Gå til innhold
Hundesonen.no

11 lam drepe flere skadde av hund


Gabriella

Recommended Posts

Enig med Akela i mye, spesielt det med at man skal ha kontroll nok hele året...

Stakkars lam og bonde som fikk en solid "opprensking" i saueflokken. Dette er et godt eksempel på at hund er verre en rovdyr. Rovdyret hadde sikkert drept og spist, mens bikkja bare hogger løs på alt uten helt å vite hva den skal etterpå:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det... jeg mener å huske at rovdyreksperter sier at ulv og bjørn, dersom de blir stilt overfor en haug med sauer, bare vil fortsette å drepe og drepe - fordi de er genetisk programmert til det; nedlegg det viltet som byr seg frem.

Husker ikke helt hvor, men mener å huske noe om at dette ble dratt frem i forbindelse med saueraser - at norsk sau blir stående og trykke (i utmarksbeiter hvor de har mulighet for å stikke), og at man burde se på mer villmarkstilpassede saueraser som har mer flukt og naturlig atferd.

Ulveekspert Runar Næss skriver her (http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=144):

"Jaktatferd er IKKE motivert av sult - spiseatferd er i beste fall motivert av sult, men det er ikke bestandig det heller er tilfelle. Rovdyr er i effekt alltid sultne, enten magesekken er full eller ikke. Dette er et naturlig overlevelsesinstinkt. En ulv som ikke starter å jakte før den blir sulten vil aldri overleve i naturen, den ville sulte i hjel. Derfor har det hos ulv vært selektert i millioner av år for en sterk predatorisk respons, uavhengig av sult!"

Med andre ord: Denne hunden oppførte seg NETTOPP som et rovdyr som ulven.... Bare for å se ting i rette perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det skulle vært obligatorisk for alle hundeeiere å strømme hundene sine for sau.

Tja... hvis strømming hadde fungert på alle hunder så...! Om jeg ikke tar helt feil får man ikke godkjent "trekkhundene" som "sauerene" fordi driften er så utrolig sterk.

Og å strømme en gjeterhund ville vel ikke vært det helt ideelle...

Dette er et godt eksempel på at hund er verre en rovdyr. Rovdyret hadde sikkert drept og spist, mens bikkja bare hogger løs på alt uten helt å vite hva den skal etterpå:)

Uenig. De ville rovdyrene, på samme måte som hunden, liker å jake/felle dyr. Det er ikke nødvendigvis sult som setter i gang denne driften.

*Dobbeltpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også uenig, siden hunder og ulver har samme opprinnelse, men av en litt annen grunn altså:

Les det Runar Næss skriver. Det handler ikke om "å like" - men om en atferd som dyret nærmest automatisk utfører, fordi det er dette som har sikret artens overlevelse i noen tusener... titusener år.

At et dyr "liker" å gjøre noe som instinkter driver den til, er en slags Disneyfisering som også er med på å DEMONISERE rovdyr såvel som hunder - og det er vel noe av det minst konstruktive som kan skje.

Det er dette jeg mener med avisoppslag om "blodtørstige, onde" hunder/ulver som fremstilles som lystmordere. Eller de "onde, fæle kattene" som leker med musa. Men de VELGER det ikke, slik et menneske velger en handling som rammer noen, men de er bare genetisk programmert til å kjøre den atferden, uten evne til å veie for eller imot, slik vi mennesker faktisk har...

Dette er faktisk litt viktig å huske på når vi diskuterer "hva dyr gjør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... hvis strømming hadde fungert på alle hunder så...! Om jeg ikke tar helt feil får man ikke godkjent "trekkhundene" som "sauerene" fordi driften er så utrolig sterk.

Det funker på de fleste. Men som med det meste så finnes det så klart ytterpunkter. Jeg mener jo virkelig ikke at hunder som brukes/trenes til gjeting trenger å strømmes. Men for Hvermansen, som later til å ha rimelig dårig kontroll og kunnskap om hunden sin, så vil det nok være mye tryggere å strømme bikkjene. Som jeg faktisk skriver så løser ikke strømming alle problemer. Men med unntak av disse polare rasene og hunder som dokumentert trenes/brukes som arbeidshunder innen gjeting, så synes jeg ikke at det er urimelig å kreve strømming på de aller fleste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker på de fleste. Men som med det meste så finnes det så klart ytterpunkter. Jeg mener jo virkelig ikke at hunder som brukes/trenes til gjeting trenger å strømmes. Men for Hvermansen, som later til å ha rimelig dårig kontroll og kunnskap om hunden sin, så vil det nok være mye tryggere å strømme bikkjene. Som jeg faktisk skriver så løser ikke strømming alle problemer. Men med unntak av disse polare rasene og hunder som dokumentert trenes/brukes som arbeidshunder innen gjeting, så synes jeg ikke at det er urimelig å kreve strømming på de aller fleste hunder.

Ja, det er klart. Hadde nok vært en fordel for mange...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva behager!? :shocked:

Hva mener du med det? Det er vel ingenting å bli sjokkert over. Vet ikke hvor vidt du har tenkt over det, men det skal altså veldig lite til for å få en hund til å jage sau, og hvis det først skulle skje er det din hund det først og fremst går utover, enten den bare vil leke eller om den faktisk har i tankene å ta seg et jafs. Det blir for dumt å ta sjanser mener jeg. En hund som jager sau kan, som tidligere nevnt i tråden, bli avlivet på stedet. Alle hundene her i huset er/blir (i løpet av juni) strømmet for sau, med ett unntak av den borderen her som trenes til gjeting. Skal en ha hundene der det er sau, enten det er naboens eller sau der man går på tur, så er det eiers ansvar å ta visse forholdsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Det er vel ingenting å bli sjokkert over. Vet ikke hvor vidt du har tenkt over det, men det skal altså veldig lite til for å få en hund til å jage sau, og hvis det først skulle skje er det din hund det først og fremst går utover, enten den bare vil leke eller om den faktisk har i tankene å ta seg et jafs. Det blir for dumt å ta sjanser mener jeg. En hund som jager sau kan, som tidligere nevnt i tråden, bli avlivet på stedet. Alle hundene her i huset er/blir (i løpet av juni) strømmet for sau, med ett unntak av den borderen her som trenes til gjeting. Skal en ha hundene der det er sau, enten det er naboens eller sau der man går på tur, så er det eiers ansvar å ta visse forholdsregler.

Nå er ikke strømming noen garanti for at hunden ikke river sau da, så jeg skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe? Så sant vi ikke kan strømme eierene for å være idioter da? Og jeg er redd et sånt "tiltak" bare vil føre til at folk blir sløvere mtp båndtvang, da har de plutselig ikke alle sauene å ta hensyn til, liksom, så da er det fritt frem og bare å slippe bikkja..

Det er ikke så veldig aktuelt for mitt vedkommende å strømme noen av mine hunder, av den helt enkle grunnen at jeg ikke ser at vi har noe behov for det.. Om jeg skal strømme mine hunder, må det komme et lovpåbud for det, og jeg kan ikke helt se at det skjer med det første..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke alltid det hjelper, og det er mange hunder som ikke tåler det psykisk. Funker sikkert fint på noen, men hadde blitt en utrolig knotete regel om alle untatt de som gjeter og polarhunder skulle slippe :) Tullete å tro at strømming hjelper på alt... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke strømming noen garanti for at hunden ikke river sau da, så jeg skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe? Så sant vi ikke kan strømme eierene for å være idioter da? Og jeg er redd et sånt "tiltak" bare vil føre til at folk blir sløvere mtp båndtvang, da har de plutselig ikke alle sauene å ta hensyn til, liksom, så da er det fritt frem og bare å slippe bikkja..

Det er ikke så veldig aktuelt for mitt vedkommende å strømme noen av mine hunder, av den helt enkle grunnen at jeg ikke ser at vi har noe behov for det.. Om jeg skal strømme mine hunder, må det komme et lovpåbud for det, og jeg kan ikke helt se at det skjer med det første..

Nei, det er ingen garanti, men jeg tror at hadde flere hunder vært strømmet for sau, kunne mange tragiske tilfeller vært avverget. Og jo, det er en viss trygghet hvis man blir ordentlig informert hva som faktisk foregår i hundens hode og hvorfor man strømmer den, under slike kurs. Folk er sløve allerede, men jeg tror ikke et saueavvenningskurs hadde gjort noen sløvere. Båndtvang er det uansett, sauerein eller ikke.

Har vært med på å strømme hunder som er skikkelig ekstreme når det gjelder å jage sau, som f.eks. terven her i huset, som kan omgås sau uten å ense dem, både med og uten bånd. Jeg ønsker heller ikke å kommentere hva som er aktuelt for ditt vedkommende, det får du stå til ansvar for selv.

Det er absolutt ikke alltid det hjelper, og det er mange hunder som ikke tåler det psykisk. Funker sikkert fint på noen, men hadde blitt en utrolig knotete regel om alle untatt de som gjeter og polarhunder skulle slippe :) Tullete å tro at strømming hjelper på alt... :closedeyes:

Hvis en hund tåler å drepe/sprenge sau, så mener jeg også de må tåle å bli strømmet. Det funker veldig fint på de aller fleste skal jeg si deg. Hvis du gidder å lese hva jeg egentlig skriver, så er det ikke så enkelt som at jeg mener "alle untatt, og blablabla...", men jeg mener at de aller fleste hunder kan, og bør strømmes. Til syvende og sist er det uansett deg og hunden det kommer til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Hvis du gidder å lese hva jeg egentlig skriver, så er det ikke så enkelt som at jeg mener "alle untatt, og blablabla..."..

Jeg ble bare litt overasket over at du mente det burde bli påbudt jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tror jeg ikke vil komme over en eneste sau egang, og tilbringer tiden sin for det meste i byen. De få gangene jeg er i saueområde holder jeg hunden i bånd, og det går helt fint. Å påby størmming for ALLE syns jeg er unødvening. Det er eieren det må tas tak i. Jeg fikk tibud om å strømme min hund, men var så usikker på hele greia, at jeg ombestemte meg, og da holder jeg heller hunden i bånd der hvor det er sauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker heller ikke å kommentere hva som er aktuelt for ditt vedkommende, det får du stå til ansvar for selv.

Eh ja? Hvem andre skulle stått for det ansvaret, liksom?

Jeg har som Djervekvinnen ikke noe behov for å få strømmet mine hunder på sau, de gangene jeg er i områder hvor det er sau, skal jeg nok klare å holde disse i bånd og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tror jeg ikke vil komme over en eneste sau egang, og tilbringer tiden sin for det meste i byen. De få gangene jeg er i saueområde holder jeg hunden i bånd, og det går helt fint. Å påby størmming for ALLE syns jeg er unødvening. Det er eieren det må tas tak i. Jeg fikk tibud om å strømme min hund, men var så usikker på hele greia, at jeg ombestemte meg, og da holder jeg heller hunden i bånd der hvor det er sauer.

Jeg har bodd i by, og det har ikke hindret meg i møte på sau rett som det er. På de aller fleste turstier og -veier går det altså sau hele sommeren. Du trenger ikke å bo på landet for å komme over bufe bare så det er sagt. Og nettopp derfor synes jeg at det kan være et godt tiltak å strømme de fleste hunder. For selv om du og jeg kan holde hundene våre i bånd når vi møter sau, så er det ikke alle som gjør det. Sauerein hund eller ikke.

Hundeeiere må det så klart tas tak i, men det er fortsatt hunden som jager sauen, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et krav om å strømme alle for sau, er unødvendig.

'

Jeg er hvertfall fornuftig, og hadde aldri hatt hunden min løs der det er sau,. Så hvorfor hadde bikkja mi trengt det?

EDIT: for strømming av ufornuftige hundeeiere

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i by, og det har ikke hindret meg i møte på sau rett som det er. På de aller fleste turstier og -veier går det altså sau hele sommeren. Du trenger ikke å bo på landet for å komme over bufe bare så det er sagt. Og nettopp derfor synes jeg at det kan være et godt tiltak å strømme de fleste hunder. For selv om du og jeg kan holde hundene våre i bånd når vi møter sau, så er det ikke alle som gjør det. Sauerein hund eller ikke.

Hundeeiere må det så klart tas tak i, men det er fortsatt hunden som jager sauen, ikke omvendt.

Man vet somregel selv hvor man treffer/kan treffe på sau, og her i mitt område er det ikke det, og jeg vet hvor de hører til, dermed tar jeg hensyn til det. Ja det er hunden som jager sau, men det er eiers ansvar at den ikke gjør det. Det er en håndfull hunder som jager og dreper sau /andre dyr, og jeg er imot "kollektiv straff" Altså gjør en/noen en ting galt, så skal "alle" betale for det. Jeg ønsker ikke å strømme min hund, og jeg er sikker på at det er fler som ikke vil det. De fleste hunder kommer ikke til å drepe andre dyr så lenge de lever, og eierne klarer fint å ta vare på dem og ta ansvar ved å holde dem i bånd i områdene hvor det kreves. Og mange velger jo å strømme hundene sine også. Man må kunne ha et valg hva man velger å gjøre.

Jeg tror å straffe de eierne som ikke tar ansvar er det beste. Gi de store bøter feks. Og aggressive hunder mener jeg bør avlives uansett (hvis de biter mennesker/dyr ). Jeg vet ikke hva eieren i denne saken tenker om dette nå.. kanskje de har lært seg en lekse. Håper det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger er kollektiv straff det enkle og beste motmiddelet...

Mye av poenget går kanskje ut på det som er nevnt i en annen debatt her på sonen om båndtavng, at man vet ikke 100% hva hunden er kapabel til eller hva den gjør om du ikke har den under kontroll. Det handler om minimums "forsikring". Men uvettig bruk av strøm er forkastelig, og blir ikke bikkja saueren etter første gangen er den neppe noe å stole på senere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen ganger er kollektiv straff det enkle og beste motmiddelet...

Mye av poenget går kanskje ut på det som er nevnt i en annen debatt her på sonen om båndtavng, at man vet ikke 100% hva hunden er kapabel til eller hva den gjør om du ikke har den under kontroll. Det handler om minimums "forsikring". Men uvettig bruk av strøm er forkastelig, og blir ikke bikkja saueren etter første gangen er den neppe noe å stole på senere...?

Jeg vil tro at man har kontroll nok om man faktisk overholder båndtvangen? Da er det vel neppe noe behov for strømming heller?

Og en ting er "kollektiv straff" på folk, men det er ikke folka som skal strømmes, er det vel? Det er bikkjene.. Og jeg ser ikke helt hvorfor JEG skal måtte strømme mine hunder fordi at andre slipper sine løse så de får jaget sau..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting er "kollektiv straff" på folk, men det er ikke folka som skal strømmes, er det vel? Det er bikkjene.. Og jeg ser ikke helt hvorfor JEG skal måtte strømme mine hunder fordi at andre slipper sine løse så de får jaget sau..

Nettop!

Jeg møter så og si aldri sau. Hvis så skjer er Phoebe i bånd. Utrolig unødvendig å strømme da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvorfor folk ikke ønsker å strømme hundene sine, spesielt hvis de aldri ferdes i områder med sau. Selv gjør vi det fordi vi har hytte på fjellet med sau utenfor døren, uten noe gjerde som holder de unna( eller hunden innesperret). Han går selvsagt ikke løs, men det er fort gjort for en hund å smette ut døren, spesielt med barn på besøk. Hadde vi ikke hatt hytte i et "saueterreng" hadde vi nok ikke hatt den samme "trangen" for å strømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...