Gå til innhold
Hundesonen.no

Nå er det best å være forsiktig!

ceccy

Recommended Posts

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Ehh.... skal du løpe etter 9 av 19 syklister og opplyse dem om det da, LinKr?

Syklister driter i fartsbegrensning som faktisk er på skogsbilveiene på mine kanter, 30 km/t, de bruker det som treningsarena og kommer i store grupper - fort, fort, fort. På fortauene sykler de i raskt siksak mellom folk, uten å ense trafikkreglene som faktisk fastslår at det er ulovlig. Jeg går med hundene mine inn mot husveggene, fordi de om morgenen ellers lett kan bli kjørt ned eller sneiet.

Kan vi få lov til å skyte dem? Eller i det minste gi dem en nice liten dytt ut i veibanen? De GJØR jo noe ulovlig?

Og igjen: Hunder HAR best av å få løpe løs regelmessig også, det er helt tåpelig å diskutere det som om et evig liv i bånd faktisk er et fullgodt alternativ. At man blir tvunget til det, på grunn av lover eller manglende kontroll andre tider på året (setteren vil vel like lystig jage fugl utenom båndtvangstiden, ikke sant), er IKKE det samme som at "dette er jo like fint".

Derfor burde hundefolk faktisk stå opp og kjempe for flere fritreningsområder, fordi det handler om et dyrs NATURLIGE behov - akkurat som hester har behov for å få gå ute, selv om de blir ridd etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.... skal du løpe etter 9 av 19 syklister og opplyse dem om det da, LinKr?

Syklister driter i fartsbegrensning som faktisk er på skogsbilveiene på mine kanter, 30 km/t, de bruker det som treningsarena og kommer i store grupper - fort, fort, fort. På fortauene sykler de i raskt siksak mellom folk, uten å ense trafikkreglene som faktisk fastslår at det er ulovlig. Jeg går med hundene mine inn mot husveggene, fordi de om morgenen ellers lett kan bli kjørt ned eller sneiet.

Kan vi få lov til å skyte dem? Eller i det minste gi dem en nice liten dytt ut i veibanen? De GJØR jo noe ulovlig?

Og igjen: Hunder HAR best av å få løpe løs regelmessig også, det er helt tåpelig å diskutere det som om et evig liv i bånd faktisk er et fullgodt alternativ. At man blir tvunget til det, på grunn av lover eller manglende kontroll andre tider på året (setteren vil vel like lystig jage fugl utenom båndtvangstiden, ikke sant), er IKKE det samme som at "dette er jo like fint".

Derfor burde hundefolk faktisk stå opp og kjempe for flere fritreningsområder, fordi det handler om et dyrs NATURLIGE behov - akkurat som hester har behov for å få gå ute, selv om de blir ridd etc.

Signerer. Det er veldig synd at de fine brede turveiene nærmest er renset for vanlig turfolk som av ulike grunner ikke ønsker eller kan gå på de små stiene. Kan det være at flere enn meg føler seg presset ut av gale kondomsyklister? Nå er jo jeg så heldig at jeg kan smette av den brede vei og inn i skogen, men det er jo ikke alle som kan det. Dette hadde ikke så mye med båndtvang å gjøre, men det kommer her:

I dag gikk jeg stien langs Østensjøveien mot Abildsø. Det ligger ei grågås på redet (det vil si hekker) rett ved stien der gangveien deler seg og går under broen. Gåsa ligger godt innenfor flexi og langlinerekkevidde, men er godt kamuflert, så det er ikke sikkert du ser henne når det blir skikkelig løvverk på trærne. Bare nevner det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei akela, jeg renner ikke etter syklistene. Jeg poengterte det fordi labbetussgutten skrev at det var lov for syklistene å sykle så fort de ville.

Men jeg må jo spørre da siden du skriver som du gjør: tror du det er vesenlig forskjell for bikkja å løpe med langline på et jorde enn å løpe løs? Personlig tror jeg det rekker i massevis og bikkja merker knapt forskjellen. Hun får løpt alt hun trenger med langlina på 25 meter og samtidig overholder jeg båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter også loven. Dette er blant annet fordi advokaten for NKK sier at det er greit så lenge du har KONTROLL. Jeg har ikke 100% kontroll på min valp, så derfor går jeg med langline på steder hvor det kan være andre folk/dyr. Parken nede ved meg går Phoebe løs. Alle andre hundene der gjør også det, og jeg kjenner dem så er ikke særlig engstelig.

Flere grunner til at hun går løs. Jeg syns det er behagelig at hun får snuse fritt og jeg får øvd på innkalling. Hun går ikke ALLTID løs, men jeg slipper henne der jeg kan.

Er ikke helt enig i at hunden får mer mosjon av å gå løs, men mer frihet får den. Hvis man ikke kan/vil ha hunden løs kan man jo absolutt bruke de aktivitetene som er nevnt her :) Skal bli flinkere til det selv. :)

EDIT: Er ganske enig med akela jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter også loven. Dette er blant annet fordi advokaten for NKK sier at det er greit så lenge du har KONTROLL. Jeg har ikke 100% kontroll på min valp, så derfor går jeg med langline på steder hvor det kan være andre folk/dyr. Parken nede ved meg går Phoebe løs. Alle andre hundene der gjør også det, og jeg kjenner dem så er ikke særlig engstelig.

Flere grunner til at hun går løs. Jeg syns det er behagelig at hun får snuse fritt og jeg får øvd på innkalling. Hun går ikke ALLTID løs, men jeg slipper henne der jeg kan.

Er ikke helt enig i at hunden får mer mosjon av å gå løs, men mer frihet får den. Hvis man ikke kan/vil ha hunden løs kan man jo absolutt bruke de aktivitetene som er nevnt her :) Skal bli flinkere til det selv. :)

EDIT: Er ganske enig med akela jeg også

KONTROLL skal du ha hele året, om du velger å ha hunder løs (sånn egentlig).

Og når det er båndtvang så er det faktisk påbudt med BÅND :)

(klarer ikke finne det innlegget på canis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KONTROLL skal du ha hele året, om du velger å ha hunder løs (sånn egentlig).

Og når det er båndtvang så er det faktisk påbudt med BÅND :)

(klarer ikke finne det innlegget på canis).

Ja, kontroll skal man ha uansett.

Man skal helst ha bånd ja, men om man kan bevise at man har kontroll på hunden ser de mellom fingrene og lar det gå. Som regel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yapp, kaste meg ut i dette jeg også...

Jeg bryter også båbdtvangen. Hver dag NÅR vi går tur i skogen, går Bridie løs. Langturer i skog tar vi ca 2 g i uken eller noe, ellers er det tur i sentrum og da selvfølgelig i bånd, siden pelsen aldrihar lært å gå pent på fortauet.

Men, for de som hadde sett Bridie i de to forskjellige settingene (bånd, tur, sentrum kontra løs, skogen), hadde virkelig skjønt at det hadde vært total mangel på bra livskvalitet på dette dyret om hu ikke fikk gå løs.

Går hu i bånd så dilter hu bak meg. Halen (lille stumpen sin) rett ned, ørene henger (mer enn vanlig), hodet henger, og hu har det virkelig ikke bra med seg selv! I motsetning til i skogen. Halen opp! Ørene opp! Full fres rundt om kring. Inn på plass hos meg hele tiden for å få godbit, så løpe en runde i skogen igjen. Plystrer jeg, kommer hu tvert opp på plass og forventer godbiten sin. Som hu selvfrølgelig får.

HITTIL har iallefall innkallinga fungert 100% på turene våre i skogen etter at snøen ble borte.

Men ja, jeg som alle andre tar da hensyn! Det er elgtråkk her jeg bor... I 2,5 år nå har jeg sett elgen passere i hagen, jeg har gått turer på natta fo rå oppsøke den, osv, vi veit inntil enviss grad når dem er i skogen her, og når de fordufter til andre steder. Jeg oppsøker jo ikke elg med hunden løs!

Det er kun et område oppi her der jeg er usikker på om det vil komme beitedyr etterhvert, og gjør det det, så slipper jeg ikke Bridie der. Men inntil jeg får mine anelser bekreftet der, så vil Bridie få gå løs, UNDER oppsyn og med kontroll!

Og nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg hr mye mer dårlig samvittighet når jeg bestemmer meg for å gå noen kilometer på asfalt, og jeg allerede etter 300 m må dra hunden etter meg for å få henne med på tur... DET er gleden med tur her i huset liksom... tur i bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kontroll skal man ha uansett.

Man skal helst ha bånd ja, men om man kan bevise at man har kontroll på hunden ser de mellom fingrene og lar det gå. Som regel..

Men rart advokaten til NKK sier det holder å ha kontroll på hunden. Men har akkurat lest gjennom utstillingsreglene og fant dette:

5.7 Båndtvang

Hunder skal alltid holdes i bånd på utstillingsområdet. Unntak er ved gjennomføring av aktuelle øvelser i lydighets- og agilitykonkurranser.

Regner med at båndtvang er det samme i og utenfor utstillingsområdet. Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal folk forstå at advokaten som uttaler seg om båndtangen ikke har snøring? Det er direkte dårlige råd han gir i Hundesport til tider, og på kanten til å være fullstendig feil.

Her er link til en diskusjon vedrørende dette. http://www.canis.no/innlegg.php?id=506590&...60&sokres=1

Ikke forstår jeg interessen av å diksutere dette opp og ned i mente heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten OT bønn: Ikke skjær alle syklister over en kam.... Det er en gjeng syklister som sykler som idioter, det er også en gjen syklister som ikke gjør en flue fortred, det er en gjeng syklister som ferdes overalt i marka og det er en gjeng syklister som legger ned masse ressurser for å få lov til å ferdes i marka. At noen er hensynsløse, og til tider idioter må ikke få øldegge for alle de som sykler og bruker det til glede, framkomstmiddel og mosjon.

I alle leire finnes det idioter: racersyklister uten hensyn til andre, hundefolk med løshunder som flyr hit og dit, skifolk som angriper en hver hund i skiløypa med staven, ryttere som rir på alt som er og bruker hele skogen, fotturister som tror de eier hele marka og bilister som ikke evner respekt for noen andre en seg selv. Uansett hvem vi måtte være irritert på kan vi ikke la enkelt personer stigmatisere en hel gruppe.

Det beste forsvar man kan ha er å gjøre sitt beste, og teste alle leire. Jeg er aktiv syklist, hundemenneske, turgåer og skikjører. Etter et par runder i marka som de forskjellige ser jeg også irritasjonsmomentene som får enkelte til å reagere som de gjør.

Ingen eier marka, men vi er alle ansvarlige for å opptre på en slik måte at det gagner allmennheten. I Norge er vi så heldige å få lov til å ferdes hvor vi vil i marka, men da må vi også følge de lover, regler og rammebetingelser som setter grensene og åpner mulighetene for dennne ferdselen.

Alle bør være sitt ansvvar bevisst og holde seg for god til å stigmatisere en gruppe (selv om vi sikkert alle, inkludert meg selv, fra tid til annen ikke klarer å la være...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne signerer jeg. Istedenfor å bryte båndtvangen i skogen, så burde man heller jobbe for friområdet - eller slippe hunden på åpne plasser hvor det går ann å slippe ( inngjerdet områder, fotballbane osv ).

Ellers tror jeg ikke at hunden dør av å aldri være løs - det finnes mange hunder som skjeldent er løse fordi eier ikke har klart å dressere dem / andre grunner. Hvor ofte er eks trekkhunder løse ? ( Jeg kan lite om trekkehunder altså, men tror ikke de løper så mye løse akkurat ).

Jeg er enig med Akela at det er løpe løs er fint og flott, men noen ganger må man ta hensyn til omverden også. Og ihvertfall bruke huet om hvor man slipper hunden og hvilken hund man slipper ( har man så god kontroll som man faktisk tror ? ) - akkurat som Belgerpia beskriver.

Jeg har fuglehund selv og jeg VET hvor deilig det er for henne/hunden å løpe løs. Det er jo det hun er skapt for. Ingenting er mer deilig enn når 20 august kommer og jeg kan slippe henne fri. Det er deilig det - både for henne og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Opprett ny...