Gå til innhold
Hundesonen.no

Å hente valpen før den er fylt 8 uker

Benedicte

Når kan man hente valpen hos oppdretter?  

35 stemmer

1. 1.

• 5 uker eller mindre
      0
    • 6 uker
      0
    • 9 uker MINST
      5
    • 8 uker
      27
    • 7 uker
      3

Recommended Posts

Skrevet

8 uker.

Hvis valpene ikke blir sosialisert hos oppdretter hadde jeg ikke hentet hunden tidligere for å sosialisere den selv - da hadde jeg funnet meg en annen oppdretter. Samma hvor sjelden rasen hadde vært.

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
8 uker.

Hvis valpene ikke blir sosialisert hos oppdretter hadde jeg ikke hentet hunden tidligere for å sosialisere den selv - da hadde jeg funnet meg en annen oppdretter. Samma hvor sjelden rasen hadde vært.

Enig.

Skrevet

helt enig der.... for meg er det viktig at valpene vokser opp i normalt hjemme miljø, og at de blir sosialisert og opplever litt. :)

Skrevet

husker det var en oppdretter av golden som ikke lot folk komme hjem å kikke på valpene.... senere fikk jeg høre at hjemmet var skittent, valpene ble ikke sosialisert eller noen ting... når jeg kjøper hund er jeg nødt til å kikke og se om jeg liker miljøet de vokser opp i...

Skrevet
husker det var en oppdretter av golden som ikke lot folk komme hjem å kikke på valpene.... senere fikk jeg høre at hjemmet var skittent, valpene ble ikke sosialisert eller noen ting... når jeg kjøper hund er jeg nødt til å kikke og se om jeg liker miljøet de vokser opp i...

Fælt med uansvarlige oppdrettere [-X

Skrevet

husker en venninne på kurset bestilte valp, så spurte hun om det var mulig å komme å kikke... da sa de at, nei det kunne hun ikke. Valpene kunne de møtes et annet sted for å overlevere :-o Gjett hvem som avbestilte :)

Skrevet
husker en venninne på kurset bestilte valp, så spurte hun om det var mulig å komme å kikke... da sa de at, nei det kunne hun ikke. Valpene kunne de møtes et annet sted for å overlevere :-o Gjett hvem som avbestilte :)
=D> =D> =D>
Skrevet

den tiden før 4 mnd er veldig viktig... opplevelser denne tiden kan være veldig avgjørende

Skrevet

Vår oppdtetter var sikkert drit lei oss da vi hentet Aro. Hadde besøkt henne noen ganger før valpene kom, og så besøkte vi valpene når de var 2,4 og 6 uker :) Men veldig koselig, ble godt kjent med hverandre. Både vi og oppdretter, og vi og valpene :)

Skrevet

Jeg mener at valpen burde forlate mor i ti ukers alder. Det sto noe om det et sted, canis kanskje... hmm..husker itte... At ved ti uker har mora lært valpene sine bitthemming..

Men synes også det er greit at de blir henta ved åtte uker, noe før i det hele tatt synes je blir for dumt! Vi fikk'n Romeo 8uker og tre dager gammel :)

I arbeidsuka på skolen jobba je hos en oppdretter.. Han lot ingen andre enn dom som kjente mora godt få hilse på valpene før fem ukers alder, fordi ulvemora itte tok med valpene tel resten av flokken før de var fem uker. Og ALLE hundene der var utrolig sosiale! spesielt en kosegris ved navn Ask! :) Mens de andre har los, vil han ha kos :)

Skrevet

8 uker er greit synes jeg :) Som Jeampi sa, så kan godt miniatyrene være en uke eller to lenger uten at det gjør noe. Selvfølgelig må oppdretter da være ekstra flink med sosialiseringen.

Skrevet

Jeg fikk jo Tini Når hun var 4 mnd da..

Men det er jo Såååå viktig at valpene får vært med moren sin lenge nok.. 8-9 uker mener jeg passer bra...

Skrevet

Syns valpetiden hos moren er viktig jeg :D så valpen burde hvertfall få være der 8 uker :D

Skrevet

For å kunne føre en slik diskusjon bør man vite årsaken til at valpen nettopp bør være hos mor og sammen med sine søsken, være seg 6, 7 eller 8 uker. Her er det en del synsing og uten begrunnelse...

Mor til valper er sjelden sammen med valpene sine frem til 8 ukers alder. Moren er veldig ofte kun sammen med valpene i korte tidsrom fra 5 uker alders. Da biter de veldig på pattene og kan være nokså masete på moren sin. Men moren har en viktig rolle med sin pregning, irettesettelse og signaler.

Søsken er svært viktig. De utvikler sammen med sine søsken et viktig kroppsspråk, lek, bithemmninger osv. Dette er selvfølgelig også viktig å videreføre etter henting av valpen. (Utdyper ikke akkurat dette her nå).

Den som måtte hente valp ved 5 uker fordi den stod alene, er jo helt riktig. Da er det viktig å finne valper på samme alder som den kan bryne seg på.

Ville for øvrig aldri kjøpt en valp som er enebarn.

Skrevet
For å kunne føre en slik diskusjon bør man vite årsaken til at valpen nettopp bør være hos mor og sammen med sine søsken, være seg 6, 7 eller 8 uker. Her er det en del synsing og uten begrunnelse...

Mor til valper er sjelden sammen med valpene sine frem til 8 ukers alder. Moren er veldig ofte kun sammen med valpene i korte tidsrom fra 5 uker alders. Da biter de veldig på pattene og kan være nokså masete på moren sin. Men moren har en viktig rolle med sin pregning, irettesettelse og signaler.

Søsken er svært viktig. De utvikler sammen med sine søsken et viktig kroppsspråk, lek, bithemmninger osv. Dette er selvfølgelig også viktig å videreføre etter henting av valpen. (Utdyper ikke akkurat dette her nå).

Den som måtte hente valp ved 5 uker fordi den stod alene, er jo helt riktig. Da er det viktig å finne valper på samme alder som den kan bryne seg på.

Dette høres jo veldig logisk ut dette da.

Jeg kunne kjøpt en valp som var ene barn.

Men det må kun ha vært hvis jeg hadde en hund til så den fikk trening til og bo sammen med andre hunder ..

Skrevet

riktig :D

Skrevet
hmm, men da blir kanskje ikke mamman så fort lei den, siden den ikke trenger å slite med så mange?

Det kan godt være ja. At moren bruker mer tid på den hvis den er alene, eller hvis de er få. Mens de som har mange overlater de mer til seg selv?

Skrevet

Kjenner hvertfall til kull med flere valper, etter 4-5leveuke er morgen bare innom noen få ganger daglig for at valpene skal få die.

Men det med lev. tid hvis valpen er enebarn og moren ikke vil være med valpen så har det kanskje noe med den tryggheten den har i hjemmet, for den er trygg der så alt nytt er tryggere å oppleve der.Som støvsuger, vaskemasin, barn, andre dyr :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...