Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det best å være forsiktig!


ceccy

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Ehh.... skal du løpe etter 9 av 19 syklister og opplyse dem om det da, LinKr?

Syklister driter i fartsbegrensning som faktisk er på skogsbilveiene på mine kanter, 30 km/t, de bruker det som treningsarena og kommer i store grupper - fort, fort, fort. På fortauene sykler de i raskt siksak mellom folk, uten å ense trafikkreglene som faktisk fastslår at det er ulovlig. Jeg går med hundene mine inn mot husveggene, fordi de om morgenen ellers lett kan bli kjørt ned eller sneiet.

Kan vi få lov til å skyte dem? Eller i det minste gi dem en nice liten dytt ut i veibanen? De GJØR jo noe ulovlig?

Og igjen: Hunder HAR best av å få løpe løs regelmessig også, det er helt tåpelig å diskutere det som om et evig liv i bånd faktisk er et fullgodt alternativ. At man blir tvunget til det, på grunn av lover eller manglende kontroll andre tider på året (setteren vil vel like lystig jage fugl utenom båndtvangstiden, ikke sant), er IKKE det samme som at "dette er jo like fint".

Derfor burde hundefolk faktisk stå opp og kjempe for flere fritreningsområder, fordi det handler om et dyrs NATURLIGE behov - akkurat som hester har behov for å få gå ute, selv om de blir ridd etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... skal du løpe etter 9 av 19 syklister og opplyse dem om det da, LinKr?

Syklister driter i fartsbegrensning som faktisk er på skogsbilveiene på mine kanter, 30 km/t, de bruker det som treningsarena og kommer i store grupper - fort, fort, fort. På fortauene sykler de i raskt siksak mellom folk, uten å ense trafikkreglene som faktisk fastslår at det er ulovlig. Jeg går med hundene mine inn mot husveggene, fordi de om morgenen ellers lett kan bli kjørt ned eller sneiet.

Kan vi få lov til å skyte dem? Eller i det minste gi dem en nice liten dytt ut i veibanen? De GJØR jo noe ulovlig?

Og igjen: Hunder HAR best av å få løpe løs regelmessig også, det er helt tåpelig å diskutere det som om et evig liv i bånd faktisk er et fullgodt alternativ. At man blir tvunget til det, på grunn av lover eller manglende kontroll andre tider på året (setteren vil vel like lystig jage fugl utenom båndtvangstiden, ikke sant), er IKKE det samme som at "dette er jo like fint".

Derfor burde hundefolk faktisk stå opp og kjempe for flere fritreningsområder, fordi det handler om et dyrs NATURLIGE behov - akkurat som hester har behov for å få gå ute, selv om de blir ridd etc.

Signerer. Det er veldig synd at de fine brede turveiene nærmest er renset for vanlig turfolk som av ulike grunner ikke ønsker eller kan gå på de små stiene. Kan det være at flere enn meg føler seg presset ut av gale kondomsyklister? Nå er jo jeg så heldig at jeg kan smette av den brede vei og inn i skogen, men det er jo ikke alle som kan det. Dette hadde ikke så mye med båndtvang å gjøre, men det kommer her:

I dag gikk jeg stien langs Østensjøveien mot Abildsø. Det ligger ei grågås på redet (det vil si hekker) rett ved stien der gangveien deler seg og går under broen. Gåsa ligger godt innenfor flexi og langlinerekkevidde, men er godt kamuflert, så det er ikke sikkert du ser henne når det blir skikkelig løvverk på trærne. Bare nevner det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei akela, jeg renner ikke etter syklistene. Jeg poengterte det fordi labbetussgutten skrev at det var lov for syklistene å sykle så fort de ville.

Men jeg må jo spørre da siden du skriver som du gjør: tror du det er vesenlig forskjell for bikkja å løpe med langline på et jorde enn å løpe løs? Personlig tror jeg det rekker i massevis og bikkja merker knapt forskjellen. Hun får løpt alt hun trenger med langlina på 25 meter og samtidig overholder jeg båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter også loven. Dette er blant annet fordi advokaten for NKK sier at det er greit så lenge du har KONTROLL. Jeg har ikke 100% kontroll på min valp, så derfor går jeg med langline på steder hvor det kan være andre folk/dyr. Parken nede ved meg går Phoebe løs. Alle andre hundene der gjør også det, og jeg kjenner dem så er ikke særlig engstelig.

Flere grunner til at hun går løs. Jeg syns det er behagelig at hun får snuse fritt og jeg får øvd på innkalling. Hun går ikke ALLTID løs, men jeg slipper henne der jeg kan.

Er ikke helt enig i at hunden får mer mosjon av å gå løs, men mer frihet får den. Hvis man ikke kan/vil ha hunden løs kan man jo absolutt bruke de aktivitetene som er nevnt her :) Skal bli flinkere til det selv. :)

EDIT: Er ganske enig med akela jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter også loven. Dette er blant annet fordi advokaten for NKK sier at det er greit så lenge du har KONTROLL. Jeg har ikke 100% kontroll på min valp, så derfor går jeg med langline på steder hvor det kan være andre folk/dyr. Parken nede ved meg går Phoebe løs. Alle andre hundene der gjør også det, og jeg kjenner dem så er ikke særlig engstelig.

Flere grunner til at hun går løs. Jeg syns det er behagelig at hun får snuse fritt og jeg får øvd på innkalling. Hun går ikke ALLTID løs, men jeg slipper henne der jeg kan.

Er ikke helt enig i at hunden får mer mosjon av å gå løs, men mer frihet får den. Hvis man ikke kan/vil ha hunden løs kan man jo absolutt bruke de aktivitetene som er nevnt her :) Skal bli flinkere til det selv. :)

EDIT: Er ganske enig med akela jeg også

KONTROLL skal du ha hele året, om du velger å ha hunder løs (sånn egentlig).

Og når det er båndtvang så er det faktisk påbudt med BÅND :)

(klarer ikke finne det innlegget på canis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KONTROLL skal du ha hele året, om du velger å ha hunder løs (sånn egentlig).

Og når det er båndtvang så er det faktisk påbudt med BÅND :)

(klarer ikke finne det innlegget på canis).

Ja, kontroll skal man ha uansett.

Man skal helst ha bånd ja, men om man kan bevise at man har kontroll på hunden ser de mellom fingrene og lar det gå. Som regel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yapp, kaste meg ut i dette jeg også...

Jeg bryter også båbdtvangen. Hver dag NÅR vi går tur i skogen, går Bridie løs. Langturer i skog tar vi ca 2 g i uken eller noe, ellers er det tur i sentrum og da selvfølgelig i bånd, siden pelsen aldrihar lært å gå pent på fortauet.

Men, for de som hadde sett Bridie i de to forskjellige settingene (bånd, tur, sentrum kontra løs, skogen), hadde virkelig skjønt at det hadde vært total mangel på bra livskvalitet på dette dyret om hu ikke fikk gå løs.

Går hu i bånd så dilter hu bak meg. Halen (lille stumpen sin) rett ned, ørene henger (mer enn vanlig), hodet henger, og hu har det virkelig ikke bra med seg selv! I motsetning til i skogen. Halen opp! Ørene opp! Full fres rundt om kring. Inn på plass hos meg hele tiden for å få godbit, så løpe en runde i skogen igjen. Plystrer jeg, kommer hu tvert opp på plass og forventer godbiten sin. Som hu selvfrølgelig får.

HITTIL har iallefall innkallinga fungert 100% på turene våre i skogen etter at snøen ble borte.

Men ja, jeg som alle andre tar da hensyn! Det er elgtråkk her jeg bor... I 2,5 år nå har jeg sett elgen passere i hagen, jeg har gått turer på natta fo rå oppsøke den, osv, vi veit inntil enviss grad når dem er i skogen her, og når de fordufter til andre steder. Jeg oppsøker jo ikke elg med hunden løs!

Det er kun et område oppi her der jeg er usikker på om det vil komme beitedyr etterhvert, og gjør det det, så slipper jeg ikke Bridie der. Men inntil jeg får mine anelser bekreftet der, så vil Bridie få gå løs, UNDER oppsyn og med kontroll!

Og nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg hr mye mer dårlig samvittighet når jeg bestemmer meg for å gå noen kilometer på asfalt, og jeg allerede etter 300 m må dra hunden etter meg for å få henne med på tur... DET er gleden med tur her i huset liksom... tur i bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kontroll skal man ha uansett.

Man skal helst ha bånd ja, men om man kan bevise at man har kontroll på hunden ser de mellom fingrene og lar det gå. Som regel..

Men rart advokaten til NKK sier det holder å ha kontroll på hunden. Men har akkurat lest gjennom utstillingsreglene og fant dette:

5.7 Båndtvang

Hunder skal alltid holdes i bånd på utstillingsområdet. Unntak er ved gjennomføring av aktuelle øvelser i lydighets- og agilitykonkurranser.

Regner med at båndtvang er det samme i og utenfor utstillingsområdet. Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal folk forstå at advokaten som uttaler seg om båndtangen ikke har snøring? Det er direkte dårlige råd han gir i Hundesport til tider, og på kanten til å være fullstendig feil.

Her er link til en diskusjon vedrørende dette. http://www.canis.no/innlegg.php?id=506590&...60&sokres=1

Ikke forstår jeg interessen av å diksutere dette opp og ned i mente heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten OT bønn: Ikke skjær alle syklister over en kam.... Det er en gjeng syklister som sykler som idioter, det er også en gjen syklister som ikke gjør en flue fortred, det er en gjeng syklister som ferdes overalt i marka og det er en gjeng syklister som legger ned masse ressurser for å få lov til å ferdes i marka. At noen er hensynsløse, og til tider idioter må ikke få øldegge for alle de som sykler og bruker det til glede, framkomstmiddel og mosjon.

I alle leire finnes det idioter: racersyklister uten hensyn til andre, hundefolk med løshunder som flyr hit og dit, skifolk som angriper en hver hund i skiløypa med staven, ryttere som rir på alt som er og bruker hele skogen, fotturister som tror de eier hele marka og bilister som ikke evner respekt for noen andre en seg selv. Uansett hvem vi måtte være irritert på kan vi ikke la enkelt personer stigmatisere en hel gruppe.

Det beste forsvar man kan ha er å gjøre sitt beste, og teste alle leire. Jeg er aktiv syklist, hundemenneske, turgåer og skikjører. Etter et par runder i marka som de forskjellige ser jeg også irritasjonsmomentene som får enkelte til å reagere som de gjør.

Ingen eier marka, men vi er alle ansvarlige for å opptre på en slik måte at det gagner allmennheten. I Norge er vi så heldige å få lov til å ferdes hvor vi vil i marka, men da må vi også følge de lover, regler og rammebetingelser som setter grensene og åpner mulighetene for dennne ferdselen.

Alle bør være sitt ansvvar bevisst og holde seg for god til å stigmatisere en gruppe (selv om vi sikkert alle, inkludert meg selv, fra tid til annen ikke klarer å la være...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor burde hundefolk faktisk stå opp og kjempe for flere fritreningsområder, fordi det handler om et dyrs NATURLIGE behov - akkurat som hester har behov for å få gå ute, selv om de blir ridd etc.

Denne signerer jeg. Istedenfor å bryte båndtvangen i skogen, så burde man heller jobbe for friområdet - eller slippe hunden på åpne plasser hvor det går ann å slippe ( inngjerdet områder, fotballbane osv ).

Ellers tror jeg ikke at hunden dør av å aldri være løs - det finnes mange hunder som skjeldent er løse fordi eier ikke har klart å dressere dem / andre grunner. Hvor ofte er eks trekkhunder løse ? ( Jeg kan lite om trekkehunder altså, men tror ikke de løper så mye løse akkurat ).

Jeg er enig med Akela at det er løpe løs er fint og flott, men noen ganger må man ta hensyn til omverden også. Og ihvertfall bruke huet om hvor man slipper hunden og hvilken hund man slipper ( har man så god kontroll som man faktisk tror ? ) - akkurat som Belgerpia beskriver.

Jeg har fuglehund selv og jeg VET hvor deilig det er for henne/hunden å løpe løs. Det er jo det hun er skapt for. Ingenting er mer deilig enn når 20 august kommer og jeg kan slippe henne fri. Det er deilig det - både for henne og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...