det er på min og Aynïs side, enn tekst og bilder i evig scrolling slik det er på Tullas side?

:lol:

Nei, altså, mente jo selvsagt at banneret skifter med tilhørende effekter. :lol: Jeg har heldigvis til gode å bli flyttet på av et banner. :P

Det er litt forstyrrende når man prøver å lese det som står på siden, men det er jo bare min personlige mening da. :lol:

Hvis du får det til å virke for de vanligste nettleserne, så synes jeg det er finest slik du har tenkt på Aynï og din side. :D Sidene blir mer "fylt ut" på en måte, og mindre scrolling er jo et pluss. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Nei, altså, mente jo selvsagt at banneret skifter med tilhørende effekter. :P Jeg har heldigvis til gode å bli flyttet på av et banner. :P

Det er litt forstyrrende når man prøver å lese det som står på siden, men det er jo bare min personlige mening da. :lol:

Hvis du får det til å virke for de vanligste nettleserne, så synes jeg det er finest slik du har tenkt på Aynï og din side. :D Sidene blir mer "fylt ut" på en måte, og mindre scrolling er jo et pluss. :P

Ahaha! :lol: Jeg tenkte nok det var en liten skriveleif.. Skal prøve å få siden til å virke hos flest mulig (men hvordan finner jeg ut av det, har bare to dataer å prøve på..?). Banneret har jeg veldig lyst å beholde, selv er det noe av det jeg liker best med siden.. :jump: Men folk er forskjellige.. er det noe jeg kan gjøre for at du (og andre med samme mening) skal synes banneret blir mindre forstyrrende? For eksempel at bildene skal "dukke opp" på samme måte hver gang, i stedet for på mange forskjellige måter?

Skal også prøve å få siden mer "sammentrykt" så det blir mindre scrolling, men jeg tror ikke jeg kan bruke tabeller? Jeg bruker en slags wysiwyg-editor, har html som alternativ, og det kan jeg strengt tatt ikke så mye om.. :lol:

Edit: Et alternativ er jo å ikke ha så mange bilder.. Egentlig har jeg lyst å ha endel bilder på sidene om meg og hundene, men jeg kan jo samle de fleste nederst på siden? At jeg har mest tekst og noen (to-tre?) bilder på øverste del, mens resten av bildene er nede på siden. Da kan de som vil se bildene scrolle, mens de som ikke vil, bare kan lese. Jeg kunne også kuttet noe av teksten, men noe av det JEG liker når jeg er på hjemmesider, er å lese om hundene og folket, føle at jeg "blir kjent" med de pga beskrivelser av de, mye tekst om de, osv. Jeg synes det er gørr kjedelig å besøke hjemmesider som bare ramser opp at hunden er så og så høy, veier ditt og datt, er HD/AD-fri, øyelyst fri, stamtavle sånn, og meritter sånn. Jeg vil fortelle mer om personligheten til hundene, hva de gjør og hvordan de er. Men jeg kan jo som sagt flytte bildene til nederst på siden - er det et okei alternativ? *prøve på siden min*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...