Gå til innhold
Hundesonen.no

11 lam drepe flere skadde av hund

Gabriella

Recommended Posts

Det står: "En mann som var ute på tur, hadde sluppet hunden løs for at den skulle få litt trim. "

Er jo sånn man hører ofte: "må jo slippen den løs, hvordan ellers skal den få løpt fra seg"...

Nei, huff. Noen må ødelegge, og jeg frykter det bare blir strengere og strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står: "En mann som var ute på tur, hadde sluppet hunden løs for at den skulle få litt trim. "

Er jo sånn man hører ofte: "må jo slippen den løs, hvordan ellers skal den få løpt fra seg"...

Nei, huff. Noen må ødelegge, og jeg frykter det bare blir strengere og strengere.

Det var tydligvis ikke hans hund heller...

Noen som veit om det er eier som blir den ansvarlige for hundens handlinger eller den som gikk tur med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den som til enhver tid har hunden i sin varetekt som er ansvarlig ifølge hundeloven.

I dette tilfellet synes jeg iallefall ikke at det er noen tvil.

Hundeholder: den som eier eller har tatt omsorg for eller hånd om en hund for kortere eller lengre tid;

Så det er han som passer som er ansvarlig, og eier blir vel kun ansvarlig om han har overlatt hunden til noen som ikke kan ta seg av den. Evt. gitt beskjed om at hunden må få løpe løs, sånn at han har oppfordret til å bryte båndtvang.

Skal bli interessant å følge denne saken videre. Strafferammen er jo seks måneder, pluss bøter og evt. erstatning til sauebonden.

Noen som har fått med seg hvilken rase hunden er?

Edit: Blandingshund sier lofotposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit om det er eier som blir den ansvarlige for hundens handlinger eller den som gikk tur med den?

Det er vel nesten ett fett det, om hunden blir begjæret avlivet - noe den sannsynligvis blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er død, den.

"Johansen måtte tilslutt selv gripe inn, og skadeskjøt først hunden for å hindre den i å angripe flere lam. Senere tok han opp jakten på hunden, og den skal nå være død."

At det går an.. Stakkars små lam. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nesten ett fett det, om hunden blir begjæret avlivet - noe den sannsynligvis blir?

Hunden ble nå skutt, så det er nok ett fett for den uansett. Bare lurte på hvem som evt måtte betale erstatning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Mener å ha hørt noe om at det alltid er eier som ansvarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persjonen som slapp hunden var ikke eieren! Fy *** jeg hadde klikka hvis noen hadde latt min hun herje så mye at den ble skutt!! Stakkars eier og sauebonde... synd for begge. Det er dette som er skummelt med å sette bort hunden sin til andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med båndtvang å gjøre? Bortsett fra at det var lam det gikk utover, og at de gjerne er født i båndtvangstiden. Dette kunne like gjerne skjedd når det IKKE var båndtvang: Leser dere saken, så stod sauene i tre ulike innhegninger. Det virker ikke som det er snakk om sauer sluppet i utmark.

Dette har noe med KONTROLL over hunden å gjøre. Og den kontrollen skal man ha hele året. Ellers skal man ikke slippe hunden løs.

Og hvor var denne "hundepasseren" i den tiden det tok for hunden å drepe 37 lam? Dette høres mer ut som en dum eier som har sendt hunden ut med en like dum hundepasser, dessverre, siden dette er et område kjent for mye sau. Eieren av sauene ble jo oppringt av noen som så hva hunden drev med, og rakk altså å reise tilbake til egen gård for deretter å skyte hunden.

Man kan lage en million lover og regler, man kan straffeforfølge alle som bryter båndtvangen - men høyst sannsynlig vil det aller helst ramme dem som allerede i utgangspunktet passer greit på hundene sine, som følger opp, som faktisk bekymrer seg for hva som skjer og som faktisk er klar over AT det er lover og regler. De som gir f..., som bare slipper hunden ut døra, som gir blanke i om den kommer nå eller i morgen eller tror alt går bra, som bare kjøper seg ny hund dersom noe skjer... de vil ting neppe hjelpe overfor. Dessverre. Men det er som på alle andre områder også - se på de som kjører i fylla, som viser seg aldri å ha tatt sertifikat, etc... myndighetene prøver jo å inndra BILENE deres, uten at det heller hjelper.

Men totalt sett utgjør nok slike triste historier en relativt liten del av de sauene som går tapt på beite årlig. Det går nok tapt flere bare på grunn av naturen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om "båndtvang" er løsningen, men båndtvang er det bare en tredjedel av året - også RESTEN av tiden SKAL man ha kontroll på hunden.

Det er noe med totalansvaret om det å ha hund, og dette med kontroll, som ofte "overses". Jeg tror at med mindre hundeeiere HELE året innser at skal man ha hunden løs - uansett hvor, så MÅ man ha kontroll på den - eller ha den i bånd.

Det som er synd, er at skjerping i båndtvangreglene, som man kan risikere nå som mediene og lovmakten er blitt så opptatt av "hund som farlig", vil ramme også de gode eierne som har kontroll og som er forutseende nok til å skygge langt unna trøbbel - mens de dårlige eierne vil ture frem.

Dette er jo langt fra nytt, det har til ALLE tider vært hunder som har revet bufe og blitt avlivet.

Les historier fra 1800-tallet så er dette "gamle konflikter" mellom kjæledyr-hunder og bufe, men idag blir fokus på at "hunder som dreper en sau er onde monstere" - der man i gamle dager var fullt klar over at "dyr er dyr, og enhver hund kan prøve å ta en sau".

Og hvor ofte hører man ikke fra eiere at "nå er båndtvangen over og jeg kan slippe hunden igjen" - hvorpå et stykk totalt uregjerlig hund slippes løs uten at eier er i nærheten av å ha kontroll. DETTE er poenget - at loven allerede pålegger oss hundeeiere kontroll UANSETT årstid. For det er dyr der ute UANSETT årstid, tamme eller ville. For ikke å snakke om andre hunder, jevnfør de evige "jeg møtte en skummel løshund"-trådene som vi har her inne jevnlig...

Selvsagt skulle denne lufteren hatt hunden i bånd, men det burde han hatt UANSETT årstid - for den var jo ikke under kontroll!

Nei, ingen kontroll blir 100 prosent, men er man litt vettug og realistisk - i alt fra rasevalg etter bosted, til trening, til når man slipper - så kan både hund og bufe fungere sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men totalt sett utgjør nok slike triste historier en relativt liten del av de sauene som går tapt på beite årlig. Det går nok tapt flere bare på grunn av naturen selv.
Selv om kanskje mer enn 95 prosent av alle drepte sauer kan karakteriseres som "driftsuhell" og inngår som tall i statistikken, får de sjelden forsideoppslag i landets aviser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Driftsuhell" er bra ord... men trist. Jeg pleide å ri forbi et inngjerdet sauebeite jevnlig en gang, og så hvordan det kunne være syke lam som bare lå der - men som bonden ikke syntes var verdt kostnaden med å ta til dyrlegen, da lønte det seg ikke.

Husker den godeste rovdyrforkjemperen Viggo Ree i Foreningen Våre Rovdyr hadde samlet sammen en imponerende mappe engang over hva som ble skrevet om hva - om "ulvefrykt" og "bjørneredsel" som "lammet hele bygda", mens det var langt flere mennesker som drepes av de grusomme rovdyrene veps og dessuten ku på beite.

Han hadde gode illustrasjoner på dette med "tapt sau" også... og på hvordan man i noen sammenhenger heller vil ha det til at ulv enn hund gjør det, for å få erstatning, eller omvendt - hvis man har en passende hundeeier å henge bjella på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det skulle vært obligatorisk for alle hundeeiere å strømme hundene sine for sau. Det ville kanskje ikke løst hele problemet alene, men det ville nok redusert antall sauer som blir drept av hund. Ikke minst er det like viktig å ha skikkelig kontroll over hunden, også psykisk, og det ser jeg det er svært få hundeeiere som har. Menneskliggjøring av hundene våre er nok også med på at folk tar lett på dette med å slippe hundene sine når en ikke har 100% kontroll, folk glemmer at de er rovdyr som faktisk har en viss byttedrift. Synes flere hundeeiere burde bli flinkere til å sette seg inn i hundens natur, for å lettere kunne unngå slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...